Toon posts:

Sapphire Atlantis 9800 pro met een Zalman zm80c-hp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 dagen geleden heb ik een zalman zm80c-hp gekocht. Dus ik heb deze gemonteerd op mijn sapphire 9800 pro en tempreratuurs sensor aan de koelblok die op de GPU zit. Ik zet mijn computer aan en ik zie de temperatuur van 23 celcius naar boven de 70 celcius gaan in een periode van 5 minuten. Meteen de computer uitgezet natuurlijk en ik heb die zm80c-hp gecontroleerd: GPU kant extreem heet andere kant koud. Ik heb die koeling inmiddels er al 4 keer opgezet en het maakt totaal niets uit hoeveel koelpasta gebruik: hij blijft ongelijk gekoeld. Ik lees hier dat meerdere mensen er last van hebben, maar niemand heeft een suggestie om dit op te lossen. Monteer ik die koeling verkeerd (ik heb het altijd gedaan volgens het boekje), is die heat pipe verrot (hoe kan ik dat testen?), moet jeover die hele lengte van die gleuf waar die heatpipe langsheen zit koelpasta aan brengen, of hebben jullie nog wat suggesties die ik uit kan proberen. Aan de Koelpasta kan het niet niet liggen, gebruik arctic silver 5. Ik merk ook met het installeren dat de heat pipe uit einden niet aan weerszijde van de heatsinks er onder uit komen, hoort dat?

ik wordt hier gek van....usggesties plz!!! :) :) :) :)

• Vossie1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 11:50
Ik zou het niet weten.
Zelf heb ik ook een Sapphire Radeon 9800 Pro en de Zalman is ook onderweg, dus vind het wel handig om te weten wat er fout kan gaan!

Verwijderd

wordt die heatpipe warm, zoniet is er wat fout met de heatpipe ofwel de verbinding tussen het onderste koelpaneel en de heatpipe. Als ie wel warm wordt, is er niets fout met je heatpipe.
hier kan je zien hoe warm een 9800pro met passieve koeling wordt
http://www.xbitlabs.com/a...o/display/volt-red_8.html
80 graden dus.
Ik raad je aan om de optionele fan te kopen, dat zel heel zeker helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Die heat pipe wordt dus niet warm, tenminste niet merkbaar. Ik had er btw wel al even een 80 mm fan aangehangen op maximale rpm en nog werd die kaart dus 70 graden of warmer....veel te hoog dus, tenminste dat vindt ik.

Verwijderd

Topicstarter
nog even iets, als dat ding zo warm wordt kan je overclocken wel vergeten.... Met die standaart koeling waarmee de kaart geleverd is heeft die een temp van 47 celcius (wel overgeclocked)....

Verwijderd

He ik heb wel de optionele fan voor je liggen (helemaal nieuw omdat mij kaart is overleden na installeren van de heatpipe).

Voor een zacht prijsje stuur ik hem wel op.

http://www.tweakers.net/aanbod/product/63391/a

<font color=blue>*KNIP*

Hier is T.net vraag & aanbod voor (http://www.tweakers.net/aanbod).</font>

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 22:08 ]

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik heb hier ook ff een vraagje , ik wil ook een nieuwe cooler op me vga zette , ook zo een zalman . wat nou het probleem is , ik krijg de koeling er niet af , deze zit helemaal vast door de oude koelpasta . hoe krijg ik hem nu , los ? lukt dit met een gewone fohn ? . en me 2e vraag wat kan ik beter gebruiken articsilver 3 of zie prut van zalman die ik erbij krijg ?

ik voel me lekkaah !!!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 18:37:
... en ik heb die zm80c-hp gecontroleerd: GPU kant extreem heet andere kant koud. Ik heb die koeling inmiddels er al 4 keer opgezet en het maakt totaal niets uit hoeveel koelpasta gebruik: hij blijft ongelijk gekoeld.
Als de kanten teveel van temperatuur verschillen, is er toch iets verkeerd gegaan. Ik heb een 9700Pro met een Zalman koeling, alhoewel de twee koelblokken ook niet perfect dezelfde temperatuur hebben, kan ik toch niet zeggen dat het een verschil is tussen extreem heet en koud.
...lengte van die gleuf waar die heatpipe langsheen zit koelpasta aan brengen, of hebben jullie nog wat suggesties die ik uit kan proberen. heat pipe uit einden niet aan weerszijde van de heatsinks er onder uit komen, hoort dat?
Je moet inderdaad wat koelpasta in die gleuf doen, om zo het contactoppervlak zo te vergroten.
Wat je met die laatste zin in bold bedoeld, begrijp ik niet goed. Als je van opzij naar je kaart kijkt, moeten de heatsinks iig symmetrisch overeen komen (boven/onderkant)

Dat wordt dus terug uit elkaar halen :/

Verwijderd

heej! ff een "half-topic" vraagje (of eigelijk een verzoek)

jij hebt dus ook zo'n sapphire apparaat..

heb jij daar ook hynix geheugen op zitten?

zo ja, zou je voor mij jou bios willen back-uppen en deze naar mij toe sturen?

mijn kaart is nl een beetje stuk (Sapphire 9800 pro blijft crashen!) enik ben mn originele bios kwijt

ik heb die dus nodig om hem rma te sturen..

ik hoop dat je het wilt doen en bij voorbaat dank iig!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn kaart samsung geheugen zitten en niet dat Hynix wat jij hebt jammer genoeg....sorry

Wat ik bedoel met "heat pipe uit einden niet aan weerszijde van de heatsinks er onder uit komen, hoort dat?" is dat als je van boven af kijkt op de heat sinks aan een kant je die heat pipe ziet (die kromming) maar aan de andere kant niet.

