Anoniem: 32579 schreef op 02 maart 2004 @ 18:57:
[...]
Ja daar gaat het nou juist wel om, het stilzijn is al behandeld en doet niet meer terzake, de crux is nu: moet ik als ongelovige passief participeren in geloofshandelingen en zoja, waarom en waarom zou dit van respect getuigen ?
Dat jij aan deze gedachtengang voorbijgaat en er verder geen aandacht aan besteedt omdat jou principe "wachten tot iedereen gaat eten" deze overkoepeld wil niet zeggen dat die gedachtengang incorrect of irrelevant is.
Het heeft wel degelijk betrekking op jouw "wachten" uit pieteit, dat suggereert namelijk dat je iemand een dienst, alsware de laatste persoon ermee gebaat wat absoluut niet zeker is.
Ik wacht niet uit pieteit, ik wacht tot de ander klaar is, zodat we gezamelijk aan de maaltijd kunnen beginnen. Dus oké, jouw gedachtengang (passief participeren in geloofshandelingen) is voor jou niet irrelevant of incorrect, maar ik vind het te ver gezocht om er in mee te gaan.
Wat mij nu te binnen schiet: Jou handelswijze negeert de aard van het wachten, zodra de aard relevant wordt is voor jou automatisch relevant welke aard het wachten rechtvaardigd, wat weer de vraag oplevert waarom je uberhaupt onderscheid moet maken tussen handelswijzen, het antwoord is natuurlijk dat handelswijzen niet per definitie een stilzwijgen of meegaan vereisen, sterker nog, het is volkomen irrationeel om te denken dat een ongelovigen moet participeren in geloofshandelingen om deze te respecteren.
Het respect voor de handelswijze komt uit het uberhaupt in vrede (of op de voorwaarden/keuren die de gelovige daarvoor heeft) laten plaatsvinden van de gebeurtenis, het participeren aan het gebed of een van de vereiste stappen daarin is op geen enkele wijze een teken van hoogachting oftewel respect, het neigt eerder naar het omgekeerde aangezien jij als ongelovige geen enkele baat hebt bij de handeling en aangezien de ongelovige geen hinder in zijn gebed ondervindt van het wel of niet eten (met stilte) spreekt er moreel en principieel oogpunt eigenlijk helemaal niks tegen het "wel eten".
Vergeef me, maar ik ben W&L-voer niet gewoon; het onderwerp boeide me echter dusdanig dat ik heb gereageerd. Bovenstaande tekst heb ik verschillende malen ge- en herlezen, en ik hoop dat ik het begrijp.
Jij gaat er van uit dat stil zijn tijdens het gebed "participeren in" inhoudt, dat het daarom ook relevant is waarom je wacht, namelijk: om te participeren in het gebed. En daarin blijf ik je tegen spreken. Je participeert namelijk niet door stil te zijn; als je niet stil bent, gaat dat gebed ook door, als je alvast eet, gaat dat gebed óók door. Daaruit kun jij concluderen (en als ik het goed begrijp, deed je dat al) dat er niets tegen het "wel eten" is; zo geredeneerd ben ik het met je eens; dat is ook waarom ik een andere invalshoek hanteer, namelijk: het boeit niet wat de ander aan het doen is, ik wacht even tot hij/zij klaar is. Maar dat vindt jij weer niet relevant. Het zij zo, dan denk ik dat ik me toch maar buiten W&L moet houden.
Confusion schreef op 02 maart 2004 @ 19:13:
[...]
Ah, maar als dat het argument is, dan zou ik concluderen dat het onbeleefd van de gelovige is om in zijn eentje het gezamelijke begin uit te stellen door nog even te gaan bidden en te verwachten dat anderen stil zijn. Immers, je gaat inderdaad allemaal gezamelijk en tegelijk eten en de enige die afwijkt is de gelovige die nog even wat anders moet doen. Had hij dat niet even op zichzelf een paar minuten eerder kunnen doen, zodat je inderdaad kunt beginnen zodra iedereen aangeschoven is?
Ja, dat zou je inderdaad kunnen concluderen, en ik denk zelfs dat er een boel gelovigen zijn die dat ook doen als ze zich de enige weten in het gezelschap.
Ik denk dat er wel degelijk sprake van tolerantie is wanneer je de gelovige toestaat aan tafel te bidden, terwijl alle anderen stil moeten zijn, daarmee het begin van het eten uitstellende, en niet van hem te verwachten dat hij dat een paar minuten van tevoren zelf ergens in stilte doet. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe geconditioneerd wij zijn om bepaalde dingen logisch te vinden, zeker richting Christenen.
Niet alleen richting Christenen (ik durf zelfs te stellen: niet "zeker richting Christenen") maar ook hier moet ik je gelijk geven; hoewel "geconditioneerd" er een negatievere klank aan geeft dan ik ervaar. Maar objectief gezien zit er wel wat in.
In het geval van de TS is hij de enige in het gezelschap; maakt dat voor jou nog uit, hoe de verhouding 'biddenden - niet biddenden' is?
Zoals anderen al aangaven: stel dat iemand verkondigt dat hij voor het eten altijd eerst een minuut op zijn bongos moet rammen om zijn goden te bedanken, dan verzoek je hem toch vriendelijk dat dan vantevoren in de geisoleerde ruimte te doen? Eventueel wil je hem best een paar minuten voor het eten klaar is waarschuwen, maar om hem dat aan tafel te laten doen, dat vinden we absurd.
Omdat we het niet gewend zijn (hoewel ik 'absurd' weer een ander uiterste vind) - of "gewend zijn" hetzelfde is als "geconditioneerd zijn" is, waag ik te betwijfelen. Nou gebruikte ik zelf ook wel een extreem voorbeeld (rondje rond de tafel hollen), maar het feit dat we het normaler vinden dat iemand in stilte iets doet, dan dat iemand anderen trakteert op een staaltje trommelvliezen tarten heeft m.i. weinig met geconditioneerd t.o.v. het Christelijk geloof te maken.
"Do not kill. Do not rape. Do not steal. These are principles which every man of every faith can embrace." -- The Boondock Saints
Dat zijn dingen die ik als 'basale menselijke principes' beschouw. Diner etiquette valt daar in mijn ogen niet onder.
Ook hierin geef ik je toch wel gelijk; principes is hier een groot woord voor. Ik keer weer terug naar mijn eerdere uitdrukking "basale beleefdheid" (waaronder: niet door een gesprek heen praten, opstaan voor iemand die slecht ter been is, de deur niet loslaten als er iemand vlak achter je loopt - en even 30 seconden wachen op het bidden van iemand alvorens "aan te vallen").