Maxtor S-ATA HDD geeft er de Brei[tm] aan

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:40
Ik had de volgende configuratie draaiend:

Thermaltake TruePower 360W
Asus K8V Deluxe [BIOS 1005]
AMD Athlon64 3000+
Dane-Elec 512Mb DDR-SDRAM PC3200[2*256]
Lite-on DVD+/-RW S451 [Firmware GSB7]
Samsung FDD

Op het moederbord zitten 2 RAID-controllers. Een VIA VT8237 en een Promise Fasttrak 378. Op de Promise heb ik mijn 2 Maxtor 80Gb S-ATA150 7200 RPM's aangesloten, en geconfigureerd als een RAID0.
Dat heeft zo'n week goed gedraaid bij normaal gebruik, flink wat burn-in test's en wat gamen. }:O

Nu echter, heb ik eens geprobeerd om op mijn nieuwe systeem een DVD9 te encoden tot DVD5. Ik heb Pinnacle studio aan de gang gezet om de in Daemon-Tools gemounte iso afkomstig uit DVD-Decrypter te encoden tot DVD5 en te branden met mijn brander. Ik heb een kwartiertje gekeken, toen geloofde ik het wel, en heb ik het boeltje al bezig zijnde achtergelaten. :)

Teruggekomen staat mijn computer in de BIOS met de melding dat er geen geldige bootmedia aanwezig is. Ik reboot de computer en krijgt van mijn Promise-controller de melding dat mijn RAID0 offline is. In het Fastbuild programma krijg ik te zien dat mijn 2e Maxtor-schijf "failed or disconnected" is. Rebuild van de array lukt niet, dus de schijf wil dus echt niet.

Ik heb:
-De voltages gecontroleerd: Vcore = 1,563; 3,3V = 3,328; 5V = 5,5053; 12V = 11,584;
-De schijf die wel goed zou moeten werken losgekoppeld. Dan wordt de "kapotte" schijf ineens wél herkend maar die kan dan weer niet booten omdat de andere schijf er niet aan zit.
-Daarna opnieuw geprobeerd de 2 schijven samen aan de controller te hangen, ik heb voor de zekerheid mijn brander losgekoppeld. Ook dan wil het weer niet.

Ik weet het nu even niet meer. Aangezien het een zware taak als encoden was, is het moeilijk te zeggen wat het was. Je zou denken dat het de voeding was, omdat er bij encoden, branden, lezen én schrijven van de harde schijf veel power nodig is. Maar in dat geval zou de array het gewoon weer moeten doen zodra hij gereboot is...?

Ik heb een probleem dat hier veel op lijkt al meegemaakt, met hetzelfde systeem, maar dan aan de VIA-controller. Toen kreeg ik er last van tijdens het kijken van TV met mijn Pinnacle PCTV kaart. Dat is toen opgelost door Windows 2 keer los te installaren op de schijven appart, en ze daarna weer in een nieuwe array te plaatsen. Maar ik blijf niet opnieuw installeren... :O Al helemaal niet als er straks Linux/FreeBSD op draait. :/

Hopelijk was het duidelijk, help please!

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Na de array te hebben verwijderd en opnieuw opgezet te hebben werkt het weer zonder problemen. De vraag is alleen, hoe heeft dit kunnen ontstaan, bij twee verschillende controllers? Het zit blijkbaar niet in de "firmware/BIOS" van de controller... Ook de voeding niet... Tevens zijn er in de logboeken ook geen gegevens te vinden: voltages waren tot en met reboot stabiel, temperaturen en fans ook, en de systeem- en applicatielogboeken hebben er geen woord over te vertellen... Wat was het dan wel?!

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
*schop* :(

^ Wat hij zegt.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:10
Heb je nergens iets kunnen vinden op google of op dit forum over een RAID array die opeens geen RAID array meer is? Staat toch wel iets over?

• Z-Dragon
Het probleem ligt niet bij dat het geen array meer is. Die array is immers zonder hem te verwijderen niet te rebuilden. Tevens had ik met twee verschillende controllers hetzelfde probleem...

