[CAR] Versterker op radio aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Onlangs heb ik even wat meer geluid in m'n auto gestopt dmv een versterker + subwooofer. Alleen nu heb ik een vraag mbt de aansluiting van de versterker.

Op het moment krijgt de versterker rechtstreeks zijn stroom van de accu, waardoor de versterker eigenlijk altijd aan staat ( ook wanneer de auto zelf uitstaat ). Dit moet anders kunnen dacht ik dus zorgde ik ervoor dat de versterker zijn stroom via de radio kreeg. De versterker gaat dan ook netjes aan/uit met de radio. ( Aangesloten op RMT op versterker en blauwe kabeltje van de radio ). Maar als ik dan wat geluid erdoor heen laat komen, valt het spul uit + het display op de radio knippert dus mijn conclusie is dat ook dit geen goede oplossing is.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het wel het beste aan kan sluiten? Ik zal waarschijnlijk wel ergens iets verkeerd doen of over het hoofd zien :).

Ik heb de search al gebruikt en gegoogled maar kan zo gauw geen gelijk probleem ontdekken.

BvD

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52
Ik denk dat je toch iets niet goed heb gedaan.........

De versterker moet dus via een + draad op je accu aangesloten zijn...(wel met een dikke zekering ertussen!!! max 10xm van je accu vandaan)

dan nog moet je versterker aangesloten zijn met de remote van je radio wil de versterker uberhaupt aangaan.....dus....+ draad aan je accu met zekering...en draad naar je remote van je radio en naar de accu....en de versterker is gebruiks klaar....

nu nog tulp kabel natuurlijk van radio naar versterker en klaar is kees......

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
welke draad heb je op de radio aangesloten? toch wel de remote van de versterker zelf? zo ja dan trekt je radio remote je versterker niet, dit kan je oplossen met relai of de remote van je versterker aansluiten op de geschakelde draad van het contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
dus als ik het goed begrijp:

+ en grnd van versterker gaan naar accu
en die remote gaat van versterker radio

zo had ik het dus, maar toch blijft versterker constant aan staan :|

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
dan heb je hem verkeerd aangesloten op je radio, de remote van je radio gaan alleen aan als je radio ook aangaat. Meten is weten in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
I know

komt gewoon 12v op te staan als ie aan gaat , en nix als ie uit staat

zal wel ff verder prutsen

[ Voor 16% gewijzigd door ViolatoR op 03-03-2004 14:31 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
dan zou het idd moeten werken, weet niet wat voor versterker het is anders moet je eens kijken of hij zonder remote al aangaat dan weet je meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
zonder remote blijft ie dus gewoon constant aan staan

het is een cheap ass marquant die ik van iemand leen en geen handleiding meer heeft :s

Wat ik overigens wel vreemd vind is dit:

er loopt een kabeltje tussen grnd en + like this:

Afbeeldingslocatie: http://www.violator.nl/versterker.jpg

kan die er wel 's tussenuit halen maar blaas ik dan nix op?

[ Voor 43% gewijzigd door ViolatoR op 03-03-2004 14:37 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34592

versterker:

+ accu
geschakelde + accu
ground (aarde op staal van je auto)

+ accu is meestal rood of wit/rood
geschakelde + accu is meestal blauw en is inderdaad de + op je radio

aarde moet echt goed zitten anders valt inderdaad je versterker uit, dus zoek een punt waar je de aarde draad goed kan vastschroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
ViolatoR schreef op 03 maart 2004 @ 14:34:

het is een cheap ass marquant die ik van iemand leen en geen handleiding meer heeft :s
nu zeg je het precies goed...ZONDER op de remote geschakeld te zijn blijft de radio constant uit staan (aan staan in jou geval).....

+ gaat naar accu met een zekering...voor grnd moet je ff mooi aarde punt zoeken in je achterbak ( ik neem aan dat de versterker in je achterbak zit)

ren remote op je versterker gaat dus naar remote van je radio....

Kijk even als de radio uitstaat of de remote dan ook nog wat doorgeeft....zo ja...klopt er iets niet met je radio..zo nee..en versterker staat nog steeds aan..is je versterker kapot..

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]

AAAAA wat doe je????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
hmm, zal wel een schakelaartje voor wezen :? ik blij meestal bij dat spul (marquant) uit de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz

[afbeelding]

Dit is niet erg best als je de plus en de min geschakeld heb.........

geen wonder dat deze aan blijft staan.... gewoon mooi aarde punt zoeken en daar de GROUND op aansluiten...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
rolandO schreef op 03 maart 2004 @ 14:38:
hmm, zal wel een schakelaartje voor wezen :? ik blij meestal bij dat spul (marquant) uit de buurt ;)
gebrek aan beter he :)

