Asus P4C800 Deluxe: PAT staat disabled?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sorry voor deze kick hoor (vorige reactie si 6mnd geleden).

Ik heb wel dezelfde vraag, alleen heb ik wel mijn 2 raptors in raid 0 staan.

Toch zie ik in Sandra staan dat application accelerator (PAT) is disabled.
Ik heb al heel wat instellingen gedaan in mijn Mobo (van standaard, tot manueel OC). maar het blijft uitstaan?

zie sig. voor specs.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Application Accelerator staat niet gelijk aan PAT :)

Intel Application Accelerator is gewoon een IDE/SATA driver. PAT is een geheugen-tweakje die je in de BIOS kunt instellen. Neem de handleiding van je mobo door, daar staat 't in.

• readytoflow
  • Niet online
hmm... ok dan... dacht dat met elkaar te maken zou hebben?

maar goed als ik dus in Sandra kijk staat PAT altijd uit!

Het enige wat ik in mijn mobo manual kan vinden over PAT is bij de special features:

Intel Performance Accelation Technology (PAT)

Incorporating the Intel PAT, which is a turbo mode enabled in the Intel 875P to work with DDR 400 memory and boost system performance, the motherboard delivers a new level of performance to beat.

kan er verder echt niks over vinden in m'n manual?
Dacht dat PAT standaard wel aan zou staan?

Verwijderd

de P4P800 heeft een 865 chipset, dus geen PAT. in bios is wel een instelling dat je een voorloper van PAT kan noemen en wanneer dat aanstaat je dan ook snelheidsvermeerdering kan merken. het zit onder advanced> performance acceleration mode staat standaard op auto, die change je naar enabled. check maar met aida32 de geheugenbenchmark met auto en enabled.

mocht je computer vastlopen of wat dan ook dan kan het niet met jouw configuratie, bij mij is er nix aan de hand.

de PAT is er wel op chipset 875 die op de mobo P4C800 zit.

damned, ik zie net dat je een P4C800-E hebt, ten eerste hoort jouw probleem niet in deze topic (andere mobo dan TS), ten tweede is een verwijzing naar je sig niet gewenst omdat je bijv over een half jaar je sig verandert kan hebben na een upgrade en mensen deze topic lezen niet meer wijs kunnen worden. ten derde is deze ook nog 6 maanden oud.

aangezien ik geen P4C800 heb kan ik je niet verder helpen. open gwoon een nieuwe topic.

heb je overigens al intel chipset drivers voor 875 gedownt? kijk eens rond op www.intel.com, bij chipset 875 enzovoorts.

succes!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Als de Performance Mode in jouw BIOS op Turbo staat, dan staat PAT aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200307/asusp4c800d_bios2.jpg

edit:
Zo zie je maar weer dat het kicken van oude topics met een compleet nieuw probleem weer verwarrend is. Op zichzelf staande problemen kun je altijd het beste in een nieuw topic gieten, ook al heb je een identiek probleem via de Search gevonden.

Bij deze heb ik dan de desbetreffende berichten uit Intel application accelator op asus p4p800 in deze nieuwe topic gezet :)

edit2:
Aan Mr Tweak hieronder: sorry :*

[ Voor 66% gewijzigd door BalusC op 03-03-2004 21:42 ]

Verwijderd

op de P4P800 is ook zo een turbo mogelijkheid, is dat hetzelfde waar jij nu op doelt balusc?

offtopic:
balusc geen probleem ;) , wil je dat ik me vorige post nog aanpas? of laten staan zodat anderen die fouten niet gaan maken?

[ Voor 243% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 21:45 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 21:40:
op de P4P800 is ook zo een turbo mogelijkheid, is dat hetzelfde waar jij nu op doelt balusc?
Ja klopt, Asus had namelijk ontdekt dat de i865 een verborgen PAT instelling had. Zie ook deze nieuwsartikel op de frontpage: nieuws: Asus claimt PAT aan te kunnen zetten op i865-bord :Y) Maar Intel was er niet zo blij mee: nieuws: Intel: geen garantie op i865-chipsets met PAT-hack

offtopic:
niet nodig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 03-03-2004 21:49 ]

• readytoflow
  • Niet online
BalusC schreef op 03 maart 2004 @ 21:37:
Als de Performance Mode in jouw BIOS op Turbo staat, dan staat PAT aan :)

edit:
Zo zie je maar weer dat het kicken van oude topics met een compleet nieuw probleem weer verwarrend is. Op zichzelf staande problemen kun je altijd het beste in een nieuw topic gieten, ook al heb je een identiek probleem via de Search gevonden.

