Toon posts:

Tube sub

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Aangezien ik niet helemaal van het diy-virus af kan komen wil ik ook weer wat gaan brouwen. :)

Ik heb een wharfedale woofer liggen van mijn oude subwoofer. De versterker hiervan is gestorven en ik ben dus van plan om hem ergens anders toe te passen.

Ik heb totaal geen parameters van de woofer, ik weet alleen de afmetingen van de oude behuizing en dat deze een front-firing, closed box was. (zie een eerder topic van mij)
De woofer is een 15" ,150 watt RMS bij ? ohm (gok 4).

Het word dus een closed box van ong. 100 liter.

Nou heb ik wel een aardig idee van hoe ik het wil doen, maar er blijven wat vragen staan.

- Ik wil dus een goede buis hebben van minimaal 15" (+-38 cm).
Ik heb al gehoord dat zogenaamde "sonotube" gebruikt om beton te storten in
bouw erg geschikt is. Maar waar kan ik dit krijgen? Of weten jullie goede
alternatieven?

- Het is vanouds een front-firing, en in de buis zal het dus eendown-firing worden.
Kan ik dit zomaar doen? En hoe groot moet de afstand van speaker tot onderkant
ong. zijn?

- Als versterker wil ik die van de conrad toepassen, hier warengoede ervaringen
mee begreep ik? Of weten jullie nog alternatieven? (in hetzelfde prijssegment)

Verwijderd

je hebt ook van die riool buizen in verschillende diktes en van plastic en van metaal misschien heb je daar wat aan vroeger toen ik nog op de bouw speelde en wellus wat mee nam O-) kon je ze genoeg vinden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 11:59:
je hebt ook van die riool buizen in verschillende diktes en van plastic en van metaal misschien heb je daar wat aan vroeger toen ik nog op de bouw speelde en wellus wat mee nam O-) kon je ze genoeg vinden ;)
Ja oké, maar sinds er geen bouwplaats in de buurt is :)
En metaal ben ik geen fan van, teveel wat kan gaan rammelen. En metaal met een wanddikte dik genoeg voor schroeven dat wordt bijna niet gebruikt.

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 11:41:
- Ik wil dus een goede buis hebben van minimaal 15" (+-32 cm).
Ik heb al gehoord dat zogenaamde "sonotube" gebruikt om beton te storten in
bouw erg geschikt is. Maar waar kan ik dit krijgen? Of weten jullie goede
alternatieven?

- Het is vanouds een front-firing, en in de buis zal het dus eendown-firing worden.
Kan ik dit zomaar doen? En hoe groot moet de afstand van speaker tot onderkant
ong. zijn?
Wat betreft de buis; probeer het eens bij de betere bouwmaterialen groothandel. Of bij een bouwmarkt met een wat professioneler assortiment. In Groningen hebben we bijvoorbeeld de HORNBACH..

Volgens mij kan je er best een downfiring van maken, maar dat weet ik niet zeker.. proberen zou ik zeggen ;)

Hetzelfde geldt voor de afstand aan de onderkant: proberen lijkt me de enige oplossing..

Gemineye

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Topicstarter
Gemineye schreef op 02 maart 2004 @ 15:41:
[...]

Wat betreft de buis; probeer het eens bij de betere bouwmaterialen groothandel. Of bij een bouwmarkt met een wat professioneler assortiment. In Groningen hebben we bijvoorbeeld de HORNBACH..

Volgens mij kan je er best een downfiring van maken, maar dat weet ik niet zeker.. proberen zou ik zeggen ;)

Hetzelfde geldt voor de afstand aan de onderkant: proberen lijkt me de enige oplossing..

Gemineye
Okay, ik ben er achter gekomen dat dat spul niet zo goedkoop is :) (dikwandig ronde plastic buis)

Maar ik zoek iig nog ff verder. En ik heb de importeur in Nederland van Wharfedale gemailed over de woofer.
Hopelijk komt er iets zinnigs uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 15:07:
[...]

Ja oké, maar sinds er geen bouwplaats in de buurt is :)
En metaal ben ik geen fan van, teveel wat kan gaan rammelen. En metaal met een wanddikte dik genoeg voor schroeven dat wordt bijna niet gebruikt.
Je hoeft het niet per c te jatte van de bouw je kan het ook in een bouwmarkt kopen en anders wel bij een aan nemer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 19:06:
[...]

Je hoeft het niet per c te jatte van de bouw je kan het ook in een bouwmarkt kopen en anders wel bij een aan nemer ;)
Ja hehe, maar een stukkie van een halve of hele meter is bijna niet te krijgen. Niet echt een standaard maat ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er niet meer mensen met adviezen of die ervaringen willen delen met zoiets? Kan alle hulp gebruiken namelijk.

