1/7 - 1/8 pci devider mod asus k8v-deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Omdat men vorige paar posten blijkbaar wat verloren gingen zonder respons in het grote a64 topic , maak ik maar effe een specifiek gerichte post .

Wat ik dus zou willen uitzoeken is of het onafgewerkte pci devider circuit op de asus k8v-deluxe zou kunnen modden zodanig dat je pci devider 1/7 of 1/8 zou kunnen instellen .

De 4 schakelaar tellende dipswitch die net onder de atx stekker had moeten zitten is dus niet op het mobo gesoldeerd .

De tabel met de pci/ agp devider setings is afgeprint net onder pci slot 1 op het moederbord .

Ik heb dus al dagen gezocht of er ook maar iemand is die al met deze gegevens aan de slag is gegaan , maar echt niemand heeft daar blijkbaar al erg in gehad of laat staan er iets mee geprobeerd dus .

Ik wil best wel eens proberen er wat op te solderen en er wat mee te testen
Maar heb tot nu toe nog niets respons gehad of dit pci circuit ook daadwerkelijk zou kunnen werken of dat het verloren moeite en of zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn om mijn mobo te slopen dus

Verwijderd

Ik heb het er met YoupY een tijd geleden al over gehad. Waar het op neer komt is dat de schakelaars er niet op zitten, maar als je ze erop zou zetten (wat iemand ook gedaan heeft) werken ze nog niet.

Dit komt door de bios-software, deze geeft niet de juiste schakelbare signalen, waardoor je geloof ik maar 1 bit kan schakelen en dat is net niet de juiste.

We hebben het er toen lang over gehad, maar zijn tot de conclusie gekomen dat zonder de software aan te passen (wat extreem moeilijk zo niet onmogelijk is) het niet kan.

Je zou iemand moeten zoeken met een reference board waarop de switches wel zitten (zoals bij THG die er ook een foto van hebben) je zou dan de onderdelen erop moeten doen en dan daar het bios vanaf halen (of gedeelte van).

Zelf dit from scratch erop maken is zo goed als onmogelijk.

• Smollys
Ha , en een ami bios is dan ook nog eens een bios waar bijna geen mod tools voor beschikbaar zijn .
Dus het bios modden is zo wi zo al bijna onmogelijk.
Een klein kansje bestaat er mischien dat de benodigde items wel in het bios aanwezig zijn als verborgen items , maar zonder tools haal je die nooit tevoorschijn als ze er zouden zijn .

In principe is de ic en de chipset wel in orde om pci deviders hoger dan 1/6 , alleen de mobo's zijn niet voorzien om die te schakellen .
Over de abit heb ik anders toch al iemand gezien die beweerde dat de hogere pci deviders echt in te schakelen waren , en zo een htt van 260 mhz haalde op de kt800 schipset met lage pci snelheid.
Maci haalde ook 260 mhz maar wel met extreem hoge pci snelheid natuurlijk .

Verwijderd

Smollys schreef op 04 maart 2004 @ 00:37:
Ha , en een ami bios is dan ook nog eens een bios waar bijna geen mod tools voor beschikbaar zijn .
Dus het bios modden is zo wi zo al bijna onmogelijk.
Een klein kansje bestaat er mischien dat de benodigde items wel in het bios aanwezig zijn als verborgen items , maar zonder tools haal je die nooit tevoorschijn als ze er zouden zijn .

In principe is de ic en de chipset wel in orde om pci deviders hoger dan 1/6 , alleen de mobo's zijn niet voorzien om die te schakellen .
Over de abit heb ik anders toch al iemand gezien die beweerde dat de hogere pci deviders echt in te schakelen waren , en zo een htt van 260 mhz haalde op de kt800 schipset met lage pci snelheid.
Maci haalde ook 260 mhz maar wel met extreem hoge pci snelheid natuurlijk .
Beastlock haalt 267, dit komt voornamelijk omdat ie de Hypertransportbus op 600 heeft gezet ipv 800, hierdoor is z'n performance slechter, maar kan ie wel een hogere HTT halen.

Ik had echter rond de 247 al problemen dat dingen als LAN, USB en belangrijker IDE uitvielen.

Er zijn genoeg AMI bios mod tools, alleen die hebben we toen allemaal geprobeerd, maar die konden niet overweg met het bios van de K8V. Schijnbaar zijn die K8 biossen toch net iets anders als de K7.

Ook heeft het er misschien iets mee te maken dat Beastlock niet 1:1 draait, misschien dat als je de mem freq laag houdt ook de PCI wat lager blijft.

