Toon posts:

Sapphire 9800 pro blijft crashen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn sapphire 9800 pro blíjft crashen in elke 3d applicatie.
Ik heb al vanalles geprobeerd: moederbord bios flasen, win2k opnieuw geinstalleerd, niewste ati drivers én nieuwste omega drivers geprobeerd, 1,5 t/m 1,8 volt agp geprobeerd, heb er een fan op gericht (alhoewel het geheugen niet écht heet werd). Ik heb em nu naar 9800 Xt geflashed met bijbehorende kloksnelheden; resultaat is hetzelfde.

Er valt niet echt een patroon in het crashen te ontdekken. Bijv: eerst laat ik hem een half uur 3dmark03 runnen, gaat goed, dan start ik nóg een keer 3dmark op om een benchmark te doen en dan crasht ie, soms kan ik couter-strike 20 min spelen en andere keren maar 3 min voordat ie crasht. Over het algemeen blijft ut2k3 langer draaien dan counter-strike of warcraft 3, benchmark (3dmark03) gaat meestal ook wel goed. Soms is het mogelijk om te alt-tabben en gaat dat goed, soms als ik alt-tab krijg ik een scherm met verticaal 10 geblokte banen over me desktop heen, en als ik hem dan meteen restart blijft ie dat houden (ook buiten windows), als ik langer wacht met restarten, zijn de banen wél weg.

Het gaat dus om een Sapphire 9800 pro, 128 mb hynix 2,8ns.

Mijn systeem: Athlon 2400+ @ 2448 mhz @ 1,85v (ook 2000 mhz @ 1,65 v geprobeerd), 2 x twinmos 256 mb pc3200 @ dual channel, Epox 8rda @ 204 x 12 (of 204 x 10 dus) Antec smartpower 350 Watt (12v <3%~, 5v <0,6%~, 3,3 v < 1,5%~ (goeie voeding dus)). Maxtor 80 GB 7200 rpm. Innovatek waterkoeling (met passieve autoradiator) op cpu en gpu.

Moet ik proberen om garantie te krijgen op dat apparaat of heeft iemand nog een idee voor me (compatibiliteitsproblemen, driver problemen)?

Tnx in advance!

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
geblokte banen....

Dat duid volgens mij op kapot geheugen. Je zou eens kunnen proberen je kaart flink te onderclocken, als je geheugen niet geheel kaduuk is zou er dan misschien verbetering kunnen optreden. Maar de eind conclusie blijft hetzelfde => garantie kwestie.

ps. Het valt me wel op hoeveel issues er wel niet zijn met ati kaarten. Heb nooit zoveel problemen gezien met mensen die nvida kaarten hebben. Misschien is dat wel de prijs voor 10fps extra.....

http://specs.tweak.to/9714

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Clock effe je CPU effe terug naar 2.2 GHZ ofzo

Ik heb bijna zelfde config alleen dan met ATI9700. Had ik ook dit soort probleem toen ik te ver ging overclocken...

Lucky Goldstar

• Jozzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 15:59
Heej, ik heb de 9800 van het zelfde merk, en hier bleef ie ook maar crashen, tot ik alle dingen in de bios die met AGP te maken hebben (Inc AGP Fastwrite) aan heb gezet. Sindsdien geen enkele crash meer. Ow ja, en dr was nog iets in de bios dat in naar UC heb gezet (kan ff niet op de naam komen)
Probeer dat es?

Verwijderd

Topicstarter
sja, zoals ik schreef heb ik het ook geprobeerd met me cpu @ 2000 mhz / 1,65 v en dit werke niet.

ook heb ik mijn voltages getest met een multimeter (want die diagnostic programs zijn shite!) en me 12 v is tussu 12,4 en 12,5, me 5 v is tussu 4,7 en 5,0 en me 3,3 v is tussu 3,37 en 3,45 (netjes dus) en dit is getest met vcore op 1,85, vddr op 2,90 en vagp op 1,6.

aan mn voeding kan het dus (bijna) niet liggen.

Verwijderd

Topicstarter
@ jossy

-watvoor moederbord heb je?

-welke dingen heb je allemaal *precies* aangezet?

