Ik ben inmiddels bijna halverwege mijn afstudeerstage
Allereerst heb ik een algemeen informatiebeveiligingsbeleid opgesteld. Dit beleid biedt een kader voor het informatiebeveiligingsplan waarin uiteindelijk concrete voorstellen worden gedaan m.b.t. tot het nemen van maatregelen. Het beleid heb ik inmiddels toegelicht bij het MT, waar het goed ontvangen werd. Over enkele weken zal ik het beleid toelichten op het college van B&W.
Op dit moment ben ik bezig met het opstellen van het informatiebeveiligingsplan.
Ik heb een Norm opgesteld voor een gemeentelijke organisatie. Ik ben uitgegaan van de Code voor Informatiebeveiliging. Omdat de code geschreven is voor een algemene organisatie heb ik een selectie gemaakt op de behandelde onderdelen. Niet alle onderdelen zijn van toepassing op een gemeentelijke organisatie en behoeven dus ook niet behandeld te worden. Daarnaast gelden er voor een gemeentelijke organisatie specifieke wetten, die niet zijn opgenomen in de code. Hiervoor heb ik aanvullingen gedaan.
De norm bestaat dus in feite uit:
Norm Gemeente = selectie code voor informatiebeveilging + aanvullingen
Inmiddels ben ik bezig met het toetsen van de huidige situatie aan de opgestelde norm. Hierbij ben ik aan de hand van interviews door de gehele organisatie aan het inventariseren in hoeverre aan de norm voldaan wordt.
mijn volgende stap zal het opstellen van maatregelen zijn, op punten waarbij niet voldaan wordt aan de norm. Tevens dienen deze maatregelen gewogen te worden zodat duidelijk wordt welke de hoogste prioriteit hebben.
Daarnaast is het vanuit de opleiding de bedoeling om het beveiligingsbewustzijn van alle medewerkers te verhogen en om er voor te zorgen dat er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt met het -beleid en informatiebeveiligingsplan.
Nu zit ik met een tweetal vragen:
1. Hoe kan ik het beste een weging meegeven aan de maatregelen zodat inzichtelijk wordt welke maatregelen prioriteit hebben? Moet ik dan kijken naar het risico dat er gelopen wordt wanneer ze niet genomen worden? Moet ik rekening houden met de kosten?
Stel: een van de maatregelen is het benoemen van een beveiligingsfunctionaris. Hoe kan ik hier een weging aan meegeven? Een ander voorbeeld: Het brandalarm dient tenminste eenmaal per jaar getest te worden. Met welke factoren moet ik rekening houden bij mijn beoordeling van de maatregelen?
2. Welke acties kan ik ondernemen / stellen jullie voor om het beveiligingsbewustzijn van de medewerkers te verhogen?
Alvast bedankt!