Toon posts:

[P4P800] ervaringen met PAT/MAM/HyperPath

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in een ander topic kwam ik per toeval te weten dat i865 (op bijv P4P800) een verborgen PAT heeft. dit kan je enablen door de bios van de i865 te hacken. ( ik heb het niet over MAM (= memory accerelation mode, een voorloper van PAT)

nu wil ik weten wie het al gedaan heeft en wat de ervaringen ermee zijn?

hier kan je lezen dat asus dit openbaar maakt: klik hier

en hier dat Intel zegt dat ze de garantie vervalt wanneer je dat zou doen:klik hier

en hier 1 topicje waarin over die PAT mogelijkheid in P4P800 wordt gepraat (5mnd oud):klik hier

dus wie heeft het al gedaan en hoe beviel het? heeft iemand zijn mobo naar de filistijnen geholpen? kreeg je de beloofde snelheidsvermeerdering? of is het door de MAM nix meer te merken van de PAT?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Topicstarter
ships ik lees net dat de MAM de PAT oftewel hyperpath is in P4P800?
> How to enable Hyper Path?
To enjoy Hyper Path, a unique technology for the ASUS P4P800 series, simply go into the BIOS setup utility. All P4P800 Series PCB and BIOS versions support Hyper Path.

1) Enter BIOS setup utility
2) Select "Advanced" menu
3) Select "Chipset" configuration
4) Enabled Memory Acceleration Mode
5) Your system is now Hyper Path
Asus has found a way to implement a version of PAT (Performance Acceleration Technology) on the P4P800 that they call MAM (Memory Acceleration Mode). We have verified that MAM makes a significant difference in performance, as PAT does on the Canterwood.
dus je hoeft je bios niet te hacken of wat dan ook. het zit allang in de bios verwerkt.....

edit: voor mensen die het niet meer kunnen volgen: ik dacht dat er een verborgen PAT in P4P800 zat zodat het samen met de MAM dubbel snelheidswinst zou opleveren. maar het is me nu duidelijk dat die verborgen PAT = MAM is

verzoek aan balusc, wil je de laatste deel van de topicnaam "ervaringentopic" weghalen? de rest laten we staan voor mensen die dezelfde denkfout als ik maken :o

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 22:36 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel iets aangepast :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt balusc :Y)

iig gebruik ik al heel lang de MAM nog voordat ik dit alles wist, ik was aan het uitproberen en merkte in AIDA32 al op dat de geheugenbenchmark hoger scoorden met MAM op enabled.

nu lees ik dit alles en mja beetje laat al inmiddels om dit te weten maar goed....

ben ik toch wel blij dat ik de P4P800 heb.....

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-08 16:27
Ik ben er ook blij mee, behalve dat mijn versie maar 1 %#&@#$& ATA slot heeft, dus ik kan maar 2 harde schijven aansluiten. Nu moet ik helemaal n ata controller kopen.. grr

Kzal zo ff kieken ofk t ook enabled heb staan ;)

Verwijderd

Topicstarter
welk bordje heb je precies? ik heb de P4P800GD. je bedoelt de ata primary en secundairy en jij hebt alleen de primairy of begrijp ik je nu verkeerd?

ik gok dat jij de P4P800S heb. dan heb je dus ook maar 2 geheugenbankjes ipv 4?

een uitgeklede variant van de orginele P4P800 dus?

waarom koos je voor deze bord?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 16:54 ]

Verwijderd

Klopt het dat bijvoorbeeld SiSoft Mam niet als PAT herkend?

Ik zal eens proberen of het echt veel uitmaakt..... Vind het wel jammer dan memory accelleration uit staat in verschillende programma's....

BTW, is een score van 6000+ MB/s in de memtest goed of slecht?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Roel_ kan, want ook al is het gelijkwaardig, is het alleen voor i875 de bedoeling dat het gebruikt wordt. Dus Intel vindt het niet lief als je het bij andere systemen zo noemt.

{signature}

Verwijderd

Ik heb geprobeerd 2x een benchmark te maken, alleen MAM kan of op auto, of op enable......

Met MAM op enable
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebe/tweakers/MAM1.JPG

Met MAM op auto
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebe/tweakers/MAM0.JPG

Toch wel een klein verschilletje....
Geen 6000 MB/s hier omdat me systeem dan niet 100% stabiel is :(

edit:
Plaatjes aangepast

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
overnieuw: ik zag net dat je systeem configuratie vergelijkbaar is met die van 466 mhz geheugenreepjes. klok je soms al over?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 23:11 ]

Verwijderd

Tuurlijk.....

Waar heb je anders DDR500 voor :P
Als je de screen shots goed bekijkt ;)

P4P800 is trouwens wel me beste aankoop ooit :)
P2,6C draait ook lekker @3,3Ghz

Ik heb nog een vraagje over een aantal settings....

DRAM idle timer (infinite, 0T, 8T, 16T, 64T, auto)
DRAM refresh mode (auto, 15.6uSec, 7.8uSec, 64 uSec, 64T)

Welke settings zijn hier het snelste????

(btw, new to screens, maar hoe maak in ze kleiner?)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 23:30:
DRAM idle timer (infinite, 0T, 8T, 16T, 64T, auto)
DRAM refresh mode (auto, 15.6uSec, 7.8uSec, 64 uSec, 64T)
Deze instellingen hebben weinig invloed op je benchmarks.
(btw, new to screens, maar hoe maak in ze kleiner?)
met [img width=600]plaatje.jpg [/]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
misschien werkt MAM niet omdat je overklokt. dit bordje is gemaakt voor 400 mhz reepjes geheugen en dus klok je in principe over?

Verwijderd

Valt mee, je ziet toch een beetje verschil +/- 100MB/s, en geloof me....
zonder overclocken zal het niet veel anders zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
deze is MAM op auto; leesprestatie van geheugen
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/01zonderMAM.JPG

deze is MAM op enabled; leesprestatie van geheugen
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/3metMAM.JPG

deze is MAM op auto; schrijfprestatie van geheugen
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/2zonderMAM.JPG

deze is MAM op enabled;schrijfprestatie van geheugen
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/4metMAM.JPG

bij mij gaat het wel vooruit, ik klok me geheugen niet over, heb geen dual ddr alhoewel dat wel mogelijk is maar ik heb geen centjes voor nog een reep extra....

offtopic:
edit4: ik heb de images uigeknipt zodat het niet ellenlange post leek, en toen waren de onderste 3 nog te breed. toen [img=600 gedaan en toen waren ze niet leesbaar meer en ook niet clickable zoals die poster hierboven, ik heb ze maar zo laten staan want ik heb geen zin meer om er nog veel werk aan te gaan besteden zoals nog een keer uitknippen en uploaden enz..... excuus hiervoor ik ga slapen mzzls

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 00:46 ]

Pagina: 1