Hoe wordt alcohol afgebroken in ons lichaam?*

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43491

Topicstarter
Smorges :)

Al een tijdje gaan mijn intresse uit naar de afbraak van alcohol.
In de lever zet het enzym alcoholdehydrogenase (ADH) de ethanol om in ethanal.

code:
1
CH3CH2OH -> CH3H-C=O + 2H

Dit wordt weer omgezet door aldehydedehydrogenase in acetaationen.

code:
1
2
3
CH3H-C=O + H20 -> CH3C=O + 3H
                     |
                     O-

De H+-en binden aan NAD, hetgeen NADH geeft dat de citroenzuurcyclus in gaat.

Bovenstaande algemene beschrijving ben ik nu al meerdere malen tegengekomen. Helaas kan ik verder niets diepgaanders meer vinden. Een beschrijving op cellulair niveau bijvoorbeeld kom ik nergens tegen. Hier iemand die me iets verder kan helpen?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Tja, wat bedoel je met een beschrijving op cellulair niveau? Wil je weten waar deze enzymen zich bevinden? hoe de ethanol de cel binnenkomt? Hoe de afbraak van ethanol gereguleerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43491

Topicstarter
Anoniem: 9942 schreef op 02 maart 2004 @ 10:25:
Tja, wat bedoel je met een beschrijving op cellulair niveau? Wil je weten waar deze enzymen zich bevinden? hoe de ethanol de cel binnenkomt? Hoe de afbraak van ethanol gereguleerd wordt?
Precies :), dergelijke zaken wil ik graag iets meer over weten, maar kan er helaas niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Titel aangepast: we doen niet aan tags in W&L.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:09
Best interessante vraag, dat zou ik ook wel eens willen weten, heb ff geprobeerd te googlen maar kreeg ook geen echt goede resultaten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Na mijn weten wordt alcohol via het door jezelf beschreven proces gewoon in het cytosol van de hepatocyten (lever-cellen) afgebroken in (duh :P) de lever :)

Meer is er niet echt over te vertellen, behalve dat er ook een maag-ADH bestaat wat al een beetje meehelpt (bij mannen meer dan bijvrouwen geloof ik). Dit is echter maar een kleine fractie :)

edit:
Overigens kan ik wel een uitgebreidere beschrijving zoeken, boeken zat hiero, stand by..
Kan 't niet echt vinden :/

't Heeft iig iets te maken met het endoplasmatisch reticulum (glad) na mijn weten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 02-03-2004 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Osiris schreef op 02 maart 2004 @ 12:48:
Na mijn weten wordt alcohol via het door jezelf beschreven proces gewoon in het cytosol van de hepatocyten (lever-cellen) afgebroken in (duh :P) de lever :)

Meer is er niet echt over te vertellen, behalve dat er ook een maag-ADH bestaat wat al een beetje meehelpt (bij vrouwen meer dan bij mannen geloof ik). Dit is echter maar een kleine fractie :)

edit:
Overigens kan ik wel een uitgebreidere beschrijving zoeken, boeken zat hiero, stand by..
Kan 't niet echt vinden :/

't Heeft iig iets te maken met het endoplasmatisch reticulum (glad) na mijn weten :)
Ik dacht dat juist mannen meer van dat maag-ADH hadden. Gebeurt de afbraak van alcohol trouwens alleen maar in de lever (naast dat beetje in de maag)? En de afbraakproducten worden deze ook alleen maar in de lever afgebroken, of wordt het tussenproduct van de citroenzuurcycles ook elders in het lichaam afgebroken aangezien de citroenzuurcycles overal in je lichaam plaats vindt. Dit topic begint interessanter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 10358 schreef op 02 maart 2004 @ 15:33:
[...]
Ik dacht dat juist mannen meer van dat maag-ADH hadden. Gebeurt de afbraak van alcohol trouwens alleen maar in de lever (naast dat beetje in de maag)? En de afbraakproducten worden deze ook alleen maar in de lever afgebroken, of wordt het tussenproduct van de citroenzuurcycles ook elders in het lichaam afgebroken aangezien de citroenzuurcycles overal in je lichaam plaats vindt. Dit topic begint interessanter te worden.
Ehm, ja, foutje, ff andersom neergezet :)

En ja, na mijn weten wordt alcohol alleen in je lever afgebroken. En met tussenproduct van de citroenzuurcyclus bedoel je NADH? NADH is de protonen-receptor wat na mijn weten de cel niet kan verlaten (of gewoon niet doet).