Ik heb ook de importeur van Wharfedale gemailed. Hopelijk krijg ik via hun misschien de T/S parameters. Dat zou helemaal perfect zijn.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:59

BLN

Kan je t niet maken met een cheapass buis en dan eromheen papiermacheen tot een goeie dikte en dan met bracing, als je karton ofzo gebruikt en hele stevige lijm dan krijg je vogges mij een vrij massieve kast.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Topicstarter
BiX schreef op 02 maart 2004 @ 23:27:
Kan je t niet maken met een cheapass buis en dan eromheen papiermacheen tot een goeie dikte en dan met bracing, als je karton ofzo gebruikt en hele stevige lijm dan krijg je vogges mij een vrij massieve kast.
Hmm, papiermachee lijkt me niet echt stevig. Op de lange termijn dan (scheurtjes ed.)

Maar wat ik me net bedacht, er is van dat hout met van die stukkies eruit (weet de naam echt niet). En dat kan je in de gewenste vorm buigen en daarna de sleuven opvullen. (eigen-huis-en-tuin idee zeg maar)

Misschien dat zoiets werkt, hmm. Ff morgen kijken.

(hoe heet dat hout???)

Verwijderd

Topicstarter
Kleine kick,

Heeft niemand een idee om zo'n ronde buis te krijgen. (zonder een sonotube o.i.d.
)

Jammer, had gedacht dat er wel meer ideeën waren hier.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook gewoon een langwerpige vierkante kast maken, daar omheen een buis van maakt niet uit welk materiaal. Voordeel hiervan is dat je iedere willekeurige buis kan nemen, omdat stevigheid geen must meer is. Je hebt dan alleen iets aan ruimte "over" rond de sub. :Y)

Edit: dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/zooi/sub.JPG

Waarvan de buitenste zwarte cirkel de "tube" is, het grijze de langwerpige kast, en het binnenste zwart e woofer.

Ja, dit was ff een snelle paint, blow me :+

[ Voor 35% gewijzigd door Plague op 04-03-2004 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Plague schreef op 04 maart 2004 @ 11:49:
Je kan natuurlijk ook gewoon een langwerpige vierkante kast maken, daar omheen een buis van maakt niet uit welk materiaal. Voordeel hiervan is dat je iedere willekeurige buis kan nemen, omdat stevigheid geen must meer is. Je hebt dan alleen iets aan ruimte "over" rond de sub. :Y)
leuk idee, maar de diameter van de sub is bijna 40 cm, dan wordt hij wel erg groot lijkt me.

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 11:50:
[...]

leuk idee, maar de diameter van de sub is bijna 40 cm, dan wordt hij wel erg groot lijkt me.
Dat wel, maar je zou voor de gein eens uit moeten rekenen hoe veel dat scheelt. Ik gok +-15cm (diameter). Misschien toch het overwegen waard dan? Maar idd, meer dan 20 cm erbij moet je niet aan beginnen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, concept van jouw idee plaque :)

HIERis een conceptje. (maten in mm. ;) )

Dan zou ik de overgebleven ruimtes kunnen vullen met zand oid. Voor stabiliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 12:22 ]

• Plague
  • Niet online
Mja... Het kan, maar het wordt wel erg groot zie ik :o

220mm ruimte om de woofer heen. Moet je zelf bedenken of je dat aanvaardbaar vindt of niet. :?

Verwijderd

ikh eb in de 2de een keer een rbug gemaakt van papier met 3 anderen we maakten allemaal rolletjes van papier vulden die met lijm en zo makaten wij een hele lange brug met daar overheen een recht stuk papier en ik kan je vertelle het was sterk we hebben er met zn 4-en op gestaan ding zakte niet door oid. dus als je nou dat papier machee achtig iets gebruikt met verschillende soorten papier En hout snippers edg stukjes buigbaar hout wordd at ding hartstikke sterk geloof mij maar!

/edit met veel verschillende soorten lijm papier lijm behang lijm hout lijm oid

/edit als je binnenkant buis doet en buitenkant afwerkt met plamuuur oid ist nog mooi egaal en dan ff verfe etc

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 12:50 ]

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 12:42:
ikh eb in de 2de een keer een rbug gemaakt van papier met 3 anderen we maakten allemaal rolletjes van papier vulden die met lijm en zo makaten wij een hele lange brug met daar overheen een recht stuk papier en ik kan je vertelle het was sterk we hebben er met zn 4-en op gestaan ding zakte niet door oid. dus als je nou dat papier machee achtig iets gebruikt met verschillende soorten papier En hout snippers edg stukjes buigbaar hout wordd at ding hartstikke sterk geloof mij maar!

/edit met veel verschillende soorten lijm papier lijm behang lijm hout lijm oid
offtopic:
En geloof mij maar dat je het met wat meer leestekens een stuk beter kan lezen ;)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

met een rechthoekige of vierkante kast in een buis is toch het hele principe van een tube weg? Dan kun je hem net zo goed gewoon vierkant laten, dat is nog kleiner ook :)

Verwijderd

Maak en mal, stort het vol met beton??