-heb jij ook dat SMARTGART zegt dat je fastwrites uit staan, terwijl ze aan staan en andersom? (ikke wel namelijk) (trouwes, ik zie net dat SMARTGART uit mn control panel is! :? )

-welk agp voltage gebruik je? (k heb 1,5 tm 1,8 al geprobeerd, maargoed)

tnx!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 00:22 ]

• Jozzy
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 00:19:
@ jossy

watvoor moederbord heb je?

welke dingen heb je allemaal *precies* aangezet?

heb jij ook dat SMARTGART zegt dat je fastwrites uit staan, terwijl ze aan staan en andersom? (ikke wel namelijk)

hoeveel vagp gebruik je? (k heb 1,5 tm 1,8 al geprobeerd, maargoed)

tnx!
Mobo Asus A7V8x-X

Alle dingen waar AGP in staat. morgen kan ik wel ff kijken hoe ze heten.

Smartgart zegt sindskort WEL dat fastwrite aanstaat.

vagp is voltage? als dat zo is heb ik die gewoon default staan.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

Haan

dotnetter

Is het niet zo dat bij alle Radeons behalve de 9600 serie fastwrite UIT moet staan? :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21
hantheman.tk schreef op 04 maart 2004 @ 00:25:
Is het niet zo dat bij alle Radeons behalve de 9600 serie fastwrite UIT moet staan? :?
Niet dat ik weet, bij mijn radeon 9700 Pro staat fastwrite aan en hij loopt hiermee prima.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu mn cpu terug op 2000 mzh / 1,65 v, mn radeon op 378 / 250 :? (geheugen testen), agp fastwrites aan staan in de bios, kaart op 1,6 v agp.

SMARTGART was dus ineens uit mn control panel, die heb ik opnieuw geinstallt (gewoon de complete omega drivers) en nu zegt ie nog steeds dat mn fastwrite aan staat ipv uit en andersom :? . echt supervaag! :( als ik hem retest (opnieuw opstarten etc) zegt ie weer pcies etzelfde :( maarja, ik laat het iig gewoon aan in de bios

ik ga da ding zometeen ook nog ff terugflashen naar 9800 pro... dat was trouwes ook vaag: ik had er eerst de 9800 xt 128 hynix bios ingeflashed (ik heb nl hynix geheugen) en toen kon ik anti-aliasing niet meer gebruiken, of het beeld werd helemaal fokt op. toen heb ik de 9800 xt 128 samsung erin geflashed, toen was het probleem (van de anti-aliasing) over.

mss wat voor jou jossy: als da ding van jou et gewoon doet op 412 x 365 moeje ff voor de gein er un xt bios in flashe, scheelt je 400 3d03marx! (ik ging daarmee tot de 6669 :*) )

Verwijderd

Topicstarter
zo ziet mu beeld er dus uit met die "balken-error":

http://members.lycos.nl/mopedhost/untitled.jpg

:r

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 00:31

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Tja, hier dezelfde kaart en geen problemen, lijkt me toch dat je kaart kapot is (waarschijnlijk het geheugen dus), gewoon garantie claimen? Of lukt dat niet meer ivm. BIOS flash?

[ Voor 13% gewijzigd door Dawai op 04-03-2004 01:44 ]

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Topicstarter
nej bios kan ik terug flashe.. hijs alleen van 21-2 (tweede hands gekocht) dus ik weet niet of zu mu nog garansie willu gevu..

Verwijderd

Cycloon schreef op 04 maart 2004 @ 00:05:
ps. Het valt me wel op hoeveel issues er wel niet zijn met ati kaarten. Heb nooit zoveel problemen gezien met mensen die nvida kaarten hebben. Misschien is dat wel de prijs voor 10fps extra.....
Dit komt omdat er veel meer mensen (vooral Tweakers) een Ati kaart hebben, dit is duidelijk te zien bij bijvoorbeeld de 3dmark contest.

Ati heeft krachtigere kaarten voor minder geld, en betere kwaliteit in 2d en 3d. Ook clocken de Ati kaarten goed over en zijn ze overal te krijgen.

nVidia heeft nu eenmaal een wat mindere naam, maar wordt door het grote publiek nog steeds veel gekocht.