Ik ben bezig met een PCI speed tester, alleen heb ik last van storing op de lijn waardoor ik geen goede reading krijg. Ik ga van de week nieuwe onderdelen halen en dan een goede tester in elkaar zetten.

Die ene test van Anandtech geloof ik moet je niet naar kijken, want ze hadden geen groot bereik getest, want als je met dividers werkt gaat de PCI natuurlijk wel wat afwijken, maar nooit genoeg om voor problemen te zorgen (behalve bij Creative kaartjes |:()

Edit:

Die bedoel ik

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 00:49 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Dit wordt idd een erg moeilijk project, maar niet helemaal onmogelijk lijkt me. Wat me vooral opvalt is dat langs de plaats waar de dipswitches hadden moeten zitten 1 weerstandje gebruikt is en dat een aantal anderen plaatsen leeg zijn gebleven. 't mooie is dat je maar op 1 van de 4 plaatsen een weerstandje hoeft te hebben voor de 1/6 divider, dus dat zou in principe wel overeen komen.

Wat vaag is is de spanningen die je meet op die puntjes allemaal verschillen zijn en niet helemaal wat je zou verwachten. Op sommige plaatsen meet je gewoon de 3.3V op sommige plaatsen alleen de ground en op sommige plaatsen de helft daarvan.

Weet 't zo niet meer precies en het piccie wat Thorry in ik over en weer hebben zitten msn-en daarover kan ik niet meer vinden op m'n pc.

Ik blijf echter het vermoeden houden dat wanneer je dat ene weerstandje er vanaf sloopt en een op een aantal andere plaatsen weerstandjes gaat zetten van 10k dat je daarmee een een soort van dipswitch functie kan maken, al is het dan wel met een vaste divider.

Of die schakelingen echt via een chip als "nb" of "sb" lopen weet ik niet zeker, zou inderdaad best wel eens kunnen dat asus graag via de bios deviderd had willen implementeren, maar daarnaar kun je alleen maar gokken, maar aangezien op de referenceborden van asus nog wel die dipswitches zaten denk ik niet dat ze dat van plan waren om dit ook nog eens via de bios te gaan implementeren.

Waarom die dipswitches er uiteindelijk afgehaald zijn kun je alleen maar naar gokken. Misschien hebben ze niet gewerkt of misschien had asus ze liever niet op hun planken en vonden ze dat de 1/6 wel genoeg is.

Ander probleem is idd de bios. Thorry en ik hebben nog geprobeerd om deze te ontleden, maar elke keer wanneer we 'm probeerden te openen met een bios mod tooltje dan bleek deze bios corrupt te zijn. Dit hebben we echter alleen met de versie's tot 1004 geprobeerd en bij die versies zat een speciale exe bijgeleverd om 'm te flashen. Bij 1005 niet meer, dus misschien dat het bij deze mogelijk is om 'm te bekijken, bestuderen en eventueel modden.

Ik denk wel dat het mogelijk is om andere dividers in te stellen, al zal dat wel een moeilijke klus gaan worden. Dit vooral vanwege dat ene weerstandje links langs de plaats waar de onderste switch had moeten zitten, en dat je volgende de datasheet van de clockgen met 1 pull up de 1/6 kan bedienen.

• Smollys
Ik heb maar gewoon twinmos /twinmos geheugen , en dit blijkt het extreem goed te doen op dit bordje , met 2 latjes kom ik op 2.8 v op 235 mhz geheugensnelheid . met maar 1 latje kom ik op 245 mhz met 2.5 3 3 6 timings maar dan begint het moeilijk te doen.
Ik zal men schijf eens testen op een pci ide kaartje en eens kijken of het men schijf of men agp beeldkaart is dat me tegenhoud om met verlaagde mem devider om over die 250 htt te komen ;)

En dan om het effe terug over de pci deviders te hebben .
Zou het ook niet kunnen dat een cpu op 233 of 266 standard htt (die er natuurlijk niet zijn op het ogenblik ) op sommige bordjes die wel de pci dipswitchen er op hebben , wel op een hogere pci devider te schakellen zijn?

IS maar een speculatie natuurlijk .

Het wordt ook tijd dat er wat pinmods komen voor de a64 cpu's ook vind je niet ;)
In ieder geval sucses met je PCI speed tester Torry .
Maar als je geen bordje hebt dat een andere pci devider kan schakelen of locken ga je niet meer zien op die tester dan wat de meeste software ook laat zien kwa pci speed vrees ik .
Veel en veel te hoge pci speed dus :)

• YoupY
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 00:46:
[...]