Kan niet alles tegelijk kopen :D word binnenkort wel vervagnen

Ik vind dat dus ook erg vaag dat ding :| Ik haal hem er wel 's ff tusen uit, kijken wat ie dan doet :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
kRiZzZiZ schreef op 03 maart 2004 @ 14:37:
[...]
nu zeg je het precies goed...ZONDER op de remote geschakeld te zijn blijft de radio constant uit staan (aan staan in jou geval).....
..
lol, omgekeerde wereld? zonder remote aanstaan?

dat draadje zal wel tussen +12V en rem. zitten, dan blijft ie idd aanstaan

[ Voor 12% gewijzigd door rolandO op 03-03-2004 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

welke klasse versterker heb je

a ab h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
klasse marquant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
even een plaatje...om alles duidelijk te maken..
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/versterker2.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door krizzziz op 03-03-2004 14:55 . Reden: Gefixt ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kRiZzZiZ schreef op 03 maart 2004 @ 14:49:
even een plaatje...om alles duidelijk te maken..

[afbeelding]
^^ dat was op zich wel te snappen mag ik hopen anders zou ik die auto niet eens meer starten als ik hem was :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Dat kabeltje zit trouwens tussen + en remote, niet tussen + en grnd ( my bad )

Afbeeldingslocatie: http://www.violator.nl/versterker.jpg

Zo dus

Heb het net als volgt aan gesloten

Grnd -> aarde
+ -> accu
rmt -> radio rmt

nu blijft de versterker gewoon uit wanneer ik de radio aanzet ( heb nu trouwens dat kabeltje tussen + en rmt uit gehaald )

Dat plaatje is idd duidelijk maar als ik dat plaatje moet geloven, is er dus geen geen accu aangesloten op de radio?

Want nu heb ik de radio ook gewoon op accu aangesloten ( zoals je dus gewoon een radio zonder versterker aansluit )

[ Voor 99% gewijzigd door ViolatoR op 03-03-2004 14:54 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ViolatoR schreef op 03 maart 2004 @ 14:51:

[afbeelding]

Zo dus
dat kan je doen omdat jij een cheap ass versterker hebt ;)
als je een klasse a versterker had dan trok die je accu veel sneller leeg.
ik denk alleen dat het gewoon netter is om de versterker mee te laten schakelen met je contactslot. is handig voor als je je auto een maandje niet gebruikt hebt !!

REMote = 12V geschakeld, dus pas spanning als jij je sleutel omdraait
accu = +12V constante spanning
gnd/grnd/aarde = stuk staal op je auto

rem kan op je accu maar trekt op den duur je accu leeg, hoe snel afhankelijk van je versterker.. klasse AB zoals de meesten hebben maakt dat niet veel uit..
klasse a wel :P
trouwens dat je versterker niet aangaat lijkt meer een aarde probleem, slecht kontakt op een schroefje in je achterbak kan er al voor zorgen dat je versterker niet aangaat

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 34592 op 03-03-2004 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
ViolatoR schreef op 03 maart 2004 @ 14:51:
zoals ik al zij, dat kabeltje knip je dr tussen weg en op de rem. aansluiting komt dus een aparte draad (1,5mm2) die je bij je radio op de rem. aansluiting aansluit je krijgt dus 3 draden op je versterker namelijk een dikke plus die naar je accu gaat een dikke min naar het aardpunt in je auto en een dunne draad die naar je radio gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Ok het werkt! Alleen met tuner th0, als ik source op CD zet gaat stroom vanaf dat kabeltje.

Volgens mijn vader komt dat omdat die kabel eigenlijk functioneert voor electrische antennes en dus niet gebruikt word bij een CD.

Ff uitzoeken dus waar ik hem het best op aan kan sluiten nu

Suggesties? :)

Mee laten schakelen op contact is idd wel netjes, maar dan moet ik dus iets vinden waar stroom op komt te staan zodra ik hem op contact zet.

[ Voor 22% gewijzigd door ViolatoR op 03-03-2004 15:07 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
kan zijn dat je radio idd alleen een antenne aansluiting heeft, dan kan je hem hem beste op de geschakelde spannings draad zetten, dan gaat ie aan als je conackt aangaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Dan heb je dus de verkeerde remote te pakken. Op de kabel bij je radio staat meestal in kleine letters waarvoor het kabeltje is. Je hebt nu de kabel voor een elektische antenne te pakken. De remote is dacht ik meestal lichtblauw.

Gele bij je radio is je contact.

[ Voor 8% gewijzigd door Jimster op 03-03-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
ja klopt dat ie lichtblauw is :)

daar zit ie dus ook op

ff handleiding van radio zelf erbij pakken dan maar .... waar nix instaat

[ Voor 9% gewijzigd door ViolatoR op 03-03-2004 15:12 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 19:53
Waarom laat je niet gewoon een 12V relais schakelen met die remote draad van de radio. Pas op dat moment wordt de constante 12V doorgegeven dmv het omgeklapte relais.
(uiteraard wel een relais wat die grote stroom kan schakelen!!)

Lijkt mij de oplossing!

