Toon posts:

[casio exilim exz4] gebogen lijnen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gister (op aanraden 2 vrienden en na doorlezen div reviews) in bezit van exz4. Eerste paar fotos zijn gelijk een grote teleurstelling en maken het apparaat voor mij nagenoeg onbruikbaar (schieten van textures voor real time compu gfx).

Op onderstaande afbeeldingen heb ik even wat rode stippellijnen gezet om het geheel nog verder te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/bendExilim.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/bendExilim2.jpg

In de faq van de exz4 staat:

Lens characteristics can cause straight lines to appear bent. This phenomenon, which is called "lens distortion," is normal and does not indicate malfunction of the camera. Such distortion tends to be more pronounced when the camera is at an angle when you point it at the subject.
-> Welnu; ik sta loodrecht op de objecten en dit zijn geen rechte lijnen meer.

De laatste firmware staat op het apparaat.
Op sites / tweakers tot nu toe nog niets weten te vinden.

Iemand soortgelijke problemen of beter nog, een oplossing?

Verwijderd

Een oplossing is de camera terugbrengen. Want ik neem niet aan dat dit normaal is voor deze camera van Casio.

Dit is bijna webcamkwalitiet. Het effect komt wel vaker voor in de vorm van ton- of kussen vervorming (barrel of coushion distortion) maar eigenlijk alleen aan de randen. Dit is onacceptabel.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:00
Wat zijn de specificaties van die camera? Wat voor lens zit er bijvoorbeeld op het toestel?

Verwijderd

willem169 schreef op 03 maart 2004 @ 09:31:
Wat zijn de specificaties van die camera? Wat voor lens zit er bijvoorbeeld op het toestel?
http://www.d95.nl/Digitaa...io/Gegevens/exilim-z4.htm

f = 5.8 - 17.4 mm (equivalent to approx. 35 -105 mm for 35mm cameras) F2.6, optical 3x zoom, Pentax-Optik, lens cover 4x digital zoom

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
Op die brandpunts afstand denk ik dat je niet aan ontkomt. :)
Hoe zijn de platen op "105" mm?

Verwijderd

Topicstarter
Hier 2 nieuwe platen, 1 op minimale en 1 op maximale zoom:

Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/bendExilim3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/bendExilim4.jpg

Vraag me af of terugsturen zin heeft; heb ik gewoon een defect apparaat of ligt het aan dit type ?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Probeer het eens in het middenbereik. De meeste objectieven hebben problemen op de uitersten in hun bereik. Zelfs met kwalitatief hoge vaste brandpuntsobjectieven ontkom je er niet aan. Mijn Nikon 105/2.8 heeft ook last van een lichte vertekening, maar dat is alleen aan de uiterste randen en dan ook nog eens vrijwel onzichtbaar. Niet zoals deze bak dus. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 09:59:
Hier 2 nieuwe platen, 1 op minimale en 1 op maximale zoom:

[afbeelding]

[afbeelding]

Vraag me af of terugsturen zin heeft; heb ik gewoon een defect apparaat of ligt het aan dit type ?
Dat staat toch in de FAQ?
This phenomenon, which is called "lens distortion," is normal and does not indicate malfunction of the camera.
:?

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

wiewatwaar

whatever

Vervorming is niet bijzonder voor zijn klein zoomlensje.
Overigens moet er tussen groothoek en tele een stand zijn zonder vervorming.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Verwijderd

Topicstarter
barrel distortion zou slechts 1.4% moeten zijn , dit is lomp meer.

Verwijderd

Ligt eraan hoe je het meet. Meet je het over de hele lens als een gemiddelde dan kun je misschien nog wel lager uitkomen. Waar je nu naar kijkt, zijn de vervormingen in de randen. Dit is gewoon een bekend fenomeen en eigen aan ieder objectief, zelfs objectieven met vaste brandpuntsafstanden en hele hoge lichtsterktes. Je begrijpt dat een objectief dat in een dergelijke ultracompactcamera minder goede prestaties levert dan objectieven die in de wat duurdere segmenten zitten (bijvoorbeeld Canon Powershot G serie). Het enige wat je kunt doen, is reviews lezen om van tevoren te achterhalen hoe de lens distortion is. Overigens is het in prinicipe geen reden van retour (imho), tenzij je een termijn hebt waarbinnen je de camera kunt ruilen!

Verwijderd

ik durf even niet te zeggen of mijn camera hetzelfde heeft. op dit moment ben ik op mijn werk en kan ook niet direct kijken.
Zelf heb ik een Pentax Optio S4. Deze heeft exact dezelfde lens als de ex-Z4. (de camera wordt zelfs door Casio in elkaar gezet) Dus zou deze hetzelfde probleem moeten vertonen.

Dit is een foto die online staat, misschien kun je zelf de stippellijn erbij zetten om te kijken of het hierbij ook zo is.

Afbeeldingslocatie: http://files.otf1337.com/snow/diary/dvd03.jpg

Verwijderd

In de voorbeeldfoto's kun je zien dat het makkelijker is te zien wanneer je rechte lijnen fotografeert in de randen van je objectief. Jij hebt echter geen rechte lijnen in beeld lopen. Misschien de armleuning bovenin beeld die een beetje afbuigt, maar ik weet niet hoe de werkelijke situatie is. Ff een andere pic posten dus.

Als je het zelf wilt testen neem dan een foto van een bakstenen muur (beeldvullend en waterpas fotograferen). Deze heeft zowel horizontale als verticale lijnen. Kun je heel snel zien hoe je objectief presteert!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Barreldistortion is inderdaad een eigenschap van een lens. De mate waarin je lens er last van heeft verschilt per type lens. Het is ook zo dat er een bepaalde brandpuntsafstand is waar de distortion het minst is. Probeer dit uit te zoeken. Als je daar nog steeds niet mee kunt leven dan moet je hopen dat je je cam nog mag ruilen, tenzij blijkt dat alleen jouw cam er last van heeft en andere (van hetzelfde type) niet, dan valt het onder garantie.

Great minds think alike!

Verwijderd

Sterker nog, je hebt zelfs met verschillende diafragmawaarden verschillende uitkomsten .... Helaas kun je met de z4 niet het diafragma aanpassen.

Edit: kewle sig Verbal ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ding is al retour (binnen 2 weken na aankoop via web mag terug). Bizarre is dat vriend met zelfde ding het 'probleem' bij hem nog niet was opgevallen (nu wel dus).
Ook bizar dat bij dpreview er geen melding (slechts 1.4 %, wordt verder niet als nadeel vernoemd) van wordt gemaakt, hun testen zijn dus maar erg beperkt. Jammer, verder leuk ding met prima functies.

Verwijderd

Wow... had ik dit maar nooit gelezen. Mijn camera heeft dit ook!!

Verwijderd

Alle zoomobjectieven hebben er in meerdere of mindere mate last van. Waarschijnlijk zelfs alle objectieven. Alleen de mate waarin het voorkomt verschilt.
Pagina: 1