Toon posts:

@HOME trage snelheid achter Belkin router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net als vele andere in dit forum een probleem met de snelheid van mijn @Home verbinding bij het gebruik van een router. Geen van de aangeboden oplossing biedt echter een oplossing voor mij dus probeer ik zelf wat te posten.

Het probleem:
Ik heb een breedband abonnement van @Home, gemiddelde download snelheid bij mij is 350 k/s. Een maand geleden heb ik een router toegevoegd aan mijn netwerk zodat ik mijn laptop en divxplayer aan kan sluiten. De download snelheid is nu echter in een gezakt en varieert nu van 20 tot 60 k/sec. Stop ik de utp stekker weer direct in de kabelmodem dan haal ik de oude snelheid van 350 k/sec weer. De snelheid test ik op twee manier: 1) www.speedtest.nl en 2) downloaden van een ftp server waarvan ik weet dat de bandbreedte hoger is dan 100 k/s.

Setup:
PC - een athlon 800 met XP Pro (net opnieuw geinstalleerd) en een realtek RTL8139 10/100MBit netwerk kaartje. Ik heb hierbij aan de default xp netwerk instelling niks gewijzigd. Door router toegwezen Ip Adres 192.168.1.53, subnet mask 255.255.255.0, gateway 192.168.1.2.

Router - BELKIN WIRELESS ROUTER 802.11B. Default fabrieksinstellingen. Enige verandering is het instellen van de hostname voor de internet connectie (cc...). Subnetmask voor interne netwerk is 255.255.255.0, subnet mask verkregen van @Home 255.255.254.0.

KabelModem - Motorola SURFboard® Cable Modem SB5100.

Overige - Verder hangt er in het netwerk alleen een KISS divxplayer.

Tot nu toe geprobeerd (maar dus niet geholpen):
- utp-kabel tussen router en kabelmodem vervangen door een andere utp-kabel
- Instelling netwerk kaart in pc veranderd naar Half-uplex 100MBit en later naar Full duplex 100Mbit. Staat nu weer op auto negotiate
- utp-kabel van divxplayer los gekoppelt van de router.

opmerkingen/vragen:
- Als ik van mijn pc naar de webinterface van mijn router surf moet ik zeggen dat het erg lang duurt (soms meer dan 5 sec) voordat een pagina ingeladen is.
- Ben bij de winkel geweest die mij de router verkocht hebben en zij vetelden mij dat ik de kabelmodem op full duplex moest zetten. Enig idee hoe ik dat kan doen.

Hopelijk heeft iemand een oplossing voor mij probleem.

grtz,
NijhuisT

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Ik heb zelf geen ervaring met een Motorola modem en mijn Com21 heeft ook geen webinterface, dus ik weet niet in hoeverre je zelf je kabelmodem kunt instellen. Lijkt me echter sterk dat het aan je modem ligt als je wel met eenpc rechstreeks zo'n snelle verbinding kunt maken. Hoe is de snelheid tussen de 2pc's onderling? Heb je op het LAN wel een goede snelheid?

[edit]
voor een wat betrouwbaardere test: test hier een van en post even wat je resultaat is:

http://www.nxs.nl/files/100mb.bin

Opslaan en meet je snelheid met DU meter of een soortgelijk programma.

[ Voor 24% gewijzigd door CamU op 03-03-2004 23:04 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 22:58:
opmerkingen/vragen:
- Als ik van mijn pc naar de webinterface van mijn router surf moet ik zeggen dat het erg lang duurt (soms meer dan 5 sec) voordat een pagina ingeladen is.
- Ben bij de winkel geweest die mij de router verkocht hebben en zij vetelden mij dat ik de kabelmodem op full duplex moest zetten. Enig idee hoe ik dat kan doen.
Volgens mij zo:
Configuratiescherm > Netwerk- en Internet-verbindingen > Netwerkverbindingen > Rechtermuisknop LAN-verbinding > Eigenschappen > Configureren (bij het groene kaartje) > Geavanceerd > (en het volgende weet ik niet zeker) Type verbinding instellen op 10BaseT Full Duplex.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 23:22:
[...]

Volgens mij zo:
Configuratiescherm > Netwerk- en Internet-verbindingen > Netwerkverbindingen > Rechtermuisknop LAN-verbinding > Eigenschappen > Configureren (bij het groene kaartje) > Geavanceerd > (en het volgende weet ik niet zeker) Type verbinding instellen op 10BaseT Full Duplex.
Zo kun je inderdaad de instelling van de netwerkkaart veranderen, niet van de kabelmodem. Dit had ik naar aanleiding van reacties op andere post ook al geprobeert.

Echter...!! Er zijn 5 mogelijk instelling bij mijn netwerkkaart : Auto negotiate (default), 100Mbps/Full Duplex, 100Mbps/Half Duplex, 10Mbps/Full Duplex en 10Mbps/Half Duplex. Ik had de eerste drie geprobeert en dat hielp niks. Optie 4 (10Mbps/Full Duplex) blijkt echter het probleem wel op te lossen!!!

Mensen, bedankt voor de snelle reacties (nog geen uur geleden de vraag gepost) en de goeie hulp!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ussut niet op je router de max MTU size die verkeerd staat op je WAN kant (naar je modem toe)?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.