Bij deze heb ik dan de desbetreffende berichten uit Intel application accelator op asus p4p800 in deze nieuwe topic gezet :)
Ik dacht al, waar is dat topic gebleven... ;)
Kwam er idd achter dat die P4P800 standaard geen PAT heeft.
mijn welgemeende excuses... :Y)

Maar je oplossing klopt bij mij iig niet helaas.
Performance mode staat op turbo, maar bij Sandra(pro) staat:
code:
1
'X Performance Acceleration Technology           Geen'

Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar bij CPU-Z staat onder Memory de performance mode 'disabled'.

Daar kwam mijn vraag ook een beetje vandaan eigenlijk, want ik zie in het overclocking gedeelte op dit forum bij 90% van de plaatjes van CPU-Z aldaar dat dit 'enabled' is.

Toen ben ik eens gaan spelen met de instellingen, maar het blijft disabled staan.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 20:07

jbbrans

readytoflow schreef op 03 maart 2004 @ 23:03:
[...]

Ik dacht al, waar is dat topic gebleven... ;)
Kwam er idd achter dat die P4P800 standaard geen PAT heeft.
mijn welgemeende excuses... :Y)

Maar je oplossing klopt bij mij iig niet helaas.
Performance mode staat op turbo, maar bij Sandra(pro) staat:
code:
1
'X Performance Acceleration Technology           Geen'

Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar bij CPU-Z staat onder Memory de performance mode 'disabled'.

Daar kwam mijn vraag ook een beetje vandaan eigenlijk, want ik zie in het overclocking gedeelte op dit forum bij 90% van de plaatjes van CPU-Z aldaar dat dit 'enabled' is.

Toen ben ik eens gaan spelen met de instellingen, maar het blijft disabled staan.
Ik meen me iets te herinneren, dat de geheugen snelheid (minimaal) 400 MHz moet zijn.
Corrigeer me als dit niet zo is. Ik ben er eigenlijk ook weer naar opzoek.

• readytoflow
  • Niet online
Ook die staat op 400MHz met een FSB van 240 (wat tot nu toe zo'n beetje de max is bij mijn systeem :? )

Verwijderd

PAT is toch 1:1 en aangezien je FSB 240 is klok je dus over en dan is het geen 1:1 meer toch? zet het eens terug op 200 en kijk nog eens?

• readytoflow
  • Niet online
Je zal wel gelijk hebben. Want als ik de FSB verlaag naar 200MHz met turbo mode aan, dan zie ik nu dat PAT aan staat.

Maar wat ik niet begrijp is wanneer ik mijn FSB verhoog naar 240MHz, mijn geheugen bandbreedte (is dit het goede woord?) toch automatisch mee omhoog gaat, aangezien mijn geheugen (PC4000) zeker 250MHz aan zou moeten kunnen.

CPU-Z bevestigd dit, door bij het vakje
code:
1
FSB:DRAM    1:1

weer te geven.
Ook wanneer ik mijn FSB verhoog naar 240 dus. Alleen staat PAT dan wel disabled?

nog een vraagje dan (en nu zal ik wel op moeten passen dat dit niet teveel op DOC gaat lijken).
Hoe kan het dan dat ik bij andere mensen wel deze performance mode enabled zie staan en ze ook een hogere FSB vanwege een (al dan niet flinke) overclock hebben.

voorbeeldje:
Silentpuma in [Contest] GoT PiFast Challenge!! V6.0
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/20157558

Je ziet daar duidelijk staan een FSB van 4x248 dus 992MHz met PAT geactiveerd.
(en dat is echt niet het enige voorbeeld, maar zijn systeem is nu nagenoeg hetzelfde als het mijne)

[ Voor 4% gewijzigd door readytoflow op 05-03-2004 11:49 ]

• readytoflow
  • Niet online
edit:

*kick* (want ik vraag me dit toch echt af...)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
readytoflow schreef op 04 maart 2004 @ 10:01:
nog een vraagje dan (en nu zal ik wel op moeten passen dat dit niet teveel op DOC gaat lijken).
Hoe kan het dan dat ik bij andere mensen wel deze performance mode enabled zie staan en ze ook een hogere FSB vanwege een (al dan niet flinke) overclock hebben.

