[Linux] Kopieëren op lage prioriteit?

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Langzaam vind ik mijn weg in het Linux-wereldje

Ik ben, zoals aan m'n sig te zien, gestart met het verhuren van game-servers, dit loopt allemaal prima. Nu wil ik echter van 1 server vaak meerdere kopieren maken. Als ik dit doe, breekt er een behoordelijke lag uit op de game-servers (lees: ping van 150+ ).

Hardware momenteel: 1700+, 256MB (véél te weinig, komt van de week een gig bij), 20 gig HDD (komt RAID1 config in).

Kan ik op de een of andere manier de prioriteit van het kopieren van bestanden instellen onder linux? Verder, je hebt het cp commando geloof ik (ik doe het altijd via mc, midnight commander) maar is er ook net zoals bij dos Xcopy, die meer inleest in het geheugen waardoor het sneller gaat? Ik wil daarna een prioriteit toekennen aan het kopieren, zodat het geen lag veroorzaakt, dan maar iets langer wachten.

alvast bedankt :*)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
code:
1
nice -n 19 COMMANDO

voert COMMANDO uit met een prioriteit van 19. De prioriteiten lopen van 19 (laagst) tot en met -19 (hoogst).

Als gewone user kun je geen processen starten met een negatieve prioriteit. Een bestaand proces kun je met 'renice' een andere prioriteit geven.

[ Voor 6% gewijzigd door _Squatt_ op 02-03-2004 16:55 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
euh, je zult een copy proces ongetwijfeld kunnen renicen naar 10 ofzo, maar ik vind dat een beetje een hack. Maar zoek toch maar eens op "nice level".

Welke kernel gebruik je? De 2.6 serie heeft een ernstig opgevoerde io-layer, die precies gebouwd is om de problemen die jij nu ziet te voorkomen...

[ Voor 6% gewijzigd door RickN op 02-03-2004 17:01 ]

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Mjah ik denk ook dat je beter met de io schedulers kan gaan testen in kernel 2.6 en anders eens naar de 2.4 patches van con kolivas zou kunnen kijken. (die worden nu door een ander gehost maar dat zal kernel.kolivas.net wel aangeven)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Er zijn ook patches voor de kernel dus.. maar ik ga zo dadelijk even dat nice commando proberen. Ik draai kernel 2.4.25. Met de 2.6 reekt heb ik weleens wat ruzie gehad. Ik gebruik enkele kernel-patches die daaronder niet fijn werken, de nieuwe versie's zijn nog in beta en werken ook niet altijd goed. Voorlopig blijf ik even bij 2.4, totdat 2.6 goed geaccepteerd is zegmaar.

edit:
met nice werkte het goed :) thx

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 02-03-2004 18:04 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De CK patchsets hebben verdere tools dan nice alleen om prioriteiten te veranderen van processen via schedtool. Misschien de moeite van het experimenteren waard.

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 21:17

zerok

geen

Als je met kopieen kopieen op je harde schijf bedoel (Weet niet veel van gameservers of wat je bedoelt in dit geval) dan moet je eens naar hdparm kijken.
Daar kan je harde schijf een heel stuk sneller van worden en/of minder cpu vreten.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Pagina: 1