Omdat Tweakers veel exotische hardware hebben en veel prutsen wil het daar welleens wat eerder fout gaan. Ook melden Tweakers het snel hier wat 'normale' mensen niet doen. Daarbij hebben meer Tweakers een Ati kaart.

Dit alles zorgt er dus voor dat jij meer problemen met Ati kaarten ziet en minder met nVidia.

Verwijderd

Topicstarter
lekker! :*)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 21:01
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 01:46:
nej bios kan ik terug flashe.. hijs alleen van 21-2 (tweede hands gekocht) dus ik weet niet of zu mu nog garansie willu gevu..
Hoi KingPimp, er zijn hier op got tweakers die het op prijs stellen als je correct nederlands gebruikt in reactie's op topic. B) Waarom?
Omda di soort taal niej fijn leze is, en ut dan snel nar
BrEeZaH TaAl gaat, wat helemaal niet fijn leest. :X
De belangrijkste reden is dat mede gotters via onze got-search niets aan je topic hebben omdat keywords niet herkend worden als je bv "garansie" schrijft ipv "garantie". :z

Ok en nu ontopic, het is inderdaad vrijwel zeker dat je geheugen kapot is. Ergens komt er een fout in je data in het geheugen oid en deze wordt uitgelezen en dan crash... Niet alle data lijkt op elkaar. 1mm anders lopen in CS en het is anders.

Verder is dit inderdaad een garantie-kwestie. Ik denk dat als je zegt dat je de bon kwijt ben oid je gewoon RMA kan aanvragen. Of had je de bon er wel bijgekregen? Succes met je rma-aanvraag en daarna het gamen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gody op 04-03-2004 02:07 . Reden: typfoutje ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dit komt omdat er veel meer mensen (vooral Tweakers) een Ati kaart hebben, dit is duidelijk te zien bij bijvoorbeeld de 3dmark contest.
Natuurlijk grote onzin, ookal zijn er minder mensen die een Nvidia kaart hebben, je zou dan nog steeds problemen zien. Op vandaag de dag ben ik op verschillende fora veel problemen met Ati kaarten tegengekomen.

Er zijn blijkbaar minder problemen met Nivdia kaarten, maar hiermee wil ik niet zeggen dat Ati kaarten slecht zijn. Het is eerder wat me opvalt.
nVidia heeft nu eenmaal een wat mindere naam, maar wordt door het grote publiek nog steeds veel gekocht.
Bij mij persoonlijk heeft Ati een mindere naam, mede door alle problemen.
Daarbij hebben meer Tweakers een Ati kaart.
wordt eens tijd dat ik mijn Nvidia er tussen ga zetten. De contest heeft niet te maken wat men meer of minder heeft. het is meer of wie er aan mee doet of aandacht aan besteed.

Het is geloof ik niet bewezen wat een tweaker heeft. Een Ati of een Nvidia. Misschien leuk om een keer een poll te houden op de frontpage.

Disclaimer: Voordat iedereen weer begint op te sommen dat ie ook een Ati kaart heeft en dat ie prima werkt. Ik zeg niet dat ze slecht zijn. ik zeg alleen dat er meerdere topics zijn die problemen laten zien met Ati kaarten.

Ook al had de minderheid een Nvidia kaart, toch zou je bij elk spel weer een stroom aan probleemtopics zien. Nu heeft Ati dit voorrecht.

Vaak zie ik ook bij spellen dat er blijkbaar toch een patch moet komen om de ATi kaarten te laten werken, weet dan ook niet wat de ontwikkelaars gebruiken, maar het valt me gewoon op.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal alles wat in mijn macht ligt tewerk stellen om het euvel hetgeen U noemt mijn incorrect taalgebruik te reduceren, om U op deze nederige wijze tot dienst te zijn, Uwen hoogheid _/-\o_ ... :O

.. en nu on-topic :*)

ik heb zojuist het bovenstaande geprobeerd (post van 00:49) maar hij crasht net zo hard :(

ik ga idd proberen aanspraak te maken op mijn garantie, de bon heb ik nog wel, maar de kaart is du 21-02-04 aangeschaft oftewel 11 dagen oud, maargoed gewoon proberen dus..

