Probleem met gastaccount in Win XP Pro

Pagina: 1
Acties:

• AckRite
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 11:04
Hallo,

Ik ben een newbie op 't forum, maar heb een probleem waar ik zelf niet uitkom.
Ik heb op mijn werk een PC staan waar na werktijd de bovenbuurvrouw wel eens achter zit.
Nu vind ik regelmatig allerlei zaken (onschuldig maar wel vervelend) terug in bijvoorbeeld de mijn documenten map.
Ik heb hier moeite mee dus wat is dan de oplossing: de gastaccount inschakelen en zelf eem PW inschakelen voor mijn eigen (beheerders) account.

Alles gaat goed, alleen krijg ik geen netwerk en internet verbinding op de gastaccount.
Ik werk met een wireless pci kaart waarvoor een "monitor" programma moet worden opgestart om de beveiliging te activeren.

Ik heb alles wat mij bekend is al geprobeerd, toestemmingen voor het programma toegekend vanuit mijn eigen account etc. alleen ik kan het programma niet opstarten vanuit de gast-account. Op het moment dat ik kies voor "uitvoeren als" en dat via mijn eigen account doe in de werkomgeving van de gastaccount, kan ik het programma dus opeens wél uitvoeren en krijg ik wél een verbinding. Ook als mijn account draait in de achtergrond, start het programma gewoon op.

Dit kan bijna niet moeilijk zijn, maar ik kom er niet achter...

Is er iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groeten,

Luuk

Software:

Win XP Pro NL
Accounts: 2 (Ikzelf (admin) en gastaccount
Sitecom Wireless Network PCI card (54M)
App: Sitecom wireless utility (v: 1.0.1.1)

(Indien er aanvullende info nodig is, geef ik die natuurlijk graag!)

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Wat je zou kunnen doen is aan het einde van de dag niet uitloggen maar switch user kiezen.

Dan blijft dat monitor programma actief in jouw account, terwijl de buurvrouw niet in jouw account kan komen (als je er een password op zet) en wel in het gast-account, dat dan hoogstwaarschijnlijk wel kan verbinden aangezien dat monitor programma gewoon nog draait (onder jouw account)

• AckRite
jozy2002 schreef op 03 maart 2004 @ 11:50:
Wat je zou kunnen doen is aan het einde van de dag niet uitloggen maar switch user kiezen.

Dan blijft dat monitor programma actief in jouw account, terwijl de buurvrouw niet in jouw account kan komen (als je er een password op zet) en wel in het gast-account, dat dan hoogstwaarschijnlijk wel kan verbinden aangezien dat monitor programma gewoon nog draait (onder jouw account)
Dat is inderdaad wel een optie, mocht ik er op geen enkele andere manier uit kunnen komen of als het niet mogelijk is om het op te lossen.
Ik vind het alleen geen prettig idee dat die pc dan 24 op 24 staat te draaien.
Het moet toch mogelijk zijn dit op te lossen op een andere manier?? :?

iig bedankt voor je snelle reactie ;)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Waarom een "gast-account" maak gewoon een user aan met beperkte mogelijkheden...

Op die manier zal t waarschijnlijk wel werken :) (als t goed is :P)

• AckRite
SyS_ErroR schreef op 03 maart 2004 @ 11:57:
Waarom een "gast-account" maak gewoon een user aan met beperkte mogelijkheden...

Op die manier zal t waarschijnlijk wel werken :) (als t goed is :P)
Heb er al wel over gedacht, maar niet geprobeerd omdat ik aannam dat hier weinig verandering in kon komen..

Ga 't meteen proberen en kom zo met een update !

Thanks voor je reply!

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Misschien helpt het om dat pci netwerk programma ding op te starten voor alle users? Nu wordt ie waarschijnlijk alleen maar gestart onder jouw profiel. Kan je zo checken door even een nieuwe normale user aan te maken en kijken of dat wel werkt.

