[3d] 3d illusie zonder 3d brilletje

Pagina: 1
Acties:

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 11:38
Een tijdje geleden heb ik mijn asus 3d brilletje weer eens uit de kast getrokken en aangesloten op mijn Nvidia kaart. Zo kun je erg leuke 3d plaatjes kijken met échte diepte. Maar...

Tijdens mijn zoektocht naar plaatjes kwam ik ergens terecht op een site waar ze plaatjes hadden die je zonder bril ook in 3d kon zien. Dit deden ze door snel twee plaatjes afwisselend te tonen waardoor er een heel erg interessant 3d effect ontstond. Het nadeel van deze methode was wel dat het knipperen van de afbeelding nogal storend werkt.

Nu is mijn vraag: weet iemand waar ik zulke plaatjes kan vinden, en wat de techniek er achter is? Ik wil zelf ook dit soort dingen gaan maken. Helaas heb ik die ene site nooit meer terug kunnen vinden :(

[ Voor 5% gewijzigd door koffercomputer op 03-03-2004 22:18 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31
"...Dit deden ze door snel twee plaatjes afwisselend te tonen ..."

Animated GIF? Flash?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het stond op een weblog, iets van flabber denk ik.

Maar je kan ze zelf simpel maken door 2 foto's te maken (eentje iets verder naar rechts ofzo) en die af te laten wisselen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Lijkt mij sterk dat dat werkt, aangezien je ALLEEN maar 3d kunt zien als je linker en rechteroog een ander plaatje zien.

Als je op je scherm naar een plaatje kijkt dat heel snel wisselt kijk je altijd nog met 2 ogen op hetzelfde moment naar hetzelfde plaatje. Het zal alleen maar wazig worden (een mengeling van de 2 plaatjes dus) door het snelle wisselen.

Zo'n bril werkt door het beurtelings afsluiten van je ene en andere oog op het moment dat het ene en het andere plaatje te zien zijn. Je ziet dan met je linkeroog het "linkerplaatje" en met je rechteroog het "rechterplaatje".

Wat overigens wel werkt, als je die 2 plaatjes (linker en rechter uit iets andere invalshoek) NAAST elkaar hebt, en het lukt je om scheel te kijken en daarbij de 2 plaatjes over elkaar te leggen en TOCH te focussen op het "plaatje in het midden" (feitelijk 2 over elkaar), dan zie je wel 3d. Dat was mij laatst gelukt toen ik niks te doen had op de plee :P

[ Voor 30% gewijzigd door Stefke op 03-03-2004 22:30 ]

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54
Ik ken wel een systeem wat zo werkt, maar dan heb je alsnog een 3D-bril nodig. Deze zorgt ervoor dat afwisselend je linker- en je rechteroog dichtzitten.

Als je dus met een 100Hz projector 2 50Hz beelden (vanuit een andere hoek genomen) afwisseld kun je dus mooi 3D simuleren.

Maar als je bij deze methode ook goed 3D kan zien zonder bril kan ik je helaas niet verder helpen.

edit:
Stefijn was sneller...

[ Voor 5% gewijzigd door MoZe op 03-03-2004 22:28 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

hehe zoiets? Afbeeldingslocatie: http://www.well.com/user/jimg/stereo/Flippant_Venus_Plunge.gif

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 11:38
Het 3d effect in de plaatjes was erg sterk aanwezig. Zelf ben ik bekend met het op hoge snelheid wisselen van plaatjes in combinatie met een 3d bril (ik heb er zelf een) maar dit was echt anders.

Of het ook werkt met twee op afstand van elkaar genomen plaatjes weet ik niet zeker, ik heb het wel eens geprobeerd met zelfgemaakte JPS foto's maar dat was niet zo sterk als die plaatjes die ik eerder gevonden had.

Elzared
Ja, dat soort plaatjes bedoel ik !

[ Voor 8% gewijzigd door koffercomputer op 03-03-2004 22:31 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Nja, das wel een beetje illusie van diepte. Dit is het "matrixeffect". Als je zo meer plaatjes zou maken zou je er omheen kunnen draaien.

Het verschil is echte DIEPTE. Alsof je dingen vast kunt pakken. Dat is bij dit plaatje niet zo, dat vind ik iig niet. Alhoewel het best een leuk effect is hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 03-03-2004 22:32 ]

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.well.com/user/jimg/stereo/Moist_and_Dry_1.gif

Bij flabber zoeken op stereo!
Pagina: 1