[ Voor 15% gewijzigd door Charlie932 op 03-03-2004 16:27 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Heb het al gefixed :- )

Thnx voor al het mee denken enzo

oplossing was andere stekker.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Heb nog even vraagje mbt versterkers want ik zie echt door de bomen het bos niet meer :s

Vind het ook niet echt nodig daar weer een speciaal topic voor te openen dus zo maar ff.

Zoals je hierboven kunt lezen zit ik nu opgescheept met een marquant, deze wil ik eigenlijk gaan vervagen met iets beters, tussen 150/200€ moet ik toch wel wat beters kunnen vinden lijkt me? Maar nu snap ik dus echt geen hol van al die wattages.

Dit is waar ik naartoe wil:

Subwoofer ( 350watt ) + gewone luidsprekers ( nu nog std. 30watt pioneers ofzo, worden ook nog wel vervangen ). op een versterker. Nu zie ik dus van alles van 50watt RMS en bridgen en weet ik veel wat allemaal nog meer, maar als ik een versterker heb die 4x50watt RMS is, kan ik daar toch nooit een 350watt sub op aansluiten?

Vervolgens wil ik als het even kan er ook een filter in hebben die alle lage tonen uit het signaal voor de sub haalt, heb ik nu namelijk ook nog los. Houd dit in dat wanneer ik een versterker met een low/high pass filter koop dit kan regelen?

Tot slot stootte ik vnadaag tegen een probleem, ik dacht laat ik eens mijn huidige versterker aansluiten via de pre outs op de radio zelf, maar plots had ik dus vrijwel geen bass meer uit m'n sub. Op het moment zit versterker gewoon aangesloten via de rear left ( of right ). En dat levert veel beter geluid. Kan het wel af gaan stellen enzo, maar om de een of andere rede krijg ik het gewoon niet goed, de gewone luidsprekers overstemmen het gewoon enzo :s Komt dit omdat ik de gewone luidsprekers gewoon op de radio zelf heb aangesloten en niet op de versterker? Dus als ik alles via versterker zou doen, zou dat het probleem op moeten lossen?

Nouja, BvD :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:43

Sick Nick

Drop the top!

Als de bas dan erg zacht is zal je de gain op de versterker hoger meoten zetten he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Sick Nick schreef op 04 maart 2004 @ 19:30:
Als de bas dan erg zacht is zal je de gain op de versterker hoger meoten zetten he :p
Ja ik weet ,maar om de 1 of andere rede klinkt dat gewoon anders/niet mooi. Maar tis dan ook bagger versterker ( nofi voor mensen die het wel een machtig mooi apparaat vinden :D )

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Tja, een el-cheapo versteker gaat gewoon vervormen zodra je hem harder zet. Daar is niet veel aan te doen. Als je verder toch geen rear speakers hebt kan je hem net zo goed gewoon aan de rear high level input laten hangen, er zit neem ik aan wel een basfilter in de versterker of in ieder geval in je sub?
Anders zou het nog te verklaren zijn door het feit dat ie normaal ook gewoon middentonen eruit perst. Die heb je niet meer door hem op de sub-out te gooien omdat je radio het dan netjes filters. Misschien dat je dat mist maar daar is een sub niet voor gemaakt in ieder geval :)

owja, een topic zonder pics is geen topic dus hier mijn sub+amp

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/nroos1/charade/foto/images/mtx-sub-amp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
netjes die MTX: )

In die marquant zit geen bass filter, heb ik er los tussen zitten. Op m'n radio heb ik alleen front l/r en rear l/r pre-outs. Geen speciale sub pre-out, of doelde jij op sub out op versterker ?

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Nee, de sub out op je head unit. Dan kan je de bas op je HU apart regelen (frequentie, volume). Als je die niet hebt gaat dat neit werken nee.
Zolang er maar een filter tussen zit in ieder geval, maar die heb je gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
yep

maar kun je mij ook iets vertellen over waar ik op moet letten wanneer ik een nieuwe versterker haal? Want ik snap dus echt niets van die wattages hoe dat nou precies zit enzo :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Wattages worden meestal nogal ruim genomen, overdreven of bij flink wat vervorming enzo. Zolang je bij de echte B en C merken wegblijft (marquant, climax, enz) is er meestal niet echt een probleem.
Wil je een sub amp dan is het handig om er eentje met een low pass filter te nemen, dan kan je je losse filter weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Ok bedankt :)

Dus meer richting caliber, mtx, jbl, kicker enz gaan kijken?

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

bijvoorbeeld, maar zijn nog veel meer goede merken natuurlijk. Hollywood amps geven flink veel bang for the buck zeg maar, niet al te duur en doen het erg goed.

http://www.rondevries.nl/...ath=23_89&products_id=515

Deze bijvoorbeeld, 200 euro met een instelbaar filter en ook high level inputs als je het via je rca uitgangen nog steeds te zacht vind gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Cool, nouja ik zou volgend weekend sowieso ff bij rondevries langs. Dus zal ik deze zeker ook ff beluisteren.

bedankt voor de hulp :)

fotoblog

Pagina: 1