VFS: Kernel Panic, unable to mount root [GENTOO 1.4]

Pagina: 1
Acties:

• Impulsive_nl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-01 13:59
Hallo

Na het installeren van Gentoo 1.4 vanaf stage 2, probeerde ik voor de 1e keer linux te starten. Dit ging helaas dus niet, kreeg de volgende foutmelding:

VFS: Unable to mount root fs [heximale code] (weet ik niet uit mijn hoofd)

Ik denk het zal wel aan mijn liloconfiguratie liggen maar na uitgezocht te hebben denk ik niet dat daar het probleem ligt.

boot=/dev/hde
prompt
delay=30
default=Gentoo

image=/boot/kernel-2.4.22
label=Gentoo
read-only
root=/dev/hde4

Mijn partitietabel:

/dev/hde1 WIN XP NTFS 20GB
/dev/hde2 /BOOT EXT3 50MB
/dev/hde3 swap swap 512MB
/dev/hde4 / EXT3 20GB

Ook heb ik gekeken of ik bij het compileren van de kernel wel EXT3 mee heb gebakken (geen module dus) en dat was dus ook het geval....

Hardware:

MOBO: Giga-byte 8KNXP rev. 2
CPU: 3 GHZ
MEMM: 2x 256 DDR400
HDD: MAXTOR DiamondMax Plus 9 200GB S-ATA

Wie oh wie heeft er tips voor me wat ik nog kan proberen...?
Ben nu al 2 dagen aan het kl*ten

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 00:10

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Hoe ziet je /etc/fstab er uit :?
(effe booten met de CD, mounten en controleren)

Daar moet zoiets in staan als:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/hde2               /boot           ext3            noauto,noatime         1 1
/dev/hde4               /                  ext3            noatime             0 0
/dev/hde3               none            swap            sw                     0 0
/dev/cdroms/cdrom0      /mnt/cdrom      iso9660         noauto,ro              0 0
none                    /proc           proc            defaults               0 0
none                    /dev/shm        tmpfs           defaults               0 0

Heb je devfs in je kernel gecompiled :?

[ Voor 3% gewijzigd door WHiZZi op 02-03-2004 15:55 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-02 21:24

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Code Listing 7: Selecting necessary file systems

File systems --->
• Virtual memory file system support (former shm fs)
• /proc file system support
• /dev file system support (EXPERIMENTAL)
• Automatically mount at boot

(heb je die allemaal aangezet voor je je kern compilde?

• Impulsive_nl
Ja inderdaad zo ziet mijn fstab eruit... Als ik boot vanaf cdrom en mijn boot en root partitie mount kan ik daar ook gewoon op komen.

Ik heb een kernel MET devfs en zonder devfs support geprobeerd, precies dezelfde melding.
-Nexus schreef op 02 maart 2004 @ 15:56:
Code Listing 7: Selecting necessary file systems

File systems --->
• Virtual memory file system support (former shm fs)
• /proc file system support
• /dev file system support (EXPERIMENTAL)
• Automatically mount at boot

(heb je die allemaal aangezet voor je je kern compilde?
Yup allemaal

[ Voor 49% gewijzigd door Impulsive_nl op 02-03-2004 16:00 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
en hoe zit het met je support voor je sata controller?
Ookal herkent ie het het fs hex misschien werkt het allemaal toch wel niet top
je hebt twee drivers voor silicon image sata drivers, een scsi en een ide. Gebruik je een van beiden?

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Kheb altijd ruzie met Lilo op 1 of andere manier, daarin tegen ben ik weer bevriend met GRUB
probeer eens te booten met de live cd,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
swapon /dev/[b]swap[/b]
mount /dev/[b]hdaroot[/b] /mnt/gentoo
mount /dev/[b]hdaboot[/b] /mnt/gentoo/boot

chroot /mnt/gentoo /bin/bash
env-update

source /etc/profile

En dan GRUB te installen :P
Worked for me....
offtopic:
Ok tis een loze oplossing voor je S-ata probleem, maar ik ben benieuwd of t werkt |:(

[ Voor 5% gewijzigd door -Nexus op 02-03-2004 16:09 ]

Verwijderd

Wordt die Nforce chipset (en dan vooral de S-ATA controller die daarop zit) wel herkend/ondersteund door je kernel? Ik ben bang van niet.

• Impulsive_nl
IK heb qua S-ATA controller config niets ingesteld in mijn kernel nee, aangezien ik als ik vanaf cd boot en die partitie's mount, ik alles gewoon kan benaderen. Dus dacht ik dat het dan niet nodig zou zijn.

