Toon posts:

W-Lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik had een vraagje over mijn wireless lan, ik heb het nu aangesloten en de computer zend signalen uit en de laptops ontvangen het ook. maar ik weet niet hoe ik via de laptops op internet kan (via de computer die op de router is aangesloten?)
En hoe ik een netwerkomgeving te zien kan krijgen van mijn w-lan. (bestands en printerdeling over w-lan)

mischien is dit niett helemaal duidelijk, als het niet zo is, dan moet je het maar even zeggen :)

alvast bedankt!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 20:41
Moet je niet gewoon via de computer die op de router is aangesloten het internet delen?

Faq: Hoe deel ik Internet ?

Verwijderd

1e vraag: maak je verbinding via een acces point, of heb je een ad-hoc verbinding?

2e vraag: Zitten de pc's en de laptops in hetzelfde netwerk 'segment', dus: hebben ze allebij een ip adres en subnet in dezelfde reeks? e.g. 192.168.1.x en 255.255.255.0

3e vraag: (Afhankelijk van vraag 1): Welke pc of router deelt het internet?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 11:42:
de computer zend signalen uit en de laptops ontvangen het ook.
:?
heb je een AP en hoe is die op je lan aangesloten, welke ip nummers wil je gebruiken, wil je dhcp ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een ad-hoc netwerk.

en het zit zo:

ik heb een desktop pc die die aangesloten is op de router en op mijn adsl verbinding, en die heeft een wireless netwerkkaart in zich.
dan heb ik nog 2 laptops (het gaat even om 1) en die heeft een usb w-lan stick. ik heb er een verbinding tussen. maar ik heb geen id welk ip de w-lan kaart uitdeelt?!?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 11:42:
mischien is dit niett helemaal duidelijk, als het niet zo is, dan moet je het maar even zeggen :)
Eerlijk? Ik snap er geen zak van...
Welke hardware heb je, welke "signalen", wat werkt wel/wat niet, wat heb je zelf al geprobeerd... >:)

veel gehoorde vragen op GoT :X

[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 03-03-2004 11:50 ]

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 11:49:
ik heb een ad-hoc netwerk.

en het zit zo:

ik heb een desktop pc die die aangesloten is op de router en op mijn adsl verbinding, en die heeft een wireless netwerkkaart in zich.
dan heb ik nog 2 laptops (het gaat even om 1) en die heeft een usb w-lan stick. ik heb er een verbinding tussen. maar ik heb geen id welk ip de w-lan kaart uitdeelt?!?
Als je geen dhcp server op de pc hebt draaien pak de laptop gewoon een willekeurig ip adress. En als die dan niet in de reeks van je pc valt.. tja :)

Je kunt beter je pc's en laptop een fixed ip geven, iig wel op die w-lan kaart in de pc dan. De netwerkkaart die het internet ontvangt moet je met rust laten.
PLus dat je even i-net sharing op de pc moet aanzetten, zie de faq daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt!, en hoe geef ik mn laptops een vast ip? (noopie met netwerk :)
en mijn vaste pc dus een "dhpc" server laten draaien? kan je dat uitleggen?

thnx

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Als ik het goed begrijp heb je dus een PC met daaraan een adsl router. In die PC zit een wlan kaart. Dan heb je nog een laptop die verbinding maakt met die pc via een adhoc verbinding. Als ik dat goed begrepen heb (want je kan het best wel even iets duidelijker vertellen) dan is je probleem nu dat je niet weet welk ip de wlan kaarten hebben ? Als je dat wilt weten dan kijk je op je PC met ipconfig /all op de command prompt (cmd) en hetzelfde op je laptop. Op je pc moet je waarschijnlijk internet connection sharing aanzetten op de wlan kaart zodat je laptop kan surfen via je PC.

Maar waarschijnlijk heb je nog geen ip's op je verbinding en heb je alleen 2 wlan kaarten die elkaar "zien". In dat geval moet je op je PC voor de wlan kaart een ip instellen, bijvoorbeeld 192.168.0.1 en op je laptop een ander ip bijvoorbeeld 192.168.0.2 (mits je deze ip's/subnet nog niet gebruikt!).

Hoe dan ook, probeer eens duidelijk te zijn want dat helpt toch een hoop :)

(edit: wat flipke zei dus terwijl ik aan het typen was :))

[ Voor 5% gewijzigd door grhmpf op 03-03-2004 11:58 ]

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Misschien toch maar ff Paknaald's tip opvolgen en de FAQ's doorlezen :?

[ Voor 38% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 03-03-2004 11:59 ]

An Explanation of l33t Speak

• grhmpf

grhmpf

Android <3

Zodra ie z'n netwerk werkend heeft wel ja :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe deel ik Internet ?

Ik denk dat TS hier zijn antwoorden zal vinden

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
ja grhmpf (oid) zo zit het in elkaar, dus als ik (net zoals op "normaal" lan) de pc's hun ip geef (de desktop eindigt op .14) en de laptops laat ik op 1 en 2 eindigen en subnetmask op 255.255.255.0? dan werkt het ook en zie ik hem gewoon in netwerkomgeving?
:9

• grhmpf

grhmpf

Android <3

Zou moeten werken. Als je nu 192.168.0.1 en .2 gebruikt op je netwerk kan het alleen zijn dat windows het niet snapt met de routering. Je kan dan je huidige netwerk subnetten of een andere range gebruiken, bijvoorbeeld voor de wlan kaarten 10.0.0.1 en .2 met als subnetmask 255.255.255.0.

Ik denk dat dat laatste voor jou het makkelijkst is. Test dan op je laptop met ping 10.0.0.1 of de andere pc te bereiken is en lees dan de faq over hoe het internet te delen. succes :)

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 20:41
grhmpf schreef op 03 maart 2004 @ 11:59:
Zodra ie z'n netwerk werkend heeft wel ja :)
Sorry, ik ging er van uit dat het netwerk al wel aan de praat was; had aan de tweede zin wel kunnen lezen dat dat nog niet het geval was/is.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:12
Als je op je PC windows XP hebt, dan moet je gewoon een bridge maken tussen je LAN en W-LAN. Laat hij alle verbindingen door, net alsof ze op hetzelfde netwerk zitten.

Bij netwerkverbindingen de 2 kaartjes selecteren en rechtermuisknop->bridge maken. :)

let the past be the past.

Pagina: 1