[Dilemma] Digicam of spiegelreflex

Pagina: 1
Acties:

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 22:41

sealy

bastards...

Topicstarter
Ik zit een beetje met een dilemma (of noem het een luxeprobleem, zoals je wilt)

ik heb momenteel een budget van 350 tot 450 euro tot mijn beschikking. Hiervan wil ik een fototoestel kopen.

Nu twijfel ik tussen een goede digitale camera en een goede (evt. tweedehands) spiegelreflex camera.

De voors en tegens mogen duidelijk zijn. De digicam bied meer mogelijkheden voor directe beeldbewerking en je kunt meteen zien of je foto gelukt is of niet.

Spiegelreflex daarintegen maakt foto's met een kwaliteit die significant beter is dan die van een digicam. Je hebt veel meer speling met het instellen van belichting, diafragma, sluitertijden, brandpuntsafstand enz.

De camera gaat ondermeer gebruikt worden op reizen naar Noorwegen en Turkijke. Ik wil daar vooral mooie foto's maken, dus geen kiekjes van vrienden en famillie enzo (ik ben sowieso allergisch voor mensen op mijn foto's)
Kwalitatief moeten de foto's goed zijn, en ik wil ze digitaal kunnen presenteren. Dit laatste is geen vereiste, maar wel een duidelijk pluspunt in het voordeel van een digicam
Als er een simpele oplossing is om "analoge" foto's mooi om te zetten naar een digitale versie zou mijn keus dus snel gemaakt zijn. Ik weet alleen niet of dat kan

Wat zouden jullie doen? Digitaal gaan, met mindere kwaliteit foto's maar wel makkelijker in de verwerking Of spiegelreflex met supergoeie foto's maar een omslachtige verwerking. Met dan in het achterhoofd houdend dat de ontwikkelingen op het gebied van digitale camera's erg snel gaan, en er dus na een tijdje wel betaalbare digitale spiegelreflexcamera's zijn

Digicams die tot nu toe bij mij in de belangstelling zijn gekomen zijn de Cannon Powershot G3 en de A80. De digitale EOS camera van Cannon zou natuurlijk helemaal prachtig zijn, maar met een prijskaartje van 1100 pleuro valt dat net ietsiepietsie buiten mijn budget.
Op het spiegelreflex gebied heb ik me nog niet erg goed georienteerd, maar mijn pa heeft zo'n camera waarmee ik al wat geoefend heb, en het bevalt me goed.

Ik wil de camera voor begin Mei gekocht hebben, omdat ik op 7 mei vertrek naar Turkije. Ik heb geen zicht op de nieuwe camera's die in de tussenliggende periode nog uit gaan komen.

Wie kan mij adviseren / helpen / iets aanraden?

PS, Ja, ik weet dat de kwaliteit van digitale camera's over het algemeen ook prima is. Ik zoek het dus net een stapje hoger

nothing special

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Als ik je zo hoor zou ik je adviseren gewoon een analoge spiegel reflex kopen. Wat voor camera gebruik je op dit moment? Waar je ook rekening mee moet houden bij de meeste digitale camera's is dat ze vrij langzaam zijn. Een digitale spiegelreflex niet (een Nikon D100 heeft nergens last van), maar zoals je al zei, die zijn duur.

Ik zou proberen een tweede hands Canon, Pentax of Nikon te scoren.

Verwijderd

Nou als ik jpouw verhaal zo lees dan zou ik zeggen ga eens kijken voor de
Fuji Finepix S5000 die is in de pricewatch nu zo'n €335.
Ik heb namelijk zelf de Fuji Finepix S602 en ik kan je wel zeggen hij bevalt me prima en schitterende foto's.
De S5000 is te vergelijken en is qua prijs goedkoper en heeft een optische zoom van 10x dus dat is wel lekker.
Succes bij je keuze.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik zou voor een mooie analoge spiegelreflex gaan.. niet al te dure body en wat meer in je lenzen investeren. Deze lenzen kan je dan altijd meenemen naar een digitale spiegelreflex body. In dat opzicht zou ik dan kiezen voor Nikon, Canon, of Minolta omdat hiervan zeker digitale bodies op de markt zijn. (En Nikon mount lenzen kan je ook op een S2 Pro gebruiken..en op Kodak DSLR cameras). Minolta komt met een body alleen die is nog niet op de markt. Pentax zou ik niet zo snel kiezen met oog op het aanbod van gebruikte lenzen etc. Hetzelfde geldt voor Sigma bodies.

