Toon posts:

Router netwerk, 2 pc's zelfde ip nummer?!?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een jaar heb ik adsl van speedlinq met een "speedtouch" modem/router. Heel tevreden, alles werkte perfect: internet en lan op 3 pc's met win98. Sinds kort heb ik 2 pc's vervangen en op alle pc's XP geïnstalleerd. Nu doet het volgende probleem zich voor:

de 2 nieuwe (identieke) pc's krijgen van de router hetzelfde ip adres, namelijk 10.0.0.1. dat zorgt ervoor dat steeds op een van de pc's het internet niet of slecht werkt. Downloaden gaat steeds voor een paar procent en msn messenger valt continu uit. Op de andere nieuwe pc en de derde, oude, pc werkt internet naar behoren. Deze machine krijgt 10.0.0.2 als ip adres.

Wat niet goed werkt is de netwerkomgeving... ik kan alleen bestanden delen door in de zoekfunctie de andere pc op te zoeken. In de werkgroep in de verkenner kan ik vanaf de 2 nieuwe pc's niets vinden, de oude pc geeft wel alles weer.

Wie kan mij helpen met een tip... ik kom er nl. niet uit!

Verwijderd

ik heb ergens iets vaags opgevangen van een driverbug in nieuwe mobo's (ik dacht MSI), waardoor niet de echte MAC wordt doorgegeven, maar een gesimuleerde, steeds dezelfde.

ik heb geen idee waar ik het gehoord heb, maar heb je toevallig 2x dezelfde mac?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
Naast die drive bug is het misschien ook even handig om te controleren of je DHCP range niet 2 adressen groot is.

offtopic:
Nu ik er bij stil sta, ik had ook een tijd gekloot toen windows XP onderuit ging met die *.jpg exploit, heb toen zelf een random MAC adres in zitten kloppen en toen was het idd over (heb een Medion8000 PC met idd een MSI mobo'tje). Kgaat even zoeken

[ Voor 64% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-03-2004 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ehh... wat bedoel je precies met MAC?

Verwijderd

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op 02 maart 2004 @ 22:32:
Naast die drive bug is het misschien ook even handig om te controleren of je DHCP range niet 2 adressen groot is.
Goed idee, hoe moet ik dat aanpakken?

Zoals je ziet... ben niet echt expert... :/

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 11:59

Zjemm

...

dat is een fysiek adres dat elke netwerkkaart heeft (is voor elke kaart uniek)

ik heb op mn werkt iets over een probleem met mac adressen gehoort dat ze allemaal hetzelfde zouden zijn.
asus of albatron moederborden dacht ik.

het zou met iets simpels te verhelpen zijn.
weet niet precies wat

opensecure.nl

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:34:
[...]

Goed idee, hoe moet ik dat aanpakken?

Zoals je ziet... ben niet echt expert... :/
Ga naar de web-interface van de router toe, kies voor LAN configuratie en kijk of de "range" onder DHCP groot genoeg is voor je netwerkje. Ik heb helaas geen screenies, heb namelijk een etech modem/router (maar in the end lijkt het toch allemaal op elkaar)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stel je IP gewoon statisch in?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Zjemm schreef op 02 maart 2004 @ 22:35:
ik heb op mn werkt iets over een probleem met mac adressen gehoort dat ze allemaal hetzelfde zouden zijn.
asus of albatron moederborden dacht ik.
kheb asus moederborden

Verwijderd

Topicstarter
The Dolf schreef op 02 maart 2004 @ 22:37:
Stel je IP gewoon statisch in?
Heb ik geprobeerd, danm doet het internet het niet meer...

Verwijderd

Topicstarter
Ga naar de web-interface van de router toe
ook n goed punt, heb ik nog niet geprobeerd. Vergeef me mijn onwetendheid maar is hier een standaard manier voor of moet ik daarvoor mijn router handleiding raadplegen?

Verwijderd

Kan je niet gewoon de ip-adressen handmatig veranderen naar 10.0.0.3. Of blockt de router hem dan?

Probeer eens een 'ipconfig /release' en 'ipconfig /renew'in de command prompt bij beide computers en kijk eens of ie een dhcp melding geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 22:42 ]

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:40:
[...]

ook n goed punt, heb ik nog niet geprobeerd. Vergeef me mijn onwetendheid maar is hier een standaard manier voor of moet ik daarvoor mijn router handleiding raadplegen?
Kan ja :)
Of op de werkende PC een dos promptje openen en "ipconfig" intikken en naar het adres van de gateway toe serven. (wachtwoord weet ik niet, staat in de handleiding)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:38:
[...]

kheb asus moederborden
maar heb je nou dezelfde macs of niet?

command prompt > ipconfig/all
en kijken wat er achter "physical address" staat

Verwijderd

Even twee tips voor je, 7oris: gebruik de editknop om toevoegingen in één reactie te plaatsen, we zien liever niet dat je tweemaal na elkaar post ;) En daarnaast kun je misschien wat vaker je handleiding raadplegen of een begrip even op internet opzoeken. Jij bent misschien een nieuweling hierin, de rest niet echt. Dus om het voor hen ook werkbaar te houden kun je je misschien maar het best zo goed mogelijk aanpassen :)

Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
maar heb je nou dezelfde macs of niet?
Ja, net gecheckt en die zijn hetzelfde!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:48:
[...]

Ja, net gecheckt en die zijn hetzelfde!
dan had ik het toch goed opgevangen (ergens) :)
moet je zelf even googlen naar de oplossing

//owja: je moet dit zowiezo oplossen, ook als je fixed ip's gaat gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 22:53 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:39:
Heb ik geprobeerd, danm doet het internet het niet meer...
Dan moet je de DNS servers van je provider instellen, en het IP adres van je router als default gateway zetten.

Verwijderd

2 pc's met hetzelfde merk netwerkkaart en hetzelfde mac adres? Lomp :|

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 11:59

Zjemm

...

zoek ff op de asus site of op een zoekmachiene

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga even op zoek. Ben in elk geval weer wat mogelijke stappen verder!

Verwijderd

je kunt als ik me niet vergis in je router onder dns je aangemelde pc zien die een pc hebben gekregen dus computer naam gooi deze er eens uit

Verwijderd

Topicstarter
Olé, het is opgelost: via de web interface van de router heb ik gewoon een extra ip adres toegevoegd, dat ik vervolgens handmatig aan de nic v/d niet-werkende pc heb toegekend. Nu werkt het...

Vreemd probleem, ben blij dat er nu een oplossing is ;)

bedankt allemaal!
Pagina: 1