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
*schop* :(

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
*schop again* O-)

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Dit blijft onopgelost denk ik... :(

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Ik blijf schoppen. :P

^ Wat hij zegt.

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
ik heb je startpost gelezen, maar ik begrijp de vraag/ het probleem niet helemaal.

is je raid0 array naar de knoppen? is één van de 2 hdd's uitgevallen? wil windows gewoon niet meer opstarten? zijn er stabiliteits problemen? of is het iets anders?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 15:14
Hoe is de SMART status van je harde schijven? Misschien is er eentje langzaam aan het doodgaan?
offtopic:
Niet kicken binnen 24 uur aub!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dat is gewoon een groot nadeel van IDE RAID.
Ik heb het zelf ook al 4 keer gehad :/

Alle proemn in n drek

• Z-Dragon
Sorry, het waren 20 uur.

M'n RAID-array gaat om de ongeveer 7 dagen kapot. Ik kan hem maken door hem helemaal weg te knikkeren, en opnieuw aan te maken. Dan werkt het weer.

De vraag is nu alleen: hoe komt het dat hij steeds eruit vliegt? De harde schijven onderling zijn in prima staat, want ze werken na het opnieuw aanmaken van de array wél weer.

[ Voor 2% gewijzigd door Z-Dragon op 07-03-2004 19:50 . Reden: typ0 ]

^ Wat hij zegt.

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
heb je al gecontroleerd op de asus site of er al een bios update was die misschien jouw probleem verhelpt?

als dat niet helpt, kan je altijd nog een raid PCI kaartje kopen, promise kaartjes zijn niet zo duur meer tegenwoordig.

EDIT:

misschien offtopic: je 5v lijn is btw wel een beetje aan de hoge kant.

[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Gaav op 07-03-2004 21:54 ]

• Z-Dragon
5V = 5,5053

Wijkt toch nauwelijks af?

Als zowel m'n VIA als m'n Promise controller gaven hetzelfde probleem. ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Z-Dragon op 08-03-2004 18:25 ]

^ Wat hij zegt.

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Wijkt zo'n 10% af, en ik geloof dat de max afwijking op een 5V lijn 5% is. Dit zou dus eventueel wel voor problemen kunnen zorgen, maar aangezien hij het soms wel en soms niet doet is dat nog maar de vraag...

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 08 maart 2004 @ 18:24:
5V = 5,5053

Wijkt toch nauwelijks af?

Als zowel m'n VIA als m'n Promise controller gaven hetzelfde probleem. ;(
Zou ik toch niet nauwelijks noemen, het valt net buiten de "toegestane" afwijking van 10%. Het zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn, maar ik zou het toch eerder in het bios gaan zoeken.

Verwijderd

Hoi,

Al 2 keer meegemaakt met maxtor sata 120 gb. Een keer na een week en de 2de keer na 2 weken .

Omruilen dus ....................

Verwijderd

btw, de 1 ste keer waren eerst de partities foetsie. Na nieuwe instal een dag gedaan

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik heb ook zoiets gehad met mn maxtor, door een low level format te doen deed hij het weer normaal...Powermax geeft dan geen error meer :)

• Z-Dragon
Thnx voor de tips. Zolang ik geen last heb van die 5V lijn zal ik daar maar niet naar kijken. Zolang mijn systeem draait, draait mijn systeem stabiel.

Ik wacht het nu verder even af, hoe mijn systeem blijft werken. Het is nu op beide controllers 1 keer voorgekomen. Als het binnenkort wéér voorkomt draai ik een tijdje zonder RAID en ga ik experimenteren met softRAID, om te kijken of ik dan géén last meer heb. Dan weet ik zeker of het m'n harde schijven zijn of niet. Daarna éven met Powermax/Maxblast aan de slag... Voorlopig ligt het hier dus even stil. :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

heb je al de sata drivers van www.viaarena.com gedownload want die van de asus site zijn hopeloos "verouderd". Khad namelijk ook continue problemen met m'n sata schijven (maxtor 80 gig) en die waren niet stuk. Draait nu als een zonnetje :)
Pagina: 1