Netwerkverbinding hapert

Pagina: 1
Acties:

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 22:05
Het gaat hier om het netwerk, het staat dus los van internet...

DE SITUATIE
Een 5-poorts Sweex switch met daaraan:
  1. Server met 10Mbit netwerkkaart
  2. Desktop (WinXP) met 10/100Mbit on-board
  3. Laptop (WinXP) met 10/100Mbit
Een jaar lang heeft dit perfect gefunctioneerd: de desktop en laptop konden samen met 100Mbit/s praten...

HET PROBLEEM
De desktop pc roept sinds een paar dagen voortdurend dat de "Network cable disconnected" is. Elke 5 seconden gaat de verbinding dan even weg, en ik zie daarbij de lampjes op de switch ook telkens uit gaan. De laptop heeft nergens last van, en houdt 100Mbit/s verbinding.

ONDERNOMEN STAPPEN
Steeds uitgaand van de beginsituatie, dus niet 'cumulatief' ;)
  1. Aansluitingen op switch verwisseld: probleem verplaatst mee, dus blijft bij desktop
  2. Netwerkkabels verwisseld: probleem blijft bij desktop
  3. Crosslink kabel tussen laptop en desktop gehangen: geen probleem meer ( @100Mbit/s )
  4. Netwerk-adapter van desktop handmatig op 100Mbit/s full/half ingesteld: probleem blijft aanwezig
  5. Netwerk-adapter van desktop handmatig op 10Mbit/s full/half ingesteld: geen probleem meer
  6. Kabeltje verplaatst naar ongebruikte poort 4 en 5 van switch: geen teken van leven, totdat switch 'gereboot' wordt.
DE WANHOOP
Ik heb nog 5 maanden garantie op het moederbord van die desktop pc, maar ik heb nog geen idee waar het probleem nu precies zit. Vooral stap 3 en 6 doen mij vermoeden dat de netwerk-kaarten in orde zijn, en dat het probleem in de switch zit. Maar ik kan niet verklaren waarom de laptop nergens last van heeft (sterker signaal of zo?)... Iemand anders wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula78 op 02-03-2004 02:53 ]

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Sweex gereset?

Ja dus.

[ Voor 32% gewijzigd door PcDealer op 02-03-2004 19:17 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Crosslink kabel tussen laptop en desktop gehangen: geen probleem meer ( @100Mbit/s )
Je zal wel 100Mbits bedoelen, maar ehm. Ik geloof dat dit al een forse indicatie is dat je Sweex switchje een beetje op aan het gaan is. :)

Ik kan al wel uit je ondervindingen concluderen dat die switch gaar is. Ik had hem meteen weggegooid. :) Probeer het anders ff met een ander hubje/switchje voor de zekerheid. Maar van mij mag je je switch weggooien heur. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 19:29 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en met die cross kabel in de uplink van je switch ?

Iperf

Verwijderd

Ik neem aan dat je de server wel ff uit kan zetten ;). Switch de netwerkkaart van de server ff met die van de desktop. Misschien is je netwerkkaartje gewoon stuk..

Zie dat je dat niet verw8, maar het is t proberen waard.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 23:50 ]

Verwijderd

Ligt aan de adapter van je sweex switch, als je nog garantie hebt terug naar de winkel anders een nieuwe adapter kopen.

Dit was bij mij het geval, misschien kan je het eerst ff testen met een andere adapter voordat je een nieuwe koopt...

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 22:49
Ik heb hetzelfde, alleen dan met een hub ook eens meegemaakt. Toen bleek inderdaad dat de HUB was overleden.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 10:36
Een andere oorzaak waar je mischien niet meteen aan zou denken: 2 netwerk kaarten met het zelfde mac adres. Wij hadden op het werk een pc met het zelfde probleem en we hebben ook daar van alles geprobeerd, her installaties, kabels vervangen, ander poortje op de switch, crossover situatie met andere pc waar er uiteraard geen progblemen waren. Uiteindelijk kwamen we er achter omdat hij nergens voor kwam in de dhcp server na 3x kijken. We hadden die workstation toen weer opgestart en ineens kwam hij wel in de dhcp voor maar er was geen lease bijgekomen. De lease werd dus steeds geupdate door de andere workstation met het zelfde mac adres. De andere workstation had vreemd genoeg nergens last van. Uiteindelijk hebben we dell opgebeld en het probleem uitgelegd eerst verklaarden ze ons voor gek maar toen de monteur was geweest kregen we meteen de volgende dag een nieuwe workstation omdat het om een onboard nic ging.

• Dracula78
Hee, bedankt voor de reacties en voor het meedenken! :)

@powerpulse
Ik bedoel echt 100 Mbit per seconde, dat is nou eenmaal de snelheid van die verbinding... ok, misschien is 100 Mbps een betere afkorting ;) En ik gooi nog niks weg voordat ik heb gevonden *waar* het zit, en dat was me nog niet duidelijk omdat m'n laptop nergens last van heeft...

@votezzz
In stap 3 had ik de netwerkkaarten van desktop en laptop al rechtstreeks verbonden, en dat gaf geen enkel probleem. Die verbinding is dus zelfs op 100 Mbit/s, terwijl ik met de server max. op 10 Mbit/s zou kunnen testen (en dat werkt zelfs via switch al goed, zie stap 5)

@dreuntje
Bedoel je nou de AC power adapter? Die is helemaal in orde, de overige verbindingen blijven in stand, er knippert maar één set lampjes op de switch.

