Toon posts:

[ATi] Driver of hardware probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft een PC van de Aldi, voorzien van een Ati Radeon 9800 X. Dit systeem heeft tot voor kort perfect gewerkt, maar nu is er een probleem. In de achtergrond van veel plaatjes in Windows (bijv de vliegende mapjes tijdens het verplaatsen van bestanden, of de achtergrond van Clippy in Word) zijn rode streepjes te zien (patroon: ||||||||||||).
Ik dacht in eerste instantie aan de video drivers, dus heb ik de standaard drivers verwijderd. Deze heb ik vervangen door zowel de ATi als de Omega drivers (nieuwste versies), maar hier kom ik ook niet verder mee, ik krijg vaker zelfs helemaal geen beeld (na het inloggen in XP schakelt de monitor uit!) of het hele beeld wordt voorzien van streepjes of alle letters worden "verneukt".

Boot ik echter XP in de VGA mode, dan is er niets aan de hand, dan werkt het perfect. Boot ik Knoppix van CD (videokaart loopt dan in VESA mode als ik me niet vergis) dan werkt het ook allemaal perfect.

Wanneer ik bij het booten van XP F8 indruk (krijg het menu voor veilige modus etc te zien) dan is ook de text voorzien van rode streepjes. In het bootscherm van XP (dat met dat balkje en die XP vlag) is het logo voorzien van blauwe streepjes. Heb ik het goed dat hier de video driver nog niet eens geladen is?

Nog een punt: Windows geeft aan dat er 2 videokaarten aanwezig zijn: Radeon 9800 XL en Radeon 9800 XL Secondary. Schakel ik 1 van beiden uit, dan werkt er niets meer!

Wie kan me helpen.....? Ik kan de PC in kwestie niet formatteren en weet ff niet waar te zoeken...

En er is niets overgeklokt... ;)

Verwijderd

Nog een punt: Windows geeft aan dat er 2 videokaarten aanwezig zijn: Radeon 9800 XL en Radeon 9800 XL Secondary. Schakel ik 1 van beiden uit, dan werkt er niets meer!
dit is normaal dat hebben alle radeons heeft te maken met dat je er meerdere beeldschermen tegelijk op kan aansluiten.

Als hij hetzelfs in dos aangeeft ik denk dat hij dan een beetje brak is, je kan eventueel je koeling checke. Gewoon ff voele en kijke of de ventilator draait. Als hij warm is weet je dat hij zijn werk doet. Voorderest zou ik het anders ook niet wete.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 11:26:
[...]

dit is normaal dat hebben alle radeons heeft te maken met dat je er meerdere beeldschermen tegelijk op kan aansluiten.

Als hij hetzelfs in dos aangeeft ik denk dat hij dan een beetje brak is, je kan eventueel je koeling checke. Gewoon ff voele en kijke of de ventilator draait. Als hij warm is weet je dat hij zijn werk doet. Voorderest zou ik het anders ook niet wete.
Hmm mijn Radeon (9700) heeft dat niet.... maargoe

Ik weet niet zeker of hij het in dos aangeeft.. het is het scherm waar XP de keuze geeft voor veilige modus, vga modus, normaal etc etc... wellicht dat er dan al iets als driver geladen is?

En ohja... temp controleren kan ik niet echt, de kast is namelijk verzegeld!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 11:32:
[...]

Hmm mijn Radeon (9700) heeft dat niet.... maargoe

Ik weet niet zeker of hij het in dos aangeeft.. het is het scherm waar XP de keuze geeft voor veilige modus, vga modus, normaal etc etc... wellicht dat er dan al iets als driver geladen is?

En ohja... temp controleren kan ik niet echt, de kast is namelijk verzegeld!
misschien omdat je er geen tv out of iets dergelijks hebt opzitten, ik weet het niet cker. Bij dat kiezen van veilige modus volgens mij is gewoon nog zonder het laden van de drivers, je zit tenslotte nog niet in win xp, want als dat wel zo zou wezen zou je bij een fout van de driver niet eens in dat scherm kunnen komen en dat kan wel.

wat je ook kan probere is het volgende

Driver cleaner downloade

http://www.driverheaven.net/cleaner/DC2Setup_27.zip

Je raad het al mijn drivers overnieuw installeren. Dat moet je als volgd doen:

Stap

1) installeer driver cleaner

2) je trekt de stekker van je netwerkkaart eruit (zodat windows niet automatisch de drivers er op terug kan zetten.

3) je gaat naar configuratiescherm/ software en kiest daar voor het verwijderen van de ati drivers.

4) je start de pc opnieuw op in veilige modus (f8 ingedrukt houden bij het opstarten)

5) als hij vraagt om de drivers voor je vidkaart te installeren alles annuleren als dat kan. Check voor de zekerheid ook nog ff voor de zekerheid of hij de beeldadapters wel heeft verwijdert, door op deze computer (rechter muisknop)/ eigenschappen / hardware / apparaatbeheer te klikken staat daar een icoontje dat een fout aangeeft met daar het woord beeldschermadapter (iets in die richting weet het woord niet precies) erachter dan zit je goed.

6) Start driver cleaner op en druk op de tools tab bovenin en dan cab cleaner. Clean de file(s) die er staan . Dit kan een heel tijdje duren.

7) als hij klaar is druk weer op de tools tab, maar nu driver cleaner. In het schermpje wat je nu ziet kies je voor ati en druk je op clean.

8) start de pc opnieuw op

9) installeer je drivers weer.

Eventueel een oudere versie, ik raad 3.7 aan die werkt het best bij mij vooral qua snelheid.

Hier te dl'e http://www2.ati.com/drive...-030812a1-010735c-efg.exe (download dit wel eerst voordat je driver cleaner gaat gebruiken, omdat als je netwerkstekker der weer in steekt het geen nut heeft gehad).

10) start windows opnieuw op. Steek je netwerkstekker der in. Hij zou het nu weer normaal moeten doen.

Wat je ook nog kan doen en waar hierboven ook al op een vage manier naar verwezen werd is Windows Service pack 1 installeren, dit wordt ook aangeraden door Ati.

hier te dl'e : http://www.microsoft.com/...icepacks/sp1/expresso.asp

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
dankje voor de guide, dit ga ik zekers proberen!

nog 1 ding: mijn radeon heeft zowel een tv out als een dvi uitgang... ik heb dan ook 2 monitoren aan mijn systeem hangen, maar geen secondary.... vreemd? geen idee, hij werkt perfect :)