[Linux] V4L2 Mencoder crasht hele systeem

Pagina: 1
Acties:

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Ik wilde vanavond een stukje opnemen met m'n nieuwe Terratec Cinergy 400 TV.
Aangezien ik de kaart wil gebruiken met Freevo en die gebruikt Mplayers Mencoder om TV te capturen.

Ik gebruik de volgende commandline regel:
code:
1
2
3
4
/usr/bin/mencoder -tv 
driver=v4l2:input=0:norm=PAL:channel=6+:width=720:height=576:device=/dev/video0 
-oac mp3lame -lameopts mode=3:abr:br=96 -ovc xvid -vop pp=md -o test4.avi 
-endpos 20 tv://

Dan krijg ik eerste de standaard messages en dan dit:
code:
1
v4l2: ioctl dequeue buffer failed: Input/output error, idx = 0

En deze messages blijven komen, ctrl-c helpt niet en zo af en toe
crasht het hele systeem als ik een kill -9 op dat proces doe.

System info:
Kernel 2.6.3 (eerst standaard v4l2 gebruikt en daarna een snapshot geprobeerd)
de module voor de tvkaart is saa7134
Mplayer 1.0pre3 (oudere mplayers ondersteunen v4l2 niet en geven groen beeld als de je v4l1 driver gebruikt)

Ik heb in de mailinglist van mplayer 1 post gevonden met hetzelfde probleem maar daar is geen reply op gegeven.

Verwijderd

Ik herken het probleem, in mijn tv kaart (medion) zit ook een saa7134 chip en ik krijg
precies dezelfde errors. Ook als ik xawtv opstart, krijg ik maar een seconde beeld en dan
crasht het hele systeem. Op de site van v4l heb ik wel een paar patches gevonden voor de 2.6.3 kernel, maar ik heb ze nog niet geprobeerd. kzal morgen wel ff kijken of het werkt.

http://bytesex.org/patches/

Verwijderd

Probeer de laatste driver (in de snapshot directory van bytesex.org), evt. vragen op de v4l mailinglist (video4linux-list@redhat.com). Een kernel crash is een kernel bug.

• SiErRa
Ik heb de laatste snapshot van bytesex.org al geprobeerd, zonder succes.

En mezelf net geregistreerd op de mailinglist, eens kijken of ik daar wat uit kan halen.

Modbreak: Als je extra informatie hebt, wil je dan de edit knop gebruiken? Want op deze manier kick je het topic onnodig. Je post staat hier onder.

Edit 1. (Zwerver)
Ik heb een reply op m'n post in de mailinglist:
This is typical for no reception of any signal. Try to tune with xawtv
first.
kan dit remote dus niet testen, maar ik zal vanavond even m'n bevindingen posten.

2. (Zwerver)
Ik heb het toch remote kunnen uitproberen.
met scantv even een channel gepakt wat er daadwerkelijk gedetecteerd werd.
daarna v4lctl setchannel ** gedaan
en tenslotte de regel in m'n startpost uitgevoerd, werkt prima.

Wel vies dat je systeem hierdoor kan crashen en dat je een kill -9 moet doen om eruit te komen.

[ Voor 72% gewijzigd door Zwerver op 03-03-2004 15:20 ]

Verwijderd

Hey, bedankt man, Bij mij doetie het nu ook ! :)
xawtv crasht nog steeds keihard, maar ik kan in ieder geval nog
tv kijken via mplayer.

• SiErRa
Kwam net in de mailinglist tegen dat er problemen zijn met xawtv en alsa, je moet oss emulatie gebruiken om het te fixen.

Verwijderd

Ik zie niet in hoe je TV kaart en een kernel crash toe te schrijven zijn ALSA/OSS... :?.

Anyway, die crash is een driver bugje bij het afsluiten. Ik zag je post net al op de video4linux mailinglist, en als je doet wat Gerd Knorr vraagt dan kan hij dat waarschijnlijk wel fixen. :).

• SiErRa
Ik heb alweer gereplied naar de mailinglist
,
Even voor de duidelijkheid het xawtv probleem van eazy.tweaker heeft niet direct wat met mijn probleem te maken maar is gewoon een bugje in xawtv.

Mijn probleem had dus te maken met een niet ingesteld kanaal, wat vrij extreme gevolgen had.

ps. Mod het was niet mijn bedoeling on te kicken, zal de volgende keer editten.
Pagina: 1