Toon posts:

Bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
situatieschets:
Enkele maanden geleden wilde mijn PC niet meer booten, soms moest ik 3* resetten vooraleer hij in windows wilde gaan. Wanneer hij "hing" brandde de lichtjes van de Cd-romstations, deze wilde ok niet meer open, het oranje lichtje van de HD brande permanent, de reset knop werkte niet meer (je moest voeding uittrekken), de PC-winkel heeft toen het bios geflasht, en opnieuw ingesteld, en hij deed het terug.

Enkele dagen geleden begon mijn PC echter plots enorm traag te worden. Toen ik in het bios ging kijken bleek dat mijn PC op 500Mhz/100Mhz stond, terwijl de processor eingelijk 1Ghz/133Mhz is. Ik heb dit dus aangepast, naar de juiste instellingen maar mijn Pc wilde weer niet meer booten, de fans gaan draaien, het lichtje van de HD brand permanent, en de lichtjes van de CD-romstations gaan eventjes aan alsof je een CD-rom in het stations steekt. Het scherm blijft hierbij uit. De Pc geraakt bij het booten echter niet meer tot aan de biep, die weergeeft dat het RAM geheugen gecheckt is.
Ik heb de PC nu al volledig uit elkaar gehaald, Proc eraf gehaald, er weer op gezet.
Dan heb ik de PC proberen opstarten met enkel Proc + koeler, en videokaart, dus zonder RAM geheugen en zonder HD en CD-romstations, de fan begint te draaien, maar het mobo geeft geen biepje als teken dat er RAM-geheugen ontbreekt.

Zou het nuttig zijn om de mobo te resetten door de batterij eruit te halen gedurende een nachtje?
De Processor is nooit overclockt.

Systeemgegevens:

Mobo: Abit AS6
Proc: 1Ghz@133Mhz
Ram: Sd 512MB PC133Mhz
Video: Matrox millenium G450 dualhead.

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 09:51

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Probeer inderdaad eens je bios te resetten door middel van een battery remove.. en als je niet al te veel tijd hebt probeer een cmosclear jumper welke je in het boekje bij je mainboard zit kunt vinden waar ie zit op je mainboard

alternativ

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een nachtje is meer dan voldoende, kwartiertje wachten of ff ontladen met een schroevendraaier doet ook genoeg. Maar die biepjes die je krijgt als er geen RAM inzit worden volgens mij wel aangestuurd door het BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
batterij ligt er nu uit, morgenavond werkt hij hopelijk terug, alvast bedankt voor de info tot hiertoe.

Verwijderd

Topicstarter
De batterij is er nu 20 uur uit geweest, en de PC vertoont nog steeds dezelfde symptomen.
Zijn er nog zaken die ik kan proberen?

Ik vrees echter een beetje dat de proc naar de ... is. Ik vermoede trouwens daarvoor al dat er iets mis was met de proc aangezien hij plots niet meer dan 500Mhz wilde gaan, een downclock van 50% :( .

graag nog enige suggestie wat ik kan doen, een noodoplossing is genoeg, want over 3 maanden koop ik toch een nieuwe PC.

alvast bedankt

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je misschien de mogelijkheid om de processor te testen in een andere pc van een goede vriend of zo? Als je de processor in een winkel hebt gekocht, misschien zijn ze wel zo aardig om even de processor te testen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Kzal hem dan inderdaad misschien best eens bij de PC-handelaar binnendoen. Ik heb hier nog wel andere PC's staan (vader), het probleem is echter dat dat PII of PIV is, en dat ik met een PIII proc zit. Bovendien zijn er nog maar erg weinig mensen met een PIII, daarom vrees ik dat het computerhandelaar zal worden.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een P3 past wel in een p2, welk socket is je P3? Als het een slot 1 is, dan moet je even precies uitzoeken welke versie dat is. Dan moet je even op de website kijken van je mobo fabrikant en daar kan je uitzoeken of dat mobo P3 1000 aankan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
JAmmer Mobo kan het niet aan, zal dus naar de winkel gaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost:

de mobo bleek dood te zijn, aangezien PIII mobos moeilijk te verkrijgen zijn, zal het ook ineens een nieuwe PIV worden. Waarschijnlijk 2.8GHZ.
Pagina: 1