En met lilo heb ik nooit problemen gehad, dus dat zal mijn chille loadertje blijven :D

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 00:10

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat staat er nou in je /etc/fstab ?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Impulsive_nl
WHiZZi schreef op 02 maart 2004 @ 16:15:
Wat staat er nou in je /etc/fstab ?
Dat wat jij postte zo staat het ook in mijn fstab

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Toevallig :P
maar idd
code:
1
2
3
4
/dev/hde1 WIN XP NTFS 20GB
/dev/hde2 /BOOT EXT3 50MB
/dev/hde3 swap swap 512MB
/dev/hde4 / EXT3 20GB

code:
1
2
3
4
5
6
/dev/hde2               /boot           ext3            noauto,noatime         1 1
/dev/hde4               /                  ext3            noatime             0 0
/dev/hde3               none            swap            sw                     0 0
/dev/cdroms/cdrom0      /mnt/cdrom      iso9660         noauto,ro              0 0
none                    /proc           proc            defaults               0 0
none                    /dev/shm        tmpfs           defaults

[ Voor 97% gewijzigd door -Nexus op 02-03-2004 16:20 ]

• Impulsive_nl
Hehehehe duidelijk :)
Bas! schreef op 02 maart 2004 @ 16:07:
en hoe zit het met je support voor je sata controller?
Ookal herkent ie het het fs hex misschien werkt het allemaal toch wel niet top
je hebt twee drivers voor silicon image sata drivers, een scsi en een ide. Gebruik je een van beiden?
Dan activeer ik deze maar "Silicon Image chipset support" onder "IDE, ATA and ATAPI devices" en compile me kernel vanavond opnieuw.

[ Voor 64% gewijzigd door Impulsive_nl op 02-03-2004 16:31 ]

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Vergeet niet je bevindingen hier te posten, ik wil Gentoo gaan installeren op mijn snelle bak en die heeft een SATA schijf van met een ICH5 controller van Intel en een Raptor schijf....
Ben heel benieuwd waar jij op uitkomt

• Impulsive_nl
-Nexus schreef op 02 maart 2004 @ 16:34:
Vergeet niet je bevindingen hier te posten, ik wil Gentoo gaan installeren op mijn snelle bak en die heeft een SATA schijf van met een ICH5 controller van Intel en een Raptor schijf....
Ben heel benieuwd waar jij op uitkomt
Ok dan zal ik doen, ik heb namelijk ook een ICH5 controller en een S-ATA RAID chipset van Silicon Image 3112, op die RAID controller zit die schijf nu (heb RAID functie in bios op BASE gezet)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
weet je zeker dat het hde is??? dat zou nl. betekenen dat je 5 schijven hebt... Of is dat anders met S-ATA? hda lijkt mij logischer :D

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58
Paultje3181 schreef op 02 maart 2004 @ 18:11:
weet je zeker dat het hde is??? dat zou nl. betekenen dat je 5 schijven hebt... Of is dat anders met S-ATA? hda lijkt mij logischer :D
Helemaal fout. hda is pri. master, hdb is pri. slave, hdc is sec. master en hdd is sec. slave. Als je nu een extra controller hebt worden hde t/m hdh gebruikt voor die nieuwe controller.

Maar ik krijg het ook niet voor elkaar met kernel 2.6.3, terwijl het wel vlekkeloos werkt met de huidige 2.4.22 die bij Debian Sarge zit (ja, ik heb geen Gentoo, maar wel hetzelfde probleem).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Ik draai hier ook gentoo, ook sata (ICH5 controller) en een mooie Raptor schijf :)

Mijn schijf komt op sda terecht... (serial ata zit ook in het scsi menu in de kernel config)

Edit: stomme spelfouten - net nieuw keyboard :)

[ Voor 13% gewijzigd door Quinny op 02-03-2004 18:42 ]

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Paultje3181 schreef op 02 maart 2004 @ 18:11:
Idd scherpe opmerking!
op gentoo heb ik ook al een hdb geval gezien... ben benieuwd
Welke kernel heb je eigenlijk? die 1.4 live cd? die heeft toch 2.4?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
sorry, idd is dat het. Tis alweer een tijdje geleden dat ik met linux bezig ben geweest... Maar kijk eens of dat hde wel inderdaad de goede is? Kom je met een opstartflop wel in je linux? Want dan zou het inderdaad aan je lilo kunnen liggen.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Paultje3181 schreef op 02 maart 2004 @ 20:20:
sorry, idd is dat het. Tis alweer een tijdje geleden dat ik met linux bezig ben geweest... Maar kijk eens of dat hde wel inderdaad de goede is? Kom je met een opstartflop wel in je linux? Want dan zou het inderdaad aan je lilo kunnen liggen.
Ik zei t je he? lilo :P