ps.

wat is BrEeZaH TaAl touwes?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 02:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ cardinal808

u're right man!

maareehh... et topic was een kapotte 9800 pro en niet het verschil tussen ati en nvidia... toch? B)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
huh, ontopic :p

oke, eerste gelezen, ik denk dat lijkt op brak geheugen.
cool plaatje trouwens, lijkt helemaal op brak geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mopedhost/untitled.jpg

Wat je trouwens even kan doen is een aantal Faq's doornemen, om te kijken of er nog instellingen in de Bios(van je moederbord) verkeerd staan. mocht dit niet het geval zijn....

Garantie cliamen, enige oplossing. Indien niet mogelijk nieuwe kaart kopen.

Even een paar stomme vragen
• Je hebt hem tweede hands, hoe weet je dat ie niet al kapot was?
indien antwoord, bij hem werkte het niet, mijn antwoord "bij jou ook niet"
• Heb je hem al in een ander systeem getest?
zo nee, ga dat eens doen, zo ja, deed hij het daar wel, indien dit niet het geval is, zie garantie claimen. indien geen tweede systeem, neem hem mee naar iemand die ook een computer heeft.
• Als je garantie wilt cliamen, moet je er een officiele bios opzetten. altijd kans dat ze het doorhebben, maar je kan met garantie beter de domme hollander uithangen dan een wijsneus

[ Voor 62% gewijzigd door Cardinal op 04-03-2004 02:46 ]

• Jozzy
Hmm, mijn pc crashte alleen maar onverwachts, maar zulke rare beelden heb ik nooit gehad. Dit lijkt er op of je geheugen gaar is, of dat ie te warm is. En aangezien ie niet te warm is, zal ie stuk zijn. Meteen een nieuwe vragen dus.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als ik naar de screenshot kijk dan lijkt het op een geheugen kwestie.
Als er 128MB op zit en 1 van die chips is "rot" dan kan het idd willkeurige craches opleveren.

Ik heb helaas (nog) geen ati kaart.
Omdat er ati de reputatie heeft van minder goede drivers waar altijd wel iets mee is. En dat blijft lang hangen.
Dit begon met de mach serie, en daarna is het pro dit en bla dat geworden.
Er waren steeds issues in combinatie met andere sw, en games.
Het lag niet altijd aan ati hoor, ook sw heeft z'n beta momenten.
De eerste ati kaart die fatsoelijk 3d aankon was de 128(pro) kaart uit 1999

Daarna kwam de radeon serie, met ook weer driver probleemjes.
Maar nu 4 a 5 jaar later heeft ati ook geleerd en ik weet zeker dat als de rest voor elkaar is je best een hele goede video kaart van ati kan hebben.

Mijn "first ati" is onderweg, eindelijk. :)
Het is eerst nog een 8500pro in een 2de systeem en als ik tevreden ben dan koop ik een 9800pro of Xt als de prijs fatsoelijk is/word

Tweak!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

Haan

dotnetter

Ik heb ook weleens exact dat rare beeld. Club3d Radeon 9600 pro...

Ik gebruik Powerstrip om de kaart over te klokken en soms merk ik tijdens een spel dat het traag begint te lopen. Powerstrip blijkt dan het geheugen heel laag te hebben geklokt en als je het dan goed wil zetten krijg je dat. |:(

Nou lijkt het me logisch dat dat wordt veroorzaakt door het overklokken en niet direct dat het geheugen brak is. Ik hoop van niet tenminste want ik denk niet dat de fabrikant me nog garantie gaat geven.. er is weinig meer van de originele kaart over zal ik maar zeggen >:)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dat ding RMA'e! Hij is gewoon stuk! :(

..ik was ff aan het zoeken naar waar ik me oude bios ook alweer had ge-backupt (ik wil hem dus eerst terugflashen naar de originele bios, voordat ik hem terug stuur), maar nou blijkt dat ik die bios per ongeluk gedelete heb |:( }:O

ben ff online op zoek gegaan, maar ik heb de geschikte bios niet kunnen vinden (wél sapphire met samsung of hynix met club3d, maar niet de goeie combinatie ;( )

mijn vraag luidt dan ook:

"Weet één van jullie toevallig ergens een Sapphire 9800 pro 128 mb hynix bios online te staan?"

