Toon posts:

[Win2k] Klok loopt steeds verkeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit sinds een dag of wat.

Mijn biosbatterij is niet wat het geweest is, maar aangezien mijn pc 24h aan staat zou dit het niet kunnen zijn. Gisteravond merkte ik al 2x dat m'n klok ver verkeerd stond, eerste keer ruim een uur, daarna zelfs bijna 2 uur. Geen punt, m'n pc synct dagelijks en nu liet ik 'm 2x extra syncen.

Echter vanochtend kom ik bij m'n beestje aan en staat de klok weer uren verkeerd!

Ben nu op virussen aan het scannen, kijken of daar iets uit komt, maar aan de config/setup is de afgelopen weken *niets* veranderd.

Biosbatterij lijkt me uitgesloten, de datum zou dan weer op 1980 1 jan ofzo staan, daarbij word de batterij niet gebruikt als de pc aan staat.

Iemand idee'en wat dit rare fenomeen zou kunnen zijn? Ik heb trouwens nu ik eraan denk wel 2x een spontane vastloper gehad, 1x bij de POST, en 1x in windows, gewoon helemaal freeze, niets meer mee te doen.... Hmmmz!

Edit: gaat om een ECS k7S5a, XP1800+, Win2kpro corporate.

p.s. het enige wat ik me nu net herinner is dat ik sinds kort UDMA heb aangezet ipv PIO only op m'n secundaire schijfcontroller

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
p.s. ik heb in de search gekeken, maar daar ging 't alleen over biosbatterijen en kwam er nooit een oplossing uit.

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

(jarig!)
Na de freeze loopt de klok dan direct verkeerd?
Tijdelijke oplossing kan zijn dat je je pc elk kwartier oid laat syncen, dan heb je in elk geval niet veel last van een verkeerde tijd/datum.

hmmz

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij loopt nu uberhaupt niet meer vast, toevallig 2x gisteren. Verder stond hij net 38 minuten terug, terwijl ik zeker weet dat hij bijv al op 1215 had gestaan, en net dus weer op 1203 stond :S

Wazig!

Heeft zo'n klok soms een interrupt/zou daar iets mee mis kunnen zijn?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Is het toevallig een DELL?

Verder - welk OS heb je op je systeem staan - zie ook de Windows Operated Systems Policy :)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

(jarig!)
ad-aware, spybot geprobeerd? Op virussen gecontroleerd?
Erg wazig probleem trouwens, nog nooit van gehoord.

Nieuwe tijdelijke oplossing, laat je pc elke minuut syncen :D

hmmz

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb het ook met 1 systeem, is een windows probleem daar. Want bij een reset staat de tijd weer goed ingesteld. De BIOS klok loop dus goed, echter haalt blijkbaar windows zijn ergens anders zijn tijd vandaan. Of start een eigen process die als begin de tijd vanuit BIOS haalt en daarna een eigen timer gebruikt.

In iedergeval heb ik het nooit op kunnen lossen. Mar is ook een PIII-450 en was ook niet erg belangrijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
Ik heb hetzelfde probleem met een 2GHz Pentium-4 processor, maar alleen als ik één bepaald spel speel (Hoyle Games 2004 van Sierra). Dit spel gebruikt 100% processor tijd, maar met andere programma's of spellen die de CPU intensief gebruiken is het probleem niet aanwezig.

Terwijl dit spel actief is, gaat de secondenwijzer veel sneller: na 45 'echte' seconden is ie al helemaal rond. Waar het aan ligt weet ik nog steeds niet, maar ik heb inmiddels een kleine, simpele NTP-client geschreven, die automatisch na het afsluiten van het spel wordt aangeroepen en de klok weer gelijk zet.

Zie je de secondenwijzer ook sneller gaan dan normaal? Kijk eens of je een proces kunt vinden dat dit veroorzaakt, bv. door een voor een wat dingen uit te zetten, te beginnen bij de meest CPU intensieve processen....

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

(jarig!)
Bij TS loopt de klok juist langzamer, of beter gezegd: is het opeens een stuk vroeger.

hmmz

Verwijderd

Topicstarter
De klok "lijkt" niet langzamer te lopen, maar plotseling te verspringen.

Verder heb ik op virussen gechecked, niets gevonden. Spyware zal ik nog eens proberen.

Heb de startpost aangepast, gaat om een win2kpro install (legaal), op K7S5A XP1800+.

Enige wat ik me net realiseer is dat ik sinds een dag of 2 (vlinders in m'n hoofd) udma heb aangezet op m'n secundaire schijfcontroller (ipv PIO only). Dit in windows dus.

Verder zijn er absoluut geen wijzigingen geweest in de config. Zal straks als ik thuis ben meteen even scannen op spyware met adaware.

Verwijderd

Topicstarter
OK, even via VNC met ad-aware een scan gedaan, welliswaar 45 entries gevonden, maar allemaal data-miners.

De klok staat daar nu op 13:24 :S Zucht...

Verwijderd

Ik zou toch maar eens een nieuwe batterij op mijn moederbord prikken. Redelijke kans dat het de oorzaak is. Kost maar een paar euro en scheelt je misschien een hoop gezoek. Lang geleden had ik mijn Pentium2 ook altijd aanstaan als FTP-server. Nieuwe batterij loste toen dat probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
OK, zal het morgen even bekijken, hoop dat het dat is, want ik word ondertussen redelijk radeloos.

Will keep you posted!

Verwijderd

Log je misschien ergens op in, een server bijvoorbeeld waar de tijd niet goed van staat?

Verwijderd

Topicstarter
nee niet eens, enige wat ie synct is m'n mobiele telefoon en pda, maar die staan beide goed en nemen allebei de tijd aan van de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleem is opgelost, het was niet eens een lege batterij, maar een of andere vage fout die in m'n bios was geslopen. Hoe het heeft mogen gebeuren is me een raadsel, maar na een biosreset en alle instellingen terugzetten naar de oude waardes werkt alles weer als een speer!

Tussen het rebooten door ging m'n bios echt weken en maanden verspringen, dus waarschijnlijk heeft windows ook steeds de bios aan lopen passen of is het een gevecht geweest tussen bios en windows waarom ie soms wel versprong en dan weer een paar uur niet. In ieder geval blij dat er niets kapot is :D

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook een laptopje die problemen heeft met de klok, ieder uur loopt ie 5 minuten achter. Mij boeit dat niet, ding draait als server en via cron laat ik hem uurlijks de klok goedzetten.

Ik heb er iig geen problemen mee als een klok niet goed loopt. alle systemen updaten de klok toch uurlijks.

Ik zal die BIOS reset eens proberen op die server als ie een keer moet rebooten... dank voor de tip iig :)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 00:28
elevator schreef op 03 maart 2004 @ 12:46:
Is het toevallig een DELL?

Verder - welk OS heb je op je systeem staan - zie ook de Windows Operated Systems Policy :)
euh ja die van mij wel
een DELL INSPIRON 5100 met windows 2000....hier loopt ook iedere keer klok zo'n 20 min voor.
Pagina: 1