Toon posts:

PC reboot spontaan, bevriest... etc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Misschien is dit probleem al een keer langsgekomen, maar ik heb de search
gebruikt en kon het niet vinden.

Ik heb vrij recent een nieuwe PC gekocht, specs:

- AMD Athlon XP3200+ (boxed)
- ASUS A7N8X - Deluxe/400
- 2x Dane Elec 512mb DDR Ram PC3200
- Club3D ATI Radeon 9800XT 256mb
- 2x Western Digital 200GB
- Voeding 360Watt
- Windows XP SP1

Mijn probleem is als volgt:
Ik ervaar dat die systeem niet erg stabiel is, ik kan hem namelijk geen dag
laten aanstaan zonder dat mijn systeem 'bevriest' of zichzelf herstart.
(Heel vervelend wanneer je eMule draait).
Nog een ander probleem is dat mijn systeem spontaan herstart of naar de desktop klapt wanneer ik het spel Star Wars Galaxies probeer te spelen. Bij andere spellen geen problemen. Nu heb ik op het Tech-forum van Star Wars Galaxies gekeken, maar er zijn meer mensen met dezelfde problemen maar er loopt nu al maanden een discussie maar het probleem en antwoord blijven een raadsel. Nu heb ik al verschillende 'oplossingen' geprobeerd maar niets schijnt te helpen:

- 2 extra coolers in mijn kast gezet
- AGP-voltage van 1,5V naar 1,6V gezet
- Verscheidene biossettings getest
- Geupdate naar de nieuwste drivers van zowel m'n chipset als m'n videokaart

Maar zoals ik boven al aangaf: het probleem blijft nog steeds. Nu moet ik toegeven dat ik geen ster ben in drivers, bios en hardware in het algemeen... dus het kan best zijn dat ik dingen gemist/verkeerd gedaan heb.

Ik hoop dat (een van) jullie me kan/kunnen helpen

Alvast bedankt!

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Check je voltages van je voeding in de BIOS eens

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

edit:
lezen :X

Anyway, probeer gewoon van alles en nog wat te troubleshooten. Je geheugen, je HDD, je CPU, etc.. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

[ Voor 176% gewijzigd door BalusC op 03-03-2004 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
htol schreef op 03 maart 2004 @ 10:31:
Check je voltages van je voeding in de BIOS eens
Goed, maar waar zal dat op moeten staan dan? Waar moet ik het op checken?

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 15:37
Brakke geugen module :Y)

Check ff of hij het wel met 1 module goed doet :+

Welke oplossingen heb je allemaal al geprobeerd :?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 10:40:
[...]

Goed, maar waar zal dat op moeten staan dan? Waar moet ik het op checken?
Die staan in de BIOS onder Hardware Monitor.

De standaard waarden staan ervoor en daarnaast staan de waardes die de voeding doorgeeft.

Ze mogen niet meer dan 5% afwijken ;)
Thesilence07 schreef op 03 maart 2004 @ 10:40:

Kan ook nog heel goed.
FF memtesten

[ Voor 31% gewijzigd door htol op 03-03-2004 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thesilence07 schreef op 03 maart 2004 @ 10:40:

Nee, dit heb ik nog niet geprobeerd... ik zal het vanavond testen!

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toen ik thuis kwam direct in m'n bios gaan kijken en daar zag ik (tot m'n grote verbazing) dat m'n CPU al 60 graden was, terwijl ik nog geen zware applicaties of games draaide... dus ik ben gelijk naar de PC-zaak om de hoek gelopen en heb daar even een nieuwe processorkoeler gekocht. Nu is m'n CPU weer netjes 40 graden....

Maar toen ik Star Wars Galaxies weer opstarte had ik nog steeds hetzelfde probleem: crashen naar desktop of reboot.

Toen heb ik een reepje van 512mb eruit gehaald en toen nog eens SW:G opgestart en voila! Geen enkel probleem meer?

Nu ben ik bijzonder blij dat ik iig weer normaal m'n game kan draaien alleen het is wel zonde van die 512mb.... is dit een bekend probleem (ik verdenk m'n mobo namelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 20:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 20:40:
Ik ben toen ik thuis kwam direct in m'n bios gaan kijken en daar zag ik (tot m'n grote verbazing) dat m'n CPU al 60 graden was, terwijl ik nog geen zware applicaties of games draaide... dus ik ben gelijk naar de PC-zaak om de hoek gelopen en heb daar even een nieuwe processorkoeler gekocht. Nu is m'n CPU weer netjes 40 graden....

Maar toen ik Star Wars Galaxies weer opstarte had ik nog steeds hetzelfde probleem: crashen naar desktop of reboot.

Toen heb ik een reepje van 512mb eruit gehaald en toen nog eens SW:G opgestart en voila! Geen enkel probleem meer?