[ Voor 4% gewijzigd door tazzman op 03-03-2004 00:43 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Aanvulling op tazz: Canon heeft ongeveer 50% van de (D)SLR-markt in handen. Ruwweg zijn er dus net zo veel canon-mount lenzen als non-canon-mount lenzen.

Ik zou zelf overigens voor digitaal gaan, maar dat is puur persoonlijk. Zo slecht is een 10x15print uit een G3 niet tov een gemiddelde SLR hoor. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Laat dat inderdaad ook even meespelen; de grootte van je maximale afdruk en het type fotografie dat je wilt gaan doen. Doe je sportfotografie, dan geen digitale compactcamera, wil je afdrukken op A3+ dan ook geen digitale compactcamera. Kijk wat je zelf wilt van een camera en kies daar vervolgens je camera bij en laat het niet zozeer een kleinbeeld vs. digitaal vraagstuk zijn!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022

vanpeltje

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Probleem met een digitale compact camera is wel dat je gewoon eraan vast zit als je echt verder wilt met fotografie. Een G3 is niet bepaald goedkoop - voordat geld kan je ook al een aardige analoge kit kopen.

Voordeel daarvan is dat je dan modulair kan uitbreiden met lenzen en later kan overstappen naar digitaal door gewoon een andere body erbij te kopen.

En als je goede (dia) films gebruikt dan zijn A3 afdrukken echt helemaal geen probleem hoor :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Floris schreef op 03 maart 2004 @ 02:02:
Aanvulling op tazz: Canon heeft ongeveer 50% van de (D)SLR-markt in handen. Ruwweg zijn er dus net zo veel canon-mount lenzen als non-canon-mount lenzen.

Ik zou zelf overigens voor digitaal gaan, maar dat is puur persoonlijk. Zo slecht is een 10x15print uit een G3 niet tov een gemiddelde SLR hoor. :)
Denk er ook ff aan dat je geheugen mee moet nemen (kaartjes, Xdrive, ...) en dat digitaal net iets meer batterijen verbruikt dan een analoge SLR. Goed, die hebben weer van die niet zo goedkope lithium batterijen, maar daar doe je toch iets van 50 rolletjes mee. (deze zijn tegenwoordig trouwens ook als oplaadbare te krijgen: www.2cr5.co.uk)

Ik heb ook een digicam, maar ga dit jaar voor de 2de keer op interrail/backpacken, dus ik neem een analoge Canon EOS mee. Digitaal speelgoed vind ik dan net wat te gevoelig om mee te nemen. Ook het opladen speelt een rol. Goed je moet rolletjes kopen en deze vervolgens af laten drukken, maar ze zijn heel wat goedkoper dan genoeg flashgeheugen voor een maand.

(heb trouwens destijds wel voor een EOS gekozen zodat ik later (met behoud van lenzen) over kan op een canon DSLR, maar daar heb ik nou simpelweg het geld niet voor ;-))

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 10:49 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Voor 350 a 450 euro moet je natuurlijk niet alleen en camera kopen maar ook nog:

Digtaal:
Geheugen, batterijen/accus oplader, eventueel lenzen, filters, tripod, etc.

Analoog:
Lenzen, filters, flitser, goeie scanner om het digitaal te krijgen, film, eventueel ook een tripod, etc...

Op een digitaal cameraatje kan je lang niet altijd zien of een foto goed gelukt is. Een onscherpe foto ziet er vaak op een LCD schermpje prima uit.

Ik denk zelf dat je voor je vakantie met een (compacte) digitale camera van 4MP prima foto's kan maken. Bewerken is dan ook nog mogelijk door de hoge resolutie!

Maar blijft een moeilijke beslissing. Helemaal als je in de toekomst meer/professioneler wilt gaan fotograferen.

Als ik maar een beetje kan computeren

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 10:45:
[...]