Beastlock haalt 267, dit komt voornamelijk omdat ie de Hypertransportbus op 600 heeft gezet ipv 800, hierdoor is z'n performance slechter, maar kan ie wel een hogere HTT halen.

Ik had echter rond de 247 al problemen dat dingen als LAN, USB en belangrijker IDE uitvielen.

[...]

Ook heeft het er misschien iets mee te maken dat Beastlock niet 1:1 draait, misschien dat als je de mem freq laag houdt ook de PCI wat lager blijft.
[...]
Dat Beastlock de 267 haalt ligt volgens mij aan de mem divider. Wanneer je 'm op 166 zet ipv 200 gebruikt ie niet echt een 5/6 ratio maar gebruikt de plank CPU / 12.

In dit geval zou dat dus zijn:

2670 / 122 = 222.5

Hiermee wordt volgens mij de pci en agp gemaakt en dat wordt dan dus:

pci = 37.08
agp = 74.16

• Smollys
YoupY schreef op 04 maart 2004 @ 01:11:
[...]

Dat Beastlock de 267 haalt ligt volgens mij aan de mem divider. Wanneer je 'm op 166 zet ipv 200 gebruikt ie niet echt een 5/6 ratio maar gebruikt de plank CPU / 12.

In dit geval zou dat dus zijn:

2670 / 122 = 222.5

Hiermee wordt volgens mij de pci en agp gemaakt en dat wordt dan dus:

pci = 37.08
agp = 74.16
Deze vlieger gaat spijtig genoeg niet op YoepY .
De pci snelheid blijkt voledig gekoppeld te zijn aan de htt bus .
Mem devider naar beneden gooien helpt je pci dus geen mhz omlaag . deze gaat gewoon syncroom mee omhoog met je htt heb ik al getest .

Ik dacht dat Beastlock er gewoon voor gezorgt had om onderdelen te gebruiken die geen last ondervonden van de extreem hoge pci bus ( pci ata kaartje en pci beeldkaartje dat het zo hoog trok dus )

Verwijderd

Smollys schreef op 04 maart 2004 @ 01:22:
[...]

Mem devider naar beneden gooien helpt je pci dus geen mhz omlaag . deze gaat gewoon syncroom mee omhoog met je htt heb ik al getest .

Ik dacht dat Beastlock er gewoon voor gezorgt had om onderdelen te gebruiken die geen last ondervonden van de extreem hoge pci bus ( pci ata kaartje en pci beeldkaartje dat het zo hoog trok dus )
Hoe heb je getest dat die PCI mee omhoog ging? Ik denk dus dat de tooltjes ernaast zitten en de echte PCI snelheid heel anders is. Daarom ga ik die tester ook maken.

Beastlock gebruikte de onboard IDE controller (die bij mij bij 247 problemen geeft) en een Geforce FX videokaart (gewoon in de AGP dus)

• Smollys
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 01:47:
[...]

Hoe heb je getest dat die PCI mee omhoog ging? Ik denk dus dat de tooltjes ernaast zitten en de echte PCI snelheid heel anders is. Daarom ga ik die tester ook maken.

Beastlock gebruikte de onboard IDE controller (die bij mij bij 247 problemen geeft) en een Geforce FX videokaart (gewoon in de AGP dus)
Ik kan maar gissen dat als er soms hd coruptie en usb uitval is vanaf 146 mhz htt dat de pci bus vanaf dan echt te hoog gaat natuurlijk.
Maar effe afwachten wat de resultaten zijn op je meter zal dit kunnen bevestigen ;)

Soms na een paar keer opstarten gaat 250 mhz wel goed voor een tijdje , maar na een testje met in één keer dortrekken naar 266 en een lage multiplier in de hoop dat er maar iets op dat mobo zit dat de pci naar omlaag haalt resulteerde in een systeem herstel helaas .
Volgens mij dus wel een teken dat de pci bus de spuigaten begint uit te lopen .

PS: Waarom zijn jullie 100% zeker dat de bios software moet bevatten om de hardware mechanische schakeling op het bord zelf te laten werken ?
Ik zat voorheen te denken dat als er geschakeld werd op het bord zelf , het niet nodig was om er een item voor in de bios te plaatsen .
Of het zou suport moeten zijn voor cpu's die standard op een 233 of 266 mhz bus draaien wat zich meestal beperkt tot een naam of snelheid die herkend wordt door het bios .

Verwijderd

Smollys schreef op 04 maart 2004 @ 08:09:
[...]