Waarom een guest user: dan worden de tijdelijke bestanden gelijk weer verwijderd als de guest uitlogt, dus dat is wel handig lijkt me :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
grhmpf schreef op 03 maart 2004 @ 12:03:
Waarom een guest user: dan worden de tijdelijke bestanden gelijk weer verwijderd als de guest uitlogt, dus dat is wel handig lijkt me :)
Zie mijn eerdere reply.. je bent te laat :+
Maar idd WE hebben gelijk ;).. waarom een guest account, een usr met beperkte rechten is veel efficienter..

• grhmpf

grhmpf

Android <3

hehe, naja behalve dat de troep van die guest op je pc blijft slingeren :)

Trouwens, het is bij windows ook echt alles of niets he? Ik had laatst even het idee op gevat om niet als Administrator te gaan werken ivm veiligheid maar dan kan je eigenlijk niets meer....maar dat is eigenlijk off topic :)

[ Voor 61% gewijzigd door grhmpf op 03-03-2004 12:07 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
je zou ook evt kunnen proberen het prog als een service te starten ipv door de user,
of je kan het prog misschien starten via een taak in de taakplanner. Die taak als Gebruikers gegevens die van de beheerders acount meegeven en laten starten bij iedere start van het systeem

• AckRite
grhmpf schreef op 03 maart 2004 @ 12:03:
Misschien helpt het om dat pci netwerk programma ding op te starten voor alle users? Nu wordt ie waarschijnlijk alleen maar gestart onder jouw profiel. Kan je zo checken door even een nieuwe normale user aan te maken en kijken of dat wel werkt.

Update :P :

Heb een user aangemaakt met beperkte rechten, maar ook hier start die wireless utility niet op.
Even over die optie om een "normale account" aan te maken, bedoel je hiermee een beheerdersaccount? Want er zijn maar 2 mogelijkheden om te kiezen bij het aanmaken van een nieuwe account: Account met beperkte rechten, of een beheerdersaccount. Die laatste ben ik namelijk geen voorstander van, omdat ik me er niet zo lekker bij voel dat zij in mijn vertrouwelijke docu's zit te neuzen..

Ze moet gewoon lekker haar eigen pc aanschaffen :( maarja, wat doe je met iemand (arme studente ;) ) Die wel eens een paar leuke vriendinnen over de vloer haalt?? O-)

Maar het moet toch mogelijk zijn om een programma door een gast of iemand met beperkte rechten uit te laten voeren?? :?
Misschien overbodig, maar zie het als een vraag van een user die gast is op een pc van een ander of een account heeft met beperkte rechten die vraagt:
Ik wil graag dit of dat programma draaien, maar ik kan het niet opstarten, hoe los ik dit op???

Grrrr.... de frustratie... ;)

• AckRite
y2kbug schreef op 03 maart 2004 @ 12:11:
je zou ook evt kunnen proberen het prog als een service te starten ipv door de user,
of je kan het prog misschien starten via een taak in de taakplanner. Die taak als Gebruikers gegevens die van de beheerders acount meegeven en laten starten bij iedere start van het systeem
Dat van die taakplanner ga ik even proberen... zometeen een update ;)

even een reboot

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Kun je dat monitor-programma niet als 'service' draaien.. Dan start het programma al voordat je zelfs bent ingelogd..

Zo heb ik bijvoorbeeld een webserver draaien.. Die draait gewoon zodra de computer wordt aangezet, terwijl er dan nog niemand is ingelogd..

• AckRite
jozy2002 schreef op 03 maart 2004 @ 12:50:
Kun je dat monitor-programma niet als 'service' draaien.. Dan start het programma al voordat je zelfs bent ingelogd..

Zo heb ik bijvoorbeeld een webserver draaien.. Die draait gewoon zodra de computer wordt aangezet, terwijl er dan nog niemand is ingelogd..
Dat lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid, maar hoe pas ik dit toe? Want bij services kan ik geen nieuwe service toevoegen, en zie ik oook nergens de applicatie staan...

