Toon posts:

[BIOS] OS/2 memory >64MB

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik kan in mijn bios het volgende instelle.

OS/2 Onboard Memory > 64 MB

dit staat er in mijn handleiding:

When using OS/2 operation systems with installed drams of greater than 64 mb, you need to set this option to Enabled; otherwise leave this on disabled.

Ik kom hier niet egt uit, wat betekend het??
Ik wil dit graag weten, omdat ik nu mijn bios een beetje aan het tweaken ben.

En alweer alvast bedankt :*)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als je OS/2 draait moet je dat aan zetten, anders niet.... dat staat er.
draai jij OS/2?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Met OS/2 zal jij denk ik voor 99% toch niets mee te maken hebben :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een van de meest obscure settings in BIOS idd- vooral waarom hij er nog steeds in staat...

OS/2 is een besturingssysteem, destijds door IBM en Microsoft samen ontwikkeld als de opvolger van DOS. Microsoft trok zich vlak voor de introductie van versie 1.3 terug en bracht het iets later licht aangepast als Windows NT 3 uit. IBM zette door met OS/2 en bracht het systeem eind jaren '80 uit.

Het was toen technisch de x86 concurrentie ver vooruit, met echte multitasking, 32b support, een fatsoenlijk FS (HPFS), een mooie GUI en (niet onbelangrijk) verregaande MS-DOS compatibiliteit. Helaas verloor het medio jaren '90 de strijd met de technisch in alle opzichten inferieure Windows 95 :'(

1.0 was brak, maar 1.1 werd redelijk veel gebruikt, niet alleen in IBM PS/2 desktops, maar ook in servers. Maar OS/2 1.x deed rare dingen met RAM boven de 64MB (bedenk dat we het hier hebben over een tijd dat standaard RAM tussen de 2 en de 8MB zat en dat iets als 32MB voor een server al veel was :o ). Om OS/2 1.x te draaien moest BIOS dus een speciale optie hebben voor RAM boven de 64MB. Dat is dus waar het voor dient.

Maar het rare is dat alle latere OS/2 versies (vanaf 2.0) een 'normale' memory access hadden, ook boven de 64MB. OS/2 2.0 werd in 1992 uitgebracht. Sindsdien hebben we Warp 3, Warp 4 en eComstation gehad, die allemaal 'normaal' omgaan met geheugen. Toch, 12 jaar nadat het obsolete is, vind je in nieuwe BIOSsen die optie... go figure :? :P

Edit:
Het ergste is dat deze setting leidt tot veel verwarring onder mensen die een van de latere OS/2 versies willen gebruiken in een systeem met 64MB+ RAM, omdat die het aan gaan zetten, met als gevolg dat niets werkt :X

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 03-03-2004 10:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 03 maart 2004 @ 00:34:
Een van de meest obscure settings in BIOS idd- vooral waarom hij er nog steeds in staat...

OS/2 is een besturingssysteem, destijds door IBM en Microsoft samen ontwikkeld als de opvolger van DOS. Microsoft trok zich vlak voor de introductie van versie 1.0 terug en bracht het iets later licht aangepast als Windows NT 3 uit. IBM zette door met OS/2 en bracht het systeem eind jaren '80 uit.

Het was toen technisch de x86 concurrentie ver vooruit, met echte multitasking, 32b support, een fatsoenlijk FS (HPFS), een mooie GUI en (niet onbelangrijk) verregaande MS-DOS compatibiliteit. Helaas verloor het medio jaren '90 de strijd met de technisch in alle opzichten inferieure Windows 95 :'(

1.0 was brak, maar 1.1 werd redelijk veel gebruikt, niet alleen in IBM PS/2 desktops, maar ook in servers. Maar OS/2 1.x deed rare dingen met RAM boven de 64MB (bedenk dat we het hier hebben over een tijd dat standaard RAM tussen de 2 en de 8MB zat en dat iets als 32MB voor een server al veel was :o ). Om OS/2 1.x te draaien moest BIOS dus een speciale optie hebben voor RAM boven de 64MB. Dat is dus waar het voor dient.