Ik kan maar gissen dat als er soms hd coruptie en usb uitval is vanaf 146 mhz htt dat de pci bus vanaf dan echt te hoog gaat natuurlijk.
Maar effe afwachten wat de resultaten zijn op je meter zal dit kunnen bevestigen ;)

Soms na een paar keer opstarten gaat 250 mhz wel goed voor een tijdje , maar na een testje met in één keer dortrekken naar 266 en een lage multiplier in de hoop dat er maar iets op dat mobo zit dat de pci naar omlaag haalt resulteerde in een systeem herstel helaas .
Volgens mij dus wel een teken dat de pci bus de spuigaten begint uit te lopen .

PS: Waarom zijn jullie 100% zeker dat de bios software moet bevatten om de hardware mechanische schakeling op het bord zelf te laten werken ?
Ik zat voorheen te denken dat als er geschakeld werd op het bord zelf , het niet nodig was om er een item voor in de bios te plaatsen .
Of het zou suport moeten zijn voor cpu's die standard op een 233 of 266 mhz bus draaien wat zich meestal beperkt tot een naam of snelheid die herkend wordt door het bios .
De signalen komen duidelijk van het chipset af en daar worden ze ook geschakeld, wij hebben gemeten welke waardes er op die plaatsen staan waar de dipswitches horen, en die komen niet overeen met een normale waarde die je zou willen schakelen.

Van een logische 1 kun je wel een logische 0 maken, maar andersom wordt toch vrij lastig.

Of de hardwarematig op het moederbord of in de chipset is geregeld of softwarematig maakt niet zoveel uit, het blijft een feit dat je daar weinig kan schakelen.

Mijn theorie is:
Op het eerdere test board zaten er switches om te schakelen, op het release board zouden deze eraf moeten en zou het in de bios geregeld moeten worden (handmatig of automatisch aan de hand van de htt)
De programmeurs van het bios kregen het echter niet meer voor elkaar om dat erin te zetten en hebben ze gekozen voor een hardwarematige lock.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
cpu fsb verandert die ook de divider :?

ik ben er ook al eens mee bezig geweest,toen voor een ep 8k3a+.
dat was niet mogelijk omdat de chipset dat niet ondersteund. :|
deze chipset ondersteund het wel,van de clockgenerator weet ik het niet.
ik had begrepen dat het abit a64 bordje automagisch de divider verander boven een bepaalde waarde.
ik heb dat iig niet zelf getest.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Smollys schreef op 04 maart 2004 @ 01:22:
[...]

Nee ik heb Geen PCI ATA kaartje gebruikt :D
Wel gebruik ik een fx5900XT en die houdt wel van hoge agp snelheden :P

• Smollys
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 22:21:
[...]

Nee ik heb Geen PCI ATA kaartje gebruikt :D
Wel gebruik ik een fx5900XT en die houdt wel van hoge agp snelheden :P
Sory voor de foute veronderstelling van dat pci kaartje , maar ik heb net eens getest met een pci kaartje (s3 ) en heb met men twinmoss nu ook op 7-3-3-cas 2.5 - 257 hht gehaald , maar het sisoft resultaat op deze timings en mp 9.5 zijn echt bedroevend en lager dan met dezelfde timings op 245 htt met mp 10 .
Hier heb ik ook echt geen enkele verklaring voor hoor .
Maar niettemin loopt die rotte agp te hoog op omdat de fabrikanten het vertikken om die pci deviders te gebruiken die mogelijk moeten zijn met de via schipset .
Thory kan ik ook niet echt volgen over zijn 0 bit en 1 bit theory , maar hij weet natuurlijk zelf wel heel goed waarover hij het heeft natuurlijk .
Het had mooi geweest hadden we die pci schakeling op het bord werkend hadden gekregen , maar dat zit er dus blijkbaar niet direct in als er al bios mods aan te pas moeten komen :|

Verwijderd

Smollys schreef op 05 maart 2004 @ 00:11:
[...]

Thorry kan ik ook niet echt volgen over zijn 0 bit en 1 bit theory , maar hij weet natuurlijk zelf wel heel goed waarover hij het heeft natuurlijk .
LOL

Nah ik zeg ook maar iets :p

Edit:

Joep en ik hebben uren lang zitten te meten (tenminste hij aan het meten, ik aan het nadenken en opschrijven :p)

Maar we komen er niet uit, er valt geen touw aan vast te knopen. Niet aan weerstanden, niet aan layouts.

Het is maar een wazige boel, het grootste probleem is dat al die pinnen een dubbele functie hebben, dit zorgt ervoor dat er weinig te meten valt zonder dat het beinvloed wordt door die andere functie.