Denk er ook ff aan dat je geheugen mee moet nemen (kaartjes, Xdrive, ...) en dat digitaal net iets meer batterijen verbruikt dan een analoge SLR. Goed, die hebben weer van die niet zo goedkope lithium batterijen, maar daar doe je toch iets van 50 rolletjes mee. (deze zijn tegenwoordig trouwens ook als oplaadbare te krijgen: www.2cr5.co.uk)

Ik heb ook een digicam, maar ga dit jaar voor de 2de keer op interrail/backpacken, dus ik neem een analoge Canon EOS mee. Digitaal speelgoed vind ik dan net wat te gevoelig om mee te nemen. Ook het opladen speelt een rol. Goed je moet rolletjes kopen en deze vervolgens af laten drukken, maar ze zijn heel wat goedkoper dan genoeg flashgeheugen voor een maand.
De EOS 10D en de 300D komen met oplaadbare lithium batterijen .... Ik heb toendertijd geen oplaadbare batterijen gevonden voor m'n analoge EOS en m'n Dynax 7Xi bodies dus daar gingen behoorlijk dure batterijen in. Op een tripje naar de VS, schoot ik toch al gauw zo'n 60 tot 80 rolletjes vol. Kodachrome 25/64 rolletjes a 8 euro per stuk.

Die kosten heb ik dus niet meer, ik hoef ook niets meer op te sturen naar Denemarken en hoef mij ook niet meer te ergeren over krassen over mijn dia's... en dan hoef ik ook m'n dia's niet meer te scannen wat mij behoorlijk veel tijd zal schelen. En ik kan meteen het resultaat zien zonder 3 weken te moeten wachten. Overigens is de zoom optie op de 10D wel dusdanig goed dat je redelijk kan inschatten of de foto out of focus is. Dankzij de histogram functie kan je ook meteen goed inschatten of de belichting naar wens was.

Wat betreft gevoelig..... mijn EOS 10D is duidelijk steviger gebouwd dan mijn Dynax bodies en die zijn toch wel de hele wereld over geweest... En hebben het altijd prima gedaan. Natuurlijk moet je je spullen met respect behandelen maar bodies kunnen best wel wat hebben hoor. 8)

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Over dat digitaliseren van je analoge foto's: Bij dixons (kodak service) kan je, je foto's naast je rolletje ook op een kodakpicture-cd laten zetten. Doe ik regelmatig als ik analoge foto's heb gemaakt. Opzich leuke resultaten hoor !

Verder heb ik een Dynax 4 op dit moment. Hij is nu ook in de aanbieding bij de Dixons: + tas + extra objectief 70mm-300mm misschien een leuke aanbieding voor jou. Prijs weet ik zo niet, want hij staat niet op hun site.
Kan je er later altijd nog een digicam bij kopen.

Als je een digicam wil kopen die echt heel goed is, zit je al boven jou budget denk ik zo.

• sealy

sealy

bastards...

Topicstarter
In ieder geval al bedankt voor de heldere replys, vervelend is wel dat jullie elkaar een beetje tegenspreken :)

Bertuss, heb je misschien een voorbeeld van een door Dixons gedigitaliseerde analoge foto? Ik ben zeer benieuwd naar dat resultaat.

Ik ben zelf ook al wat op marktplaats ed rond gaan kijken voor tweedehands spulletjes. Veel mensen hebben nu nog een goede spiegelreflexcamera liggen waar ze eigelijk niets mee doen, en waar ze vanaf willen.

Als het digitaliseren van analoge foto's dus goed werkt, denk ik dat mijn keus al gemaakt is. Ik was alleen niet van plan om dit steeds met een scanner te gaan doen. Ik heb de indruk dat je dan behoorlijk kwaliteitsverlies krijgt, al kan ik dat niet bewijzen (iemand die hier voorbeeldjes van heeft?)

Het kiezen voor een analoog Cannon EOS model om dan te investeren in lenzen is opzich een goed idee. Kijkend naar de ontwikkelingen op de markt zal er over 1 a twee jaar wel een goede digitale body voor deze lenzen beschikbaar zijn.
Vraag is dan wel of de lenzenstandaard behouden blijft, zodat je over een paar jaar niet met een aantal peperdure lenzen zit waar je niets mee kan.

sealy's still thinking...

nothing special

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Vaak krijg je uit meerdere hoeken ook antwoorden op dit soort vragen - mensen die zelf analoog (SLR) schieten, en mensen die juist weer zelf met een digicam fotos maken.

Ik heb zelf een Fuji S2, regelmatig op vakantie afgewisseld met een F80 of F70 SLR, met een hele berg lenzen... ik heb bij konijnenberg gewerkt en ik heb op de canon support afdeling gezeten..kortom, ik heb alles wel een beetje in mn handen gehad.

Als je op reis gaat dan zou ik zelf met het budget wat jij noemt ook sterk denken aan een analoge set, gecombineerd met een goeie film en een setje goede lenzen.