Ik geloof dat je triplex oid hebt wat buigbaar is?? hier maak je dan een buiten en binnenmal van, en de ruimte hiertussen stort je vol met beton.. kisting eraf halen en voila en ronde tube?

Of zit ik er nu helemaal naast...

Ik wil misschien wel zoiets voor onder de bank maken.. en ik geloof dat er in het post hier je HT draadje ergens iemand was die een BOSE tube had uit een bioscoop..

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist schreef op 04 maart 2004 @ 13:00:
met een rechthoekige of vierkante kast in een buis is toch het hele principe van een tube weg? Dan kun je hem net zo goed gewoon vierkant laten, dat is nog kleiner ook :)
Wat is het principe van een tube dan? Ik vind het uiterlijk mooi en hij valt zo bijna niet op, en bovendien blijft het een closed box. Dan is vierkant of rond toch geen bepalende factor?

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het tube-idee is ff van de baan. En ben aan het brainstormen geweest over andere ideeën.

Zie een post verderop :)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand een mening? Jammer zeg.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er netjes uit. Afgezien van een redelijk moeilijk bouwproces zie ik geen nadelen. Het DIY concept is enigzins uitgekauwd vrees ik. Ook op mijn draden reageren alleen nog maar de liefhebbers ;(

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 04 maart 2004 @ 23:48:
Ziet er netjes uit. Afgezien van een redelijk moeilijk bouwproces zie ik geen nadelen. Het DIY concept is enigzins uitgekauwd vrees ik. Ook op mijn draden reageren alleen nog maar de liefhebbers ;(
Dan ben ik blij dat wij er nog zijn. En dat er nog wel wat mensen zijn die zich er nog in interreseren. :)

(ik was eerst bang dat je met: ''Het DIY concept is enigzins uitgekauwd vrees ik" mijn concept bedoelde :P )

En wat betreft het bouwproces: Mijn fronts hebben ook van die schuine stukken. En dat maakt het in mijn ogen alleen maar meer een uitdaging. :) (en die zijn trouwens ook goed gelukt)

Verwijderd

Er zijn zeker nog wel meer mensen die geintresserd zin in de DIY topics, ik post nooit wat maar ik volg regelmatig de topics :D , door jullie ben ik mij ook gaan interesseren voor DIY dus ga zo door _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 10:05:
Er zijn zeker nog wel meer mensen die geintresserd zin in de DIY topics, ik post nooit wat maar ik volg regelmatig de topics :D , door jullie ben ik mij ook gaan interesseren voor DIY dus ga zo door _/-\o_
:9~ :9~ 8) , iik dacht dat nooit iemand zich echt interreseerde in die rare ontwerpen van mij :P . tnx

Verwijderd

Topicstarter
ff tussendoor:

De woofer die het werk zal gaan doen. (jaja, brakke pix)

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/brink15/lex/plaatjes/sub/speaker1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/brink15/lex/plaatjes/sub/speaker2.JPG
(text: Model D086H , Wharfedale, Yorkshire England, 30 98)

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/brink15/lex/plaatjes/sub/speaker3.JPG
(ze zijn een beetje krom geresized idd)

Hopelijk zal ie lekker klinken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 13:42 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier dan nog een DIY liefhebber (sinds nog niet zo lang... maar toch) ;)

Kast ziet er leuk uit, is alleen niet mijn smaak. Maar met een front zie je er niets meer van :P . Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om het geluid. Heb je ook nog een onderbouwing voor de ontwerp, of komt het zo maar uit de lucht vliegen?

Woofer ziet er :9~ uit. Heb je meer specs of simu's, kom met google niet echt wat vinden?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 05 maart 2004 @ 13:45:
Hier dan nog een DIY liefhebber (sinds nog niet zo lang... maar toch) ;)

Kast ziet er leuk uit, is alleen niet mijn smaak. Maar met een front zie je er niets meer van :P . Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om het geluid. Heb je ook nog een onderbouwing voor de ontwerp, of komt het zo maar uit de lucht vliegen?

Woofer ziet er :9~ uit. Heb je meer specs of simu's, kom met google niet echt wat vinden?
Het ontwerp is eigenlijk een eigen hersenspinsel. :)
En ik hou van aparte ontwerpen, en uitdagingen met bouwen. Maar ik ken mezelf, als ik een ander idee krijg verandert de hele opzet :)

Ik weet waar de woofer inzat, dus inhoud, closed of BR, en de kracht van de versterker die erachter zat.
Als ik dat aanhou dan weet ik zeker dat ie het goed zal doen iig.

