[EL] (Apple) ADB --> (PC) PS/2 converter maken

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier een 3tal applekeyboars liggen, gewoon standaard ADB gevallen, niets bijzonder maar ik wil er toch eentje om gaan bouwen zodat ik hem met een ps/2 plugje aan mijn bak kan hangen (dat is voor mijn apple mod waar ik mee bezig ben, daarover misschien nog een keertje meer in dit forum).

Nu heb ik even de pinouts opgezocht van ADB en PS/2 stekkers.
http://www.networktechinc.com/technote.html
Als ik kijk naar de ADB connector kom ik tot de conclusie dat:
Data lijn heb ik, 5v+ lijn heb ik, GND is geen probleem, poweron hoef ik geeneens te gebruiken, dus wat dat betreft gaat het wel lukken.
Als ik echter kijkde PS/2 connector heb ik 1 pinnetje extra waar ik iets mee moet (die overigens ook op een DIN zit, dus redelijk essentieel voor AT compatible systemen denk ik.).

De clock.
Wat ik me afvraag, waar zit deze bij de ADB of hoe heeft apple het dan gedaan? Iemand enig idee of ik een clock kan faken door er een draadje met weerstand of gaat dat dus totaal niet werken.
Als ik kijk naar apple keyboards op een PC aansluiten dan zie ik dat het alleen topics zijn over USB keyboards, daar hoef je geen rocketscientist voor te zijn om dat aan te kunnen sluiten :+
Maar ADB lijkt me een totaal ander verhaal.

Iemand die me hier enige verheldering over kan geven.

P.S. De complete binnenkant van het keyboard zie ik niet zitten, want dan moet ik weer geld uitgeven en me de zenuwen zoeken naar een keyboard dat exact hetzelfde is als die apple.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dit lijkt me een oplossing te zijn voor jouw probleem: Afbeeldingslocatie: http://www.zoooz.com/keyboard/qna/pdsfile/PS2_ADB%20Picture.jpg

Als het niet werkt, don't blame me, ik heb het ook alleen maar op het internet gevonden :P

[ Voor 7% gewijzigd door The Bad Seed op 04-03-2004 00:29 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dit werkt helaas niet.
Heb vandaag een convertertje in elkaar gesoldeerd maar mijn keyboard werkt niet.
Iemand een ander idee hoe ik het aan zou kunnen pakken?

een converter ga ik niet kopen omdat me dat een beetje te duur gaat worden, het is maar voor een simpel modje waar ik evt ook wel zonder kan :P

Verwijderd

en als je de NC niet met elkaar verbind?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 22:23:
en als je de NC niet met elkaar verbind?
Dat heb ik ook geprobeerd, voor zover ik weet staat NC voor not connected, dus is het niet echt nodig om die eraan te hangen. Maar ook dan lijkt hij niet te reageren.
(ook lampjes op keyboard gaan niet branden).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Misschien heb je bij de stekkertjes alles links en rechts omgewisseld? De ene tekening word namelijk van voren gemaakt, en de ander vanaf de bus. Ligt er maar net aan. En aangezien mijn japans niet zo goed is, kan ik je met deze tekeningen niet helpen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De ADB is wel een stuk ingewikkelder dan de PS/2 bus dacht ik. ADB is meer te vergelijken met USB, je kunt namelijk meerdere apparaten aansluiten op de ADB (Apple Desktop Bus). Een 1-op-1 convertor lijkt me dus ook niet zomaar mogelijk. Je kunt beter een nieuwe USB toetsenbord zoeken (van de iMac of de B&W G3 bijvoorbeeld)

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Misschien kan je hem met een iMate aansluiten? (ADB naar USB convertor), zou ook met Windows moeten werken. http://www.griffintechnology.com/products/imate/ Deze zijn voor weinig geld te vinden op (Apple) beursen en op de marktplaats.

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
MacOSXuser schreef op 07 maart 2004 @ 09:54:
Misschien kan je hem met een iMate aansluiten? (ADB naar USB convertor), zou ook met Windows moeten werken. http://www.griffintechnology.com/products/imate/ Deze zijn voor weinig geld te vinden op (Apple) beursen en op de marktplaats.
Terw_Dan schreef op 06 maart 2004 @ 21:31:
een converter ga ik niet kopen omdat me dat een beetje te duur gaat worden, het is maar voor een simpel modje waar ik evt ook wel zonder kan :P

Steam

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 15:08

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij is de ADB een soort voorloper van usb. op de connector zit net als op usb geen clock aansluiting wat betekent dat de gegevens overdracht asychroon is.
een normaal keyboard heeft wel een clock om te laten weten wanneer er een bitje is. bij apple dus niet.

wat je kan proberen is de clock te simuleren met een 555, maar waarschijnlijk gaat dat niet werken. beter zou inderdaad zijn om een soort convertor te bouwen. die dan van asynchroon verkeer weer synchroon verkeer maakt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Pagina: 1