Er is heel heel veel verschil in kwaliteit tussen lenzen onderling - je kan voor 300 euro aan lenzen minder kwaliteit in huis halen dan voor 100 euro - en dit maakt het meteen een lastige aanschaf.

Film kan je laten inscannen bij diverse winkels, die zetten het dan voor je op CD - dit is dus al een manier om ze te digitaliseren en er weinig grote investeringskosten aan over te houden (lees : een scanner).

Film is zeker tov de digitale cameras in je prijsklasse veruit superieur qua resolutie, en mits je 't goede filmtype kiest, ook nog eens lage ruis/goed dynamisch bereik en een gratis opkikker voor landschapsfotos.

Velvia is een populaire DIA film, echter ik vind hem zelf niet lichtgevoelig genoeg - neem EBX van kodak (ISO100) ...zeker in Turkije is er voldoende licht voor je. Heel weinig ruis, hele frisse kleuren die tussen Velvia en Provia inhangen.

Als je perse geen DIA wilt schieten zou ik voor RS200 film gaan (Een vrij recente highperformance negatief film die erg goed uit de testen komt in diverse bladen).

Je camera dan..

Als je in de nabije toekomst makkelijk wil kunnen overstappen naar een digitale SLR dan zijn op dit moment Nikon en Canon de keuzes - echter Pentax heeft een uitstekende IST-D 6mpixel dslr op de markt, en komt binnenkort met nog meer alternatieven, en ook minolta zou eind dit jaar met een digitale SLR op de proppen moeten komen. Als er geen haast is bij 't upgraden naar digitaal , kan je dus beter kijken wat je nu meer waar voor je geld levert.

Het enige probleem wat je gaat krijgen is dat je OF moet gaan bezuinigen op je lenzen of op je body - het bedrag wat je noemt is simpelweg te laag om bij allebei kwaliteit te krijgen.

In dit specifieke geval - met name landschap en algemen reisfotografie zou ik zelf de nadruk leggen op kwaliteitslenzen met een wat goedkopere body (welke tragere focus heeft, minder functionaliteit) . Je fotos blijven met een goedkope body en een goeie film+lens combinatie even mooi, alleen je kan bijv. niet dat langssprintende paard scherp op de foto krijgen als je pech hebt.

Bij Nikon heb je qua prijs/kwaliteit meer waar voor je geld op dit moment aan mid-range lenzenabod...Canon heeft vooral veel low end en high end, met een wat matige midrange die vak opgevult wordt door dubieuze sigma/tamron/cosina objectieven.

Er zijn plenty uitzonderingen, en alleen omdat er Nikon of Canon op staat betekent niet dat je een goed objectief in huis haalt (tenzij je niet beter weet natuurlijk..).

De Cosina/Tokina 19-35 is bijv. een zeer goed objectief, en best interessant voor je omdat je eigenlijk het hele wideangle bereik afdekt. Telelensjes zijn vaak niet zo gevoelig voor onscherpte/vertekening als wideangles, dus daar maakt t niet zo heel veel uit wat je neemt maar doe altijd even wat research mbv google, en sites zoals www.photodo.com.

Als je toch besluit om GEEN analoge slr te halen maar een digicam, staar je niet blind op Canon - over 't algemeen genomen maken ze betere cameras dan de concurentie, maar wat vaak vergeten wordt (of beter, gewoonweg niet gezien) is dat de concurentie zo nu en dan weer toppers op de markt brengt die minder kosten en meer bieden.

De minolta S414 is er daar een van - weinig ruis, en een zeer scherp lensje er op - de fotos die daar uit komen was ik erg over te spreken qua scherpte, zo zie je ze helaas maar weinig bij consumenten cameras (nee, ook niet bij de A80 of G3).

Hij is 4 mpixel, en kost slechts €257 en dat is inc. de BTW. Imaging Resource is erg lovend over de camera, en de voorbeeldfotos spreken voor zich.

Voordeel van deze camera is ook dat hij op AA batterijen werkt, en je dus gewoon een paar goedkope setjes high power NIMHs (2000+ MHa) kan aanschaffen ..en als ze op zijn en je bent net ergens in de buurt van een krantenkiosk dan koop je gewoon een paar duracelletjes en kan je daar weer een paar uur mee verder.

Verders gebruikt ie Compactflash wat lekker goedkoop en rigide is.

Als je wat meer wil weten over eventuele goede camera/lens combinaties, staat 't je vrij om een mailtje te sturen.....ik heb zelf ook heel wat miskopen gedaan voor ik een beetje door had waar de prijs/kwaliteit zich bevond ;-)

Verwijderd

tazzman schreef op 03 maart 2004 @ 17:32:

[...]

