TFT-scherm: hoge piep als hij uit staat

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een TFT-scherm van Philips 170 S4.
Hij werkt prima, mooi beeld maar zodra hij uitstaat is er na verloop van tijd een heel hoog piepje te horen.
Alles staat uit, pc, monitor, speakers, printer.

Dit ontdekte ik toen ik s'ochtends naar mijn werk ging, het was toen muis stil in huis en in de computerkamer hoorde ik het. (moest effe schoenen pakken)

Het lijkt wel zo'n heel hoog frequentie piepje.
Toen ik de stekker uit het stopcontact haalde was het verdwenen.

Is dit normaal bij TFT-schermen ?? Dit is mijn eerste TFT, vandaar mijn vraag.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Is niet normaal mijn Samsung 171P doet dat gelukkig niet (staat in de slaapkamer). Het zal hoogstwaarschijnlijk van de voeding komen.

[ Voor 37% gewijzigd door waslijn op 02-03-2004 14:17 ]

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Mijn vader en ik hebben ook beide zo'n scherm, en bij allebei de schermen hoor je die piep

[ Voor 5% gewijzigd door Wortel op 02-03-2004 14:24 . Reden: Type fout ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb hier een Hercules monitor staan en geen piep hoor, maar het zal dan wel bij de Philips schermen horen. Als je je er aan stoort, kan je naturlijk zo'n elektriciteitsdoos met een schakelaar erop kopen, kan je zo de stroom eraf halen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Deathchant
  • Laatst online: 12:54

Deathchant

Don't intend. Do!

ja klopt, een vriend van me heeft ook dat scherm, ik vind het niet zo'n heel irritant geluid. Maar je moet sowieso altijd je monitor helemaal uitzetten, ook uit de standby. Is beter voor levensduur

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Deathchant schreef op 02 maart 2004 @ 16:32:
ja klopt, een vriend van me heeft ook dat scherm, ik vind het niet zo'n heel irritant geluid. Maar je moet sowieso altijd je monitor helemaal uitzetten, ook uit de standby. Is beter voor levensduur
Wat bedoel je met helemaal uitzetten ? De stekker eruit ?
Ik heb maar 1 knop op dit scherm.
Als ik daar op druk, gaat hij zeker stand-by.

Ik heb wel een verlengsnoer met afstandsbediening waar ik verschillende contacten mee kan uit zetten, dan is de piep ook helemaal weg.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 14:50

BLN

Ik heb een Sony TFT en soms als ie aanstaat geeft ie een piep. Die komt van de inverter van de ccfl's. Misschien lekt r stroom naar de inverter als je m op standby zet. Gewoon stroom erafhalen dus want kennelijk haalt die knop de stroom niet volledig van je scherm af.

If it ain't broken, don't fix it

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lijkt me dat de piep van TS gewoon uit de schakelende voeding van het LCD komt. Om de spanningen die de voeding maakt een beetje af te filteren (met name HF zooi eraf te skinnen) zitten er een paar spoeltjes in die nog wel eens op de schakelfrequentie (iets tussen 10kHz en 40kHz) willen gaan resoneren. Dat je dit merkt als het scherm uitstaat is ergens wel logisch: op dat moment verbruikt het scherm maar een paar Watt, dus hoeft de voeding niet veel vermogen te leveren. In zo'n geval 'kiest' de voeding een lage schakelfrequentie (meestal iets van 10-15kHz) en dat ligt toevallig net binnen het menselijke gehoorgebied.
Het fenomeen kan geen kwaad en kan eventueel verholpen worden door een dotje siliconenkit op de spoelen te spuiten.

• Deathchant
  • Laatst online: 12:54

Deathchant

Don't intend. Do!

MuTTLeYs schreef op 02 maart 2004 @ 17:12:
[...]

Wat bedoel je met helemaal uitzetten ? De stekker eruit ?
Ik heb maar 1 knop op dit scherm.
Als ik daar op druk, gaat hij zeker stand-by.

Ik heb wel een verlengsnoer met afstandsbediening waar ik verschillende contacten mee kan uit zetten, dan is de piep ook helemaal weg.
dan praat ik in het algemeen over monitoren. Net zoals je de TV ook helemaal uitzet. Niet op standby maar dan ook echt op de knop rammen op het toestel zelf zodat het standby lampje uitgaat. Ik weet niet precies hoe dit werkt bij tft's

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Gigadwerg
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:33
Slecht hoor van Philips, ik heb nl het zelfde scherm (170S4) en hij doet het ook. En dan juist als hij helemaal uit is.

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
ik heb het ook met een benq fp767 12ms scherm, hij doet het alleen als hij warm is.
met schakelen tussen resoluties en tijdens het booten van windows xp
erg irritant :(

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
taz3d_nl schreef op 29 maart 2004 @ 19:37:
ik heb het ook met een benq fp767 12ms scherm, hij doet het alleen als hij warm is.
met schakelen tussen resoluties en tijdens het booten van windows xp
erg irritant :(
Wat bedoel je juist met "alleen als hij warm is"? Piept het scherm de hele tijd als het een tijdje aan staat?
Bij lagere refreshrate (in bios en dos enzo) heb ik dat ook wel met men huidige crt.

Als dat benq scherm de hele tijd staat te piepen kijk ik wel uit naar een ander scherm.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
ik heb vandaag mijn iiyama 431S binnen en die piept juist als ie aanstaat (alleen de voeding). Iemand daar ervaring mee ?

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 17:21
Waslijn schreef op 02 maart 2004 @ 14:16:
Is niet normaal mijn Samsung 171P doet dat gelukkig niet (staat in de slaapkamer). Het zal hoogstwaarschijnlijk van de voeding komen.
Samsung 191 doet 't hier trouwens wel, dus je hebt geluk :)

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
StRuJeKeR schreef op 30 maart 2004 @ 18:17:
[...]

Wat bedoel je juist met "alleen als hij warm is"? Piept het scherm de hele tijd als het een tijdje aan staat?
Bij lagere refreshrate (in bios en dos enzo) heb ik dat ook wel met men huidige crt.

Als dat benq scherm de hele tijd staat te piepen kijk ik wel uit naar een ander scherm.
nee niet de hele tijd, alleen bij lage refresh rates, bij het opstarten als het beeld zwart is.
zodra er tekst in het beeld staat of het windows xp logo, is het weg
Pagina: 1