@Tha_Lord
Dat klinkt heel interessant, en toevallig heb ik ook tijdelijk een andere laptop (dus ook een ander MAC-adres), maar er is echt geen identieke MAC-adressen aanwezig op dit netwerk... In de server logs zie ik dat die desktop pc elke keer zijn IP adres opnieuw vraagt aan de DHCP server, en deze krijgt hij ook elke keer netjes, en de verbinding *werkt* wel, tussen de haperingen door...

Ik ga morgen die switch eens ergens anders testen.
Hoort een switch trouwens zo heet te worden? Vooral aan de onderkant kan ik hem bijna niet aanraken...

Het blijft dus nog onverklaard waarom het probleem maar op één van de aangesloten pc's aanwezig is, onafhankelijk van de gebruikte kabel of switch-poort.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 22:49
Dracula78 schreef op 03 maart 2004 @ 02:45:
Ik ga morgen die switch eens ergens anders testen.
Hoort een switch trouwens zo heet te worden? Vooral aan de onderkant kan ik hem bijna niet aanraken...

Het blijft dus nog onverklaard waarom het probleem maar op één van de aangesloten pc's aanwezig is, onafhankelijk van de gebruikte kabel of switch-poort.
Zoals ik al zei, ik heb hetzelfde probleem ook een keer gehad. Dat was met een 4 poorts hub waarvan ook maar één pc het niet deed. Om de 5 sec kreeg ik toen de melding dat de netwerkkabel niet aangesloten zou zijn. Ik heb toen de hub vervangen door een andere en toen werkte het allemaal weer.

Een switch kan wel warm worden, maar het lijkt me niet dat hij zo warm wordt dat je hem niet meer aan kan raken. Dus daar zou ik ook naar kijken, en dat is misschien nog wel brandgevaarlijk ook!

Verwijderd

>>Bedoel je nou de AC power adapter? Die is helemaal in orde, de overige
>>verbindingen blijven in stand, er knippert maar één set lampjes op de switch.

Tja ik vond het ook vreemd klinken maar de adapter gaf bij mij nog mondjesmaat stroom, wat voldoende was voor schijnbaar 4 pc's maar op mijn workstation, kwam de melding 'network cable disconnected' - 'cable connected' steeds terug komen...Dus ik terug ermee naar de winkel, en die zeiden dat het een bekend probleem was en gaven direct een nieuwe adapater...Dus nogmaals probeer eens een andere adapter, dat je lampjes branden wil niet zeggen dat de adapter nog voldoende stroom geeft...

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 10:42:
Tja ik vond het ook vreemd klinken maar de adapter gaf bij mij nog mondjesmaat stroom, wat voldoende was voor schijnbaar 4 pc's maar op mijn workstation, kwam de melding 'network cable disconnected' - 'cable connected' steeds terug komen...Dus ik terug ermee naar de winkel, en die zeiden dat het een bekend probleem was en gaven direct een nieuwe adapater...Dus nogmaals probeer eens een andere adapter, dat je lampjes branden wil niet zeggen dat de adapter nog voldoende stroom geeft...
als dit klopt zou het dus ook moeten werken als de laptop ontkoppelt wordt en dan testen met de server, of de server losgooien en dan testen met de laptop(via de switch). Want dan hoeven er maar 2 poorten van stroom voorzien te worden en dat lijkt te werken dus

Verwijderd

y2kbug schreef op 03 maart 2004 @ 12:21:
[...]

als dit klopt zou het dus ook moeten werken als de laptop ontkoppelt wordt en dan testen met de server, of de server losgooien en dan testen met de laptop(via de switch). Want dan hoeven er maar 2 poorten van stroom voorzien te worden en dat lijkt te werken dus
niet helemaal, want ik kreeg ook de melding 'cable disconected' terwijl alleen mijn pc op de switch zat aangesloten...

• Dracula78
Inmiddels heb ik de Sweex switch vervangen met een gloednieuwe Edimax 8-poort switch (kost gelukkig tegenwoordig ook niks meer ;)) en de verbinding lijkt een heel stuk beter.

Toch krijg ik nog steeds af en toe (misschien 2 keer per dag) heel kort de melding "Network cable disconnected". Ik heb dus het vermoeden dat er toch nog een andere oorzaak is :(

Bestaat er zoiets als 'losse contactjes op het moederbord' dat dit probleem kan veroorzaken? Ik wil voorkomen dat die on-board NIC het helemaal begeeft als ie net buiten de garantie is. Maar als ik nu bij die winkel aankom kan ik het probleem niet aantonen, daarvoor gebeurt het nog te weinig, ik kan dan alleen m'n verhaal over de vervangen switch vertellen....

Zijn er nog andere mogelijk oorzaken dan die on-board NIC? Iemand advies of ideeën?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou natuurlijk ook voor een paar euro een nieuwe NIC kunnen kopen...10/100Mbit kost nix meer, ben je van alle ellende af.
Wat ik evrder vermoed is dat er misschien spanning op de kabel zit waardoor er zoiets gebeurt als jij beschrijft. Of een miniem kabelbreukje in 1 van deessentiele adres van je UTP. Kan geen kwaad om er een andere kabel tussen te hangen dnek ik

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1