[Audio] Subwoofer in Vloeistof enclosure?

Pagina: 1
Acties:

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik ben aan het nadenken over mijn volgend DIY project, namelijk een subwoofer met waarschijnlijk de Adire Shiva. Bij subwoofers is het belangrijk om een stevige enclosure te hebben zodat alle trillingen die de speaker genereert door het gebruikte materiaal opgevangen kunnen worden.

Ik vraag me daarom af of het niet efficient zou zijn om een waterdichte enclosure te bouwen van bijvoorbeeld twee plexiglas cubussen, ze aan elkaar te smelten en de ruimte tussenin te vullen met bijvoorbeeld water.

Water accepteert heel goed energie en zet die (als ik me niet vergis) in warmte om. Desgewenst zou men een heatsink aan de bovenkant kunnen monteren om die warmte af te voeren maar ik denk niet dat het om zulke hogere temperaturen zal gaan.

Ik heb op google gezocht of er een dergelijk project is ondernomen maar heb alleen links gevonden naar "Sub water heaters :?" die, vreemd genoeg, helemaal niks met water te maken hebben.

Wat vinden jullie van dit idee, zijn er dingen waar ik niet aan gedacht of is dit mischien een levensvatbaar idee?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

vul je dubbele wand met schelpenzand = zwaarder = beter :)

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Klinkt leuk op zich.

Maar ik denk dat je de twee kubussen beter helemaal zou kunnen ontkoppelen. dus de binnenste kubes zweeft alleen op het waterkussen. Zo gaat alle energie naar het water.

Of dit allemaal echt gaat werken weet ik niet. Proberen kan natuurlijk altijd ;) Denk trouwens ook niet dat je heatsinks nodig hebt!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Als er iets is wat goed geluid doorgeeft, is het wel water!
Je kan het, met water wordt het ook zwaar, vullen met beton

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• Twisted
deepspace schreef op 02 maart 2004 @ 21:55:
Klinkt leuk op zich.

Maar ik denk dat je de twee kubussen beter helemaal zou kunnen ontkoppelen. dus de binnenste kubes zweeft alleen op het waterkussen. Zo gaat alle energie naar het water.

Of dit allemaal echt gaat werken weet ik niet. Proberen kan natuurlijk altijd ;) Denk trouwens ook niet dat je heatsinks nodig hebt!
Helaas kan je de kubussen niet helemaal ontkoppelen. De kubus is namelijk zwaarder dan water en zou dan zinken >:)
Je hebt dus een soort van pootjes nodig die het gewicht van de kubus en de woofer kunnen dragen. Mischien iets elastisch, zoals springveren?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54
Die energie gaat toch naar eerst het plexiglas, omdat dat toch zal vervormen (het water zal zich steeds ietsje kunnen verplaatsen heen en weer (opzij tussen de wanden) waardoor het plexiglas kan gaan trillen.) Het plexiglas zal daarbij ietsiepietsie warm worden en dan de warmte afgeven aan het water.
Het heeft dus geen nut lijkt me.
Als kast moet je iets hebben wat niet/weinig trilt. Meestal kom je dan uit op heel dik hout of beton of een bolle carbonfiber kast "(van die "F1 speakers"). Dik glas is ook wel een idee, wel wat lastig te bewerken...

• Twisted
De binnenste kubus zou inderdaad vibreren, vooral als hij met een elastisch systeem opgehangen zou worden. Echter, de trillingen zouden niet tot de buitenste kubus door kunnen dringen want het wat zou de trillingen absorberen.

Is dit idee natuurkundig goed?

Ik vraag me trouwens af of het nadelig zou zijn voor de kracht van de woofer. De binnenste kubus zou zich namelijk in de tegenovergestelde richting bewegen als de woofer.

• Initial G
  • Laatst online: 23:54
Twisted_Bunny schreef op 02 maart 2004 @ 22:17:
De binnenste kubus zou inderdaad vibreren, vooral als hij met een elastisch systeem opgehangen zou worden. Echter, de trillingen zouden niet tot de buitenste kubus door kunnen dringen want het wat zou de trillingen absorberen.

Is dit idee natuurkundig goed?

Ik vraag me trouwens af of het nadelig zou zijn voor de kracht van de woofer. De binnenste kubus zou zich namelijk in de tegenovergestelde richting bewegen als de woofer.
Water absorbeert nauwelijks trillingen, het geleidt ze juist zeer goed daarom kunnen walvissen ook over honderden kilometers communiceren.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Initial G heeft gelijk! Maar de TS heeft het over vloeistof, dus misschien moeten we naar wat anders kijken, misschien olie ofzo...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Het is hierboven al genoemd maar gebruik zand, gewoon uit de zandbak danwel speciaal zand (=duur) dat werkt veel beter.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Twisted
Ik ga morgen nog eens kijken welke vloeistoffen goed gelduisgolven kunnen absorberen. Een beetje googlen kan iig geen kwaad.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Een woofer moet star zijn, niet zwaar en hij moet al zeker geen trillingen adsorberen.
Het idee van een woofer is lucht in beweging brengen. Door de bewegende lucht ontstaan er drukverschillen en die pikken wij weer op als geluid.

