url vertaling, waar en hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 08:52
Hallo, kan iemand mij vertellen waar en hoe je een URL vertaling laat plaats vinden (dus niet een basic DNS functie, waarbij de URL vertaald wordt in een IP adres.

Voorbeeld:

Gebruiker tikt in: http:/test.applicatie en deze wordt vertaald in: http://test.applicatie.versie1.rel1 (zijnde het daadwerkelijk URL adres)

Bedankt.

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
ehhh.... dit lijkt mij dan het standaard document op de server, of een redirect op de server?

• marcelhijma
heet dat zo ? redirect op de server ?

• DaRace
tsja, wat wil je nou precies weten? Dat kan een redirect zijn, een redirect is iets dat door de maker of beheerder van de site ingesteld is, een soort doorverwijzing.

Maar het kan dus ook het standaard document zijn. Dus als je geen document opgeeft, zoals in jouw voorbeeld, dan gaat de server op zoek naar een document dat voldoet aan de voorwaarden van een standaarddoc (volgens mij altijd een document met een bepaalde naam, bijvoorbeeld default.html of zo)

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Of de server plakt gewoon de domeinnaam (in dit geval versie1.rel1) aan de opgegeven computernaam (test.applicatie)?

• marcelhijma
ik wil gewoon een soort alias definieren.

gebruiker tikt altijd een vaste waarde in, terwijl de werkelijke url kan veranderen.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

TeeDee

CQB 241

in je hosts file?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Volgens mij bedoel je gewoon dat je www.altavista.nl intypt en dat je automatisch op
http://nl.altavista.com/ terecht komt. Dat kan je gratis laten doen op bepaalde sites.

• DaRace
hoe dan, en waar? gaat het om een website? lokaal of op internet, wat voor server moet dat op gerealiseerd worden, heb je toegang tot deze server? is er asp of php beschikbaar, of moet het met JavaScript?

Geef eens wat meer info....

• marcelhijma
In je hosts file : dan wordt het een DNS functie, dat lijkt me niet de juiste plek.

Ik wil gewoon een web progje beschikbaar bestellen in ons bedrijfje

Verwijderd

kan je zoiets niet met WINS regelen ofzo??
dat je "test" intypt in je adresbalk en dattie dan verwijst naar www.google.nl ???

• marcelhijma
ik wil een progje maken op een Unix bak, welke via het intranet beschikbaar is.

ik kan alles wijzigen op deze server, echter ik wil gewoon soepel de applicatie (url naam) kunnen wijzigen, zonder dat de gebruiker hier last van heeft.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Op de interne dns zul je dat gewoon moeten regelen.

Als ik hier intranet intik, vertaalt onze DNS dat naar 192.168.78.8

En anders alsnog in de hosts files bij de clients (via een loginscript??)

offtopic:
niet echt PW maar goed :)

Verwijderd

marcelhijma schreef op 03 maart 2004 @ 15:09:
ik wil een progje maken op een Unix bak, welke via het intranet beschikbaar is.

ik kan alles wijzigen op deze server, echter ik wil gewoon soepel de applicatie (url naam) kunnen wijzigen, zonder dat de gebruiker hier last van heeft.
Je kan toch ook gewoon zorgen dat dat meteen de startpagina van de gebruikers is?

-edit- Je maakt met html een site voor het intranet. Op die site staat een link naar de applicatie. Als er een nieuwe versie is, verander je gewoon de link. Misschien erg simpel maar ook effectief lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 15:17 ]

• marcelhijma
ik kan zoveel, echter ik wil gewoon 1 vast url voor al m'n gebruikers en dat ik het daadwerkelijke url nogal eens kan wijzigen (als gevolg van ik kan wel 10 dingen op noemen waarom ==> wisseling van naamconventies / afdelings wisseling / weet ik veel.

Verwijderd

www.dyndns.org www.no-ip.com daar kan je vast wel vinden wat jij wilt

Verwijderd

Eh... ik weet niet hoor maar een simpele HTML-pagina maken met daarin een redirect-tag zou toch denk ik makkelijker zijn. :?

Als het tenminste een web-applicatie is...

• marcelhijma
bedankt: ziet er commercieel uit.

het lijkt me dat dit toch gewoon een standaard beheer functie moet zijn ?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Andere oplossing: bouw een mooie site op een gratis lycos account, zet daar een mooie index.html neer, en geef die URL aan iedereen.

In de index.html bouw je een META refresh naar de site die steeds kan veranderen. Index.html staat veilig op je lycos account, en hoef je alleen maar aan te passen als jouw site een andere URL zou krijgen.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Lees jij nou ook eens wat er gezegd / geschreven wordt?

De oplossingen die jij hebt zijn:
- host file van clients aanpassen (http://test.intranet > whatever url/ip)
- interne dns draaien
- "even" bij alle clients een bepaalde page als startpage instellen en die aanpassen naar gelang je wilt

Ik denk dat dyndns / no-ip niet echt oplossingen zijn aangezien dit (lijkt mij) op een intern netwerk gaat draaien.

• marcelhijma
bedankt allemaal voor jullie ideeen.

ik ga de zaken bestuderen en onder de loep nemen.

mag gesloten worden hoor.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zie echt totaal niet wat dit met programming te maken heeft
Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 26-01*
mag gesloten worden hoor.
Topics sluiten doen we niet als ze opgelost zijn, topics sluiten we pas als ze niet conform de policy van P&W zijn (wat nu dus het geval is)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.