Toon posts:

3d mark 2k3 springt eruit na game1

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even voor de duidelijkheid, ik heb al een tijd gezocht hier op tweakers.net en google, zonder specifiek resultaat.

Het probleem:
Bij het draaien van 3d mark 2003 (build 340) knalt ie na het draaien van game 1 terug naar desktop.

Systeem:
AMD Athlon XP 2000+ (Palomino) @ 1,67 GHz
2x 512 Mb PC 2700 CL2,5-3-3-6
MSI KT3 Ultra (Via 4in1 Hyperion 4.51 drivers)
Club3d Radeon 9800 Pro @ xt 128 Mb (ATI Catalyst 4.3 drivers)
Creative Audigy Player
Maxtor DiamondMax D740X 80 Gb
Lite-on DVD 16x48x
Lite-on brander 32x12x40x
Codegen 480 Watt 2 fan koeler
2 case fans
OS Windows XP SP1

Wat heb ik al geprobeerd?
Andere videokaart (Axux V8440 TD, Detonater 53.03)
Andere drivers (Catalyst 3.9, 3.10, 4.1, 4.2), drivers opnieuw installeren
Andere 3d Mark 2003 versie (320, 330), opnieuw installeren
Direct x 9.0b opnieuw installeren

Spanningen blijven stabiel op een paar honderdsten volts na. AGP aperture size staat op 128 Mb, Fast Write staat uit, AGP staat op 4x.

Temps: 59 graden cpu, 35 graden mobo

De enige combinatie die heeft gewerkt is Catalyst 3.10 met 3d Mark 2003 build 330, met de 9800 Pro. Toch wil ik graag Catalyst 4.3 erop hebben, omdat bijvoorbeeld NFS: U beter loopt. Na het installeren van Catalyst 4.3 (icm build 330) gaf 3d Mark 2003 build 330 een foutmelding (3d Mark wordt afgesloten, onze excuses voor het ongemak).

Ik zat te denken aan te strakke geheugen timings, maar dat is het niet. Ik heb ze verlaagd, maar nog steeds heb ik hetzelfde probleem. CL2,5-3-3-6 is trouwens de standaard instelling voor mn geheugen. Verder heb ik niks overgeklokt.

Ik ben vrij nieuw hier, hopelijk is dit genoeg info

Thnx voor jullie ideeën

edit: ff een paar kleine dingetjes aangepast

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Ik zou het zo snel niet weten. Maar geeft ie dit probleem alleen bij 3dmark 03? Het lijkt in eerste instantie op een te warme gpu ofzo, maar als je niks hebt overgeklokt lijkt mij dat niet echt logisch.

lukt 3dmark 2001 trouwens wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Haan op 01-03-2004 23:46 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Het is alleen bij 3d mark 2003, verder heb ik nergens last van. De videokaart wordt behoorlijk warm, aangezien de standaard koeler niet al te groot is. Ik zal het eens proberen door mn videokaart onder te klokken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het mbv rivatuner geprobeerd. gpu @ 300 MHz en ram @ 300 Mhz. Als ik lager kies geeft rivatuner er een uitroepteken bij, zal ik dus maar niet doen. Helaas klapt ie er nog steeds uit na game 1

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Misschien dat het helpt als je 4-1 drivers v 4.43 gebruikt (de nieuwste heb jij niks aan, want die zijn niet voor jouw chipset)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Uninstall die 4in1 drivers eens en kijk is of ie het dan zonder problemen doet.

Verwijderd

Topicstarter
Beetje stomme vraag, maar ik kan nergens vinden hoe/waar je die drivers moet deleten :?

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 22:46

BLN

Kan je agp speed niet op 8x? En zet je aperture mem ns op t laagste. Dat maakt ook wel ns uit.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de bios de agp aperture size van 128 mb naar 4 mb gezet, in de instellingen in windows zag ik het niet staan. Helaas geen resultaat. En mn mobo ondersteunt geen agp 8x.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Die temp van 59 graden is dat idle of stressed temp?