voorbeeldje:
Silentpuma in [Contest] GoT PiFast Challenge!! V6.0
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/20157558

Je ziet daar duidelijk staan een FSB van 4x248 dus 992MHz met PAT geactiveerd.
(en dat is echt niet het enige voorbeeld, maar zijn systeem is nu nagenoeg hetzelfde als het mijne)
Wellicht omdat hij een Canterwood (P4C800) plankje heeft en jij een Springdale (P4P800)? B) Bij de P4P800 wordt PAT inderdaad uitgeschakeld wanneer je aan het overclocken bent. Overigens wordt bij de P4C800 PAT uitgeschakeld wanneer je alle vier de geheugenslots hebt volgepropt :)

• readytoflow
  • Niet online
Eh... dat zou inderdaad een heel correct en juist anwoord zijn geweest...
ware het niet dat ik toch echt een P4C800E-Deluxe heb (zie mijn signature).

En qua geheugen heb ik toch gelijk?
Als ik processor OC dan gaat mijn geheugen toch gewoon mee, omdat het gewoon hoger kan (of iig zou moeten kunnen).

edit:

(vandaar dat dit van het oude topic afgesplitst was dacht ik ;) )

Verwijderd

BalusC schreef op 05 maart 2004 @ 12:07:
Wellicht omdat hij een Canterwood (P4C800) plankje heeft en jij een Springdale (P4P800)? B) Bij de P4P800 wordt PAT inderdaad uitgeschakeld wanneer je aan het overclocken bent. Overigens wordt bij de P4C800 PAT uitgeschakeld wanneer je alle vier de geheugenslots hebt volgepropt :)
je raakt in de war balusc :P de TS heeft een P4C800-e en geen P4P800( drm heb je zijn topic verplaatst :P ). en als ik goed begrijp heeft hij maar 2 geheugenbankjes in gebruik?

@TS wel biosupdate gedaan v1015 een lief adje fluisterde in mijn oor dat het inmiddels al v1016 is ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 14:51 ]

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:05

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:11:
[...]

je raakt in de war balusc :P de TS heeft een P4C800-e en geen P4P800( drm heb je zijn topic verplaatst :P ). en als ik goed begrijp heeft hij maar 2 geheugenbankjes in gebruik?

@TS wel biosupdate gedaan v1015 ?
1.016 inmiddels alweer :P

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb 4 geheugen banken in gebruik.
4x512MB (dus 2x Corsair twinx 1024-pc4000)

Die update naar 1015 heb ik niet gedaan, omdat ik me meen te herinneren ergens te hebben gelezen dat die nou niet echt snelheids bevorderend was en alleen een nieuwe processor ging ondersteunen.

1016 ga ik nu even bekijken

Maar volgens mijn zou het ook constant met 1014 moeten werken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
readytoflow schreef op 05 maart 2004 @ 12:40:
Eh... dat zou inderdaad een heel correct en juist anwoord zijn geweest...
ware het niet dat ik toch echt een P4C800E-Deluxe heb (zie mijn signature).[/edit]
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:11:
je raakt in de war balusc :P de TS heeft een P4C800-e en geen P4P800( drm heb je zijn topic verplaatst :P )
Inderdaad 8)7

Verwijderd

readytoflow schreef op 05 maart 2004 @ 14:53:
Ik heb 4 geheugen banken in gebruik.
zucht niemand let hier op.... :'(

ik quote balusc nu ff
Overigens wordt bij de P4C800 PAT uitgeschakeld wanneer je alle vier de geheugenslots hebt volgepropt.....
wie nu nog niet goed oplet in deze draadje krijgt een permban :( !

offtopic:
:+

dus 2 reepjes eruit en PAT zou moeten werken hoe ver je hem ook overklokt ( bedenk wel dat het wel vaker gebeurd dat de geheugenreepje kapot gaat als je hem eruit haalt, dus ik zou hem lekker erin laten zitten en het zo laten)

• readytoflow
  • Niet online
Ok, ok...
Tja ik werd hier zo in de war gebracht dat ik niemand meer vertrouwde lol... :+

Tja, dan is het 'probleem' dus opgelost...

(ga toch eens kijken wat nou het beste resultaat gaat geven bij oc'en denk)
Pagina: 1