Daarom worden die zetels dus ook verdeeld over de partijen die de kiesdrempel wel gehaald hebben

(restzetels dus).
Stel voor het gemak even dat we zonder stemplicht een opkomst hebben van 50%. Als die 50% niet-stemmers verplicht gaat stemmen en blanco stemt wordt de kiesdrempel verdubbeld en schoffel je het idee dat de politiek voor iedereen toegankelijk is (als je geen enkele partij goed vindt richt je er zelf een op) finaal van tafel: kleine partijen komen dan nooit in de kamer

Haemorrhage schreef op 04 maart 2004 @ 23:53:
Ik vind dat iedereen vertegenwoordigd
moet zijn, omdat het de enige manier is om een democratie op goede wijze in stand te houden. Het klinkt misschien wat als een soort dwang, maar het is wel eerlijk.
Het klinkt heel erg als dwang: we leven in een democratie, je hebt het recht om te stemmen. Het verplichten van een recht is absurd en paradoxaal. Zullen we dan het recht op homohuwelijk, euthenasie en abortus ook maar verplichten?
"Ja mevrouw, ik weet dat u dat kind graag wilt, maar we hebben zo hard gevochten voor het recht op abortus dat we het onredelijk zouden vinden als u er geen gebruik van maakt."
Als je mensen die weigeren zich (om wat voor reden dan ook) naar de stembus te begeven (stemmen met de voeten is ook stemmen!) verplicht om toch te gaan heeft het resultaat weinig meer te maken met een afspiegeling van politieke voorkeur.
Ik kan me twee redenen bedenken om niet te gaan stemmen. De eerste is dat het je niet(genoeg) interesseert. Moet je dan verplicht worden een keus te maken? En zo ja, gebaseerd op wat? Of wou je een stemplicht vergezeld laten gaan van een verplichte cursus politiek, af te sluiten met een examen, dat je moet halen om aan je stemplicht te voldoen?
Een tweede reden kan zijn dat het niet-stemmen op zich een proteststem inhoudt. Ik ben ook wel eens niet gaan stemmen. Een blanco stem was toen niet mogelijk (oude electronische stem) maar zelfs als dat wel had gekund had ik daarmee de kiesdrempel nodeloos verhoogd.
Niet stemmen als protest heet in veel gevallen een boycot. Het feit "dat we het in Nederland zo goed hebben" betekent niet dat verkiezingen niet legitiem geboycot kunnen worden door de kiezer. Bij de laatste verkiezingen voor het Europees parlement ben ik bewust niet gaan stemmen vanwege de belabberde voorlichting. Geen hond weet wat het EP eigenlijk is, doet of mag, maar zou wel verplicht moeten worden te kiezen wie er zitting in neemt?