Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding voor 172 Watt Peltier maken, kan iemand precies....

Pagina: 1
Acties:

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Wil een voeding gaan bouwen voor mijn 172 watt peltier.
Igg laat ik hem door mijn broer bouwen ;)
Nu weet mijn broer aardig wat af van electronica, maar van peltiers heeft hij geen kaas gegeten.
Hij dacht dat hij wel wist wat hij nodig had, wij op de site van Conrad gekeken en bijna besteld, ging hij toch twijfelen of we het nu wel goed deden.

Nou denk ik dat het voor sommigen van jullie echt peanuts is om zo'n voeding te bouwen.
Kan iemand mij dan aub vertellen welke onderdelen ik precies nodig heb?
En dan gaat het igg voornamenlijk over de waardes van de onderdelen (watt, ampere, fahrad etc)

Heb de search gebruikt, en op Dabit ze webpage gekeken, maar kom er niet uit :(

Peltier is een Kryotherm 172 Watt 0.8 Drift, Imax = 11.3 Amps ,Qmax = 172 Watts,
Vmax = 24.6

Zou het erg tof vinden als iemand mij ff wil helpen, kan die pelt ook eens een keer gaan draaien :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zo uit mijn hoofd heb je nodig: ringkerntrafo van 18 V/400 VA (18 V is bij wisselspanning, als je daar gelijkspanning van maakt komt er ongeveer 25,4 V uit waar 2 x 0,7 V af gaat voor de gelijkrichter, levert 24 V op), gelijkrichtbrug of 4 diodes die 24 V/11 A kunnen hebben, 50.000 µF aan elco's. Is overigens best wel duur en heel erg zwaar, je kan misschien beter eerst kijken of je een leuke 24 V/11 A (of meer amperes) geschakelde voeding kan kopen via Marktplaats/Ebay/etc. Die zijn een stuk lichter en kleiner, dus makkelijker in te bouwen. Volgens mij zijn ze ook nog zuiniger..

[ Voor 34% gewijzigd door Demo op 02-03-2004 23:06 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

Helemaal waar demoniac ;)

Ik heb het ook met die componenten gemaakt (op de cap na dan) en zo ziet dat er uit:

http://members.home.nl/ep...er/psu_24v_testsetup_old/

Verwijderd

Ik wil in de loop der tijd ook aan waterkoeling gaan doen, maar omdat alles veels te duur is ga ik zelf blokken (proberen) te maken, me pa helpt wel mee (aannemer) :Y)

Maar even over de voeding, trekken "gewone" voedingen zo`n 172Watt Peltier niet?

Verwijderd

Demoniac schreef op 02 maart 2004 @ 23:03:
Zo uit mijn hoofd heb je nodig: ringkerntrafo van 18 V/400 VA (18 V is bij wisselspanning, als je daar gelijkspanning van maakt komt er ongeveer 25,4 V uit waar 2 x 0,7 V af gaat voor de gelijkrichter, levert 24 V op..
Onbelast, jawel, maar bij belasten gaat ie toch weer richting 18V...
Gemiddeld, want het wordt natuurlijk wel een flinke zaagtand.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54
Met een enkele brug krijg je inderdaad een aardige zaagtand. Met 2 bruggen en wat meer kleinere C's (totaal groot) moet je toch een mooie spanning kunnen maken

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

en voor 2 diodes heb je een spanningsdaling van zo'n 2,2 volt, geen 1,4
Tazzy schreef op 03 maart 2004 @ 16:30:
Met een enkele brug krijg je inderdaad een aardige zaagtand. Met 2 bruggen en wat meer kleinere C's (totaal groot) moet je toch een mooie spanning kunnen maken
nou, voor 172watt op zo'n voltage heb je wel een knappe C nodig denk ik zo hoor :P

[ Voor 72% gewijzigd door _ferry_ op 03-03-2004 16:31 ]

• Tazzy
Waarom, hij trekt alleen een grote stroom op het moment dat de deltaT groot is.
Hierna heb je alleen nog power nodig bij temperatuur wisselingen.

Denk dat dit schema met ongeveer 25000uF aan C al een hele mooie voeding maakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tazdevl.demon.nl/zen/ZenV4PsuTZ.jpg

Verwijderd

Tazzy schreef op 03 maart 2004 @ 16:38:
Waarom, hij trekt alleen een grote stroom op het moment dat de deltaT groot is.
Hierna heb je alleen nog power nodig bij temperatuur wisselingen.