Die kosten heb ik dus niet meer, ik hoef ook niets meer op te sturen naar Denemarken en hoef mij ook niet meer te ergeren over krassen over mijn dia's... en dan hoef ik ook m'n dia's niet meer te scannen wat mij behoorlijk veel tijd zal schelen. En ik kan meteen het resultaat zien zonder 3 weken te moeten wachten. Overigens is de zoom optie op de 10D wel dusdanig goed dat je redelijk kan inschatten of de foto out of focus is. Dankzij de histogram functie kan je ook meteen goed inschatten of de belichting naar wens was.

Wat betreft gevoelig..... mijn EOS 10D is duidelijk steviger gebouwd dan mijn Dynax bodies en die zijn toch wel de hele wereld over geweest... En hebben het altijd prima gedaan. Natuurlijk moet je je spullen met respect behandelen maar bodies kunnen best wel wat hebben hoor. 8)
Ok, you're right. Maarja, 10D met wat flash en Xdrive kost ietsje pietsje meer..., dus daar komt mijn keuze vandaan..

@ Sealy: Canon heeft al sinds 1987 dezelfde EOS mount, waarbij van alle (compatible) lenzen, alle functies door de body ondersteund wordt. Van Nikon weet ik niet hoelang ze al dezelfde soort mount hebben (lang), maar daar is het zo dat je oudere lenzen er wel op kunt zetten, maar dat ze dan ineens manual focus worden. Ben niet zo thuis in het nikon gebeuren...

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
sealy schreef op 03 maart 2004 @ 18:15:
In ieder geval al bedankt voor de heldere replys, vervelend is wel dat jullie elkaar een beetje tegenspreken :)

Bertuss, heb je misschien een voorbeeld van een door Dixons gedigitaliseerde analoge foto? Ik ben zeer benieuwd naar dat resultaat.
[rml][ verzamel] Autofoto's[/rml] In dit topic staan 2 reply's van mij. Beide zijn dit foto's vanaf de kodakcd dus met mijn dynax4 gemaakt. Wel geresized natuurlijk.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 18:48:
[...]

Ok, you're right. Maarja, 10D met wat flash en Xdrive kost ietsje pietsje meer..., dus daar komt mijn keuze vandaan..

@ Sealy: Canon heeft al sinds 1987 dezelfde EOS mount, waarbij van alle (compatible) lenzen, alle functies door de body ondersteund wordt. Van Nikon weet ik niet hoelang ze al dezelfde soort mount hebben (lang), maar daar is het zo dat je oudere lenzen er wel op kunt zetten, maar dat ze dan ineens manual focus worden. Ben niet zo thuis in het nikon gebeuren...
Een veelvoorkomende misconceptie, helaas. Een fiks aantal lenzen werkt gedeeltelijk of helemaal niet op oudere als mede recentere bodies. Bij nikon is het mogelijk om lenzen die voor 198x gemaakt te zijn ALSNOG te gebruiken, maar dan op sommige cameras dus met manuele metering (De lenzen zijn per definitie manual focus, ook op oudere cameras - er was toen nog geen autofocus!). Elke lens ooit door nikon gemaakt kan je dus op elke willekeurige nikon camera plaatsen (op een handjevol uitzonderingen na omdat die speciaal ontworpen zijn voor 1 of 2 cameras..). Overigens zijn er een aantal recente cameras die prima werken met oude lenzen, en volledige functionaliteit geven (Bijvoorbeeld de F4).

Bij Canon is het zo dat je de oude FD mount (alles voor 1986 of 87) niet eens unmetered kan gebruiken...het past simpelweg niet. En, ik herhaal, er zijn fikse aantallen lenzen die maar gedeeltelijk werken op hele ritsen bodies ... alleen om de een of andere reden komt Canon hier altijd mee weg, en is het fabeltje in de wereld geholpen dat alleen Nikon van dit euvel last zou hebben..

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

sealy schreef op 03 maart 2004 @ 18:15:
Het kiezen voor een analoog Cannon EOS model om dan te investeren in lenzen is opzich een goed idee. Kijkend naar de ontwikkelingen op de markt zal er over 1 a twee jaar wel een goede digitale body voor deze lenzen beschikbaar zijn.
Vraag is dan wel of de lenzenstandaard behouden blijft, zodat je over een paar jaar niet met een aantal peperdure lenzen zit waar je niets mee kan.

