Toon posts:

Een paar snelheids vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het verschil in snelheid of ik mijn Maxtor 7200 rpm 160 gb op slave heb staan en mijn maxtor op 20 gb 5400 rpm op master??

Hoe kan ik controleren of Ultra Dma is ingeschakeld, heb al wat research gedaan en vond ook wel wat op een site van microsoft maar daar kwam ik niet echt uit. Maakt dit veel uit in snelheid ookweer??

Alvast bedankt :*)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1: maakt niet uit
2: wordt vaak aangegeven bij het booten van je PC, of je kan het terugvinden in de bios.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

Erazzzer

Fear me, I'm German!

2: Windows geeft het ook aan, apparaatbeheer, IDE controller

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Erazzzer schreef op 03 maart 2004 @ 00:21:
2: Windows geeft het ook aan, apparaatbeheer, IDE controller
is niet altijd even acuraat, bios geeft ook de UDMA mode aan, windows vertelt alleen of UDMA aan of uit is, terwijl de mode ook belangrijk is voor de snelheid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

FireWurX schreef op 03 maart 2004 @ 00:22:
[...]

is niet altijd even acuraat, bios geeft ook de UDMA mode aan, windows vertelt alleen of UDMA aan of uit is, terwijl de mode ook belangrijk is voor de snelheid.
XP geeft ook de DMA-modus aan, Windows 2000 en oudere OS'en alleen of DMA aanstaat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 00:14:
Maakt het verschil in snelheid of ik mijn Maxtor 7200 rpm 160 gb op slave heb staan en mijn maxtor op 20 gb 5400 rpm op master??
2 HD's beiden op 1 kabel is dikke prut.
meestal zal je er niets van merken, maar als je van hd naar hd kopieert gaat het traag.

hang ze lekker allebei als master op hun eigen kabel, en je brander (als je die hebt) als slave.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals op het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] te lezen is, wordt hier op GoT van je verwacht dat je vooronderzoek pleegt eer je een topic opent. Dat is hier niet het geval, getuige de simpliteit van de vragen en de vindbaarheid van de antwoorden.

1) Hier is heel makkelijk achter te komen: gewoon benchmarken :) Gooi Sandra, ATTO, HDTach, IOMeter, etc.. op de schijven los. Kopieer een groot bestand tussen de schijven en hou de tijd bij. Verander daarna de IDE configuratie en zie toe of de benchmarkscores veranderen. Weeg tenslotte af welke IDE config naar jouw smaak het beste is. Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en "Hoe/waarmee kan ik mijn schijven het beste indelen?" B)

2) Research is prima, maar dat je niks hebt gevonden verbaast mij enigszins. Met de meest simpele keywords kan ik middels Google de juiste antwoorden vinden: [google=how enable DMA windows] » 1e hit bevat al het antwoord! Verder staat dit -vanzelfsprekend- ook in de FAQ van dit subforum. Kijk onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?". Daar staat dat de CPU-usage tot 100% stijgt wanneer DMA staat uitgeschakeld. Wel, hier is makkelijk achter te komen. Open de taakbeheer, kopieer een bestandje tussen directories op desbetreffend HD en zie toe hoeveel er van de CPU wordt afgevreten.

Simpel toch? Herlees maar eens de genoemde registratievoorwaarden en dan met name het forumgedrag gedeelte, zodoende kun je jezelf een beter beeld verschaffen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten. Dit is niet de manier om van GoT gebruik te maken namelijk. 't Is hier geen beginnersweb.nl ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.