Ik heb namelijk ook geprobeerd (in aansluiting op mijn laatste post) om een taak uit te laten voeren (in de gastaccount naar taakplanner, progje kiezen en uit laten voeren als windows start, uit laten voeren onder mijn naam en ww) , maar dan weigert ie de toegang tot het bestand. Hetzelfde probleem dus dat ik hiervoor had (heb)..

Maargoed, hoe kan ik zo'n service toepassen ??

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
--
ik denk dat je beter die taak in de taakplanner aan moet maken als beheerder

onder win2k en win2k3 kan je bij de uitgebreide eigenschappen aangeven als welke user de taak moet draaien en daarbij het benodigde wachtwoord opgeven.
hier dan dus de beheerdersaccount gegevens invullen (user kan er voor de rest niks mee)
--
dit stuk is eigelijk al niet meer relevant zie ik net

en anders om van een prog een service te maken moet je hier eens naar kijken http://www.firedaemon.com/ (heb er alleen wel eens wat over gelezen, maar nooit zelf mee bezig geweest)

[ Voor 6% gewijzigd door y2kbug op 03-03-2004 13:16 ]

• AckRite
y2kbug schreef op 03 maart 2004 @ 13:15:
--
ik denk dat je beter die taak in de taakplanner aan moet maken als beheerder

onder win2k en win2k3 kan je bij de uitgebreide eigenschappen aangeven als welke user de taak moet draaien en daarbij het benodigde wachtwoord opgeven.
hier dan dus de beheerdersaccount gegevens invullen (user kan er voor de rest niks mee)
--
dit stuk is eigelijk al niet meer relevant zie ik net
Dat zou in mijn ogen denk ik de beste oplossing zijn ja, aangezien ik niet bekend ben met die "services"en het mmc.. Maar bij het toekennen van een taak vraagt hij om het programma waar het om gaat, vervolgens hoe het gestart moet worden (waar ik dan mijn u/n en p/w invoer) en als ik dan op volltooien klik, krijg ik de melding dat de toegang tot het programma is geweigerd...
Komt het verhaal toch weer terug bij mijn vraag in het begin van deze draad, ik moet op een of andere manier dus gewoon toestemming verlenen aan de gebruiker van de gastaccount om die applicatie te starten (wat overigens bij mij altijd automatisch gebeurt). Maar hoe??? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door AckRite op 03-03-2004 13:41 ]

• grhmpf

grhmpf

Android <3

AckRite schreef op 03 maart 2004 @ 12:19:
[...]
Heb een user aangemaakt met beperkte rechten, maar ook hier start die wireless utility niet op.
Even over die optie om een "normale account" aan te maken, bedoel je hiermee een beheerdersaccount? Want er zijn maar 2 mogelijkheden om te kiezen bij het aanmaken van een nieuwe account: Account met beperkte rechten, of een beheerdersaccount. Die laatste ben ik namelijk geen voorstander van, omdat ik me er niet zo lekker bij voel dat zij in mijn vertrouwelijke docu's zit te neuzen..
Start ie niet op of mis je de rechten? Hoe staan de rechten op de folder waar de app in is geinstalleerd die folder moet natuurlijk wel voor guest toegankelijk zijn Kan je die app onder een beperkt account wel installeren (of mag je niets installeren onder een beperkt account, zou kunnen...)

Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn: Of de app wordt alleen maar voor jouw profiel gestart , of dat ding moet perse administrator rechten (wat debiel is maar oke :)) Work around is dan inderdaad de taakplanner truuk of een service draaien onder jouw of een ander administrator account.

Stomme vraag, maar heb je de docs gecheckt die bij die app zitten? (if any)

[ Voor 5% gewijzigd door grhmpf op 03-03-2004 17:18 ]

Pagina: 1