Erhm probeer je nu te zeggen dat er nu dus geen goede digitale bodies op de markt zijn? De EOS 300D, 10D, D1, D1s en D1 MkII zijn uitstekende digitale bodies. Zelfs de oudere D30 en D60 zijn ook nog goede alternatieven. :)

Wat betreft lenzen - goede lenzen verjaren niet. Zoals gezegd, de Canon EF mount gaat al een hele tijd mee en zal voorlopig nog wel lang mee gaan. De voorganger, de FD mount, is ook heel erg lang meegegaan.

De Canon 70-200mm f/2.8 EF-L USM is een van de beste professionele zoom lenzen voor 35mm camera's op de markt maar is wel bijna 10 jaar oud. Als ik mij niet vergis werd deze lens in 1995 op de markt gebracht.. ik heb hem deze week mogen ontvangen en de prestaties zijn nogaltijd bijzonder indrukwekkend. Tis maar om een voorbeeld te noemen.. :) Een lens kan makkelijk wat jaren oud zijn zonder achterhaald of incompatible te zijn.

Lenzen standaarden moet je niet vergelijken met computer standaarden.. die blijven echt heel lang behouden.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

majic schreef op 03 maart 2004 @ 21:29:
[...]

Een veelvoorkomende misconceptie, helaas. Een fiks aantal lenzen werkt gedeeltelijk of helemaal niet op oudere als mede recentere bodies.

Bij Canon is het zo dat je de oude FD mount (alles voor 1986 of 87) niet eens unmetered kan gebruiken...het past simpelweg niet. En, ik herhaal, er zijn fikse aantallen lenzen die maar gedeeltelijk werken op hele ritsen bodies ... alleen om de een of andere reden komt Canon hier altijd mee weg, en is het fabeltje in de
wereld geholpen dat alleen Nikon van dit euvel last zou hebben..
Het ligt er aan waar je de grens trekt. FD mount is gewoon een verouderde standaard, dat werkt niet. Maar de 10+ jaar oude Canon lenzen die ik voor mijn EOS 1000 gebruikte werken overigens ook op de 10D, zonder enige problemen.

Bepaalde Sigma lenzen moeten wel ge-rechipped worden omdat ze niet overweg kunnen met de 10D/300D. De 17-40 L heeft ook wat problemen op de 10D maar niet op de 1D/1Ds/1D MkII.

Dus ja er zijn wel wat problemen maar ik moet zeggen dat ik zelf ook met oudere lenzen echt geen problemen heb gehad.. maar het ligt eraan wat je oud noemt natuurlijk :)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wanneer je kiest voor een Nikon, kun je later kiezen uit meerdere merken camera's. Kodak en Fuji hebben nml. ook een F-mount.
:)

It’s the economy, stupid!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik zie dat de A80 ok op je lijstje staat. Kijk, het is natuurlijk niet de beste camera van Canon maar als je iets van Canon koopt weet je zeker dat alles goed zit met de lenzen. Je wil graag foto's schieten, maar dan niet het standaard foto? Je bent dus geen proffesioneel fotograaf. Je zegt dus dat de kwaliteit van een spiegelreflex beter is dan die van een digicam. Maar stel nou dat je alle foto's in moet gaan lopen scannen (pfff) dan kost dat je ook nog eens een dure scanner waarbij zoieso kwaliteit verloren gaat.

Qua instellingen is er met de A80 veel te spelen maar als je echt veel wil moet je gaan denken aan een duurdere camera. Ook als kwaliteit belangrijk is zou ik voor een megapixeltje extra kiezen. Is de Nikon coolpix 5000 niets voor je? Ik heb hem een weekje gebruikt en hij werkt uiterst gemakkelijk. Hij ziet er niet uit en is groot maar hij heeft wel 5 megapixel, 2 dondersgoede lenzen (het is me gelukt om een macro te maken vanaf 2 cm afstand!) en veel instellingen.

Zoals je al kan lezen ben ik dus een duidelijke voorstander van een digicam. Kommop, analoog is een beetje outdated en alleen nog nodig voor de diehards. Ik ken genoeg professionele fotografen die werken met digicams.

edit:
Ik doe geen aanval op de analoge fotografen, ik resptecteer hun werk eigenlijk nog meer dan een kieker met een digicam want er zit toch meer en soms mooier werk aan verbonden. Alleen zie ik niet echt het voordeel.

