Ik zit met een harde schijf waar een paar foutjes in zitten. Indien ik windows installeer loopt ie vast. Nu wil ik de eerste gig (waar de fout zit) ongepartitioneerd laten en de volgende 7 gig partitioneren en daar windows op zetten. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Verwijderd
Dat kan je volgens mij gewoon met fdisk doen. Dan laat je de eerste gieg gewoon ongepartitioneerd door bij het aanmaken van een nieuwe partitie de juiste range (aan MB's) op te geven. Volgens mij kon je dit gewoon handmatig instellen.
Met partition magic moet het zeker kunnen.
Aan alles komt een eind.
Welke versie van Windows ga je installeren ? er is namelijk nogal wat verschil .... Je ntdetect.com ntldr en boot.ini moeten bij 2k en XP vooraan de schijf staan. Dus vooraan op de eerste partitie
Verwijderd
maak gewoon als eerste partitie eentje aan van 1gb en daarna 1 van 7gb met fdisk en verwijder daarna de partitie van 1gb en je hebt 1 partitie zonder de eerste 1gb te gebruiken
Probleem is dat de schijf NTFS geformateerd is. Kan dus niet fdisk gebruiken. Eerst even hele schijf FAT formateren en daarna in dos Fdisk gebruiken? Bedoeling is XP
Verwijderd
Doe het idd zoals BioX zegt: eerst ff je pc opstarten met een dos-opstartdiskette ofzo. Vervolgens met fdisk je huidige partities wegpleuren en 1 nieuwe aanmaken van 1 giegje en nog eentje van 7 gieg of wat dan ook.
Vervolgens haal je die partitie van 1 GB weer weg, herstart je computer en boot de installatie CD-ROM van XP en vervolgens kan je via de setup je aangemaakte 7 GB grote partitie (FAT32) formatteren als NTFS en voila! Een 7 gieg grote NTFS partitie waarbij je eerste gieg gewoon ongepartitioneerd is.
Vervolgens haal je die partitie van 1 GB weer weg, herstart je computer en boot de installatie CD-ROM van XP en vervolgens kan je via de setup je aangemaakte 7 GB grote partitie (FAT32) formatteren als NTFS en voila! Een 7 gieg grote NTFS partitie waarbij je eerste gieg gewoon ongepartitioneerd is.
Je kan ook met de Windows XP installatie-cd partities aanmaken/verwijderen via een text-interfaceVerwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 00:55:
Probleem is dat de schijf NTFS geformateerd is. Kan dus niet fdisk gebruiken. Eerst even hele schijf FAT formateren en daarna in dos Fdisk gebruiken? Bedoeling is XP
Als het Maxtor schijven zijn probeer eens het tooltje Maxblast te downloaden.
Dit is een MEGA MEGA tool van Maxtor.
Hier kun je alles mee mbt tot je disks uiteraard
Dit is een MEGA MEGA tool van Maxtor.
Hier kun je alles mee mbt tot je disks uiteraard
fdisk kan je idd vergeten. Probeer partition magic, deze je problemen oplossen. Echter, het lijkt me absoluut niet raadzaam een harde schijf te gebruiken die al bad sectors heeft... ik zou er in elk geval geen cruciale data opzetten.
Verwijderd
Je zou eens powermax kunnen halen bij maxtor en dan eens een low level
format doen. Dan weer met een win98 bootflop opstarten, dan fdisken, dan formateren. Check dan ff met scandisk/surface of er foute sectoren op zitten.
Zoniet dan kan je hem gebruiken voor wat je wil en anders zou je toch moeten gaan uitkijken voor een nieuwe hd.
Succes Mase
format doen. Dan weer met een win98 bootflop opstarten, dan fdisken, dan formateren. Check dan ff met scandisk/surface of er foute sectoren op zitten.
Zoniet dan kan je hem gebruiken voor wat je wil en anders zou je toch moeten gaan uitkijken voor een nieuwe hd.
Succes Mase
Fdisk gedaan. uiteindelijk een partitie over van 7 gig. Format, prima.
Alleen........als ik windows opstart en partitie moet aangeven voor install, zegt ie dat partitie niet geschikt is voor windows install (win2000 en XP sp1 geprobeerd)
Wat een geklooi!!! Heb schijf nu maar opgegeven. Heb nog schijf van 45 gig liggen. Maar zoals in andere post aangegeven lukt die ook niet goed. Nistall gaat helemaal prima, alleen als ie dan opnieuw opstart na kopieren van bestanden en van C moet gaan bootten krijg ik foutmelding: besturingssyteem kan niet worden geladen. Lijkt wel of ie de HD helemaal aanspreekt.
Alleen........als ik windows opstart en partitie moet aangeven voor install, zegt ie dat partitie niet geschikt is voor windows install (win2000 en XP sp1 geprobeerd)
Wat een geklooi!!! Heb schijf nu maar opgegeven. Heb nog schijf van 45 gig liggen. Maar zoals in andere post aangegeven lukt die ook niet goed. Nistall gaat helemaal prima, alleen als ie dan opnieuw opstart na kopieren van bestanden en van C moet gaan bootten krijg ik foutmelding: besturingssyteem kan niet worden geladen. Lijkt wel of ie de HD helemaal aanspreekt.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 19:05 ]
Verwijderd
Weet je zeker dat de fout bij de hdd zit en niet in een ander onderdeel van je pc.
Test die hdd eens op een ander systeem.
Test die hdd eens op een ander systeem.
Jongens......bedankt voor alle info.
Uiteindelijk na dag!!! klooien. Loopt als een zonnetje nu.
Thanx!
Uiteindelijk na dag!!! klooien. Loopt als een zonnetje nu.
Thanx!
Pagina: 1