De vraag is alleen, als we iets veranderen, hoe merken we dat dan? Wordt alleen de PCI en AGP lager en blijft de HTT gelijk, of gaat de HTT omhoog en blijven de PCI en AGP goed. En merkt de bios/software dit? In een benchmark moet het natuurlijk te zien zijn, maar is het ook in de software te zien?

Anders wordt het erg lastig om screenshotjes te maken.... :?

Majah we kunnen ook gewoon nog een maandje wachten op de nForce3 250, dan zijn we gelijk van het gezeur af.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 02:50 ]

• Smollys
Ik vermelde hierboven al dat ik met een pci beeldkaartje stabiel tot 257 mhz geraakte met mp 9.5 en 2.8 v op men geheugen , iets dat normaal gezien niet kan , maar toch doet hij het .
Nu probeer ik het weer met mp 9.5 maar dan met men ati kaart er in en doet hij het weer .
Hier klopt dus iets niet dacht ik en ging kijken wat er mis was .
CPU-z geeft met deze instellingen de corecte waarde's weer(geheugen syncroom met htt en al ) maar sisoft sandra membench geeft veel te lage score met het geheugen op 255 mhz dus .
Dit is zo met elke halve multiplier die je insteld.
Maar als een halve mp met 255 mhz stabiel is ,en een ati kaart is stabiel en of er is niets probleem met hd coruptie of wat ook , wat is dan op dat moment de situatie met de pci bus snelheid ?
En vooral welke waarde's geeft cpu-z en ieder ander prog verkeerd weer met de cpu op een halve multiplier ingesteld .
Dat is een kluwen voor Thorry zijn pci meter als hij werkt denk ik ;)

Is dit een mogelijke pci vermindering maar dan wel zo dat je geheugen snelheid ook terug wordt gezet op 400 mhz waarde's ook al kan geen enkel prog het juist weergeven ?

De score die je krijgt met sisoft kloppen ongeveer bij de waarde's die je krijgt bij een normale oc op 233mhz of zo , enkel loopt de htt op 255 mhz op dat moment .

Rare situatie die halve multiplier historie vind ik . het lijkt er echt op of dat je pci/agp omlaag brengt , maar thevens ook je mem terugschakeld op 400 bij 233 mhz htt dus en als je dan overclockt naar 255 htt loopt je mem ook terug tegen de 466 mhz ddr maar voor de rest zegt elk prog dat je 510 ddr hebt :?

Hier effe een screentje van mijn settings en resultaten . Ow , en de cpu test en multimedia geven op dit moment wel de juiste waarde's weer alsof het een 2443 mhz cpu zou zijn hoor .
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/A64/mem257htt.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Smollys op 05-03-2004 11:50 ]

Verwijderd

Smollys schreef op 05 maart 2004 @ 11:20:
Ik vermelde hierboven al dat ik met een pci beeldkaartje stabiel tot 257 mhz geraakte met mp 9.5 en 2.8 v op men geheugen , iets dat normaal gezien niet kan , maar toch doet hij het .
Nu probeer ik het weer met mp 9.5 maar dan met men ati kaart er in en doet hij het weer .
CPU-z geeft met deze instellingen de corecte waarde's weer(geheugen syncroom met htt en al ) maar sisoft sandra membench geeft veel te lage score met het geheugen op 255 mhz dus .
Maar als een halve mp met 255 mhz stabiel is ,en een ati kaart is stabiel en of er is niets probleem met hd coruptie of wat ook , wat is dan op dat moment de situatie met de pci bus snelheid ?
En vooral welke waarde's geeft cpu-z en ieder ander prog verkeerd weer met de cpu op een halve multiplier ingesteld .

Is dit een mogelijke pci vermindering maar dan wel zo dat je geheugen snelheid ook terug wordt gezet op 400 mhz waarde's ook al kan geen enkel prog het juist weergeven ?

De score die je krijgt met sisoft kloppen ongeveer bij de waarde's die je krijgt bij een normale oc op 233mhz of zo , enkel loopt de htt op 255 mhz op dat moment .

Rare situatie die halve multiplier historie vind ik . het lijkt er echt op of dat je pci/agp omlaag brengt , maar thevens ook je mem terugschakeld op 400 bij 233 mhz htt dus en als je dan overclockt naar 255 htt loopt je mem ook terug tegen de 466 mhz ddr maar voor de rest zegt elk prog dat je 510 ddr hebt :?

Hier effe een screentje van mijn settings
[afbeelding]
Ik heb gemerkt dat de bios soms vanzelf gekke dingen insteld, ik heb ook gezien dat de geheugen snelheid nergens correct staat. Soms geeft de clockgen het goed weer, maar vaak staat daar gewoon een negatieve htt.

