[Gezocht] Alternatief voor windows file sharing

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben dat hele windows file sharing zo zat, ik doe het gewoon steeds niet goed of het werkt niet etc etc etc, al dat gekloot met users, windows de over alles en nogwat zeikt bah.

Weet iemand van een alternatief, dus een progje wat je op bijvoorbeeld 2 computers op het netwerk instaleerd zodat je bepaalde mappen kan delen. Maar dan gebruiksvriendelijker. Dus geen FTP ofzo, echt dat je gewoon een mapje aanklikt, al dan niet een pass invoerd, en dat je dan in een mapje van iemand kan.

ik bedacht me net dat het ook wel erg cool zou zijn als er een programma zou bestaan die een soort virtuele schijf aanmaakt waar iedereen op het netwerk die je toegang geeft op kan browsen, wat bestaat uit de som van alles shares van al die mensen, dus een soort file kazaa echtig iets voor netwerken? Maar dus heel transparant geintegreerd in windows.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 02-03-2004 14:47 ]

specs

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

volgens mij voldoet windows sharing aan al je eisen 8)7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-05 12:01

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Jip, en voor een virtuele schijf:
Deze computer => Extra => Netwerkverbinding maken

Gromba.nl

• maratropa
  • Niet online
met virtuele schijf bedoelde ik een soort verzameling van alles gedeelde mapjes op het netwerk, dus dat van bepaalde mapjes het net lijkt alsof alles in 1 map zit.

specs

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
gladiool schreef op 02 maart 2004 @ 14:46:
Ik ben dat hele windows file sharing zo zat, ik doe het gewoon steeds niet goed of het werkt niet etc etc etc, al dat gekloot met users, windows de over alles en nogwat zeikt bah.
Je zegt het eigenlijk zelf al... "ik doe het gewoon steeds niet goed"
Dan maakt het volgens mij niet uit wat voor "alternatief" je wilt gebruiken. Werken doet het niet... ;-)

Maar even zonder gein. Als iets makkelijk, eenvoudig en overzichtelijk is is het wel windows filesharing. Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Misschien kunnen we je daar mee helpen... :)

[rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml]

edit:

Oh ja, een verzamel-directory voor net netwerk kan natuurlijk door snelkoppelingen naar netwerkschijven in 1 directory te zetten :)

[ Voor 11% gewijzigd door DefaultUser op 02-03-2004 14:59 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Ten eerste is windows file sharing niet zo ingewikkeld als je denkt.

Maar goed daar gaat het niet om.

Waarom pak je dan niet gewoon kazaa of emule of whatever je wilt gebruiken, stel andere poorten in, sluit deze af voor de buitenwereld op je firewall/router (zodat je alleen over een intern netwerk er gebruik van kunt maken) en deel alles wat je wilt via je P2P programma naar keuze.

Maar misschien is het handig als je eerst je situatie beschrijft, heb je wel een router/firewall, etc?

• maratropa
  • Niet online
kijk die FAQ heb ik wat aan, beetje stom van me. Ik doe mijn lage user id geen eer aan 8)7 ....

Het is gewoon dat ALTIJD er iets mis gaat. Dat je van windows XP niet onder 2 verschillende gebruikersnamen ergens mag inloggen (omdat de een nog actief is, en hoe kill je die dan?), En het ergste vind ik nog wel dat je USERS moet aanmaken om andere mensen toegang te kunnen geven, arg, dat wil ik helemaal niet...maarja, jullie hebben gelijk ik kan beter me er eens goed in verdiepen...

Toch, puur uit interesse, zijn er alternatieven? Het is natuurlijk niet verboden om verder te kijken :)

specs

• Super_ik
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

nfs mischien een optie?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Samba? Dan kan je het nog steeds via het lokale netwerk onder je windows bakken benaderen, alsof het windows sharing shares zijn :)

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

G33rt schreef op 02 maart 2004 @ 19:23:
Samba? Dan kan je het nog steeds via het lokale netwerk onder je windows bakken benaderen, alsof het windows sharing shares zijn :)
Windows File Sharing en Samba gebruiken beide het SMB protocol. Je kunt echter niet redelijkerwijs een samba server onder windows draaien, dus dat is geen oplossing.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gladiool schreef op 02 maart 2004 @ 14:52:
met virtuele schijf bedoelde ik een soort verzameling van alles gedeelde mapjes op het netwerk, dus dat van bepaalde mapjes het net lijkt alsof alles in 1 map zit.
DFS root share is misschien een optie.

En als je geen geklooi met user accounts wilt, neem een domain controller.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
blackd schreef op 02 maart 2004 @ 19:34:
[...]

DFS root share is misschien een optie.

En als je geen geklooi met user accounts wilt, neem een domain controller.
Lijkt mij een beetje overkill...

Je moet een windows 2000/2003 Server, Active Directory en DNS draaien voor een DFS.
en dan kan je alleen verschillende shares in 1 namespace weergeven....

Samba lijkt mij in deze ook geen oplossing want het werkt het zelfde als een windows machine wat betreft gebruikers toegang, user accounts, wachtwoorden, etc.

Eventueel kan een samba servertje als domaincontroller oplossing bieden, maar ik denk niet dat TS zit te wachten op het inrichten van een linux/unix/bsd/whatever server.

Simpel houden is denk ik de beste oplossing:
De te gebruiken user-accounts op elke pc aanmaken. Wachtwoorden van dezelfde useraccounts op alle pc's gelijk houden (Ook Administrator). Rechten zetten op basis van die locale accounts maar dan alleen op NTFS nivo. Op SHARE nivo everyone: full control (=Default).

Bij Windows 98 kan je zelfs mooi Microsoft Family logon aanzetten en profiles voor elke user... :) Beetje XP Welcome scherm alike... :D

Als ik maar een beetje kan computeren

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DefaultUser schreef op 02 maart 2004 @ 19:46:
Lijkt mij een beetje overkill...

Je moet een windows 2000/2003 Server, Active Directory en DNS draaien voor een DFS.
Ja, so be it. Dat heb je nodig om het fatsoenlijk te regelen.
en dan kan je alleen verschillende shares in 1 namespace weergeven....
Dat wil hij toch?
[samba]
Dat lijkt me nog minder handig dan een Windows DC.
Simpel houden is denk ik de beste oplossing:
Dat lijkt me verre van simpel, overal alle passwords van user accounts gelijktrekken. Volgens mij klaagt de TS over het gezeik met useraccounts etc.? Waarom dan zo'n oplossing voorstellen...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1