Alcohol- en aldehydedehydrogenase zitten overigens in het cytosol en niet in het ER zoals ik eerder dacht.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Osiris schreef op 02 maart 2004 @ 15:42:
En ja, na mijn weten wordt alcohol alleen in je lever afgebroken. En met tussenproduct van de citroenzuurcyclus bedoel je NADH? NADH is de protonen-receptor wat na mijn weten de cel niet kan verlaten (of gewoon niet doet).

Alcohol- en aldehydedehydrogenase zitten overigens in het cytosol en niet in het ER zoals ik eerder dacht.. :)
Dus het beeld wat je het beste kunt hebben bij iemand die net alcohol gedronken heeft is dat er ietwat wordt afgebroken in de maag, verder komt de alcohol overal (wat de bekende effecten met zich meebrengt), maar wordt de concentratie alcohol in het bloed alleen verlaagd door een aantal cellen in de lever en ook nog door uitademing en zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 10358 schreef op 02 maart 2004 @ 16:01:
[...]

Dus het beeld wat je het beste kunt hebben bij iemand die net alcohol gedronken heeft is dat er ietwat wordt afgebroken in de maag, verder komt de alcohol overal (wat de bekende effecten met zich meebrengt), maar wordt de concentratie alcohol in het bloed alleen verlaagd door een aantal cellen in de lever en ook nog door uitademing en zweten.
Met als enige "correctie" dat 't niet "een aantal cellen" zijn ;) Je lever is altijd nog het orgaan wat het meeste warmte produceert in je lichaam (veel reacties ed) en dat haal je niet met "een aantal" cellen ;)

Maar mocht iemand anders weten dan hoor ik dat graag, dit is slechts wat ik (tot nu toe :P) weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Osiris schreef op 02 maart 2004 @ 16:31:
[...]

Met als enige "correctie" dat 't niet "een aantal cellen" zijn ;) Je lever is altijd nog het orgaan wat het meeste warmte produceert in je lichaam (veel reacties ed) en dat haal je niet met "een aantal" cellen ;)

Maar mocht iemand anders weten dan hoor ik dat graag, dit is slechts wat ik (tot nu toe :P) weet :)
Ik dacht eerst dat de hepatocyten een bepaalt soort levercellen waren, maar het zijn dus gewoon levercellen. Dus alle levercellen kunnen alcohol omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 10358 schreef op 02 maart 2004 @ 16:41:
[...]
Ik dacht eerst dat de hepatocyten een bepaalt soort levercellen waren, maar het zijn dus gewoon levercellen. Dus alle levercellen kunnen alcohol omzetten.
Lever bestaat uit meerdere soorten weerfsels natuurlijk hè... Bloedvaten en galgangen, dat soort meuk :) Dat zijn andere celletjes (epitheel). Hepatocyten zijn zeg maar dé levercellen die 't werk doen :) Dus ja, op zich zijn het een bepaald soort levercellen. (leverparenchymcel om precies te zijn, wat wil zeggen dat zij het werk doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De lever maakt inderdaad alcohol dehydrogenase aan om ethanol af te breken waarna het verschillende doeleinden heeft. Daarnaast gaat een deel van de ethanol je lichaam uit via urine, zweet en je adem (totaal 10%). Als je alcohol consumeert, dan gaat dit direct via je maag en je bloed naar je lever. In je lever oxideert alcohol dehydrogenase gekoppelt met de reductie van NAD+, ethanol om acetaldehyde, NADH en H+ te vormen. Daarna komt acetaldehyde dehydrogenase inderdaad aan de beurt die met de oxidatie van acetaldehyde en de reductie van NAD+, acetate en als bijproduct NADH en H+ vormt. Acetyl-coenzyme A synthase (of acetate thiokinase) gebruikt hierna ATP om coenzyme A en acetate samen te voegen tot acetyl coenzyme A met als bijproduct ADP en Pi.

De bovenstaande reacties vinden plaats in het cytosol van lever cellen. Het geproduceerde NADH gaat de mitochondrien in. NADH zorgt ervoor dat de electron transport chain op volle toeren kan draaien en er dus veel ATP gemaakt kan worden (ATP synthase). De veelvoudige productie van NADH tijdens de afbraak van ethanol en acetaldehyde remt echter de citric acid cycle (citroenzuur cyclus). Dit heeft als gevolg dat na verloop van tijd er acetyl coenzyme A ophoopt. Echter, de ophoping van acetaldehyde op zich heeft slechte gevolgen (free radical). Daarnaast remt NADH oxidative decarboxylation zodat glycolysis waarschijnlijk ook af zal remmen.

Indien er zeer veel ethanol present is in een lever cell, dan treed het microsomal ethanol oxidizing systeem in werking, welke de hoge concentratie ethanol als toxine gaan zien. Dit vind plaats in de smooth endoplasmic reticulum, en vormt ook acetaldehyde van ethanol, maar dit keer met behulp van cytochrome P450 welke NADPH oxideert, zuurstof verbruikt en free radicals aanmaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door silentsnow op 03-03-2004 02:13 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ok dat verhaal is helder uitgelegd mijns inziens.