We hebben al vaker gezien (zoals bij Beastlock) dat als je async draait je veel hoger kan komen, het lijkt er dus op dat de PCI snelheid daardoor beinvloed wordt.

• Smollys
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 11:52:
[...]

Ik heb gemerkt dat de bios soms vanzelf gekke dingen insteld, ik heb ook gezien dat de geheugen snelheid nergens correct staat. Soms geeft de clockgen het goed weer, maar vaak staat daar gewoon een negatieve htt.

We hebben al vaker gezien (zoals bij Beastlock) dat als je async draait je veel hoger kan komen, het lijkt er dus op dat de PCI snelheid daardoor beinvloed wordt.
Yep , heb hier een goed latje pc 2700 ddr denk ik dat wel eens zeer hoog zou geraken denk ik , maar op geen enkele manier krijg je dat op mem 1/6 divider seting , je stelt het wel in in het bios maar die stelt het gewoon op 333 mhz en daarmee uit . raar een bios dat ze eige zin wil niet ?

Die halve multiplier history zou in het geheel niet slecht zijn , maar enige nadeel is dat je meer cpu power moet kreéren met koeling , maar dan hebben we mp 10.5 en of zelfs 11.5 nodig , en die hebben we nu net niet (nog niet teminste ;) )

Verwijderd

Smollys schreef op 05 maart 2004 @ 12:11:
[...]

Yep , heb hier een goed latje pc 2700 ddr denk ik dat wel eens zeer hoog zou geraken denk ik , maar op geen enkele manier krijg je dat op mem 1/6 divider seting , je stelt het wel in in het bios maar die stelt het gewoon op 333 mhz en daarmee uit . raar een bios dat ze eige zin wil niet ?

Die halve multiplier history zou in het geheel niet slecht zijn , maar enige nadeel is dat je meer cpu power moet kreéren met koeling , maar dan hebben we mp 10.5 en of zelfs 11.5 nodig , en die hebben we nu net niet (nog niet teminste ;) )
Jah die K8V is een wazige plank, er zitten allemaal dingen aan die net niet kloppen. Ik vraag me eigenlijk af of die plank wel klaar was voor een release.

De biossen zijn super buggy, het maakt meestal niet zoveel uit wat je instelt, je krijgt nooit wat je wil. Maar bij nForce 3 is het nog erger, mijn Gigabyte K8N Pro doet ook super wazig. Soms blijft de boel hangen op standaard snelheden, dan gaat ie weer rustig naar 10x250 en dan wil ie ineens geen 4x220 doen.

Ook memory instellingen doet het board zomaar wat, je krijgt nooit wat je hebt ingesteld, daarnaast reset ie alle memory instellingen na een crash waardoor je dus 100x dezelfde dingen moet instellen.

Ook erg wazig is dat ik een aantal videokaarten heb (onder andere mijn Geforce 4 MX waarmee ik tweak) die niet willen draaien in het Gigabyte board en in een A7n8x Deluxe en A7n8x-E Deluxe terwijl ze dat eerder wel deden. Ik denk dat de hoge AGP van de K8V em z'n nek heeft omgedraaid. Nu heb ik dus een paar PCI kaarten gepakt en daarmee getest.

Het probleem is echter niet zozeer de videokaart, maar de IDE controller en mijn Maxtor harde schijf. Het is een oude Maxtor 15gig schijf, ideaal om mee te tweaken, maar PCI hoger als 40 mhz vind ie niet grappig. Resultaat: Veel Windows reinstalls (of image terugzetten :p)

• Smollys
Ok , ik heb hier nu ook een Soltek sl-k8av2-rl liggen om een pc mee te maken .
Op dit bordje staan wel de jumpers om de pci bus in te stellen .
De enige revieuw die ik heb gezien waarbij ze de jumpers anders instelden dan standard starte het bord niet meer op .
Maar dat is ook al wat ze met die jumpers hebben gedaan , verstoken en na de eerste keer niet booten terug standard ingesteld en het zo gelaten .
Meer heb ik van dit soltek nog nergens iets vernomen of gezien of de pci jumpers werkten of niet .
Tijd voor mij dus hier om die functie eens nader te gaan bekijken denk ik ;)
Kan er mischien nog wat nutige info uithalen mischien ;)

Verwijderd

Smollys schreef op 05 maart 2004 @ 11:20:

Hier effe een screentje van mijn settings en resultaten . Ow , en de cpu test en multimedia geven op dit moment wel de juiste waarde's weer alsof het een 2443 mhz cpu zou zijn hoor .
[afbeelding]
Na dit bericht gelezen te hebben heb ik ook maar even een PCI graphic kaart uit de kast gerukt en dit zijn mijn bevindingen:

Met de ATI 9700 kom ik met de a64 (3200+ 1mb) op een top van 2299,66 geheugen 1:1 (alleen is dan 3dmark niet stabiel boven ati settings 277/270)
Als ik met clockgen 1 tikie hoger wil dan slaat mijn ATI kaart vast en krijg ik een gpu reqeuster in mijn scherm of een zwart scherm na een reset staat mijn ATI in een lage resolutie.(RESET ATI dus)
Als ik de PCI kaart in mijn pc doe en de AGP ATI verwijder heb ik de volgende resultaten

Mijn CPU gaat nu over de 2400MHz en mijn mem staat dan ook 1:1 dus werkt mijn mem op 480Mhz.
Ik kan dus nu het vogende uitsluiten mijn cpu gaat tot min 2400 Mhz en mijn mem op 480 MHz ik kan met mijn PCI videokaart werken min 2400 MHz dus is mijn conclusie dat de PCI bus in iedergeval 40 MHZ aankan de AGP bus Kan geen 76,81 MZH aan (dat is 2304 Mhz) krijg dan dus een GPU requster dat mijn kaart op nieuw is gereset Conclusie de APG bus hang het eerst op een ASUS K8V.
Het zou inderdaad handig zijn als daar een oplossing voor komt in een bios zeker omdat ik nu weet dat mijn CPU 2400Mhz stabiel aankan :9
Jammer alleen dat je ook spellen wilt spelen en niet alleen Seti@home wilt draaien
(Seti@NL sorry dudes geen loeibeest)

Ik hoop dat het echt in de volgende bios aanwezig anders moet ik dadelijk weer een ander MB :(

Verwijderd

The K8V uses different dividers for agp/pci at various fsb. After reading several threads where people have high OC's on the Asus K8V mb (Including Macci) and being able to bench 3Dmark, the mb's have to be implementing an AGP/PCI divider based on FSB.

This is silk screened on the K8V for a missing dip switch, and it must be implemented in bios for agp/pci bus.

SW4 SW3 SW2 SW1 CPU HTT PCI
---------------------------------------------------------
OFF OFF OFF OFF 200.0 66.80 33.40
ON ON OFF ON 210.0 70.00 35.00
ON OFF ON OFF 233.33 66.67 33.33
ON OFF OFF ON 266.67 66.67 33.33
ON OFF OFF OFF 300.00 75.00 37.50

bron:
http://www.abxzone.com/forums/showthread/t-55864.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 01:00:
The K8V uses different dividers for agp/pci at various fsb. After reading several threads where people have high OC's on the Asus K8V mb (Including Macci) and being able to bench 3Dmark, the mb's have to be implementing an AGP/PCI divider based on FSB.

This is silk screened on the K8V for a missing dip switch, and it must be implemented in bios for agp/pci bus.

SW4 SW3 SW2 SW1 CPU HTT PCI
---------------------------------------------------------
OFF OFF OFF OFF 200.0 66.80 33.40
ON ON OFF ON 210.0 70.00 35.00
ON OFF ON OFF 233.33 66.67 33.33
ON OFF OFF ON 266.67 66.67 33.33
ON OFF OFF OFF 300.00 75.00 37.50

bron:
http://www.abxzone.com/forums/showthread/t-55864.html
Wat probeer je hiermee te zeggen?

Die gegevens staan gewoon in de datasheet van de clockgen die hier ook al 10x voorbij is gekomen. Misschien moet je de thread eens lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 01:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 01:02:
[...]

Wat probeer je hiermee te zeggen?

Die gegevens staan gewoon in de datasheet van de clockgen die hier ook al 10x voorbij is gekomen. Misschien moet je de thread eens lezen.
heb hier de datasheet niet zien staan hoor dus mischien moet je zelf ff beter kijken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 01:48:
[...]

heb hier de datasheet niet zien staan hoor dus mischien moet je zelf ff beter kijken
Bij deze dan, dit topic was voornamelijk een discussie tussen mij, Smollys en YoupY, YoupY en ik hadden er al eerder naar gekeken en Smollys zat er dus ook naar te kijken.

We hebben alledrie de datasheet uitgebreid zitten bekijken voordat dit topic gestart werd, vandaar dat we er ook over praten. Ook via IM en in andere topics hebben we het hierover gehad.