Van de woofer zelf weet ik in principe niets :'( . En idd, googlen schiet ook niet op.
Ik heb de importeur van wharfedale gemailed (transtec). Maar die hebben nog niet gereageerd. Ik betwijfel ook of ik ooit de parameters zal krijgen.

Misschien ga ik ze dan maar zelf bepalen. Daar is ooit een leuk draadje over geweest hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 13:55 ]

Verwijderd

Ik zou in ieder geval de versterker zijn eigen compartiment geven. Dit voorkomt lekken en bovendien komt er zo geen (lucht)druk op de prints van de module te staan.
Dit alles natuurlijk alleen als je geen afgesloten module koopt ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-08 16:21

TheBorg

Resistance is futile.

Jammer dat het tube-idee van de baan is. Ik heb weleens een zelfbouw project gezien en de resultaten waren helemaal niet verkeerd (frequency response).

Als je wil kan ik nog wel even zoeken voor de link.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Opgelet niet alle woofer drivers zijn geschikt voor downfiring, dat moet eerst goed nakijken.

Die sonotubes, daar ben ik ook voor aan het rondneuzen (nog niet echt gezocht trouwens :) ) . De beste manier is een firma te zoeken die beton giet. De kans is groot dat die sonotube (of ander merk) producten heeft.

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op 05 maart 2004 @ 14:08:
Jammer dat het tube-idee van de baan is. Ik heb weleens een zelfbouw project gezien en de resultaten waren helemaal niet verkeerd (frequency response).

Als je wil kan ik nog wel even zoeken voor de link.
GRAAG :)

En verder:
Het wordt een versterker die afgesloten is ja.
En het tube-idee is niet helemaal van de baan. Ik ben er gewoon achter gekomen dat zo'n buis niet makkelijk te vinden is. (een bruikbare dan)
CaineTanathos schreef op 05 maart 2004 @ 14:14:
Opgelet niet alle woofer drivers zijn geschikt voor downfiring, dat moet eerst goed nakijken.
Klopt, dat kan je berekenen, als je de parameters (die ik niet heb) weet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 14:52 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:47:
Het wordt een versterker die afgesloten is ja.
Niet alle amps hoef je in een losse box (eventueel ingbouwd) te zetten. De DT 300 die ik heb kun je prima zonder extra box gebruiken. Hij heeft een eigen behuizing die helemaal luchtdicht is. Er lekt echt helemaal niets.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 05 maart 2004 @ 14:56:
[...]

Niet alle amps hoef je in een losse box (eventueel ingbouwd) te zetten. De DT 300 die ik heb kun je prima zonder extra box gebruiken. Hij heeft een eigen behuizing die helemaal luchtdicht is. Er lekt echt helemaal niets.
Klopt, waarschijnlijk koop ik er ook ééntje die van zichzelf al luchtdicht is afgesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat ff te brainstormen over verschillende types van subs.

En welke soort kan ik het beste hebben voor een zo mooi mogelijke bas bij muziek? Closed toch gewoon?

En waarom wordt eigenlijk nooit het hoorn-principe toegepast, zoals bij de grotere subs (discotheken en concerten enzo)?
Aangezien die van mij vrij groot is zou dat geen optie zijn? En heeft iemand hier links naartoe? (principe en berekeningen enzo)

tnx

Verwijderd

Wij hebben op het werk veel van die buizen liggen. Het probleem is dat die aan de zijkant een sleuf hebben. :( anders had ik er ook al eens eentje meegenomen.

Dat ontwerp is wel erg pa-achtig. Waarom probeer je niet iets avalon's achtig met een afgezaagde hoek ofzo. Dat ziet er ook zeer stijvol uit en is best een uitdaging om te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 00:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 00:43:
Wij hebben op het werk veel van die buizen liggen. Het probleem is dat die aan de zijkant een sleuf hebben. :( anders had ik er ook al eens eentje meegenomen.

Dat ontwerp is wel erg pa-achtig. Waarom probeer je niet iets avalon's achtig met een afgezaagde hoek ofzo. Dat ziet er ook zeer stijvol uit en is best een uitdaging om te maken.
Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Wel erg PA-achtig ja.

Ik heb die avalon's bekeken, mooie dingen. :)

Heb ff zitten brainstormen en ben hierop gekomen, ben er wel tevreden mee.

KLIK!

Goede inhoud en een mooi uiterlijk.
Als ik dan de "doos"zelf afwerk met houtfineer en de 2 "poten" donker aflak met donkere lak dan ziet ie er volgensmij wel blits uit. 8)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb wel eens een hoorntje ontworpen voor mijn favo minidriver, de tonsil 13/40-1. 100dB rendement (+-3dB) van 45-400Hz, bij 100w belasting dus een SPL van 120dB, en dat voor een 13cm driver :P

Nadeel is alleen het formaat van de kist: 122x64x61cm :P

[ Voor 14% gewijzigd door MM op 06-03-2004 16:00 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1