Free air subwoofer inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22
Ik heb via de search al wat info kunnen vinden mbt free air woofers , maar dat was nogal wat magertjes.
Vandaar dat ik het zelf maar even vraag.

ik heb een klein autootje ( cinquecento sporting) en wil daar wat voller geluid in hebben ( zitten nu alleen maar speakers in de deuren :( )

ik zat zelf te denken, aangezien vrouwlief geen kofferbakruimte, als die er al is, wil inleveren, om een free air woofer samen met 2 3 weg speakertjes in een zelfgemaakte hoedenplank ( 22mm mdf ) te maken.

nu zit ik met een aantal vragen:

welke subwoofers zijn volgens jullie het best geschikt voor free air use?
ik heb een niet te hoog budget en kan denk ik net geen 12"kwijt in de hoedenplank. tevens kan ik vrij weinig vinden op internet over free air gebruik

en hoe nouw luistert het afdichten van de kofferbak , moet ik rubbers op de hoedenplank maken zodat deze netjes aansluit op de achterklepbijv.?

een kist is zowieso uit den boze en ik weet dat over het algemeen free air het niet haalt bij een kist qua sound, maar dat is voor mij niet het allerbelangrijkst.

graag jullie mening over wat de beste optie zou zijn voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:32
1: rijd je vrouw vaak erin, en gebruikt ze vaak de kofferruimte? als ze het weinig gebruikt kun je toch voor een kist gaan, aangezien je die er zo uit kunt pluggen als ze kofferruimte nodig heeft...

2: mocht je toch voor free air boxen gaan, houd er dan rekening mee dat je kofferruimte als kist word gebruikt en dat je die tijdens spelen (redelijk luid) niet moet open doen omdat je anders de sub kunt beschadigen omdat zijn tegendruk ineens weg is...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Ik zou een mooi kistje bouwen met een goed handvat zodat je hem gemakkelijk uit de auto kunt pakken tijdens het boodschappen doen want met een open air woofer houdt je helemaal geen kofferbakruimte over omdat de behuizing en magneet vaak groter zijn als van een woofer die in een kist gebouwd worden.

Dan heb je een groote toeter in je kofferbak waar geen boodschappenkratje meer onder past. De gekoze oplossing is echter wel goed 22mm dik MDF echter met een open air woorfer hoef je niet voor afdichtingsrubbers te zorgen. zo'n woofer blaast toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom maak je niet gewoon een wegneembare kist achterin? Aansluiting van voeding en kabels zou bijv kunnen met (heb ik ooit eens iemand zien doen) een telefoonstekker. Dan kan je vrouw dat ding er uithalen als ze wil (lees: boodschappen gaat doen), en jij het ding er weer in als je lekker gaat toeren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
ik heb aan jullie adviezen al gedacht,

probleem is dat ik niet zo een zin heb om bij wijze van elke dag die kist in en uit de auto te halen, en het vrouwtje al helemaal niet haha.

ik ga het liefst voor een permanente oplossing.

een free air woofertje neemt niet evenveel plaats in als een kratje heineken.( kist minimaal zo groot)
en dat is nou juist het punt, ik nog wel een kratje heineken mee kunnen nemen als ik boodschappen doe.

tevens hoeft er maar een 10" je in, dus die zal ook niet te diep gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 02-03-2004 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

welke merken geschikt zijn? op zich zijn alle merken wel geschikt, waarvan de types door de fabrikant als 'free air' worden aangemerkt. Afhankelijk van je eisen en je budget; kijk eens naar een sub met dubbele spoel. Die hebben meer vermogen dan een sub met enkele spoel, en dat is misschien niet verkeerd, aangezien je niet zo'n grote sub kwijt kunt. Een sub met dubbele spoel houdt overigens wel in dat je een 2-kanaals versterker nodig hebt.

Mag ik een (overigens erg goede, maar tevens enigszins prijzige) tip geven?

De Kicker Solo-Baric L7Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.nl/producten/woofer/image/l7-002.gif
(de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zeker weet of deze sub geschikt is voor free-air gebruik, dat zou je even na kunnen vragen..)

www.kicker.nl

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Meestal zijn de all round subs van de bekende merken ook prima free-air bruikbaar. Vraag er even naar bij de desbetreffende car hifi winkel. Ze hebben altijd wel een bruikbaar subje liggen op dat vlak. Zelf heb ik uitstekende ervaringen met free-air. Audiofiel, goede diepgang en prima punch voor de inbouwwijze. Voor SPL liefhebbers geen optie, maar ik heb er jarenlang van genoten. Als je niet al te hard gaat beuken blijft het ook nog wel een paar jaar heel allemaal :o

