[Cooling]Nexus AXP-3200 vs Spire Whisperrock III

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
Hallo allemaal,

ik wil mn pc graag (een stuk) stiller maken, want die straaljager naast me begint te vervelen.

Nu zat ik te denken om de fan in mn voeding te vervangen door een 80mm Papst en de harde schijven op een of andere wijze zwevend op te hangen.

Blijft alleen de CPU over. Momenteel wordt hij gekoeld met een Spire Whisperrock III en daar haal ik temperaturen van 40 graden idle mee en zo'n 54 full stressed, over een lange periode van een paar uur. Het gaat om een AMD Athlon XP 2200+.

Nu heb ik eens zitten zoeken en de Nexus AXP-3200 spreekt me wel aan (19dB tegen 27dB). Echter, ik kan op internet niets over deze cooler vinden. Op tweakers staat wel dat iemand een Barton op 39 houdt, maar de Tbred is volgens mij toch wat heter gebakerd. En als ik zo naar de specs van beiden kijk, dan heeft de Whisperrock een CFM van ruim 37 waar de Nexus maar op 21,1 zit. Uiteraard heeft de heatsink er ook veel mee van doen, maar daar kan ik weinig over vinden.

Iemand ervaring met deze cooler i.c.m. deze processor? Iets warmer maakt me niet zoveel uit, maar het moet natuurlijk niet de spuigaten uit gaan lopen.

En heeft iemand anders nog ideeen om het een en ander stil te krijgen? Ik heb geen casefans, alleen een fan in mn voeding en een CPU-fan. Verder 2 HD (Seagate 12,1GB en WD 40GB) en 2 cd-roms (brander + normaal).

Dit alles zit op een ASRock K7VT2

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 02-03-2004 10:46 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88289

Hey RvL,

Ik kan je de Nexus AXP-3200 zeker aanraden! Ik heb hem besteld via http://www.silentpcshop.nl . Hij is lekker stil, en koelt ook nog eens goed. Hij kan gaan tot een XP 3200 +, dus moet jouw XP 2200+ geen enkel probleem zijn, toch?

Je kan er voor kiezen om een Silent Drive te kopen. Daar stop je je hd's in. Isoleert het geluid goed.

Voor je voeding kan je de fan vervangen, of een stille voeding te kopen. De Nexus NX-3000 is ook een erg stille voeding.
Wat voor voeding heb je nu?

Zoals je merkt ben ik een Nexus fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik heb nu een cheap-ass fabrieksgemonteerde voeding van mn oude PIII. Maar deze werkt opzich goed. Heb al eens de fan vervangen nadat de oude (orginele) een beetje begon te roken en te stinken. Zit nu een 40mm fannetje in wat ongeveer het geluid van een F16 produceert...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Een Barton wordt wat warmer dan een T-bred hoor. Ik heb de Nexus AXP3200 ook, en heb er m'n Whisperrock 3 mee vervangen. De Nexus is idd wat stiller, ondanks dat er een 70 mm fan op zit ipv een 80 mm, en hij koelt ook beter denk ik (kan het niet echt vergelijken want ik heb tegelijkertijd m'n proc vervangen (Palomino 1800+@1150 MHz naar T-bred 1700+@1466 MHz; 42 °C idle naar 35 °C oid). Als die fan een keer versleten is mod ik er wel een 80 mm op...

Er is verder genoeg te vinden over het stil maken van je pc; geluidsdempende matten voor in je kast, harddisk 'swings' enz enz. Reviews en ook shops genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctc
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 00:03

ctc

Ik ben zelf van plan een SilenX 400 watt <14DB voeding te kopen,
naar zeggen de allerstilste voeding met fan, kosten ongeveer 50 dollar excl. 50 dollar verzendkosten(wordt minder naarmate je meer besteld, anyone?). Deze voeding is stabiel en bovenal superstil.
Verder ben ik van plan mijn CPU (2,53 PIV) te voorzien van een Zalman CNPS7000-Cu of CNPS6500B-Cu, en heb ik mijn gpu ook passief met Zalman gekoeld.
Iemand een idee of dit een probleem gaat worden qua " koeling "
en of ik dit zonder casefans(wat tot op heden het geval is, zit nu een iets subtielere zalman op, maar maakt redelijk wat lawaai)

Welke schijven raden jullie aan qua stilte(S-Ata >200Gb??? ) en is het noodzakelijk deze te koelen????

I reject your reality and substitute my own!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
In principe hoef je geen enkele (S)ATA schijf te koelen MITS er geen sprake is van een ultraslechte airflow in je kast.

Als je bijvoorbeeld twee of drie 7200 rpm schijven direct boven elkaar gemonteerd hebt, willen ze nog wel eens erg heet worden. Dan is het zeker bevordelijk voor de levensduur van je schijven om er bv. een 80 mm fan overheen te laten blazen (is standaard een plek voor in bv. Chieftec kasten).

Moderne hdd's hebben ook meestal een temp.sensor ingebouwd die je met progjes als Speedfan kunt uitlezen en verder heb je nog je vingers om te voelen of de schijven of het gedeelte van het chassis waarin ze gemonteerd zijn heet wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Voor mensen die de AXP3200 nog stiller (als dat kan) willen maken en een betere performance willen geven: ik heb een 70-92 mm fan adapter gezien en je zou er dus een 92 mm fan op bijv. 7 V op kunnen zetten.

Verder is er ook de 70 mm YS-Tech TMD fan die niet zo'n dik middenstuk heeft maar dus aan de buitenkant (ring) wordt aangedreven. Heb je weer wat meer cfm maar ik weet niet hoe stil het ding is.
Pagina: 1