Maar goed bij deze dan nog een keer speciaal voor jou de datasheet van de clockgen:

http://www.icst.com/Products/pdf/ics950405.pdf

Neemt trouwens niet weg dat je met je post 0.0 toevoegd aan het topic en dus de discussie en vraag ik mij af waarom je het post? Wat probeer je te zeggen met die post?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 03:19 ]

• YoupY
Ik wil eigenlijk niet lullig gaan doen, maar in dit geval ben ik het helemaal eens met Thorry. De datasheet had je best zelf wel ff kunnen zoeken, ook al stond ie hier niet.

Als je had gelezen wat in deze draad is gepost dan zul je zien dat de enige divider die werkt de 6 == (200/66/33) divider is, dus whatever de datasheet zegt dat ie tot (266/66/33 kan) of 8/2/1)), en dat je dus hier vrij weinig aan hebt als je bv prom gekoeld bent (240 geeft dan al belachelijke agp en pci waardes, laat staan hoger), dan snap je natuurlijk wel dat je post niet echt veel bijdraagt.

Natuurlijk wel mooi dat je meedenkt, maar kom dan met iets constuctiefs...

Macci van XS heeft de mod al geprobeerd, maar deze werkte niet, dus het lijkt me niet dat dit probleem ff zomaar te fixen is. Ik ben zelfs bang dat het niet mogelijk is voor zelfs de meer extreme gebruiker die verstand heeft van elektro. Er zijn te veel variableen waarmee je rekening moet houden.

Hopelijk brengt de k8t800 pro een uitkomst deze zou een gelockte apg of pci hebben (of in ieder geval werken met dividers), zoals de klokgenerator chip wel aankan. En de nf3-250 heeft een pci die altijd 33 mhz is en agp die je kan instellen. Dit volgens de eerste redleijk betrouwbare preview van anandtech die een reference bord heeft getest!!

Bijna alle weerstanden in de buurt van de clockgen chip hebben een functie. Voor 1 pin op de plaats waar de dipswitches hadden moeten zitten, meette Thorry en ik constant afwijkende waarde tov de andere plaatsen. De andere pinnen van de plaats waar de switches hadden moeten zitten en de eraan gekoppelde pinnen van de clockgen chip meette allemaal andere waardes, waaraan verder geen touw aan vast te knopen was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 03:18:
[...]

Bij deze dan, dit topic was voornamelijk een discussie tussen mij, Smollys en YoupY, YoupY en ik hadden er al eerder naar gekeken en Smollys zat er dus ook naar te kijken.

We hebben alledrie de datasheet uitgebreid zitten bekijken voordat dit topic gestart werd, vandaar dat we er ook over praten. Ook via IM en in andere topics hebben we het hierover gehad.

Dat is al weer wat anders dan je in je vorige post zei !!! staat er dus namelijk niet 10 keer vermeld..

Maar goed bij deze dan nog een keer speciaal voor jou de datasheet van de clockgen:

http://www.icst.com/Products/pdf/ics950405.pdf

Leuk hoor maar beetje overbodig dat hier nu neer te zetten !!

Neemt trouwens niet weg dat je met je post 0.0 toevoegd aan het topic en dus de discussie en vraag ik mij af waarom je het post? Wat probeer je te zeggen met die post?
Mag jij vinden hoor maar als ik als buitenstaander hier in deze topic kom en ik denk info te hebben die ons allemaal een stukkie dichter bij de oplossing kan brengen zie ik geen reden om dat niet te delen.
ik kan er niets aan doen dat dat in een hele andere topic wel is doorgenomen ik lees deze topic nu en kan niet ruiken wat er in een ander topic staat als ik daar nog niet bent geweest dus get a life dude!! :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 11:39:
[...]

Mag jij vinden hoor maar als ik als buitenstaander hier in deze topic kom en ik denk info te hebben die ons allemaal een stukkie dichter bij de oplossing kan brengen zie ik geen reden om dat niet te delen.
ik kan er niets aan doen dat dat in een hele andere topic wel is doorgenomen ik lees deze topic nu en kan niet ruiken wat er in een ander topic staat als ik daar nog niet bent geweest dus get a life dude!! :P
Daarom vraag ik wat je bedoelt. Info delen is niets mis mee, maar gewoon een stuk tekst copy pasten slaat natuurlijk nergens op. Dus ik informeer je dat als je dit topic had gevolgd (voordat er tegenaan gekicked werd) dan had je gezien dat we aan het praten waren over de clockgen... en moet toch wel gek lopen als we over een chip discussieren zonder de datasheet gelezen te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 15:47 ]

Pagina: 1