Denk dat dit schema met ongeveer 25000uF aan C al een hele mooie voeding maakt:

[afbeelding]
Mmm, enige uitleg is hier wel op z'n plaats, aan de gelijkspanningsingang :? en de trafo van 35V is dit vast niet een schema specifiek voor een Peltier.

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Kan ik aan houden wat demoniac zegt?
Word voor mij steeds vager :)
En op Ebay enzo heb ik al gekeken, niks intresants te vinden igg.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Tazzy
Wat demoniac zegt klopt, ik zou alleen vanwege de rimpel/zaagtand niet 1 grote C nemen maar een aantal kleinere die samen dezelfde waarde maken

• Tazzy
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 17:02:
[...]

Mmm, enige uitleg is hier wel op z'n plaats, aan de gelijkspanningsingang :? en de trafo van 35V is dit vast niet een schema specifiek voor een Peltier.
Gaat ook niet over de voltages maar meer om het schema. Die extra brug helpt trouwens rommel op de 0/gnd weg filteren.

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 16:22:
[...]

Onbelast, jawel, maar bij belasten gaat ie toch weer richting 18V...
Gemiddeld, want het wordt natuurlijk wel een flinke zaagtand.
Als je 4000uF aan condensator gebruikt per ampere om de boel weer af te vakken, heb je niet meer dan een zaagtand van 2v met een offset van ongeveer 21v (belast).

Over de diodes zal een 0.9v per stuk over vallen (2 stuks dus 1.8v). Dit is anders dan de 0.7 die overal aangegeven staat, maar dit is simpelweg zo omdat er zo veel stroom wordt getrokken.

18*(wortel2) - 1.8 = 23.58v

Je zal wat verlies hebben op de ringkern (afhankelijk van de kwaliteit, ik heb een 0.7v verlies van de 15v met een amplimo ringkern), wat verlies op de draad.

Dan heb je ook nog de rimpel van ongeveer 2v.

Uiteindelijk zal je uitkomen op een 21.5~22.5v effectief :)
Tazzy schreef op 03 maart 2004 @ 18:25:
Wat demoniac zegt klopt, ik zou alleen vanwege de rimpel/zaagtand niet 1 grote C nemen maar een aantal kleinere die samen dezelfde waarde maken
Dit is zeker waar. Dan heb je een wat lagere impedantie

meer kleinen is beter dan 1 grote :)

mijn huidige PSU bestaat nu uit de volgende onderdelen:

1x 500VA Amplimo ringkern (2x15v 16.66amp)
1x 35A brugcel (gekoelt met een socket 370 intel boxed koeler, passief)
5x 22.000uF caps

Gemaakt voor ongeveer 20A dus.
Ik haal er met 1 zeide belast, 17.4v uit

Die socket 370 koeler moet wel extra gekoelt worden als er werkelijk 20A gevraagt gaat worden. Dan kan passief niet meer. Een paar CFM is echter al genoeg om die 40w af te voeren. Nu gaat het nog goed. Er gaat wel een fan opkomen overigens, omdat hij in een bijna afgesloten ruimte gaat komen te zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door Epsilon op 03-03-2004 19:16 ]

Verwijderd

Mejaar, wat een elco. Uitkijken dat je hem niet verkeerd aansluit want dat klapt behoorlijk hard (ik heb de gevolgen ooit eens mogen zien).
Ik weet niet of je ooit in Budel komt (ligt onder Eindhoven langs de A2), bij het zendamateurmuseum Jan Corver
(http://www.jancorver.org/price/index.htm) hebben ze Voedingen van 24 Volt, 5 Amp voor 15.00 Euro! je zit dan net niet aan de 11,3 ampere maar over het algemeen
moet een voeding dat kunnen trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 19:18 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mejaar, wat een elco. Uitkijken dat je hem niet verkeerd aansluit want dat klapt behoorlijk hard (ik heb de gevolgen ooit eens mogen zien).
Elektronica gestudeerd zoals ik? Als de leraar ff buiten is, vlam, daar gaat een elco.
- luide knal
- metalen omhulsel vliegt weg
- chemische rommel (elektrolyt)

Meerdere kleine elco's is ook handiger, dan grote kanjers. Bovendien kan je niet zomaar bv 100000µF/50V kopen bij je elektronicaboer, dus paar elco's van 22000µF/50V parallel schakelen.