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 14:34

DanceTrend

w0ei

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 00:07:
Beetje stomme vraag, maar ik kan nergens vinden hoe/waar je die drivers moet deleten :?
Als je de setup van de VIA Driver uitvoert, kun je kiezen voor "install" of "uninstall" driver :)

Verwijderd

Topicstarter
handy :)

Ik zal het vanmiddag proberen, xit nu op school. Temps zijn stressed.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Al fastwrites uitgezet???

Verwijderd

Topicstarter
jup, dat levert bij mij een boel wazigheid op wat icoontjes ed betreft. Het staat overigens ook in mn startpost :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb op mijn Intel bak, NA Catalyst 4.10 OOK soms problemen met instabiliteit met games met mijn Saphire 9700 @Pro. Bij mij werden de meeste probs veroorzaakt door Fastwrites heb dit met Rivatuner gedisabled. Maarja jij zegt het al gedisabled te hebben...

Wat ook heel simpel kan zijn dat je MOBO niet lekker met deze AGP kaart kan samenwerken, it happens... probeer nog een BIOS update of mail MSI of er incompatibliteitsproblemen zijn met jouw MOBO en jouw specifieke revisie...

Je hebt niet toevallig last van IRQ probs? (overigens levert dit meestal alleen performance problemen op, maarja nooit geschoten altijd mis ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste bios staat erop, en omdat de support ervoor volgens mij alweer verdwenen is, verwacht ik denk ik geen nieuwe. Fast writes heb ik in de bios en in de driver uit staan, maar in rivatuner heb ik niet gekeken, kan dat vanmiddag nog wel doen.

Met IRQ ben ik niet zo bekend. Is het zo dat de AGP en het bovenste PCI slot een gedeelde IRQ hebben? De bovenste 2 PCI sloten zijn nl leeg. Of zit er meer achter?

edit: in rivatuner staat het ook uit, dus het staat gewoon helemaal uit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 16:40 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kan, dit is per MOBO verschillend... je ziet steeds vaker bv USB en AGP geshared staan, maar normaal gesproken levert dit niet jouw bovengenoemde problemen op maar eerder performance probs

En probeer anders eens een clean install van je OS :)

[ Voor 14% gewijzigd door n00bs op 02-03-2004 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de via 4in1 drivers eraf gehaald, maar na de reboot kreeg ik een fysieke geheugendump (blauw scherm). Na de harde reset kon ik um gewoon opstarten, en heb ik de videokaart drivers opnieuw erop gezet. Na deze reboot liepen de menu's zeer traag en gaf 3d mark 2003 allemaal foutmeldingen van unsupported dingen. Toen heb ik directx9 er opnieuw op gezet, en nu werkt het wel weer zoals gewoon, maar 3d mark 2003 gaat nog steeds terug naar desktop na game 1. Ik denk dus niet dat het aan de via drivers ligt. Ik zal nog v4.43 proberen.

Formatteren doe ik ongeveer wekelijks, en het probleem heb ik al een paar maandjes, dus daar ligt het niet aan, of ik installeer elke keer opnieuw iets verkeerd :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Deathchant

Don't intend. Do!

die blauwe schermen heb ik gehad met een P4C800Deluxe icm Kingston HyperX geheugen........

maar dat is het bij jou niet, als een clean install niet helpt, en je radeon doet wel gewoon lekker gamen en doet verder alles goed, dan ligt het idd aan de combinatie mobo+radeon.
MIsschien dat het eraan ligt dat je radeon 8x is en mobo 4x. Ik heb namelijk gelezen dat als je een Asus mobo hebt, dat je een bepaalde revisie van een radeon moet kopen.....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik een MSI mobo, maar ik denk dat je gelijk hebt, dat kan het goed zijn. Ik ben heel stiekem al zachtjes aan het sparen voor een athlon 64 + mobo, dus ik hoef niet eeuwig met dit probleem te leven :9

