Bron1 : mijn moeder
Bron2 : TROS Radar Website

Bron2 : TROS Radar Website

Ik heb al een tijdje een Dell laptop op het oog (een nieuwe met 3 jaar garantie oid, type doet er even niet toe) na vele goede reacties van kennissen die ook aan de Dell zijn, maar mijn moeder keek afgelopen week naar het TROS programma Radar en lichtte mij even in over de praktijken van Dell. Nu lijkt het mij allemaal wel mee te vallen, maar HCC heeft toch Dell gedagvaard, dus het zal niet niks zijn. Wat zijn jullie ervaring of opmerkingen ?Computerleverancier Dell adverteert dat ze werken zonder tussenpersoon en maatwerk leveren: de klant bestelt de gewenste configuratie eenvoudig per telefoon of via de website. We ontvingen echter veel klachten over Dell: verkeerde leveringen, hogere prijzen dan afgesproken en een slechte klantenservice.
Het Amerikaanse computerbedrijf Dell is door de consumentenorganisatie voor computergebruikers HCC gedagvaard bij het Hof in Den Haag. HCC is van mening dat de Algemene Voorwaarden van Dell in strijd zijn met het Nederlandse consumentenrecht.
Zo moeten klanten die via internet een computer bij Dell bestellen het volledige bedrag vooraf aanbetalen. Volgens het Nederlands consumentenrecht mag een leverancier maximaal de helft van het aankoopbedrag vraag.
Daarnaast stelt Dell in de Algemene Voorwaarden dat levering in gedeelten kan geschieden en houdt daarbij een slag om de arm: het bedrijf spreekt over een leveringstermijn "bij benadering".
Directeur van HCC, Ronald van Rooden gaf toelichting in de studio. Dell wilde in verband met de lopende rechtszaak niet reageren. In Radar kwamen ervaringen van teleurgestelde en boze klanten van Dell aan bod.
Zo was er het geval van een navigatiesysteem dat maar deels ontvangen en dus onbruikbaar is, terwijl de garantietermijn al is ingegaan. Verder waren er werknemers die via een pc-privé project computers kochten en al maanden wachten op de levering van het scherm.
Verder had iemand een nieuw beeldscherm aangeschaft, welke bij levering kapot bleek te zijn. Dell verving deze voor een tweedehands beeldscherm maar ook deze bleek defect. De koper eist een nieuw beeldscherm, maar Dell laat niets van zich horen.
HCC helpt mensen die in de afgelopen 3 maanden iets bij Dell hebben gekocht en daar niet tevreden over zijn met het ongedaan maken van de koop. Als dit langer geleden is aangeschaft en er is een gebrek geconstateerd, dan geldt er volgens HCC een termijn van 6 maanden waarbinnen de klant dit bij Dell aanhangig kan maken.