Toon posts:

resolutie dia's voor beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zou graag wat info willen over resolutie voor inscannen van dia's voor vertoning met beamer.
Als ik ongeveer dezelfde grootte van scherm wil gebruiken met een beamer als voor een gewoon dia-scherm, met welke resolutie scan ik dan best mijn dia's in om goede scherpe beelden te krijgen?
Het default antwoord dat ik krijg is dan altijd: de max. resolutie, maar is dit wel zinvol want dan creeer ik zeer zwaar bestanden? Er moet toch ergens een formule bestaan die ik hiervoor kan gebruiken?
dank bij voorbaat.

Verwijderd

Ligt natuurlijk aan de resolutie van je beamer, en hoe je hem aanstuurd.
De meeste beamers hebben nu een resolutie van 1024X768, dus dat zou voldoende zijn. Als je ze daarna tenminste niet meer gaat verkleine/vergroten.
Het beste kun je dat proberen en dan h et resultaat bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, maar ik bedoel met welke resolutie scan ik mijn dia's in om ze goed weer te geven met een beamer van bv. 1024x768? daar moet toch een formule voor bestaan of niet?
:?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

"Resoluite" wordt hier wat losjes gebruikt. Het gaat erom dat je straks een bestand hebt met evenveel beeldpunten als de beamer, wat voor "resolutie" daar ook bij vermeld is. 150dpi, 300dpi, dat zijn resoluties, maar die getallen zijn alleen een soort 'commentaar' opgeslagen in het bestand, waarmee rekening gehouden kan worden bij bv. afdrukken.

Jij wil gewoon 1024x768 overhouden. Mocht je scansoftware dat niet direct als input accpteren, dan moet je even creatief wezen (bv. scannen naar een eindresultaat van 1,024x0,768 inch met een resolutie van 1000dpi).

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Zpottr: yes!
ik heb wat met mijn Minolta scanner (scan dual III) gespeeld en idd ik kan dus 1024x768 pixels instellen. dynamisch past hij dan zelf de input-dpi aan (+/- 806 voor een volledige dia)

Wil dit dan zeggen dat het geen zin heeft om bv. die dia dan in te scannen met een resolutie van 1000dpi om nog een scherper beeld te krijgen? Ik mis ergens nog een link om het 100% te begrijpen. :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Mja, je hebt een plaatje van 2 inch, je wilt daar 1024 pixels uit halen.

Hoeveel dpi moet je dan scannen? in dat geval dus 1024/2 = 512 inch.

Nou hetzelfde voor jouw dia en jouw beamer.

Wat betreft kwaliteit verhogen: je moet uiteindelijk 1024 pixels krijgen, als jij dan eerst flink gaat scannen met hogere waarden, moet je daarna resamplen, iets waarvan de kwaliteit ook achteruitgaat, zeker als het formaat niet een veelvoud is van het gewenste formaat (je krijgt altijd afrondingsfouten omdat je geen halve of derde pixels hebt)

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, het begint door te dringen. Al kost zo'n 1024x768 nogal wat geld, kun je er toch niet al te grote vergrotingen mee maken om bv. in een woonkamer nog een goed scherp beeld te behouden: bij een scherm van +/- 100cm breed zijn de pixels ook al 1mm groot.
Pagina: 1