..of..

"Kan één van jullie de goedheid in zn hart vinden ( :r ) om ff met winflash ofzo een backup te maken van zijn eigen Sapphire 9800 pro 128 mb hynix bios, en die voor mij online te zetten?"

ik zou erg dankbaar zijn! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
trouwes... ik heb de hele tijd al de AGP apeture size (memory size dus) op 256 gehad in de bios. ik heb ooit es ergens gelezen dat je dat altijd beter 1 stapje hoger kan zetten, zodat je computer de eventuele paar exrta MB's die erop zitten ook mee pakt. bij mn geforce ti4200 (rip :'( ) heeft dit altijd prima gewerkt. enig idee of dit bij ati kaarten voor instabiliteit kan zorgen? (ik heb het inmiddels op 128 MB gezet en ga het nu ff testen)

overigens nog info over fastwrite (waarom het aan of uit moet staan en waarom SMARTGART hier zo vaag over doet)??

oja.. en die pro bios? iemand? :?

bvd.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
cardinal808 schreef op 04 maart 2004 @ 02:13:
Natuurlijk grote onzin, ookal zijn er minder mensen die een Nvidia kaart hebben, je zou dan nog steeds problemen zien. Op vandaag de dag ben ik op verschillende fora veel problemen met Ati kaarten tegengekomen.

Er zijn blijkbaar minder problemen met Nivdia kaarten, maar hiermee wil ik niet zeggen dat Ati kaarten slecht zijn. Het is eerder wat me opvalt.
Wat jij zegt is net zo goed onzin. Op dezelfde fora zijn net zoveel problemen met nVidia kaarten te vinden. Of wil je die misschien niet zien? En ook niet iedereen schreewt het gelijk van alle daken als zijn/haar kaart defect is (ik iig niet).

Fora zijn totaal niet representatief voor dit soort zaken. Hiervoor kun je beter een poll houden bij de officiele repair centers van de IHV's. Dan zie je tenminste pas echt van welk merk en type de meeste kaarten defect terugkomen. En op fora moet je ook maar aannemen dat iedereen de waarheid spreekt, er wordt n.l. behoorlijk wat uit de duim gezogen.

Ook leuk detail, ik heb zelf al 2x een DOA nVidia kaart gehad en eentje die er na een week al mee kapte (geheugen brak). Met ATi en Matrox hardware heb ik daarintegen nog nooit ellende gehad. Maar om dan gelijk te gaan roepen dat nVidia slechtere hardware maakt dan ATi en/of Matrox... nee.

Soms heb je gewoon pech. Maar ach, het valt onder de garantie dus je kan hem zo omruilen in de winkel ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 01:56:
[...]

...Ati heeft krachtigere kaarten voor minder geld, en betere kwaliteit in 2d en 3d. Ook clocken de Ati kaarten goed over en zijn ze overal te krijgen....
Sorry maar dat is relatief denk ik... (Ati's geheugen is niet op elk kaartje eve lekker :r )

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 17:54:
[...]

Sorry maar dat is relatief denk ik... (Ati's geheugen is niet op elk kaartje eve lekker :r )
Hangt natuurlijk van de fabrikant af waar ze voor kiezen. Dus welk geheugen ze erop plakken. Sommige fabrikanten kiezen ervoor om wat trager geheugen erop te smijten.

Verwijderd

Topicstarter
ehm.. kenne we weer on-topic plz? O-)

Verwijderd

Topicstarter
nou.. kep um ge-rma'd hoor..
bedankt voor jullie hulp.. _/-\o_ jammer dat et tevergeefs was..
oi! :+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:01

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 15:08:
nou.. kep um ge-rma'd hoor..
bedankt voor jullie hulp.. _/-\o_ jammer dat et tevergeefs was..
oi! :+
Is het nog gelukt met dat BIOS?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1