Toon posts:

Server OS

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een server installeren op mijn werk. Het gaat om een aansluiting met max 20 pers. Alleen zijn er zoveel verschillende server software dat ik niet meer weet welke Server OS ik moet kiezen.

- Server 2000
- Server 2003
- Server small Business Solution 2003

Er zijn nog wel een paar verschillende opties maar ik weet/snap de verschillen niet tussen de verschillende softwares.
De systemen zelf hebben of XP of win 98 als bestuurssyteem.

De server dient voornamelijk als file&printer server, de internet aansluiting is gereld via een proffesionele router, met hubs tussen de verschillende computers enz.

Als jullie wat tips hebben in mijn keuze dan zou ik dit erg waarderen!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:47
Om even niet op details in te gaan, Server 2003 is gewoon de opvolger (? toch) van 2000, en beschikt over een hele reeks handige dingen, maar als je gewoon een print/file server (evt ook nog web) dan is server 2002 ook zeer geschikt, en waarschijnlijk ook veel goedkoper.

Hoewel linux ook geschikt is voor dit soort doeleinden, maar als je daar geen ervaring meehebt is Windows de beste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarzan op 03-03-2004 14:07 ]

..:: ::..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Exchange zit toch bij de SBS? Dat is wel een heel mooi pakket, en als je er mee om weet te gaan zeker een groot pluspunt.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
douwe_jan schreef op 03 maart 2004 @ 13:56:
Om even niet op details in te gaan, Server 2003 is gewoon de opvolger (? toch) van 2002, en beschikt over een hele reeks handige dingen, maar als je gewoon een print/file server (evt ook nog web) dan is server 2002 ook zeer geschikt, en waarschijnlijk ook veel goedkoper.

Hoewel linux ook geschikt is voor dit soort doeleinden, maar als je daar geen ervaring meehebt is Windows de beste optie.
je bedoelt vast 2000 ;)

Maarre...2000 wordt niet meer geleverd als ik me niet vergis, dus dan wordt het automatisch 2003, prijzen afaik maken ook niet zoveel uit.

De afweging tussen 2003 en 2003 SBS is interessanter, als je een mailserver wil is 2003 SBS zonder SQL een optie.
2003SBS is er namelijk in 2 smaken, met of zonder SQL, maakt qua prijs nogal veel uit.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 15:42

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 13:52:
Ik wil een server installeren op mijn werk. Het gaat om een aansluiting met max 20 pers. Alleen zijn er zoveel verschillende server software dat ik niet meer weet welke Server OS ik moet kiezen.

- Server 2000
- Server 2003
- Server small Business Solution 2003

Er zijn nog wel een paar verschillende opties maar ik weet/snap de verschillen niet tussen de verschillende softwares.
De systemen zelf hebben of XP of win 98 als bestuurssyteem.

De server dient voornamelijk als file&printer server, de internet aansluiting is gereld via een proffesionele router, met hubs tussen de verschillende computers enz.

Als jullie wat tips hebben in mijn keuze dan zou ik dit erg waarderen!
Als je niet geintresseert bent in SQL, ISA of exchange ed zou ik niet gaan voor Small Business Server 2003, dan is Server 2003 of 2000 meer dan genoeg. Alleen als je SQL of iets anders los nodig heb en je krijg nooit meer dan 50 clients is SBS een goede keus.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet eens dat er een server 2002 was.

Geeft linux niet weer problemen met compatibilteit? Ik ben een n00b met linux :P.

Maar verder snap ik dus niet het verschil tussen een small business solution en een normale server os versie. En 2000 lijkt mij ook een goede optie qua server os.

Maar iig bedankt voor je antwoord :D

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 15:47
Server 2002? Die bestaat niet :) Ook Server Small Business Solution heb ik nog nooit van gehoord, wel van Small Business Server 2000/2003.

Heb je al een Licentie voor een OS? Zo niet, dan zou ik voor een gewonen Server 2003. Als je gebruik gaat maken van ISA server, Exchange en SQL, dan zou ik SBS 2003 aanraden.

Edit: Goeie dag, toch sneller leren typen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Ralphie op 03-03-2004 14:02 ]

HODL

Verwijderd

Topicstarter
Als je niet geintresseert bent in SQL, ISA of exchange ed zou ik niet gaan voor Small Business Server 2003, dan is Server 2003 of 2000 meer dan genoeg. Alleen als je SQL of iets anders los nodig heb en je krijg nooit meer dan 50 clients is SBS een goede keus.
SQL en ISA ben ik niet van plan nee. Maar dan lijkt mij dus 2000 voldoende (of 2003) en dan gaat het verder alleen puur om de prijs vergelijking.

Bedankt!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 15:42

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 14:01:
Ik wist niet eens dat er een server 2002 was.

Geeft linux niet weer problemen met compatibilteit? Ik ben een n00b met linux :P.

Maar verder snap ik dus niet het verschil tussen een small business solution en een normale server os versie. En 2000 lijkt mij ook een goede optie qua server os.

Maar iig bedankt voor je antwoord :D
SBS versie heeft dus ISA, Exchange, SQL in zich zitten, maar je kan nooit meer dan 50 clients hebben, ook kan je geen trust relations doen.

Normale Server is een kale versie met niets erbij dus geen SQL, Exchange ed. wil je die hebben kost het duur maar je kan weer wel over de 50 clients heen.

Bij MS op de site staat precies aangegeven wat SBS is.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:47
Nee, idd, het is 2000 ipv 2002, maar of ze niet meer leverbaar zijn weet ik niet. Maar aangezien de TS geen hoge eisen stelt en er niet zo veel clients zijn, maakt hiet niet zo veel uit ;-)

..:: ::..

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 18:57

MRic3

Of praat ik weer poep?

NOFI maar je gaat het installeren en (naar ik vermoed) ook beheren??
en je weet niet wat je moet kiezen..... heeel veel suc6 dan.

mss dat je als je weet wat je wilt deze website eens moet door spitten

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Zie MRic3, ik stel voor dat je je eens goed gaat verdiepen in welke producten van Microsoft wát aanbieden.

En als je ook wil dat je clients van je server gebruik kunnen maken op een efficiënte wijze lijkt het me verstandig externe kennis te gebruiken voor het opzetten en liefst ook beheren.

Succes ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.