[winxp/2000] Scroll irritaties

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb ontdekt dat dit probleem zich voordoet op windows XP en 2000, bij gebruik van een scrollmuis. Of het een Microsoft of Logitech muis is, maakt niet uit. Ook maakt het niet uit of het een optische- of balmuis is, of of hij via USB of PS/2 aangesloten is.

Het probleem is als volgt iedere keer opnieuw te reproduceren, op zowel mijn werkbak als op een kale installatie van XP of 2000:
  1. trek een explorer windowtje open
  2. zorg voor een directory met veel meer items dan er in het schermpje passen
  3. zet de view op "details"
  4. selecteer het bovenste item door erop te *klikken*.
  5. scroll onmiddelijk een stukje omlaag
Als je dit goed hebt gedaan zul je zien dat in XP het schermpje ongeveer een halve seconde na begonnen te zijn met scrollen, weer omhoog floept. in 2000 gebeurt dit na ongeveer een kwart seconde. je moet erg snel zijn met de laatste stap, want als die halve of kwart seconde voorbij is vóórdat je begint met scrollen, heb je hier geen last van.

Zoals ik zei, is dit op een kale XP installatie zonder 3rd party muisdrivers. Zowel bij MS als Logitech muizen. Ik vermoed (niet getest) dat dit probleem zich ook bij andere muizen voordoet.

Iemand een idee hoe je deze "feature" uit kan zetten?

/edit
ohja, tooltips bij mapopties uitzetten heb ik natuurlijk ook al geprobeerd, zonder succes. Maar misschien handig om erbij te vertellen dat dit ook in andere programma's gebeurt. Ik kan niet precies zeggen welke programma's, maar het lijkt erop dat het hem in de common listview en treeview control zit, wanneer ie op detail-mode staat... Ik denk dat de oorzaak dus ergens diep in windows zelf of in de muisdrivers te vinden is... maar waar?

[ Voor 19% gewijzigd door _Thanatos_ op 02-03-2004 15:33 ]

日本!🎌

Verwijderd

lol, waar maak je je druk over. ik denk overigens dat dit komt omdat er nog niet een volledige index staat...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
he leuk, dat heb ik ook, hoewel ik het nog nooit had voorgehad, verder maak ik me er niet druk over, het valt amper voor, en is gewoon weer een van de kleine bugs in windows die wel lastig zijn als je weet dat ze er zijn, maar voor de rest niets misdoen.
(zo is er ook eentje waarbij als je een map hebt met zo'n onzichtbare thumbs.db (gaat ook met verborgen bestanden zie ik net), en nog iets, dan krijg je als tooltip van die map te zien: "Bestanden: , bestand.txt". Windows doet dus die , niet weg, maar thumbs.db wel. Als je het weet is het niet zo leuk (want dan valt het op), maar voor de rest is er niks mis mee)

[ Voor 6% gewijzigd door Mayco op 02-03-2004 17:11 . Reden: gaat ook met verborgen bestanden zie ik net ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
2iis5_rulez: Ik maak me er niet druk om, het irriteert me gewoon als ik veel moet selecteren. Bovendien help je me niet echt met je post...

2Mayco: Ja leuk, dat er nog meer bugs in windows zitten... dat betekent dus dat die 287642 windows updates geen bugs fixen maar iets anders? ;)

[ Voor 40% gewijzigd door _Thanatos_ op 02-03-2004 17:12 ]

日本!🎌

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
dit is gewoon latency, je scrolt voordat windows de interface geupdate heeft. snellere computer kopen en het zal wel opgelost zijn. Niet echt een bug dus, je kan moeilijk minder laten berekenen.

Human Bobby

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Ik heb Explorer ingesteld zodat die items selecteert als ik er met de muis over hover. Nadat het geselecteerd is scroll ik naar beneden, en zoals TS zegt, vliegt de inhoud na een halve seconde weer naar het geselecteerde item. Exact hetzelfde gebeurt ook in de Win98 Explorer.

edit:
Andere manier om deze bug te triggeren: selecteer een item dat half in het venster staat, bijv. aan de onderkant.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2004 17:35 ]

Verwijderd

hehe ik denk dat het toch een feature is. als je de niet de bovenste selecteert en snel scrolt komt de geselecteerde file bovenaan te staan :)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
snellere computer kopen en het zal wel opgelost zijn
geintje zeker? ik heb een 3GHz bak van enkele duizenden euro's staan. mag het dan snel zijn?
ik denk dat het toch een feature is
Daar was ik in m'n startpost ook al achter :)
De vraag is hoe je het uitzet...

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ach kom nou, er moeten toch meer mensen met deze "feature" zijn? Moeten we dan maar al die zinloze features van MS gewoon slikken? Moeten we dan maar gewoon "ja en amen" zeggen tegen MS en als een stel koeien achter meute aanlopen die "moet je niet fixen is een feature" loeien? :)

日本!🎌

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Your point being?
Moet je nou echt met dit topic gelijk maar een rant afsteken ?

Heb je dit al bij MS gemeld als zijnde een bug? Contact gehad met Support Services? En? wat zeiden zij (het zit je nogal hoog namelijk, dus ik ga ervan uit dat je dit als een highly critical bug hebt aangemeld met potentieel zeer grote schadelijke gevolgen)..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Jij denkt werkelijk serieus dat MS hier wat mee doet? Er zitten nog heel veel bugs in windows en er komen regelmatig updates uit op WUP. Maar fixen ho maar.

Mijn "point being" is dat dit wrs gewoon te verhelpen is met een registry-fix. Net als sommige andere irritaties en hidden features.

日本!🎌

Pagina: 1