Opzetten/vinden ams-ix only provider?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
(jarig!)
Voor een van onze sites (www.bokt.nl) zijn we van plan een upload service te starten voor onze users. Veel users maken erg veel gebruik van andere upload services om foto's/plaatjes op het forum te kunnen zetten maar vrijwel alle (gratis) upload services hebben zeer regelmatig problemen met de uptime of content die spontaan verdwijnt. De gebruikers beginnen daar genoeg van te krijgen en zijn bereid om een (klein) bedrag te betalen voor een betrouwbare en gemakkelijk te gebruiken uploaddienst.

Op zich een mooie gelegenheid om eindelijk eens soort van quite te gaan spelen met Bokt.nl (die site kost tot nu toe vooral handen vol geld :)), ware het niet dat bandbreedte in NL echt belachelijk duur is. Op het moment is mijn beste optie het huren van een server in de US waar je bijna niets betaald voor een Mbit aan verkeer. Probleem is alleen dat ik het nogal onzinnig vind om al dat verkeer onnodig over de transatlantische verbindingen te trekken. Het moet toch zeker mogelijk zijn om lokaal (99% is nederlands) verkeer in NL goedkoper te regelen dan in de VS?

Ik heb me wezeloos gezocht maar voor 1Mbit (echte Mbit, geen 95%) kom je vrijwel altijd ergens in de buurt van de 300 euro/maand terecht en dat is voor deze service gewoon niet te doen. Nu heb ik eens wat geinformeerd naar prijzen van transit vs ams-ix verkeer en daar zit echt een wereld van verschil in.

Nu heb ik twee vragen... Zijn er in NL providers die een server/verbinding aanbieden die alleen ams-ix verkeer doet? Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is:
http://www.isp-services.nl/producten/toelichting/peering

Vraag twee: Zou het een optie zijn een eigen 'provider' op te starten die alleen ams-ix verkeer doet? Dat idee is pas vandaag in me op gekomen, ben dus nog helemaal niet zeker of ik dat uberhaupt wel wil, vooral bezig met kijken of dit te doen is..
Ik heb dan iig nodig:
- Een rack b.v. bij Global Switch. Kost 6000 euro/jaar incl amx-ix verbinding
- Een router (zeg van 700 euro/jaar bij afschrijven in 3 jaar)
- Een AS nummer (iets van 2500 euro/jaar volgens ripe.net)

Dan zit je dus op iets van 800 euro/maand voor een compleet rack met 100Mbit ams-ix.
Kan dat goedkoper? Kan dat anders? Of, beter nog, zijn er providers die iets dergelijks al aanbieden?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 23:05

Predator

Suffers from split brain

PNS -> IT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Colocatie in Redbus < 100euro/mbit

Andere optie : neem contact op met de NL-IX, die bieden 100mbit voor spotprijzen (gewoon flatrate dus) voor 99% nederlands verkeer, wat je dus precies zoekt. Of dat particulier ook te benutten is weet ik niet (VLAN constructie voor datacenters)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Bedenk goed dat zo'n plannetje om iets op te zetten op de AMS-IX vrijwel onmogelijk is. Je hebt namelijk geen peeringcontracten met de providers. Die zijn helemaal niet geinterreseerd in de hoeveelheid dataverkeer van zo'n klein bedrijfje. De hoeveelheid providers met open peering is zeer beperkt.

Je zal dus echt op zoek moeten gaan naar een provider met goede peerings op de AMS-IX.

[ Voor 15% gewijzigd door Pc123 op 03-03-2004 19:39 ]

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:02
Voor het probleem dat Pc123 aandraagt is wel een (gedeeltelijke) oplossing te vinden, namelijk Open Peering. Er zijn aardig wat providers bij aangesloten, maar of het er genoeg zijn weet ik niet. Het is in ieder geval een goed begin :)