Het gaat hier om het netwerk, het staat dus los van internet...
DE SITUATIE
Een 5-poorts Sweex switch met daaraan:
HET PROBLEEM
De desktop pc roept sinds een paar dagen voortdurend dat de "Network cable disconnected" is. Elke 5 seconden gaat de verbinding dan even weg, en ik zie daarbij de lampjes op de switch ook telkens uit gaan. De laptop heeft nergens last van, en houdt 100Mbit/s verbinding.
ONDERNOMEN STAPPEN
Steeds uitgaand van de beginsituatie, dus niet 'cumulatief'
Ik heb nog 5 maanden garantie op het moederbord van die desktop pc, maar ik heb nog geen idee waar het probleem nu precies zit. Vooral stap 3 en 6 doen mij vermoeden dat de netwerk-kaarten in orde zijn, en dat het probleem in de switch zit. Maar ik kan niet verklaren waarom de laptop nergens last van heeft (sterker signaal of zo?)... Iemand anders wel?
DE SITUATIE
Een 5-poorts Sweex switch met daaraan:
- Server met 10Mbit netwerkkaart
- Desktop (WinXP) met 10/100Mbit on-board
- Laptop (WinXP) met 10/100Mbit
HET PROBLEEM
De desktop pc roept sinds een paar dagen voortdurend dat de "Network cable disconnected" is. Elke 5 seconden gaat de verbinding dan even weg, en ik zie daarbij de lampjes op de switch ook telkens uit gaan. De laptop heeft nergens last van, en houdt 100Mbit/s verbinding.
ONDERNOMEN STAPPEN
Steeds uitgaand van de beginsituatie, dus niet 'cumulatief'
- Aansluitingen op switch verwisseld: probleem verplaatst mee, dus blijft bij desktop
- Netwerkkabels verwisseld: probleem blijft bij desktop
- Crosslink kabel tussen laptop en desktop gehangen: geen probleem meer ( @100Mbit/s )
- Netwerk-adapter van desktop handmatig op 100Mbit/s full/half ingesteld: probleem blijft aanwezig
- Netwerk-adapter van desktop handmatig op 10Mbit/s full/half ingesteld: geen probleem meer
- Kabeltje verplaatst naar ongebruikte poort 4 en 5 van switch: geen teken van leven, totdat switch 'gereboot' wordt.
Ik heb nog 5 maanden garantie op het moederbord van die desktop pc, maar ik heb nog geen idee waar het probleem nu precies zit. Vooral stap 3 en 6 doen mij vermoeden dat de netwerk-kaarten in orde zijn, en dat het probleem in de switch zit. Maar ik kan niet verklaren waarom de laptop nergens last van heeft (sterker signaal of zo?)... Iemand anders wel?
[ Voor 3% gewijzigd door Dracula78 op 02-03-2004 02:53 ]