Oftewel, een grote plaat die op magische wijze in de ruimte hangt en op het ritme van de muziek op en neer gaat is de ideale weergever. Helaas hangen platen niet zo heel vaak zomaar in ruimte en ook bewegen op muziek doen ze niet zo heel vaak.
Dus maak je een plaat die zoveel mogelijk vrij hangt -> electrostaat.
hmm, maar we willen meer lucht verplaatsen dus bouwen we een conventionele conus driver.
Probleem is echter, als we een conus bouwen die zo groot is dat hij voldoende lucht verplaatst, we niet in staat zijn dat ding nog in bedwang te houden, laat staat een x-aantal keer per seconde op en neer te laten gaan. Dus maken we een kleinere conus, die verder kan uitzwaaien. (grotere x-max)

Deze kunnen we al beter in bedwang houden, maar lineairiteit wordt een probleem. Als we nu eens de tegendruk van de lucht gebruiken om t geheel af te remmen, dan hoeven we ons alleen nog maar druk te maken over de lineairiteit. (ik haat dat woord)

Zo geschiedde en deze drivers worden ingebouwd in een bep. kast, waarvan de luchtinhoud een bepaalde weerstand biedt aan de conus zodat hij precies genoeg afgeremd wordt.
In de praktijk merk je echter dat de druk die opgebouwd wordt de kast uit elkaar probeerd te duwen. Dit wil je niet, want dat betekend verminderde tegendruk en dan gaat je woofer alsnog ongecontroleerd rondflapperen. Tel daarbij op dat de kastwand zelf als een conus gaat werken als deze kan bewegen, dan weet je waarom een kast star moet zijn.

Maw, als het jouw lukt om een perfect luchtdichte-, starre kast te bouwen uit papier van 0,00001mm dik, dan moet je dat direct doen :)
Daarbij, de conus moet zich kunnen afzetten ten opzichte van de ruimte. Dus zo'n lichte kast zou je tegen een muur moeten schroeven, óf heel zwaar maken.
Dan zit je alleen nog met het bijkomende probleem van eigenresonantie. Elk voorwerp met masse heeft die. Dit is een frequentie waarbij het voorwerp gaat trillen omdat de golflengte overeenkomt met die frequentie. Daarom moet een subwoofer zwaar zijn. Als je het gewicht van de woofer en dus de eigenresonentie, omlaag krijgt gebracht tot buiten het gebied van de speaker, dan heb je er geen last van.

Je kast moet dus zwaar en star zijn. Adsorberen is niet gewenst. Bewegende wanden gaan in principe als een soort PR werken, maar dan een heel onvoorspelbare.

Mijn mening over een vloeistof behuizing? Niet nuttig :)
Maar als jij een starre kast van dun materiaal kan maken, dan zou je dit principe wel kunnen toepassen voor extra gewicht. Maar of het die extra moeite waard is...

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 02-03-2004 22:56 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 22:51
Bazer schreef op 02 maart 2004 @ 22:02:
Als er iets is wat goed geluid doorgeeft, is het wel water!
Je kan het, met water wordt het ook zwaar, vullen met beton
Er zijn iid experimenten gedaan met betonnen kasten, en deze resoneren het minst. Beton is een super oplossing. Nadeel: kast wordt erg zwaar.
Maar voor een subwoofer is het nog wel te doen. Maak een gietmal, en pleur hem vol met betonmortel. Paar euro's per zak bij de bouwmarkt voor betonmortel.
Succes.

Pat

Carpe Diem

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:20
Heb zelf een een hele tijd terug mijn eerste speakers gebouwd dubbelwandig met heel fijn zand gevuld. Echt kikken vondt ik het, was wel rete zwaar en onhandig. Zeer strakke bas (beetje weinig dat wel). Later heb ik ze in een normale 18mm behuizing gestopt en wat denk je? Veeel beter geluid, meer en rondere bas en daardoor gewoon completer geluid.
Met andere woorden Luidsprekers bouwen is niet alleen theorie maar ook een kunst en.... je kunt ook overdrijven ;)

enigzins offtopic: Ben overigens zelf ook aan het zoeken naar een mooie sub en de Shiva is wel de perfecte driver, maar lastig te verkrijgen. heeft iemand een goedkoop adresje?

• Twisted
AH, het was maar een idee :) Mischien krijg ik over een jaar ofzo een andere ingeving.

offtopic:
Er loopt momenteel een inkoopactie met de Adire Shiva op http://inkoopactie.net/ia/z584s0sd

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

de link stond er al...
deze animocheck wordt vandaag dus omgezet in een IA en zal binnen 2 dagen sluiten.

[ Voor 87% gewijzigd door Arjan op 03-03-2004 09:49 ]

Pagina: 1