Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans + led + switch schema

Pagina: 1
Acties:

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
Hallo,

Ik ben hier nieuw dus ik ben nog een noob. Ik heb zelf een casemod in elkaar gezet, maar ik wil nu nog wat ledjes in me front bay plaatsen zodat je kan zien als er een schakelaar is ingedrukt. Ik heb het op dit moment zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.kreijveldloo/LED.JPG

Nu wil ik er een ledje tussenbouwen. Je zou zeggen, nou moeilijk, zet dat ledje parallel met een weestand van 450 ohm en je betn klaar. Dat is het probleem. Ik heb alleen maar weerstandjes van 100 ohm en 50 ohm. Ik zal het dus met de 5 V draad moeten doen. Weerstandjes bijhalen is geen optie omdat ik die niet hier in mijn woonplaats kan halen. Overigens heb ik geen zin om weer 5 euro neer te leggen om een paar weerstandjes te halen van 1 euro.

Maargoed de 5 V draad dus. Ik had het volgende in gedachte:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.kreijveldloo/LED4.JPG

Zal dit werken?

Alvast bedankt.

Verwijderd

led omdraaien voor de rest werkt het wel, al is het niet erg netjes (ground onderbreken bedoel ik dus)

• CoDe-ReD
Nee ik weet het, maar hoezo led omwisselen? Met de weerstand bedoel je?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je moet er op letten dat je de + en de - goed aansluit. anders werkt ie niet. Lees de faq voor meer info ;)

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2004 15:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

de "platte kant" van de led moet richting de zwarte draad staan, dus niet zoals in de tekening richting de rode draad. als je genoeg weerstandjes hebt kan je ook gewoon een paar van die dingen in serie zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 15:21 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 14:08
Dit moet werken, zolang de de plus van de led aan de kant van de weerstand doet.

Je bent dus toch niet zo'n n00b als je dacht! :D

Als ik maar een beetje kan computeren

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Heb je een weerstand van 450 ohm nodig? Dan zet je gewoon 4x 100 ohm en 1x een 50 Ohm in serie :)

Het schema dat je zelf had getekend gaat trouwens ook gewoon werken.

Last.fm

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:54
Moet idd werken. Als je trouwens voldoende weerstanden van 100 ohm hebt, kun je ze ook parallel in serie zetten, waarna je alsnog 450 ohm maakt:

code:
1
2
--[===]---[===]---[===]---[===]---[===]---
   100     100     100     100      50

De andere oplossing zoals je hem zelf noemt kan natuurlijk ook, in dit geval is het eigenlijk geen probleem om de ground te onderbreken en werkt het gewoon zonder problemen (idd wel LED omdraaien).

Edit: Humm... Ernst was me voor... Nouja, heb je nu iig ook een schemaatje ;)
Edit 2: Damn! parallel/serie ff verkeerd getikt! |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Buzz-01 op 02-03-2004 16:05 ]

Flickr

Verwijderd

volgens crocodile physics moet 200 ohm @ 5 volt lijn ook werken (dus 2x 100 achter elkaar), bij 1 100 ohm weerstandje zegt ie boem :P

• CoDe-ReD
Thnx! Ik snap wat jullie bedoelen. Weerstandjes in serie is een optie. Ik heb nu 20x weerstand 100 ohm en 20x weerstand 50 ohm liggen. Als ik 3 ledjes wil aansluiten zou ik dus 3x 50 ohm en 3x4x100 ohm nodig hebben. Dus 12x 100 ohm. Dat vind ik nogal veel voor 3 ledjes. Ik ga het zo proberen. THNX voor de hulp.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

K ben bang dat dit zo niet gaat werken, als schakelaar open is is er van +12v naar led naar fan naar +5v een spannings verschil van 7 volt. Dus led zal beetje branden en misschien fans draaien. En ik denk dat je voeding dat ook niet zo leuk zal vinden.

Of ben ik nu de enige met dit idee??

Ik zou het gewoon met een dubbele schakelaar doen, ik imho netter en beter.

Signature unavailable

Verwijderd

mijn kennis is ook maar beperkt, maar op het moment dat de schakelaar open is krijg je dan geen stroomkring zo:

Afbeeldingslocatie: http://62.131.240.121/fans.jpg
en is dit niet echt de bedoeling ?

edit:
rood + geel zorgt voor een potentiaalverschil van 7 v
(zoals Mr GAmba dus al zei)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 17:03 ]

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

BreeeZe

Devt

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 17:01:
mijn kennis is ook maar beperkt, maar op het moment dat de schakelaar open is krijg je dan geen stroomkring zo:

[afbeelding]
en is dit niet echt de bedoeling ?

edit:
rood + geel zorgt voor een potentiaalverschil van 7 v
(zoals Mr GAmba dus al zei)
Mijn kennis verteld mij dat een Led een Diode is en dus maar 1 kant op stroom door laat.
Bij jouw tekening wordt de plus kant van de led, de min kant waardoor hij dus niets doorlaat en de stroomkring dus niet sluit.

