Toon posts:

ip's probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de volgende vraag van iemand gekregen en ik ben niet zeker. zou iemand wat suggesties kunnen geven ?

"Ik heb 100 sites , allemaal verbonden met een E1 lijn. Daar heb ik een slordige 400 kb/s ter beschikkking, wat in principe meer dan zat is voor mijn verkeer.

Kan ik nu aan iedere site 8 stations steken met een verschillend ip adres ?

Server in controle kamer krijgt dan bvb 10.10.1.1 met subnet 255.255.0.0 dan kan ik in de range 10.10.(2 tot 254).xxx gebruiken met als subnet 255.255.255.0
Routing in de server moet dan verwijzen naar de E1 adressen van de verschillende muxes.

Mogelijk of niet? indien ja, wat gebruik ik aan de site zijde? hub/switch . "

greetz

Verwijderd

Ja, waarbij ik ervan uitga dat hij het netwerk als volgt wil bouwen:

E1-lijn -> Server -> site 1 (hier moet dan een SWITCH komen!!) -> werkstations
E1-lijn -> Server -> site 2 (switch) -> werkstations

Alleen deze opmerking vond ik wat vaag "Routing in de server moet dan verwijzen naar de E1 adressen van de verschillende muxes.". Wat wordt hiermee bedoeld?

Overigens: Gebruik nooit een HUB! Met een switch heb je vrij wel altijd betere performance in je netwerk en het verschil in kosten is tegenwoordig echt nihil.

FYI:
HUB, alle inkomende pakketten, worden op iedere poort weer naar buiten gezet.
SWITCH, inkomende pakketten worden gematcht aan de juiste uitgaande poort (m.b.v. routingtabellen die door de switch zelf worden 'geleerd').

Verwijderd

PNS -> NT

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
welke stations/sites moeten via Internet bereikbaar zijn, dus van buiten naar binnen ?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

Kabouterplop01

chown -R me base:all

SWITCH, inkomende pakketten worden gematcht aan de juiste uitgaande poort (m.b.v. routingtabellen die door de switch zelf worden 'geleerd').
FYI een switch routeert niet, een switch leert MAC adressen. Tenzij het een layer 3 switch is, maar daar hadden we het niet over ;)

Verwijderd

Tabellen met macadressen inderdaad!

Verwijderd

Ik heb 100 sites , allemaal verbonden met een E1 lijn. Daar heb ik een slordige 400 kb/s ter beschikkking, wat in principe meer dan zat is voor mijn verkeer.
100 sites verbonden met een E1 lijn? Is dat een E1 lijn per site?
Waar komt die 400 kb/s vandaan?
Kan ik nu aan iedere site 8 stations steken met een verschillend ip adres ?
Dat heeft niks te maken met hoe ze verbonden zijn... dat heeft te maken met het IP plan.
Server in controle kamer krijgt dan bvb 10.10.1.1 met subnet 255.255.0.0 dan kan ik in de range 10.10.(2 tot 254).xxx gebruiken met als subnet 255.255.255.0
Routing in de server moet dan verwijzen naar de E1 adressen van de verschillende muxes.
Dit kan zowiezo niet, de server in de controlekamer moet ook subnetmask* 255.255.255.0 krijgen
Mogelijk of niet? indien ja, wat gebruik ik aan de site zijde? hub/switch .
Waarschijnlijk eerst een router en dan een switch.

* Wanneer leren mensen nou eens dat een subnet en een subnetmask iets verschillends zijn?
Pagina: 1