Nu is voor mij de vraag hoe het alcohol nu alleen present is in de hepatocyten (leverparenchymcellen).
Diffundeert de alcohol specifiek in deze cellen, dan zou dat alleen kunnen als de celwand semi-permeabel is en ontvankelijk is voor alcoholmoleculen.
Of zijn er meerdere lichaamscellen die ontvankelijk zijn voor de alcoholmoleculen?

Hoe trekt een desbetreffende celwand van het leverparenchym eigenlijk zo'n molecuul aan. Het molecuul "vaart" langs en botst waarschijnlijk tegen de celwand aan, vervolgens legt die celwand een koppeling aan. Gaat dit d.m.v. een waterstofbrug o.i.d. of door een andersoortig aanwezig kracht (uiwisseling van elektronenparen).

Hier ben ik eigelijk wel benieuwd naar !

Machiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
M. Mulder schreef op 05 maart 2004 @ 00:21:
Ok dat verhaal is helder uitgelegd mijns inziens.

Nu is voor mij de vraag hoe het alcohol nu alleen present is in de hepatocyten (leverparenchymcellen).
Diffundeert de alcohol specifiek in deze cellen, dan zou dat alleen kunnen als de celwand semi-permeabel is en ontvankelijk is voor alcoholmoleculen.
Of zijn er meerdere lichaamscellen die ontvankelijk zijn voor de alcoholmoleculen?

Hoe trekt een desbetreffende celwand van het leverparenchym eigenlijk zo'n molecuul aan. Het molecuul "vaart" langs en botst waarschijnlijk tegen de celwand aan, vervolgens legt die celwand een koppeling aan. Gaat dit d.m.v. een waterstofbrug o.i.d. of door een andersoortig aanwezig kracht (uiwisseling van elektronenparen).

Hier ben ik eigelijk wel benieuwd naar !

Machiel
Ten eerste is het een cel-membraam :) Alleen planten en bacteriën (misschien nog wat andere één-celligen) hebben een cel-wand :)
Ten tweede: alcohol is klein genoeg (C2H5OH) om door de di-lipide-laag van het celmembraam te diffunderen. Alcohol komt dan ook na mijn weten in elke cel van je lichaam terecht, ware het niet dat het relatief minder aanwezig is in adipocyten (vet-cellen) omdat alcohol niet in vet oplost, maar liever in water zit :)
Je wordt immers ook dronken van alcohol, wat veroorzaakt wordt door storing van je zenuwstelsel -> neuronen. Dus daar komt het sowieso ook in. Tijdens mijn werkgroepen waar we oa ook alcohol behandelden hebben we geen specifieke alcohol-transporter kunnen vinden verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Sorry, tuurlijk ik weet dat we geen celwand hebben, maar schreef het op, niet in de veronderstelling dat het een "planten" celwand is maar als tautologie voor celmembraan. ;)

Toch denk ik niet dat de alcohol in andere cellen worden opgenomen, zij het een heel klein beetje. Wat betreft de inhibitie van de alcohol op het neuron heeft te maken met het feit dat alcohol relatief gemakkelijk synaps-spleten kan bereiken in de hersenen en hier gaat inspelen op de neurotransmitters c.q. pre en post-synaptische receptoren.

Machiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Alcohol verstoort na mijn weten ion-kanalen.

Maar als alcohol kan diffunderen door het celmembraam moeten we wel concluderen dat het in elke cel aanwezig is, niet? :)
Of jij moet mij speciale transporters op hepatocyten kunnen vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Ik denk dat we kunnen concluderen dat alcohol in elke cel van het lichaam aanwezig kan zijn, maar omdat de alcohol eerst door de lever gaat (via de poortader?) vermoedt ik dat de lever het grootste deel van het diffusie-proces van alcohol voor zijn rekening neemt.

Wanneer de hepatocyten verzadigd zijn met alcohol, zal er geen alcohol meer worden opgenomen (echter pas na het metabolische proces in de cel, waardoor de alcohol concentratie zakt in het cytosol) en "vaart" de alcohol langs de hepatocyten.
Dit resulteert in een hogere alcoholspiegel in het bloed zelf, naast het percentage alcoholmoleculen die sowieso al de lever passeren zonder ooit te zijn opgenomen in één van de cellen in de lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Vergeet niet dat het lichaam zelf ook alcohol (ethanol eigenlijk) aanmaakt. Denk maar aan pyruvate oxidatie.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Pagina: 1