Vraagje over interleaving vs dual channel geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interleaving volgens de FAQ:
PMG FAQ - RAM FAQ

Dual channel geheugen volgens de FAQ:
PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit

Hoe meer banken (> meer latten) beschikbaar, hoe beter de geheugenprestaties zullen zijn.
Dus 4x256MB is beter dan 2x512MB als geheugen.

Bij dual-channel geheugen is dit juist niet het geval: gebruik je 4x256MB dan zullen je prestaties iets minder uitvallen omwille van de synchroniteit.

Mijn vraag die ik afleid uit de voorgaande stellingen:
Doet dual-channel de prestatiewinst ten gevolge van interleaving dan teniet?

Hoe moet ik me dat precies voorstellen hoe beiden 'samenwerken' om betere prestaties te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58
Bank interleaving kun je op twee manieren uitleggen. De meest voorkomende manier (as in: elke chipset doet er aan) is de interleaving welke zich binnen de geheugenchips zelf afspeelt en geheel los staat van het fenomeen dualchannel. Een geheugenchip is namelijk onderverdeeld in vier zogenaamde banken, deze banken strekken zich uit over alle geheugenchips op de logische zijde (chiprij) van één enkele DIMM. Dus één chiprij heeft vier banken waar vervolgens op een efficiente manier van gelezen en naar geschreven wordt (zie de eerste link die je aangeeft: één bank wordt bijvoorbeeld geadresseerd terwijl gelijktijdig van een andere bank in dezelfde chiprij wordt gelezen).

Dit valt probleemloos te combineren met dualchannel. Zo benadert b.v. de nForce2 met z'n twee onafhankelijke geheugencontrollers gelijktijdig twee afzonderlijke chiprijen en de nieuwe Intel chipsets benaderen in dualchannel modus via twee geheugenkanalen gelijkertijd twee chiprijen (waarbij de twee chiprijen samen één logische chiprij van 128bit vormen). Het interleaven binnen de chips zelf staat hier los van en vindt dan ook gewoon plaats.

Een andere uitleg van bank interleaving is complete chiprijen (ook wel banken genoemd) gelijktijdig benaderen via twee geheugenkanalen. Dit is exact hetzelfde als dualchannel, zeg maar een synoniem.

De meeste verwarring ontstaat omdat enkele termen dubbel worden gebruikt (bank bijvoorbeeld).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interesting..... dit zou toegevoegd kunnen worden aan de FAQ van PMG....