Toon posts:

[linux] Nieuwe kernel herkent oude RaidArray niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een server met kernel 2.4.20. Ik heb twee software matige raid-5 array's geconfigureerd. Dit draait uitstekend.

Nu heb ik een nieuwe kernel gefrituurd (2.4.25) en deze herkent de oude Raid-superblocks niet meer.

Klein stukje uit de /var/log/dmesg:
SCSI device sde: 35916548 512-byte hdwr sectors (18389 MB)
sde: sde1 sde2 sde3 sde4 sde5
md: raid1 personality registered as nr 3
md: raid5 personality registered as nr 4
raid5: measuring checksumming speed
VIS : 142.400 MB/sec
raid5: using function: VIS (142.400 MB/sec)
md: md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27
md: Autodetecting RAID arrays.
[events: 00000059]
[events: 0000006b]
[events: 00000008]
[events: 00000008]
[events: e42fd92f]
md: invalid raid superblock magic on sdd4
md: sdd4 has invalid sb, not importing!

md: could not import sdd4!
[events: 7ceb5e36]
md: invalid raid superblock magic on sdd5
md: sdd5 has invalid sb, not importing!

md: could not import sd54!
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen zonder de array te verabbezakken ?
Ik heb veel vaker upgrade-kernels gebakken voor deze machine (zie sig.) maar dit is me nog nooit overkomen.

Ik gebruik Aurora Sparc Linux wat een Sparc-ified/re-compiled versie is van RedHat 7.3 dus we praten in principe over RH7.3.

Ps. ik heb m'n redenen om SoftRaid te gebruiken dus plies niet gaan adviseren dat ik beter een hardware matige array kan gaan gebruiken :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 14:41 ]

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nou kan het aan mij liggen hoor, maar hoort een raid device niet 'mdN' te heten waarbij N een nummer is te beginnen bij 0?
Als jij sdd4 als een raiddisk probeert te mounten terwijl het eigenlijk gewoon een ext2 partitie is dan is de superblock foutmelding niet zo vreemd...

Maarreh.. veel te vinden op google:
http://www.google.nl/linu...on&btnG=Google+zoeken&lr=

Verwijderd

Topicstarter
Nou kan het aan mij liggen hoor, maar hoort een raid device niet 'mdN' te heten waarbij N een nummer is te beginnen bij 0?
Als jij sdd4 als een raiddisk probeert te mounten terwijl het eigenlijk gewoon een ext2 partitie is dan is de superblock foutmelding niet zo vreemd...
Lees m'n stukje dmesg nou eens goed. Je ziet dat het mis gaat bij de autodetect. Dit gebeurt meteen nadat de scsi-drivers zijn geladen en de disken zijn geinitialiseerd.
Hij herkent het superblok niet meer van de individuele partities wat als gevolg heeft dat de kernel ze niet kan samenvoegen tot een raid-device. In dit geval /dev/md0.

Ik weet dat raid devices /dev/MDx devices zijn maar die worden gevormd door /dev/sdxX partities die als type "fd" of wel "linux raid autodetect" zijn gemarkeerd.

[Update]
Het probleem blijkt niet aan de 2.4.25 kernel te liggen maar aan het feit dat ik daar voor het eerst de raid-1 personality heb mee gecompiled. Hij probeerd eerst de raid-1 array's te maken maar snapt de persistent superblocks niet want dat zijn raid-5 superblocks.
(ik wil een raid-1 array gaan toevoegen aan het systeem).

Ik heb ik de oude 2.4.20 versie, bij wijze van test, ook raid-1 mee gecompiled en die gaat ook op z'n gezicht met exact het zelfde probleem.

Uit de 2.4.25 heb ik raid-1 even verwijderd (re-compile) en nu doet ie het wel.
Het probleem is dus dat de kernel eerst raid-1 array's gaat zoeken en de eerste de beste "linux raid autodetect" partitie bij z'n lurven grijpt terwijl die een superblock van een raid-5 array is.
Maarreh.. veel te vinden op google
Maarreh.. dit specifieke probleem kon ik niet vinden dus vandaar dat ik m'n topic maakte.
De raid-howto's ken ik bijna uit m'n hoofd intussen...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 22:36 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
hmm vreemd probleem zeg.. Ikzelf draai raid5 en raid0 naast elkaar zonder enkel probleem (via autodetect)

Waarom compile je ze trouwens raid1 in de kernel en niet als module?

wat geeft trouwens mdadm -E /dev/sdd4

[ Voor 13% gewijzigd door Jelmer op 02-03-2004 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden en opgelost. Op 1 van de schijven stond nog een raid auto partitie (achteraan de schijf) uit een grijs verleden.
Autodetect zag die partitie en begon vriendjes voor em te zoeken om samen fijn een array te vormen.
Die vriendjes echter behoren tot een andere array dus dat ging helemaal fout.