Verder ff de 4.43 drivers getest, maar er komt niet echt verandering in. Behalve dat spellen nu een stuk langzamer lopen :(

Misschien handig om het te weten: ik heb revisie 1.0 voor mobo en 1875.CPT voor vga (sisoft zegt dat)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik een tijdje niets van me heb laten horen

Ik heb ook de catalyst 4.3 drivers gepoogd, nogmaals een reinstall gedaan, en mn radeon geflasht naar een xt. Dit alles mocht dit baten, dus het is een incompatibiliteitsprobleem tussen mobo en vga kaart denk ik. Wat mij betreft is het einde zaak, behalve as jullie nog goede ideeën hebben :9

Verwijderd

Ik heb nu toevallig ook dit probleem met mijn radeon 9800 Pro op een Ausu A7N8X deluxe (catalyst 4.3). Heb ik een keertje goed kunnen draaien en nu knalt ie ook na game 1 terug naar de desktop. Enige wat ik veranderd heb is norton firewall 2004 en systemwork 2004 geinstalleerd maar ik denk eigenlijk niet dat het daar aan kan liggen. Is trouwens geen hitte probleem aangezien ik vrij lang achter elkaar kan gamen zonder problemen te krijgen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Zet de geheugen timings eens lekker los.
Probeer je AGP/PCI te locken en je GPU te downklokken en houd vooral goed de temps in de gaten.
Zet je kast eens open en voel aan de betreffende koelbokken.
De Temp sensors hebben niet altijd gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor je reactie, ik zag het al niet meer zo hoopvol in :P

Vrijdag heb ik een Zalman ZM80C-HP tot mn beschikking. Ik denk dat ie toch iets te heet wordt met het standaard heatsinkje + fan, zeker nu die ook @ XT loopt (draai ik al een week en ik heb nergens last van problemen >:) ). Miss dat ik er de optionele fan bij neem, maar ik denk dat icm 2 casefans het wel voldoende moet zijn.

Miss een n00bisch vraagje, maar hoe kun je je AGP/PCI locken? :? Mn GPU en mn VRAM heb ik al ondergeklokt, zonder resultaat. Ik zal mn timings van het RAM eens fors verlagen. Ook zal ik norton eens uitzetten, wie weet heeft het effect...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik ben erachter gekomen dat mn RAM op 2,5-3-3-6 ipv 2,5-3-3-7 loopt 8)7

In ieder geval, dat zijn ook meteen de ruimste/traagste instellingen voor de bios, het snelste is 2-2-2-5. Welk progsel kan ik het beste gebruiken om andere timings in te stellen? Of is er buiten de bios geen mogelijkheid?

Verder had het uitzetten van norton idd geen effect.

PS: ff de startpost een beetje aangepast.

edit: volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik mn RAM getest heb? Bij deze: memtest86 gaf geen errors ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 23:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 22:58:
Hmm, ik ben erachter gekomen dat mn RAM op 2,5-3-3-6 ipv 2,5-3-3-7 loopt 8)7

In ieder geval, dat zijn ook meteen de ruimste/traagste instellingen voor de bios, het snelste is 2-2-2-5. Welk progsel kan ik het beste gebruiken om andere timings in te stellen? Of is er buiten de bios geen mogelijkheid?

Verder had het uitzetten van norton idd geen effect.

PS: ff de startpost een beetje aangepast.

edit: volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik mn RAM getest heb? Bij deze: memtest86 gaf geen errors ;)
VPU-recover al uitgezet in de drivers?

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:52
installeer de via 4in1 drivers nog een keer maar nu niet met de agp driver dat werkte bij mij wel bij een aantal systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, beide mogelijkheden heb ik geprobeerd (VPU-recover, via drivers zonder agp), maar het mag niet baten. :/
Pagina: 1