Ik heb btw wel in die gleuf cooling pasta zitten maar niet over de gehele lengte van die gleuf, dus ik vroeg mij af of dat wat uitmaakte aangezien ze in de handleiding zeggen dat je in die gleuf op een klein plekje die cooling pasta moet aanbrengen.

Arctic silver zou ik btw eerder gebruiken als die standaart zalman cooling pasta aangezien die van zalman standaart siliconen zooi is wat niet echt denderend de warmte geleid....

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb dezelfde koeler op mn 9800se All in wonder (@ 9800pro) zitten. Het wordt wel warm idd (hoe warm weet ik niet, ik heb er geen tempsensor op zitten, maar zeker geen 70graden) dus heb ik er later maar zon optionele zalman fan bijgekocht. Het blijft nu allemaal gewoon lauw.

Dat de bovenste heatspreader niet warm wordt ligt denk ik aan de montage. Bij mij wordt de bovenkant namelijk ook warm (niet zo warm als de onderkant though)

Verwijderd

Je kan de heatpipe makkelijk testen: Zet de warme kraan open en houd de ene kant van de heatpipe vast en houdt het andere uiteinde onder de warme kraan. Verbrand je je poten, dan is de heatpipe goed. Voel je niks, dan wordt het RMA.

• Vossie1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 11:50
Ik heb de heatpipe er nu dus op. Ik heb nog niet echt gevoeld aan de heatpipe. Maar in NFSU en Call of Duty scheet ie er niet mee uit. Dus het zal wel goed zijn! :D

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je moet gewoon over de hele breedte koelpasta gebruiken, dat zal veel bter warmte geleiden. Heb ik ook gedaan, bij mij worden beide kanten _precies_ even warm (lauw in mijn geval met mijn 9600)

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

jah mijn gffx5900 word 63 graden idle en stressed gaat ie over de 90 graden heen maar hij blijft wel gewoon werken met deze temps . gelukkig is ie wel enorm stil

ik voel me lekkaah !!!

• BizonKid
Met welk progje check je de temp van je videokaart eigenlijk?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 22:19:
Ik heb op mijn kaart samsung geheugen zitten en niet dat Hynix wat jij hebt jammer genoeg....sorry

Wat ik bedoel met "heat pipe uit einden niet aan weerszijde van de heatsinks er onder uit komen, hoort dat?" is dat als je van boven af kijkt op de heat sinks aan een kant je die heat pipe ziet (die kromming) maar aan de andere kant niet.

Ik heb btw wel in die gleuf cooling pasta zitten maar niet over de gehele lengte van die gleuf, dus ik vroeg mij af of dat wat uitmaakte aangezien ze in de handleiding zeggen dat je in die gleuf op een klein plekje die cooling pasta moet aanbrengen.

Arctic silver zou ik btw eerder gebruiken als die standaart zalman cooling pasta aangezien die van zalman standaart siliconen zooi is wat niet echt denderend de warmte geleid....
Heb je ook de installation op de zalman-site:
http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm gezien?

Verwijderd

[oud topique]

Hoe gaat de koeler van die Sapphire kaart af, nadat ik vandaag/gisteren m,n Hercules 980o pro gesloopt heb ben ik een beetje huiverig, maar ik zal en moet die zalman erop.

Iemand? :>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 11:55 ]

Verwijderd

Iemand? :> :?

• BizonKid
Als hij vastzit met van die plastic pinnetjes, zal je die met een tang moeten doorknippen, ik denk niet dat je die er zo kunt uitduwen.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je kan de pinnetjes aan de achterkant dichtknijpen en voorzichtig met een schoefendraaier op de shim de koeler losmaken!

:-)

Maar geloof je, hoe voorzichtig je het ook doet... PANG en je heatsink licht 30 cm verderop! Die plastic pinnentje houden het zooitje aardig onder druk!

Dan gewoon de zalman handleiding volgen... de heatsink is gewoon een hoop schroefjes..veel metaal en smeerspul!

En als het allemaal goed aangebracht is ( met artic silver 5 ofzo ..of artic ceramique ) dan is de koelkracht van de combinatie top!

[ Voor 30% gewijzigd door swampy op 29-04-2004 12:42 ]

There is no place like ::1

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:24

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

en de gleuf waar de heatpipe in zit dus in ze geheel met koolprut besmeren :)
zodat de heatpipe over de gehele opervlakte contact heeft.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1