Verwijderd

BreeeZe schreef op 02 maart 2004 @ 17:43:
[...]

Mijn kennis verteld mij dat een Led een Diode is en dus maar 1 kant op stroom door laat.
Bij jouw tekening wordt de plus kant van de led, de min kant waardoor hij dus niets doorlaat en de stroomkring dus niet sluit.
in dat geval heb ik niets gezegd :)
(kun je zien hoe beperkt mijn kennis wel niet is)

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ja, dat is wel waar maar dan nog is het geen goed idee / netjes, omdat je led dan een sperspanning te verduren krijgt van 7 volt ( wat wel kan maar ze blijven er niet langer van leven ).

Ik zou toch voor een dubbele schakelaar tussen de gele en rode draad gaan, mja tis mijn pc niet..

Signature unavailable

Verwijderd

BreeeZe schreef op 02 maart 2004 @ 17:43:
[...]

Even voor de duidelijkheid, LED staat voor: Light Emiting Diode
goh wat je wel allemaal niet leert op een elektro opleiding :)
en idd, een Diode laat maar aan een kant door, en aan de andere kant alleen maar een "lekspanning/stroom" door, maar die is zo klein dat deze vaak wordt weggelaten.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/rmkoning/LED_stroom2.jpg

Hier is een ideetje van mij... Hierbij staan de 2 Fans en de Led Parallel en krijgen dus evenveel Volts. Over de weerstand zal een "spanningsval" zijn om de volt over de LED te verminderen.
schakelaar komen gewoon 3 draadjes uit :\
Hopelijk help het :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 19:05 ]

• CoDe-ReD
Ja, dat is wel waar maar dan nog is het geen goed idee / netjes, omdat je led dan een sperspanning te verduren krijgt van 7 volt ( wat wel kan maar ze blijven er niet langer van leven ).
Of jij begrijpt het niet of ik. Ik leg het FF uit: De gele draad staat voor 5 V. Dus er komt 5 V door de draad richting het LEDje. Ik zet er een weerstand van 100 ohm voor zodat het voltage dat door de led gaat maar 3 V bedraagd. Zo krijg je dus een goed werkende stroomkring. En ja een LED laat maar naar een kant stroom door. Daar had ik al aan gedacht. Toch nog thnx.

• CoDe-ReD
Die oplossing had ik al in gedachte, maar er staat al in de beginpost aangegeven waarom ik dat niet doe.

Verwijderd

CoDe-ReD schreef op 02 maart 2004 @ 18:52:
Die oplossing had ik al in gedachte, maar er staat al in de beginpost aangegeven waarom ik dat niet doe.
Ook in een Serie-Parallel schakeling kan je meerdere Weerstanden neerzetten
dus dan krijg je voor je LED 4x 100 en 1 x 50 = 450 Ohm.

Dit komt dus op hetzelfde principe uit.
en zou voor jou moeten werken!

EDIT: bij pic ff voltages gezet.

afhankelijk van de stroom die door de weerstanden + LED loopt, zal er "5v" over de LED komen te staan

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 19:06 ]

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

BreeeZe

Devt

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 18:57:
[...]

Ook in een Serie-Parallel schakeling kan je meerdere Weerstanden neerzetten
dus dan krijg je voor je LED 4x 100 en 1 x 50 = 450 Ohm.

Dit komt dus op hetzelfde principe uit.
en zou voor jou moeten werken!

EDIT: bij pic ff voltages gezet.

afhankelijk van de stroom die door de weerstanden + LED loopt, zal er "5v" over de LED komen te staan
Ahum.
Als je de moeite had genomen om de draad te lezen was je erachter gekomen dat de TS 3 ledjes wilde gebruiken en dus niet 12x een 100Ohm weerstand wilde gebruiken, maar juist zijn weerstandjes wilde sparen omdat deze niet zo makkelijk te krijgen zijn voor hem.
nofi offcourse ;)

Verwijderd

BreeeZe schreef op 02 maart 2004 @ 19:23:
[...]

Ahum.
Als je de moeite had genomen om de draad te lezen was je erachter gekomen dat de TS 3 ledjes wilde gebruiken en dus niet 12x een 100Ohm weerstand wilde gebruiken, maar juist zijn weerstandjes wilde sparen omdat deze niet zo makkelijk te krijgen zijn voor hem.
nofi offcourse ;)
Oops... over die post heen gelezen hehe :)
my bad :P

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Hier is een topic over... Howto over baybussen... moet je ff zoeken :)

[HOWTO] Baybus

[ Voor 39% gewijzigd door DanielB op 02-03-2004 20:05 . Reden: url toegevoegd ]

Pagina: 1