Nu ben ik bijzonder blij dat ik iig weer normaal m'n game kan draaien alleen het is wel zonde van die 512mb.... is dit een bekend probleem (ik verdenk m'n mobo namelijk).
Draaide je je geheugen in dual-channel? (Zoja, kijk dan op de site van Asus of je geheugen wel in het lijstje van Asus voorkomt.) Heb je het andere bankje al "solo" getest?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 20:45:
[...]

Draaide je je geheugen in dual-channel? (Zoja, kijk dan op de site van Asus of je geheugen wel in het lijstje van Asus voorkomt.) Heb je het andere bankje al "solo" getest?
Ik heb het andere reepje nog niet solo getest... maar dat ga ik wel doen..

Ik durf het niet te zeggen of ik m'n geheugen dual-channel draaide... stel je dat in de bios in? Want ik heb hem in elkaar laten zetten door de leverancier ik heb sinds dat ik hem kreeg niets ingesteld in de bios m.b.t. het geheugen.

Ik heb nog eens gekeken op de site van asus en ik vond het lijstje (onderaan de pagina)
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X%20Deluxe

Is dit het lijstje wat je bedoeld? Hier staat mijn geheugen namelijk niet tussen... ik zal het wel vreemd vinden als m'n geheugen niet samengaat met m'n moederbord de leverancier van m'n PC heeft dit geheugen nog speciaal aangeraden voor m'n mobo...

Verwijderd

1 geheugenlat eruit = geen problemen?

Nou dan. Memtest met de geheugenlat die er nog in zit. Werkt dat goed? Zo ja, dan is die in orde. Anders gaan omruilen die lat. Test nu de andere. Fouten? Inruilen. Is die tweede ook goed? Dan is dat geheugenlatje ook in orde.

Zet er weer beiden in, en test weer opnieuw. Fouten, terwijl ze los beiden goed uit de test kwamen? Dan staan je geheugentimings te strak. Ga van 2-2-2-5 naar 2-3-3-6 of zo en probeer het nog een keer.

Zorg wel dat je alle memtests draait, en test de computer in niet-overgeklokte staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 20:54 ]

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 04:43
Ga anders terug naar de winkel met de brakke geheugenmodule en vraag of je het kan inruilen. (of allebij de latjes voor Dual-Channel).
Misschien doet hij het daarna wel. Je hebt toch nog zeker wel garantie?

Verwijderd

Topicstarter
masser120 schreef op 03 maart 2004 @ 21:22:
Ga anders terug naar de winkel met de brakke geheugenmodule en vraag of je het kan inruilen. (of allebij de latjes voor Dual-Channel).
Misschien doet hij het daarna wel. Je hebt toch nog zeker wel garantie?
Ja, ik heb gewoon garantie dat is geen probleem (gelukkig)

Maar ik wil het altijd eerst gewoon "zelf" zien op te lossen... gelukkig is er GoT!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 20:52:
[...]

Ik heb het andere reepje nog niet solo getest... maar dat ga ik wel doen..

Ik durf het niet te zeggen of ik m'n geheugen dual-channel draaide... stel je dat in de bios in? Want ik heb hem in elkaar laten zetten door de leverancier ik heb sinds dat ik hem kreeg niets ingesteld in de bios m.b.t. het geheugen.

Ik heb nog eens gekeken op de site van asus en ik vond het lijstje (onderaan de pagina)
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X%20Deluxe

Is dit het lijstje wat je bedoeld? Hier staat mijn geheugen namelijk niet tussen... ik zal het wel vreemd vinden als m'n geheugen niet samengaat met m'n moederbord de leverancier van m'n PC heeft dit geheugen nog speciaal aangeraden voor m'n mobo...
Dat lijstje is wel ERG kort. Ik heb zelf een P4C800-E Deluxe en daarvoor had ik toch een grotere lijst geloof ik. Uit die lijst heb ik gekozen voor de TwinMOS 2x 512 MB. Ik kan 'm zo snel even niet vinden, maar gebruik de search even. Ik weet zeker dat ik topics heb gelezen over dual-channel op Asus bordjes. Ik meen me daaruit ook te herinneren dat ze erg kieskeurig kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 21:39:
[...]

Dat lijstje is wel ERG kort. Ik heb zelf een P4C800-E Deluxe en daarvoor had ik toch een grotere lijst geloof ik. Uit die lijst heb ik gekozen voor de TwinMOS 2x 512 MB. Ik kan 'm zo snel even niet vinden, maar gebruik de search even. Ik weet zeker dat ik topics heb gelezen over dual-channel op Asus bordjes. Ik meen me daaruit ook te herinneren dat ze erg kieskeurig kunnen zijn.
Ik vond hem zelf idd ook niet al te lang, ik zal nog eens even googlen....

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem gehad met Asus a7n8x deluxe, en OCZ 3200 geheugen. Reepje opgestuur en klaar is kees. ( en een nieuwe terug gekregen he :p)
Pagina: 1