Zorg ervoor dat je plank zo goed afdicht. Het hoeft niet helemaal pico bello te zijn, maar alle beetjes helpen. Zelf deed ik altijd wat noppenschuim onder de MDF plank om al teveel rondzingen van de fullrange speakers een beetje in te dammen. Een 10 inch kan je al plenty luisterplezier geven, ook in een kleine fiat. Ik neem aan dat je een 4 kanaalsversterker gaan gebruiken met actieve filters aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 17:47
Sony:
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/xs-l836.gif

Deze misschien? Kost ook slechts €49.- aangezien jouw budget dus niet zo groot is ( weet niet hoe groot niet zo groot is bij jou maar goed ;P )

Hij is er in 8" en 10"

Of Pioneer:
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/ts-w304f-c_org.jpg

Deze is iets duurder, kost €69.- en is 12"

[ Voor 4% gewijzigd door ViolatoR op 02-03-2004 16:28 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75682

Violator zou je misschien ff het serie nummer van deze subwoofers erbij kunnen zetten en/of de winkel, is makkelijker met zoeken naar prijzen bij winkels enzo....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 75682 op 02-03-2004 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 23:18
De Raveland WHX-308 is ook een mogelijkheid. Kost bij conrad slechts 30.95 EUR (329703 - 8B, plaatje klopt niet!), is 12" woofer, met een Qts van 0.97 wat goed geschikt is voor free air gebruik.

Een andere mogelijkheid is de Visaton WS 25 E 8 OHM, 10" woofer voor 31 EUR. Heeft een Qts waarde van 1, en een Xmax van 5.5mm.

Verder zijn er eigenlijk mogelijkheden zat. Zowat elke woofer met een Qts van meer dan 0.5 zal het goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14
subsonik schreef op 02 maart 2004 @ 19:25:
De Raveland WHX-308 is ook een mogelijkheid. Kost bij conrad slechts 30.95 EUR (329703 - 8B, plaatje klopt niet!), is 12" woofer, met een Qts van 0.97 wat goed geschikt is voor free air gebruik.

Een andere mogelijkheid is de Visaton WS 25 E 8 OHM, 10" woofer voor 31 EUR. Heeft een Qts waarde van 1, en een Xmax van 5.5mm.

Verder zijn er eigenlijk mogelijkheden zat. Zowat elke woofer met een Qts van meer dan 0.5 zal het goed doen.
Raveland is de grootste rommel die ik ook gezien heb.

Pak dan die pioneer maar.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

beter een goede kleine sub dan een groot strontding..

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robi-One
  • Niet online
Als je voor een kist ga, dan heeft Ground Zero subs die in een kleine kist kunnen spelen
(18 liter).

Voor meer info: www.hifipoint.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Ohja sorry :)

ik heb deze prijzen van www.rondevries.nl

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
bedankt violator :)

ik heb even rondgeneust op de site van rondevries en denk dat ik qua budget wel uitkom :)

heb net nog even opgemeten hoe diep de hoedenplank is, maar die is net aan 35cm diep. theoretisch kan ik een 12" plaatsen, maar dan zal ik wel de plank moeten verstevigen.

ik ga denk ik toch voor die Xplod , ziet er leuk uit bij me rode gordels :) tevens goed geschikt voor free air use zie ik staan.

ik zal wel wat fotootjes maken als ik er mee aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Succes! :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

gh0stw4lk3r schreef op 03 maart 2004 @ 08:10:
[...]

heb net nog even opgemeten hoe diep de hoedenplank is, maar die is net aan 35cm diep. theoretisch kan ik een 12" plaatsen, maar dan zal ik wel de plank moeten verstevigen.
Ik denk dat je dat met een 10" beter ook kunt doen.. neem bijvoorbeeld een stuk vierkant staalprofiel van 1cm bij 1 cm en lijm dat, of schroef dat onder tegen het mdf aan. Hoe stijver je hoedenplank, hoe beter het geluid zometeen ;)

Gemineye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
denk dat het een goed plan is ja om het extra te verstevigen.

ik heb al gezien dat de hoedenplank die er standaard inzit zo goed als naadloos overal op aansluit, wat weinig ruimte voor luchtverlies betekent :)

nu eerst mijn mdf plaat op de zelfde maten fixen en zorgen dat het net zo naadloos aansluit als de standaard plank.

ik zat ook nog even te denken over de 2/3 weg speakers die ook in de hoedenplank komen.
Misschien is het een goed idee om een klein kistje om de onderkant van deze speakers te maken zodat deze geen last hebben van drukgolven van de woofer als deze aan het beuken is.
( klein kistje als in net aansluitend op de speaker)
geel hoedenplankstofje erover heen en hij is helemaal af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106270

als je verder nog vragen hebt zou ik even het forum van www.showyoursound.nl
raadplegen die gasten hebben veel verstand van caraudio en hebben mij ook al vaak op weg geholpen.

succes
Pagina: 1