Verwijderd

't probleem lijkt opgelost, vandaar een tip: Op het moment dat je een "cannot mount root" melding krijgt, is het voor ons van belang dat wij de nummertjes te zien krijgen die direct na deze melding komen, eg:

unable to mount root on dev (X,Y)

Vooral de X en de Y waarden zijn van ons van belang, want die vertellen namelijk van welk device er geprobeert word te booten, waardoor we je weer sneller een mogelijke oplossing kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 20:52 ]

• Impulsive_nl
Paultje3181 schreef op 02 maart 2004 @ 20:20:
Het ligt duidelijk niet aan Lilo, lag aan support voor me S-ATA chipset die ik dus niet had meegecompileerd in mijn kernel. Ik had de 2.4.22 gaming kernel van Gentoo geprobeerd in eerste instantie en daar zit geen support bij voor de Silicon Image chipset, in ieder geval heb ik die niet gezien :)

Ik heb even de 2.6.3 kernel source gedownload en gecompiled met support voor die Sil chipset. En hij boot nu gewoon rustig door en met nadruk op rustig, aangezien linux een extra drive probeert te detecteren die er helemaal niet is.

SiI3112 Serial ATA: IDE controller at PCI slot 0000:03:0b.0
SiI3112 Serial ATA: chipset revision 2
SiI3112 Serial ATA: 100% native mode on irq 19
ide2: MMIO-DMA , BIOS settings: hde:pio, hdf:pio
ide3: MMIO-DMA , BIOS settings: hdg:pio, hdh:pio
hde: Maxtor 6Y200M0, ATA DISK drive
ide2 at 0xe0808080-0xe0808087,0xe080808a on irq 19
hdg: no response (status = 0xfe)
hdg: no response (status = 0xfe), resetting drive
lhdg: no response (status = 0xfe)
hde: max request size: 7KiB
hde: 398297088 sectors (203928 MB) w/7936KiB Cache, CHS=24792/255/63

Maar dit ligt denk ik aan de drivers, hopen dat er al een patch voor is. Ik heb er al wel even naar gezocht maar niet gevonden. Beetje jammer dat het nu zo lang duurt met opstarten, iemand misschien hiervoor een oplossing?

Btw voor de rest draait alles nu lekker!
En bedankt allemaal voor het meedenken tot zover :)

[ Voor 7% gewijzigd door Impulsive_nl op 02-03-2004 21:13 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Impulsive_nl schreef op 02 maart 2004 @ 20:56:

Maar dit ligt denk ik aan de drivers, hopen dat er al een patch voor is. Ik heb er al wel even naar gezocht maar niet gevonden. Beetje jammer dat het nu zo lang duurt met opstarten, iemand misschien hiervoor een oplossing?
Er was toch ook een scsi driver, sata_sill of iets dergelijks?
En ik heb wel wat patches gezien voor de ide driver op internet, weet niet of die al in de kernel zitten

• Impulsive_nl
Bas! schreef op 03 maart 2004 @ 00:50:
[...]

Er was toch ook een scsi driver, sata_sill of iets dergelijks?
En ik heb wel wat patches gezien voor de ide driver op internet, weet niet of die al in de kernel zitten
Ik ga gelijk even zoeken, want dat opstarten duurt nu wel een beetje erg lang, ongeveer 1,5 minuut langer. Bedankt voor de tip

• Impulsive_nl
impulsive_nl impulsive # hdparm -Tt /dev/hdc

/dev/hdc:
Timing buffer-cache reads: 3612 MB in 2.00 seconds = 1804.47 MB/sec
Timing buffered disk reads: 128 MB in 3.02 seconds = 42.43 MB/sec

Qua speed zit het wel goed dacht ik zo :)

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Haha met winxp heb ik maar 36, dit is hoopvol :)
Als ik results heb, dan post ik ze zeker

• Impulsive_nl
-Nexus schreef op 03 maart 2004 @ 15:19:
Haha met winxp heb ik maar 36, dit is hoopvol :)
Als ik results heb, dan post ik ze zeker
Binnenkort krijg ik een nieuwe maxtor terug omdat er 1 kapot was gegaan, en dan ga ik RAID 0 testen onder gentoo met kernel 2.6.3! Resultaat zal ik ook wel even posten/mailen voor de geinteresseerden :)

Het probleem met die Sil 3112 Chipset heb ik nog niet verholpen, heb geen goede drivers kunnen vinden, op de Silicon Image site hebben ze wel een voorgecompileerde kernel driver support maar daar gaan we dus niet aan beginnen.
Pagina: 1