Toon posts:

[WinXP] systeem boot niet na reinstall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na lang zoeken in de volgende bronnen:
- Google
- MS knowledge base
- GoT topics + FAQs
durf ik het wel aan een topic te openen, want ik kom een oplossing voor mijn probleem niet tegen, en ook niemand met hetzelfde probleem. Mochten jullie het toch heel dom vinden dat ik hier een topic open, verwijs me dan alstjeblieft door en lock het topic :)

Het probleem is als volgt. Ik had een systeem met de volgende hardware:
Asus P4T
P4 1.7 Ghz, socket 423
256 RDRAM
Windows XP geinstalleerd, het systeem is niet van mij en heeft allerlei instellingen en programma's waar ik liever niet aan zit.

Het systeem had wat meer geheugen nodig, maar alle bankjes zaten vol en RDRAM is reteduur, vandaar dat een upgrade van CPU + mobo + 512MB DDR een betere optie was. Dus ik heb het volgende gekocht en ingebouwd:

Asus A7V8X-X
Athlon XP 2600+
512MB DDR RAM, PC3200

Nu hoopte ik dat ik het systeem aan kon zetten en dat XP vrolijk zou booten. Dit is echter niet het geval. Is dat dom gedacht? Wat er gebeurt is dat hij een klein stukje boot, dan supersnel een tekst-melding laat verschijnen en weer reboot. De melding is niet te lezen, ook niet als ik heel snel de Pause/Break en Enter toetsen afwissel om net op het juiste moment te pauzeren. Dat wil gewoon niet.

Verder nog geprobeerd:

- Safe mode: zelfde resultaat. Onderin het scherm zie je een paar drivers geladen worden, duurt misschien een seconde of 2, en dan weer heel kort een melding en direct weer een reboot.

- Andere HD erin gehangen met Win2k. Die kwam uit een P2-systeem. Ook hier geen boot, deze blijft hangen op INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Hierop heb ik wel gezocht op GoT, maar geen passend antwoord gevonden.

- Booten van een Windows XP setup CD: dit wil wel, hij komt zonder problemen tot de selectie van de partitie waarop hij moet installeren. De conclusie die ik hieruit trek is dat het systeem op zich wel in orde is. Maar Win XP opnieuw installeren/reparatie is voorlopig geen optie omdat dan wel eens instellingen verloren zouden kunnen gaan. Als er een manier is om dit gegarandeerd zonder problemen te doen dan hoor ik dat graag.

- Uitzetten van alle on-board functionaliteit van het mobo (sound, LAN, poorten etc) en eruithalen van alle kaarten behalve de videokaart (overigens een nVidia TNT2 32MB)

Wat verder, denk ik, ook uitgesloten kan worden is dat de processor te heet zou worden. Het systeem hangt niet op willekeurige momenten, maar reboot systematisch op hetzelfde punt tijdens het booten.

De vraag is dus wat ik nu het beste kan doen. Zie ik iets over het hoofd? Is het zo dat verwisselen van het moederbord met een Athlon mobo met Via chipset gewoon niet gaat werken zonder reinstall? Als dat zo is, zou een ander P4 bord met bv een Celeron wel meteen werken?

Alvast bedankt voor alle reacties.

grtz,
Aron

Verwijderd

altijd als je een hdd+ win2k/XP in een nieuwe pc zet zegt hij "inaccessible_boot_device" vandaar dat met die schijf uit die p][

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41
Je gaat van een P4 systeem naar een Athlon XP en verwacht dat de boel zonder Windows reinstall zomaar vrolijk boot? Wishfull thinking en zoals je merkt gaat dat niet goed. Nieuwe Windows erop dus.

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

Verwijderd

Topicstarter
Wishful thinking misschien, maar je kunt toch wel een beetje intelligentie van zo'n OS verwachten? :)

Ik bedoel... voor de CPU heb je geen driver nodig oid. Maar goed, misschien te makkelijk gedacht.

Maar zoals ik in mijn post ook al vroeg: zou het dan met een ander P4 bord (bv een Asus P4PE-X-TE) + Celeron proc wel goed gaan denk je? Het gaat er vooral om dat het systeem weer werkt, niet om maximale performance.

Verwijderd

Er is een kleine kans dat dat gaat lukken maar ga er maar van uit dat je windows opnieuw moet gaan installeren.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

momania

iPhone 30! Bam!

Mobo wisselen is meestal nieuwe install. Zeker als je van chipset wisseld en al helemaal als je van CPU wisseld. Intel en AM hebben totaal andere architectuur en ja, windows heeft wel drivers voor je CPU aan te sturen, nml. die van je moederbord etc..

Beste is iig gewoon een clean install ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 11:13:
Wishful thinking misschien, maar je kunt toch wel een beetje intelligentie van zo'n OS verwachten? :)
Van de gebruiker tock ook ;)

Het enigste waar XP echt over valt is de driver voor de IDE-controller. Als jij XP oorspronkelijk geinstalleerd hebt op een mainboard met Intel chipset, dan is dus ook de driver geinstalleerd voor een Intel IDE controller. Hang jij vervolgens deze schijf aan een mainboard met VIA chipset, dan zal XP hiervan niet opstarten, aangezien de geinstalleerde Intel ide-driver niet werkt met een VIA ide-controller. Dit wordt allemaal beschreven in dit Knowledge Base artikel. Als jij je oorspronkelijke mainboard+cpu nog hebt is de oplossing heel simpel, start XP op en verander onder apparaatbeheer door 'Stuurporgamma bijwerken' te kiezen de Intel IDE-controller naar 'Standaard Dual Channel PCI IDE controller'. Met deze driver start XP wel op van praktisch elke in de chipset ingebouwde p-ata ide-controller. :)

Verwijderd

Topicstarter
Juist, dat was em!

Oude hardware erin, simpele IDE controller selecteren en rebooten en het ging zonder problemen. Zie je wel dat WinXP best kan booten met andere hardware!

En dan denk ik dus: als MS er nou een simpele check in had gebouwd die test of hij de IDE controller snapt, en zo nee, terugvalt op de standaard dual channel PCI... dat leek me nou wel handig.

Maar goed, het werkt, grote hulde voor dit antwoord (waarom had ik het zelf niet bedacht ;) )

cheers,
Aron
Pagina: 1