[ Voor 10% gewijzigd door Josh op 04-03-2004 09:18 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Analoog outdated? Daar ben ik het niet mee eens.

Om even de hele discussie bij de horens te vatten.. wanneer iemand een bepaald budget heeft en daadwerkelijk zeer geintereseerd is in fotografie dan ga ik kijken naar value-for-money.

Een compact digicam is leuk en aardig maar niet of nauwelijks uitbreidbaar en leent zich vaak minder voor creatieve of technische fotografie door het gebrek aan instelmogelijkheden en features. Daarnaast zit je nu eenmaal vast aan de lens die er op/in zit.... en niet alleen aan het brandpuntafstand maar ook aan de kwaliteit en lichtsterkte.

Kies je nu voor een relatief goede analoge set dan kan de TS de komende tijd lekker fotofraferen en zelf zijn lenzen kit samenstellen naar behoefte en prijs. Wanneer de TS dan over wiltstappen naar een digicam, dan hoeft hij alleen een andere body te kopen en klaar. Goed glas kost natuurlijk ook veel geld maar dat kan in stappen worden aangeschaft.

En dat je dan alle foto's moet gaan scannen... dat is zeker zo (maar ja, wie wilt er nu ALLE foto's gaan scannen?) maar dat is een afweging die je maakt. Maar enkel om die overweging jezelf dan totaal te gaan binden met een compact camera.. dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Het is voor iedereen anders natuurlijk.. alleen ik gebruik zelf ruim 15 jaar spiegel reflex camera's en ben begonnen met een hele simpele manual camera. Daar leer e zowiezo het beste mee fotograferen IMHO :) Ik zou zelf nooit meer een compact kan verkiezen boven een reflex camera. Dat wil niet zeggen dat ik er geen bezit.. ik heb er al tijden een simpel, cheap Olymus digicammetje erbij voor de quicksnaps.

Wat dat betreft zou de TS ook voor een prikkie een AE-1 kit met FD lenzen op de kop kunnen tikken en daar is ook nogaltijd uitstekend mee te werken. :)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ook ik zou in jouw situatie (met jouw budget en fotowensen) voor een analoge SLR gaan. De body nieuw of tweedehands zul je zelf moeten bepalen. Lenzen zou ik tweedehands (bijvoorbeeld via ebay) zoeken.

Met jouw budget zit je bij digitaal altijd vast aan compactcamera's. Die zijn erg leuk voor point-and-shoot, maar niet voor het maken van mooie landschapsfoto's. Dan wil je een lens met met een kleine brandpuntsafstand en weinig kleurafwijking waar je ook (makkelijk) filters op kunt zetten. Digitaliseren (om de mooiste op GoT te zetten of naar je oma te mailen) dat kun je gelijk bij het ontwikkelen laten doen, dat kan tegenwoordig bij elke fotocentrale.

Zelf bezit ik overigens een Canon Powershot A60 en een Minolta Dynax 5.

Great minds think alike!

Verwijderd

Ik heb zelf net een paar weken de Canaon A60. Had niet zo'n groot budget en heb dus voor deze 2mps camera gekozen. Qua instelmogelijkheden heeft dit ding voor de amateurfotograaf zat te bieden. Ik ben trouwens verbaasd over de kwaliteit die de A60 leverd. Heb bij de kijkshop zo'n statiefje gekocht en kan mn lol niet op met bijvoorbeeld nachtfotografie en het fotograferen van landschappen met een lagere sluiterstijd.

Gr.

Jeroen

• Charly
  • Nu online
tazzman schreef op 03 maart 2004 @ 00:42:
Ik zou voor een mooie analoge spiegelreflex gaan.. niet al te dure body en wat meer in je lenzen investeren. Deze lenzen kan je dan altijd meenemen naar een digitale spiegelreflex body.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. :)

• sealy

sealy

bastards...

Topicstarter
Momenteel neig ik het meeste naar een tweedehands spiegelreflex. Zoals al gezed is, kan ik als ik later wat meer budget heb de lenzen meenemen naar een digitale body.

Ik was inderdaad van plan om vooral landschaps foto's te maken, en dit type camera sluit daar zo te horen het beste bij aan.
Maar wat ik me wel afvraag, is het heel onhandig om met een reflex camera even snel een fotootje te schieten?

Ik ga namelijk met school naar Turkijke, en ben daar een groot deel van de tijd onderweg. Het is dan niet altijd mogelijk om de tijd te nemen alles in te stellen.
Een digicam is voor datsoort momenten natuurlijk makkelijker, maar kan het ook goed met een analoog toestel?