Verwijderd

Tazzy schreef op 03 maart 2004 @ 18:34:
[...]

Gaat ook niet over de voltages maar meer om het schema. Die extra brug helpt trouwens rommel op de 0/gnd weg filteren.
O ja?
En wat is de theorie daarachter?
De twee bovenste dioden zijn kortgesloten want de bovenste aansluiting is niet aangesloten.
De minkant van de voeding ligt dus via 2 antiparallel geschakelde dioden aan de GND links in het schema.
Dus eentje in doorlaatrichting en eentje in sper.
Wat wordt bedoeld met deze GND?
Wat is dan de filterende werking?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 20:56 ]

• Epsilon

Epsilon

rapture schreef op 03 maart 2004 @ 19:32:
[...]

Elektronica gestudeerd zoals ik? Als de leraar ff buiten is, vlam, daar gaat een elco.
- luide knal
- metalen omhulsel vliegt weg
- chemische rommel (elektrolyt)

Meerdere kleine elco's is ook handiger, dan grote kanjers. Bovendien kan je niet zomaar bv 100000µF/50V kopen bij je elektronicaboer, dus paar elco's van 22000µF/50V parallel schakelen.
luide knal: alleen bij goedkope elco's, dure elco's zijn erop beveiligd, geven alleen puf hete lucht (stinkt ook) maar knallen niet open. Dat "inkepingkje" aan de zijkant is er ook voor om bij verkeerd om aansluiten de verbinding te verbreken.

Bij mij zit er verschillende beveiligingen in zodat het iig nooit mogelijk is dat ding op te blazen.

Ik gebruik hem niet meer omdat het gewoon een lomp ding is. Een paar kleintjes is een stuk makkelijk om ergens in weg te werken.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 16:58
Een geschakelde voeding maken lijkt me effectiever, want et kost je een bult aan vermogen om 172 watt de hele tijd aan te laten staan... Tzou(zoals al eerder gezegt) beter zijn om gewoon op marktplaats of in een elektronica zaak een goede gestabiliseerde voeding te kopen..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Epsilon

Epsilon

IJnte schreef op 03 maart 2004 @ 21:29:
Een geschakelde voeding maken lijkt me effectiever, want et kost je een bult aan vermogen om 172 watt de hele tijd aan te laten staan... Tzou(zoals al eerder gezegt) beter zijn om gewoon op marktplaats of in een elektronica zaak een goede gestabiliseerde voeding te kopen..
GL met het maken van een geschakelde voeding van 250w

post zeker pics als het je lukt

70% efficientie tegen 85%....
Weegt niet op tegen de moeite en kosten

• Tazzy
De theorie van die voeding komt hier vandaan: http://www.passdiy.com/projects/zenv4-4.htm

Denk alleen dat ik de werking op www.diyaudio.com gelezen heb want die kan ik in dat verhaal even niet vinden

Verwijderd

Nou, ik vind het een bijzondere constructie, te meer omdat de dioden ook nog 35A types zijn en er in dat stukje helemaal geen stroom loopt.
De stroom loopt alleen in het rode gedeelte (bij een positieve periodehelft, bij een negatieve loopt de stroom uiteraard door de twee zwarte dioden.
De overige twee dioden van de brugcel worden op dezelfde manier gebruikt voor een tweede voeding kon ik uit de tekst opmaken.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lodioo/new1/voeding+.PNG

Verwijderd

Ik vond dit ([rml][ BC3] voeding voor peltiers: NIET lineair aub.[/rml]) altijd een leerzaam topic uit de oude doos mbt geschakelde peltiervoedingen. Niet zo zeer omdat daar een pasklaar antwoord staat, maar vooral de discussie van voor/tegens etc. ;)
Dat "inkepingkje" aan de zijkant is er ook voor om bij verkeerd om aansluiten de verbinding te verbreken.
Afaik dient die inkeping ervoor om de package daarop te laten scheuren als er zich teveel gas ophoopt - en op die manier gericht de elko te laten klappen.
Pagina: 1