Maar het rare is dat alle latere OS/2 versies (vanaf 2.0) een 'normale' memory access hadden, ook boven de 64MB. OS/2 2.0 werd in 1992 uitgebracht. Sindsdien hebben we Warp 3, Warp 4 en eComstation gehad, die allemaal 'normaal' omgaan met geheugen. Toch, 12 jaar nadat het obsolete is, vind je in nieuwe BIOSsen die optie... go figure :? :P

Edit:
Het ergste is dat deze setting leidt tot veel verwarring onder mensen die een van de latere OS/2 versies willen gebruiken in een systeem met 64MB+ RAM, omdat die het aan gaan zetten, met als gevolg dat niets werkt :X
Ik geloof dat deze setting ervoor zorgt dat de handeling van geheugen boven de 64 mb op een alternatieve manier wordt gedaan. Het kan zijn dat er nog steeds applicaties zijn waar dit gewenst is. Ook zijn biossen net zoals OS'en, er wordt vanalles gerecycled.

Vaak leveren de hardware fabrikanten blanke biossen aan de bios boeren en mobo fabrikanten. Zij copy pasten de routines dan in hun oude blanke bios en zijn klaar. Op die manier kunnen bedrijven als Award en AMI snel voor ontzettend veel biossen maken voor alle soorten moederborden.

Een bios doet immers niet veel meer als wat tests draaien en registers schrijven voor de instellingen.

Kijk bijvoorbeeld naar alle nForce3 150 moederborden met Award bios, je moet bij alle op CTRL-F1 drukken voor de chipset opties (zoals timings ed) dat heeft waarschijnlijk een engineer bij nVidia ooit bedacht en in hun base bios gezet. Award heeft dit via copy paste netjes overgenomen.

Als Award het had bedacht had het waarschijnlijk in beeld gestaan.

Leuk feitje trouwens: Een hoop PIN automaten draaien OS/2

OS/2 is voornamelijk gefaald door het ontbreken van goede marketing en software (en dan voornamelijk spellen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 01:12 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dion_b schreef op 03 maart 2004 @ 00:34:
Deze branche is qua compatibiliteit soms té conservatief.
Edit:
Misschien had de instelling beter "OS/2 v1.x memorybug-fix" kunnen heten, even lang en dekt de lading beter.
Maar misschien zou het dan als te confronterend ervaren worden door IBM. :P

{signature}

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 01:11:
[...]

Ik geloof dat deze setting ervoor zorgt dat de handeling van geheugen boven de 64 mb op een alternatieve manier wordt gedaan. Het kan zijn dat er nog steeds applicaties zijn waar dit gewenst is. Ook zijn biossen net zoals OS'en, er wordt vanalles gerecycled.
OS/2 1.x was echt de enige waar dit mee werkte...
Leuk feitje trouwens: Een hoop PIN automaten draaien OS/2
Yup, al neemt het gestaag af- getuige de BSODs die je af en toe ziet >:)
OS/2 is voornamelijk gefaald door het ontbreken van goede marketing en software (en dan voornamelijk spellen)
En dat valt ook onder marketing. IBM stond gewoon zelf niet genoeg achter OS/2 en de markt had nog argwaan voor alles van Big Blue omwille van de MCA debacle (IBM wilde hun nieuwe PS/2 doordrukken, in de verwachting dat de markt schaapachtig zou volgen. De markt deed dat niet en volgde Compaq met hun AT-compatible 386 systemen). Die combinatie gaf MS de gelegenheid Warp 3 plat te slaan- zo jammer, want het was echt een pracht van een OS, 32bit performance dat met Windows NT te vergelijken was, maar dan met 16b compatibility die vaak beter was dan met Win95.

Maarja, IBM vroeg er meer geld voor ipv het zowat gratis weg te geven. Dan is het niet raar dat de klanten wegblijven...

* dion_b heeft Warp 4.0 op een IBM Aptiva (P100) draaien en is er erg tevreden mee, binnenkort gaat het ook op m'n P133 notebook :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
thx allemaal, wist niet wat os/2 nou betekende nu wel dus :)
Pagina: 1