En dan nog iets, Ik was een beetje rond aan het kijken op marktplaats voor tweedehandsjes. Maar er word zoveel aangeboden dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten? zowel bij de zoektocht als bij een mogelijke aankoop.
En nog tips voor goede body's? zodat ik wat gerichter kan zoeken. Merken Cannon en Nikon hebben nogal wat modellen.

Dit topic helpt me in ieder geval wel aan voldoende ideeen en invalshoeken, waarvoor dank B)

[ Voor 3% gewijzigd door sealy op 04-03-2004 17:45 ]

nothing special

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Wat wil je? Wat vind je belangrijk? Of eigenlijk beter gezegd.. wat wil je exact allemaal gaan fotograferen? Landschappen? Leuke kiekjes? Vogels? Wilde dieren? Vliegtuigen? Autosport of andere vormen van sport?

Al deze zaken hebben invloed op de keuze van welke features jij op een body wel of niet belangrijk vindt......en wat voor lenzen je zou willen gaan gebruiken.

Wat is het exacte budget? (Heb je opening post even niet voor me)

Enneuh ja hoor - met een reflex kan je net zo makkelijk "ff snel een plaatje trekken" als met een compact cam. Het enige nadeel is wel dat een reflex camera wel een stuk groter is dan een klein digicammetje die je ff snel in je binnenzak stopt.

• sealy

sealy

bastards...

Topicstarter
Ik wil:
- Landschappen fotograferen
- Architectuur vastleggen
- Enigsinds macro-opnames maken
(in volgorde van belangrijkheid)

mijn budget ligt tussen de 350 en 450 euro

nothing special

Verwijderd

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem....
ik ben gegaan voor analoog en zat uiteindelijk te twijfelen tussen

minolta dynax 5
canon eos 300
nikkon f65

t' is uit eindelijk de dynax 5 geworden .... geen seconden spijt van gehad.

http://www.kieskeurig.nl/...1/Minolta%20Dynax%205.htm

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

sealy schreef op 04 maart 2004 @ 19:36:
Ik wil:
- Landschappen fotograferen
- Architectuur vastleggen
- Enigsinds macro-opnames maken
(in volgorde van belangrijkheid)

mijn budget ligt tussen de 350 en 450 euro
Dan is een wide-angle natuurlijk je eerste keuze. Met het oog op je budget zou ik wel voor gebruikte body en lenzen kiezen. Ik zou eens even neuzen bij Kamera Express, zijn niet de goedkoopste maar leveren wel goed spul. Je kan natuurlijk altijd zelf op marktplaats.nl gaan kijken maar dat is geheel op eigen risico :)

Bij KE:

Nikon F801 (conditie: 8.5) voor 250 euro.
Sigma 28-70/2.8 afd (conditie: 9) voor 265 euro.

Dan zit je iets hoger maar heb je wel een erg mooie all-round body met genoeg functies en mogelijkheden om flink creatief mee te leren fotograferen. Je kan ook een "lagere klasse" body nemen om mee te beginnen maar het voordeel van de F801 is dat hij genoeg te bieden heeft voorals je begint maar ook zeker wanneer je de smaak echt te pakken krijgt en verder wilt.

De Sigma 28-70 f/2.8 is een mooie lichtsterke lens met een bereik waar je prima mee uit de voeten zou moeten kunnen komen.

Je zou ook voor een "Super-zoom" lens kunnen kiezen:
Sigma 28-200/3.8-5.6 dc afd (conditie: 8) voor 150 euro. Deze heb ik ook voor m'n Minolta's gebruikt en heeft het voordeel dat je een groot bereik hebt in 1 lens..alleen de kwaliteit is iets minder dan de Sigma 28-70 natuurlijk.

Voor Canon heeft KE:

Canon EOS 600 (conditie: 8) voor 225 euro.
Sigma 28-70/2.8 af (conditie: 7.5) voor 195 euro.

Net als de F801 zou misschien de EOS 5 eigenlijk ook helemaal geen foute keuze zijn.. deze body is wel duurder, zo'n 350 tot 395 euro maar wanneer je zeker weet dat je echt verder wilt met fotografie dan heeft een EOS 5 je ook enorm veel te bieden.

Zijn maar gewoon wat losse suggesties hoor... :)

[ Voor 9% gewijzigd door tazzman op 04-03-2004 20:37 ]

Pagina: 1