Toon posts:

[Fedora] radeon 9800: niets anders dan vesa

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de videokaart icm xfree. Als ik de radeon driver kies bevriest Fedora na het inloggen. Ik kan niets anders kiezen dan de vesa driver, bij alle andere drivers, ook bij de driver van www.ati.com, bevriest ie. Als jullie hiervoor een oplossing hebben, zou dat geweldig zijn. Nou vind ik de 2d/3d support niet zo belangrijk, maar ik vind het wel erg dat het beeld op 60 Hz moet. Als dit evt. op een andere manier kan dan een andere driver, ben ik ook blij.

Een paar gegevens:
Ik heb Fedora Core 2 Test 1 met alle (1500) updates, dus ook de nieuwe kernel (2.6.3).
Het beeld is goed geweest met Mandrake 10 beta 1 & 2, want die gebruikt xfree 4.4.0. Nou is deze er niet (meer) voor Fedora.
Ik heb een club3d Radeon 9800 pro 128 mb.
Verder ben ik nieuw hier en heb ik niet zoveel verstand van linux (snelcursus gedaan).

Verder heb ik al gezogd op het forum en met google, maar ik heb alleen de oplossing van het installeren van de driver van www.ati.com kunnen vinden. Dit helpt helaas bij mij niet, ook niet wanneer ik um buiten de x-server installeer (mbv init 3).

Hopelijk kunnen jullie me helpen

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Waarom draai je Fedore Core 2 test 1 als je er niet zo handig bent met Linux? Als je gewoon Core 1 installeert doet je ATI-kaart het waarschijnlijk perfect.

Ik draai ook FC2 test 1, en kom niets dan problemen tegen. Een flink aantal zijn al als bug gemeld en een aantal niet, zodat ik zelf bugs moest aanmaken.

Kortom: deze versie is alleen om te testen. Als je ATI-kaart het niet doet, probeer uit te zoeken of je het kan oplossen, kijk daarna op Bugzilla of de waarschijnlijke bug al gemeld is, en zoniet: meld hem dan...

edit: Ik heb even voor je gezocht. Hier staat je probleem, denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Loesje op 02-03-2004 00:20 ]

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

Ik heb fedora core 1 ook gehad, maar helaas met hetzelfde probleem. Toen d8 ik nog dat de kernel de oorzaak hiervan was, en naar aanleiding van een tip van een vriend van me heb ik core 2 test 1 geprobeerd, omdat deze een nieuwere kernel heeft. Ik ben best bereid om Fedora Core 1 weer te proberen, dit kan alleen even duren, omdat ik um (helaas) opnieuw moet downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad precies mijn probleem. Nou werkt de fglrx driver in mandrake wel. Is deze misschien ook voor fedora te verkrijgen/gebruiken? Ik zelf denk eerder dat het aan xfree ligt, omdat mandrake 10 beta 2 nog wel werkte (4.4.0pre), maar mandrake 10 RC1 niet meer (back to 4.3). Ik kan er natuurlijk naast zitten.

• Loesje
Ik kan je echt niet verder helpen. Meer informatie dan op bugzilla kan ik je niet geven. Er wordt in ieder geval aan gewerkt.

Zoals je daar kan lezen weet eigenlijk niemand nog wat er precies aan de hand is, en misschien zijn het wel verschillende problemen die spelen. (Er wordt zelfs van gesproken dat het een kernel-issue is?!?)

Nou is het wel zo dat in XFree 4.4 verschillende fixes zitten voor ATI-kaarten. Dus misschien heb je wel gelijk.

En op zich is het geen slechte tip van je vriend, als je een specifiek probleem hebt met Core 1, kan je proberen of het in de nieuwere versie verholpen is. Alleen had je de CD's moeten bewaren... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja, ik heb niet voor niets adsl :D Schijfruimte was een beetje een probleem en de cd's zijn op....

Ik ga in ieder geval Core 1 nog een keer proberen. Ik ben erachter gekomen dat je voor je beeldscherm de horizontale en verticale frequentie kan bepalen met XF86config. Ik ga vanmiddag, als ik thuis ben, proberen om de horizontale frequentie op minimaal 75 of miss 85 hz in te stellen, alleen hopen dat ik geen "out of range" schermpje krijg >:)

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik hoop dat xfree 4.4 gauw voor fedora uitkomt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 17:06 ]

• Loesje
Dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren. Zie ook dit draadje. (vooral aan het eind...)

Verwijderd

Topicstarter
Het instellen van (minimaal) 75 hz voor de monitor heeft geen zin, de vesa driver blijft op 60 hz.

Is er echt geen tooltje oid om de refreshrate op te krikken? Of werken vesa drivers alleen maar op 60 hz?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog ff verslag doen van mijn bevindingen afgelopen tijd.

Het blijkt duidelijk een fout in de kernel te zijn. Tot nu toe is het nog niet opgelost. Als ik thuis ben en tijd heb, zal ik de nieuwste kernel (2.6.4) erop zetten om te kijken of het helpt. In ieder geval komt over een aantal dagen test 2 uit van fedora core 2, die zal ik ook nog gaan proberen. Daarnaast kan ik ook nog de nieuwe ati drivers proberen, er is dus nog genoeg te doen. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Misschien wel handig om te weten, is dat ik bij Mandrake 10 Community wel weer goed beeld heb met de radeon fglrx, met hardware acceleratie. Helaas heb ik weer andere (usb) problemen met mandrake, dus voorlopig blijft fedora mijn 1e keus.

Klein detail is dat ik mijn radeon geflasht heb naar een XT, maar ik denk niet dat dit verder problemen gaat opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt :P

De nieuwe ATI driver (3.7.6) werkt zonder problemen. Bij mn videokaart staat unknown VGA, maar dat komt door de geflashte bios.

Topic mag van mij dicht.
Pagina: 1